Międzynarodowy Dzień Kobiet

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Wspieranie inwestycji w Polsce
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Perspektywa finansowa :
Dotacje i pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata Sylwia Bednarczyk-Mikuli.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Paczków dnia r..
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Międzynarodowy Dzień Kobiet Ostrzeszów, dn. 14.03.2015r.

Fundusze unijne efektywnym wsparciem kobiecych biznesów Sukces Pisany Szminką Fundusze unijne efektywnym wsparciem kobiecych biznesów Międzynarodowy Dzień Kobiet, Ostrzeszów, dn. 14.03.2015r.

Polki są najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Europie - ponad milion kobiet pracuje u nas na własny rachunek będąc właścicielami mikro- i małych przedsiębiorstw.

W Polsce aż 47 % zdolnych do pracy kobiet jest aktywnych zawodowo, z czego 35% prowadzi własną firmę. Pod tym względem jesteśmy na 6 miejscu wśród krajów członkowskich UE.

Między 1980 a 2008 rokiem aż 552 miliony kobiet na świecie stało się aktywną częścią globalnej gospodarki. Udział kobiet w rynku pracy zdecydowanie rośnie i w ciągu następnej dekady dołączy do nich aż miliard kolejnych kobiet.

Kobiety na całym świecie są coraz lepiej wykształcone Kobiety na całym świecie są coraz lepiej wykształcone. Jeśli spojrzeć na to globalnie – aż w 93 krajach to kobiety stanowią przewagę wśród studentów.

Kura – już nie domowa Obecność tak wielu kobiet w biznesie oraz sukcesy prowadzonych przez nie firm motywują kolejne Polki do zakładania własnej działalności. To szansa na spełnienie zawodowych marzeń, ale też nierzadko jedyna alternatywa na pogodzenie aktywności zawodowej z obowiązkami rodzinnymi.

Na sukces w rozumieniu większości kobiet składa się zarówno sfera zawodowa jak i prywatna, a pełne poczucie satysfakcji możliwe jest do osiągnięcia jedynie poprzez równoważenie tych dwóch sfer.

O własnym biznesie marzą kolejne panie O własnym biznesie marzą kolejne panie. Pomocne w tym mogą być fundusze z Unii Europejskiej, z wsparcia których skorzystało w latach 2007-2013 tysiące kobiet.

KIM JEST KOBIETA PRZEDSIĘBIORCZA Z UNIJNA DOTACJĄ W KIESZENI?

Hasło kobieta przedsiębiorcza, często kojarzy się z ikonami kobiecej przedsiębiorczości i sukcesu. Jednak kobiet, którym się udało jest więcej, są obok nas – to nasze koleżanki, sąsiadki, znajome. Pań, które zrealizowały swoje pomysły są tysiące.

Przedsiębiorczość kobiet to ważne wyzwanie współczesnych społeczeństw, a jednocześnie złożone zjawisko. Z jednej strony jest tu wyraźny kontekst ekonomiczny, a z drugiej podejmowanie działalności na własny rachunek przez kobiety i wchodzenie w rolę właścicielek firm jest mocno warunkowane kulturowo. Te kraje, które dają szansę wszystkim przedsiębiorczym obywatelom, by ujawnili swoje możliwości, odnotowują szybki wzrost ekonomiczny. Zatem wykorzystanie potencjału przedsiębiorczości tkwiącego w kobietach to źródło wzrostu dobrobytu społeczeństw.

Przedsiębiorczość kobiet przyczynia się do rozwoju gospodarczego poprzez tworzenie nowych produktów i miejsc pracy. Rosnąca liczba kobiet będących właścicielkami firm dowodzi, że kobiety wykazują się cechami przedsiębiorczymi, które pozwalają skutecznie przełamywać społeczne bariery i aktywnie uczestniczyć w procesach gospodarczych.

http://poradnik.ambas.pl/pliki/Przedsiebiorczosc_kobiet_w_Polsce.pdf

Na wysoką aktywność Polek w sferze przedsiębiorczości oddziałuje znacząco zarówno czynnik „wypychania” (poczucie współodpowiedzialności za byt ekonomiczny rodziny) oraz czynnik „przyciągania”, odnoszący się szczególnie do młodych, dobrze wykształconych kobiet, związany z poszukiwaniem w biznesie wysokich dochodów i samorealizacji.

Jednocześnie kobiety częściej niż mężczyźni podejmują działalność gospodarczą z braku innej sensownej alternatywy, a nie z chęci wykorzystania szansy. Ważne są dla nich takie motywy założenia własnej firmy, jak: dążenie do niezależności i samodzielności decydowania o własnym losie; dążenie do osiągania wyższych dochodów i uzyskania niezależności finansowej; możliwość rozwoju zawodowego; negatywne doświadczenia z pracy najemnej oraz sprzyjające warunki na rynku.

Szczególne znaczenie dla rozpoczynania i rozwijania działalności gospodarczej mają ramowe uwarunkowania przedsiębiorczości, wśród których wskazuje się głównie na: dostępność kapitału; politykę publiczną (podatki, regulacje prawne) i publiczne programy wspierania przedsiębiorczości; edukację i szkolenia; otwartość rynku; dostęp do infrastruktury technicznej; normy kulturowe i społeczne. Tak zdefiniowane determinanty dotyczą zarówno mężczyzn, jak i kobiet.

Natomiast specyficznym uwarunkowaniem przedsiębiorczości kobiet jest rozwój technologiczny powodujący, że kobiety rzadziej niż mężczyźni prowadzą działalność w sektorach zaawansowanej technologii. Na pozostałe determinanty, w szczególny sposób wpływające na podejmowanie działalności gospodarczej przez kobiety, mają wpływ: czynniki ekonomiczne związane ze wzrostem poziomu zamożności społeczeństwa, przyczyniającego się do rozwoju usług, które stanowią przestrzeń dla przedsiębiorczości kobiet; kryzysy ekonomiczne i bezrobocie, ograniczające zakres pracy najemnej głównie kobiet; czynniki kulturowe, związane z postrzeganiem kobiet w roli przedsiębiorcy; czynniki instytucjonalne i demograficzne, jak np. dzietność.

Bariery rozwoju przedsiębiorczości kobiet, to: bariery podatkowe; zbyt wysokie pozapłacowe koszty pracy; bariery zatrudnienia związane z nieelastycznym prawem pracy; bariery administracyjne; skutki istnienia szarej strefy; konkurencję ze strony uprzywilejowanych przedsiębiorstw; słabą infrastrukturę techniczną; niedostateczną ochronę własności intelektualnej; systemy wartości i normy społeczne (w tym postawy wobec przedsiębiorców); bariery edukacyjne; tradycyjną socjalizację, utrwalającą tradycyjny podział ról społecznych według płci.

Wskazuje się na potrzebę zwiększania aktywności zawodowej kobiet, w tym w formie własnej działalności gospodarczej. Podkreśla się, że zasadniczym ograniczeniem obecności kobiet na rynku pracy jest brak możliwości pogodzenia obowiązków zawodowych z rodzinnymi, a zwłaszcza z funkcjami opiekuńczymi. Jednocześnie własna działalność gospodarcza, a jeszcze częściej samozatrudnienie, wskazywana jest jako forma zatrudnienia przyjazna rodzinie.

Unia Europejska - nowy okres programowania 2014 - 2020 Z budżetu polityki spójności na lata 2014 - 2020 Polska otrzyma 82,5 mld euro. Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny - całkowita alokacja w euro 2 450 206 417

Priorytety na szczeblu UE Zgodnie z założeniami strategii Europa 2020 przyjęto 5 głównych celów dla całej UE w 2020 r.: 1. Zatrudnienie  (75 proc. osób w wieku 20-64 lat powinno mieć pracę) 2. Badania i rozwój (na inwestycje w badania i rozwój powinniśmy przeznaczać 3 proc. PKB Unii) 3. Zmiany klimatu i zrównoważone wykorzystanie energii (należy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 20 proc. w stosunku do poziomu z 1990 r.; lub nawet o 30 proc., jeśli warunki będą sprzyjające; 20 proc. energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych, efektywność energetyczna powinna wzrosnąć o 20 proc. 4. Edukacja (ograniczenie liczby uczniów przedwcześnie kończących edukację do poziomu poniżej 10 proc., co najmniej 40 proc. osób w wieku 30-34 powinno mieć wykształcenie wyższe, 5. Walka z ubóstwem i wykluczeniem społecznym (zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym o co najmniej 20 mln).

Polska realizować będzie 11 celów tematycznych wskazanych w Strategii Rozwoju Kraju 2020 tj.:  Cel tematyczny 1. Wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji.  Cel tematyczny 2. Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych. Cel tematyczny 3. Wzmacnianie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury.   Cel tematyczny 4. Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach. Cel tematyczny 5. Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem.  Cel tematyczny 6. Zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami. 

Cel tematyczny 7. Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej. Cel tematyczny 8. Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników.  Cel tematyczny 9. Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją.  Cel tematyczny 10. Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie.  Cel tematyczny 11. Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych instytucji publicznych i zainteresowanych stron oraz sprawności administracji publicznej.    

Programy operacyjne dostępne w Polsce w nowym okresie programowania 2014 - 2020 6 krajowych programów operacyjnych, w tym jeden ponadregionalny dla województw polski wschodniej oraz 16 regionalnych programów operacyjnych. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (PO IR) Program Operacyjny Polska Wschodnia (PO PW) Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020 Program Operacyjny Pomoc Techniczna 16 regionalnych programów operacyjnych – Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój (PO WER)  - będzie wspierać następujące obszary: zatrudnienie i mobilność pracowników; włączenie społeczne osób wykluczonych i walkę z ubóstwem; inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie; wzmacnianie sprawności i efektywności państwa.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – zakłada dalszy rozwój infrastruktury transportowej i bezpieczeństwa energetycznego oraz realizację programu ochrony środowiska naturalnego i wsparcia gospodarki przyjaznej środowisku, poprzez działania w obszarach: gospodarki niskoemisyjnej; przeciwdziałania i adaptacji do zmian klimatu; transportu i bezpieczeństwa energetycznego.

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020 - będzie wspierał prowadzenie badań naukowych, rozwój nowych, innowacyjnych technologii oraz działania na rzecz podnoszenia konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Głównym celem programu będzie pobudzenie innowacyjności polskiej gospodarki, poprzez zwiększenie nakładów prywatnych na B+R oraz kreowanie popytu przedsiębiorstw na innowacje i prace badawczo-rozwojowe.   Przewidziane obszary wsparcia to: budowa nowych i wzmacnianie istniejących powiązań między sektorem nauki a przedsiębiorstwami; rozwój innowacyjności przedsiębiorstw; wzmocnienie jakości badań oraz pozycji krajowych jednostek naukowych w ramach Europejskiej Przestrzeni Badawczej.

Program Operacyjny Polska Cyfrowa – wsparcie przeznaczone zostanie na stworzenie warunków do powszechnego wykorzystania technologii poprzez: powszechny dostęp do szybkiego internetu; rozwój e-administracji; e-integrację osób wykluczonych cyfrowo.

Program Operacyjny Polska Wschodnia - to dodatkowy instrument wsparcia finansowego pięciu wschodnich województw Polski: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, który będzie uzupełnieniem i wzmocnieniem działań prowadzonych w ramach regionalnych i krajowych programów europejskiej polityki spójności. Głównym celem Programu jest wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej. Program Operacyjny Pomoc Techniczna - będzie instrumentem służącym instytucjom odpowiedzialnym za realizację interwencji finansowanych z funduszy strukturalnych.

Pozostałe Programy Operacyjne: • Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 - celem realizacji programu będzie poprawa konkurencyjności rolnictwa, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi i działania w dziedzinie klimatu oraz zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich. Wybrane działania: II. Wzmacnianie przedsiębiorczości Poddziałania: Pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz rozwoju małych gospodarstw (Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej) Rozwój przedsiębiorczości – Rozwój usług rolniczych. Inwestycje w przetwórstwo/marketing i rozwój produktów rolnych (Przetwórstwo i marketing produktów rolnych). W ramach LEADER wspierane będą operacje mające na celu m. in. - zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości, z wyłączeniem świadczenia usług rolniczych.  

Cel Poprawa konkurencyjności i spójności województwa WRPO 2014+ Cel Poprawa konkurencyjności i spójności województwa 10 merytorycznych osi, 30 priorytetów inwestycyjnych; program dwufunduszowy - finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (w prawie 72%, tj. 1760,9 mln euro) oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego (w 28%, tj. 689,2 mln euro). Cele: Wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji. Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno – komunikacyjnych (TIK). Podnoszenie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury. Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach.

WRPO 2014+ Cele: 5. Promowanie dostosowania do zmiany klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem. 6. Zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami. 7. Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktury sieciowe. 8. Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników. 9. Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją. 10. Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie.

Dlaczego Priorytet 8 Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników? Wskaźnik aktywności zawodowej (ogółem 8,1%) różnił się w 2013r. w Wielkopolsce dla kobiet (48,9%) i mężczyzn (68,1%). W regionie rośnie odsetek pracujących mężczyzn, natomiast w populacji kobiet nie obserwuje się wyraźnych zmian w tym aspekcie. Na wsi wyższą aktywność zawodową wykazują mężczyźni niż kobiety. Kobiety dominują w strukturze osób długotrwale bezrobotnych (60% w porównaniu z 40% mężczyzn długotrwale bezrobotnych). W przypadku osób niepełnosprawnych – zarejestrowanych w urzędach pracy w 2013 r. było 49% mężczyzn i 51% kobiet.

Wyzwania do zrealizowania poprzez Priorytet 8 i 9: Konieczność wsparcia i wykorzystania różnych form aktywizacji zawodowej osób znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy, w szczególności kobiet, osób w wieku 50 lat i więcej, niepełnosprawnych, długotrwale bezrobotnych, o niskich kwalifikacjach; Poprawa dostępu do samozatrudnienia, warunków prowadzenia własnej działalności gospodarczej i tworzenie trwałych miejsc pracy w MŚP; Poprawa dostępu do zatrudnienia rodzicom i opiekunom, w szczególności kobietom, powracającym bądź wchodzącym na rynek po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem do lat 3; Rozwój infrastruktury opieki nad małymi dziećmi; Wsparcie rozwojowe przedsiębiorstw i ich pracowników – podnoszenie kompetencji i kwalifikacji odpowiadających na wyzwania innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki oraz trendów demograficznych.

Kto może otrzymać dotację? W dotacjach unijnych panuje równouprawnienie. Tutaj kobiety zarówno jako założycielki/właścicielki firm, czy też prezesi zarządów traktowane są na równi z mężczyznami. Nie ma też ograniczeń wiekowych. Liczy się pomysł i biznes plan projektu, a kluczowe kwestie to, czy dana inwestycja ma biznesowy sens oraz czy się opłaci. W każdym z działań, w ramach których przyznawane są dotacje, w wyraźny sposób wskazani są beneficjenci.

Na co fundusze? Wiele programów unijnych jest poświęconych na pomoc już istniejących przedsiębiorstw. Otrzymane dotacje właściciele firm mogą przeznaczyć na realizację różnego rodzaju projektów – począwszy od wsparcia inwestycji, czyli zakupu maszyn, urządzeń, technologii czy oprogramowania, przez dofinansowanie tworzenia e-usług, systemów B2B, aż po środki na szkolenia.

W każdym województwie przewidziano możliwość wsparcia dla przedsiębiorstw mikro i małych, przy czym jednak działania w ramach poszczególnych województw charakteryzują się dużą różnorodnością. Szczegółowe informacje w zakresie działań prowadzonych w poszczególnych województwach można znaleźć na stronach internetowych instytucji zarządzających Regionalnymi Programami Operacyjnymi w każdym z województw, najczęściej są to Urzędy Marszałkowskie. Na stronach można też uzyskać informacje o aktualnych i planowanych konkursach.  

Ile da Unia? Kwoty dotacji są bardzo różne i to przedsiębiorcy sami mogą zdecydować, o jaką wartość dotacji się ubiegają. Maksymalna i minimalna dotacja na rozwój firmy w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO)  jest zróżnicowana i w zasadzie w każdym z województw inna.

Kiedy złożyć wniosek? Wniosek o dotację należy złożyć w wyznaczonym terminie naboru wniosków, które zawsze ogłaszane są z odpowiednim wyprzedzeniem. Na stronach internetowych poszczególnych instytucji umieszczana jest kompletna dokumentacja obowiązująca dla danego naboru wniosków, definiująca kategorie beneficjentów, rodzaje dofinansowywanych projektów, kryteria wyboru projektów do dofinansowania, jak i wysokość minimalnej czy maksymalnej dotacji oraz poziom dofinansowania. Aby ubiegać się o dotację należy we właściwym okresie, tj. w czasie trwania naboru złożyć wniosek, zwykle na z góry określonym formularzu i inną wymaganą dokumentację.  Warto zatem na bieżąco śledzić komunikaty umieszczane na stronach instytucji zarządzających poszczególnymi działaniami.

Dotacja – od czego zacząć? W przypadku każdej dotacji należy rozpocząć od określenia przedmiotu inwestycji – co chcemy zrealizować oraz dlaczego. Następnie możemy zacząć poszukiwanie źródeł finansowania, czyli dostępnych na nasz projekt dotacji. Jeśli chcemy rozwijać firmę i planujemy inwestycję, np. rozbudowę parku maszynowego, w pierwszej kolejności należy się zwrócić do Regionalnego Programu Operacyjnego swojego województwa. Na stronie internetowej RPO powinniśmy znaleźć harmonogram konkursów, który albo wskaże nam konkretny termin naboru albo  poinformuje o wyczerpaniu środków w danym działaniu.

Polska Agencja Rozwoju Przemysłu uruchomiła w marcu fundusz pożyczkowy skierowany do mieszkających w Polsce pań, które prowadzą lub zamierzają podjąć działalność gospodarczą w kraju. Fundusz dysponuje kwotą ok. 20 mln zł. Pożyczka - od 20 do 40 tys. zł. - będzie oprocentowana bardzo korzystnie - 2 proc. w stosunku rocznym. Na razie Agencja planuje program uruchomić pilotażowo, w ośmiu województwach. W każdym z nich zostanie wybranych 6 powiatów charakteryzujących się wysoką stopą bezrobocia, w których będą mogły być realizowane projekty finansowane ze środków pożyczki. PARP zamierza szczegółowo sprawdzać popularność i efekty pożyczek, gdyż w przypadku dużego zainteresowania rozważone zostanie rozszerzenie programu na kolejne województwa i powiaty, a docelowo na cały kraj.

Źródła: http://www.fundusze.uj.edu.pl/fundusze/fundusze- strukturalne-2014-2020 www.parp.gov.pl www.wrpo.wielkopolskie.pl http://www.sukcespisanyszminka.pl/wsparcie- biznesu/skad-wziac-pieniadze/fundusze- unijne/item/3533-jakie-dotacje-dla-kobiet-na- wlasny-biznes.html www.minrol.gov.pl www.mir.gov.pl Dotacja jest kobietą Jak Polki korzystają z Funduszy Europejskich. Broszura MRR, Warszawa 2012. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 Broszura MRiRW, Warszawa 2015. Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Raport PARP, Warszawa 2011. WRPO 2014 Wersja zatwierdzona przez KE, ZWW, Poznań 12.12.2014r.

Dziękuję za uwagę. Oprac. Sabina Dachowska Biuro Posła do PE Andrzeja Grzyba w Ostrzeszowie