Realizacja systemu ECVET w projektach mobilności ERASMUS+

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Od kompetencji do kwalifikacji
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
ECVET European Credit System for Vocational Education and Training
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kształtowanie motywacji pracowników
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Struktura egzaminu zawodowego
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Technik architektury krajobrazu
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Zak up współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo.
Program Leonardo da Vinci Nr projektu: PL1-LEO Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu.
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
PRACOWNIE MARZEŃ Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój Wykształcenia.
Europejski system transferu osiągnięć w kształceniu
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
STAŻE Z MOŻLIWOŚCIĄ WYPŁATY STYPENDIUM STAŻOWEGO W RAMACH PROJEKTU „MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W MAŁOPOLSCE Joanna Szatan-Kenderow.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Eksperciecvet.org.pl Przegląd działań zrealizowanych przez Krajowy Zespół Ekspertów ECVET w 2015 r. Stan wdrażania ECVET w Polsce Warszawa 10 grudnia 2015.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
1 Rafał Juszkiewicz kontakt: Oferta zawodowa WSiP – 170 publikacji do nowej podstawy programowej (NPP) 7 kluczowych branż: ekonomiczna.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
ROLA OPIEKUNA STAŻU Urszula Martyka-Wiecha
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Europass.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół wspierający
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół konsultantów
EFEKTY PROJEKTU „Kompetencje zawodowe kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy”
Zapis prezentacji:

Realizacja systemu ECVET w projektach mobilności ERASMUS+ Warszawa 17 listopada 2014 r. Krzysztof Świerk Zespół Ekspertów ECVET

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – wprowadzenie do pierwszej sesji warsztatowej Określanie jednostek efektów uczenia się / efektów uczenia się jest dla beneficjentów pierwszym poważnym zadaniem na etapie realizacji samego projektu. Do poprawnego określenia pomocne mogą być obowiązujące w szkolnictwie podstawy programowe dla wybranych zawodów, należy jednak pamiętać, iż nie są one wyznacznikiem w formułowaniu efektów. Kwalifikacja K1 Jednostka efektów kształcenia J01 Efekt kształcenia 01/01 Efekt kształcenia 01/02 Jednostka efektów kształcenia J02 Efekt kształcenia 02/01 Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – wprowadzenie do pierwszej sesji warsztatowej Określanie jednostek efektów uczenia się / efektów uczenia się jest pierwszym poważnym zadaniem na etapie wdrażania założeń ECVET. Do poprawnego określenia pomocne mogą być obowiązujące w szkolnictwie podstawy programowe dla wybranych zawodów, należy jednak pamiętać, iż nie są one wyznacznikiem w formułowaniu efektów. M.17. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń 1. Montaż maszyn i urządzeń 1) Rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne maszyn i urządzeń 2) Stosuje metody montażu maszyn i urządzeń 2. Obsługa maszyn i urządzeń 1) Charakteryzuje procesy eksploatacyjne maszyn i urządzeń Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – wprowadzenie do pierwszej sesji warsztatowej W zależności od uwarunkowań prawnych, jednostki mogą być częścią tylko jednej kwalifikacji lub być wspólne dla wielu kwalifikacji Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – wprowadzenie do pierwszej sesji warsztatowej Celem systemu ECVET nie jest harmonizacja, ujednolicanie jednostek w różnych krajach, ani ustalanie stałych związków między nimi Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – wprowadzenie do pierwszej sesji warsztatowej W realizacji mobilności z ECVET odbywa się identyfikacja porównywalnych, zbliżonych do siebie jednostek efektów uczenia się Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – wprowadzenie do pierwszej sesji warsztatowej Stopień/zakres tego podobieństwa zależy zawsze od ustaleń stron Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – wprowadzenie do pierwszej sesji warsztatowej Możliwe również, że zidentyfikowane jednostki będą się pokrywały tylko częściowo Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – wprowadzenie do pierwszej sesji warsztatowej W niektórych przypadkach cenne jest również zidentyfikowanie tzw. jednostek „wolnego wyboru” Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – wprowadzenie do pierwszej sesji warsztatowej W niektórych przypadkach konieczne będzie stworzenie jednostek LO na potrzeby mobilności Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – praca w grupach pierwszej sesji warsztatowej Zadaniem grupy jest uzgodnienie efektów uczenia się oraz pogrupowanie ich w jednostki efektów uczenia się dla czterotygodniowej mobilności w wybranej branży/zawodzie. Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Jednostki efektów uczenia się / efekty uczenia się – podsumowanie do pierwszej sesji warsztatowej Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Porozumienie o programie zajęć ECVET Przykład tworzenia Porozumienia o programie zajęć wraz z określonymi efektami uczenia się Tworzenie Porozumienia o programie zajęć ( LA ) Zawierane między: Określające warunki dotyczące okresu mobilności, tj.: Tożsamość uczącego się Długość okresu mobilności Zakładane efekty uczenia się oraz odpowiadające im punkty ECVET Stwierdzenie, że jeżeli zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, to powinny one zostać walidowane i uznane przez instytucję macierzystą Program stażu Porozumienie o programie zajęć ECVET Instytucja goszcząca Uczestnik Instytucja wysyłająca Zakłady pracy Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Tworzenie Porozumienia o programie zajęć ( LA ) Określenie indywidualnego wykazu osiągnięć uczestników Efekty uczenia się Określenie efektów uczenia się na podstawie programu nauczania Określenie efektów uczenia się możliwych do zrealizowania w środowisku pracy Określenie efektów uczenia się istotnych z punktu widzenia przyszłych pracodawców Określenie efektów uczenia się spójnych z potrzebami uczestników Określenie efektów uczenia się istotnych z punktu widzenia przedstawicieli komisji przedmiotowych Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Sprawdzanie, walidacja i uznawanie efektów uczenia się – wprowadzenie do drugiej sesji warsztatowej Aby było możliwe uznanie osiągnięć ucznia, partnerzy muszą omówić zasady oceny (assessment) i upewnić się, że istnieje zaufanie do procesu sprawdzania stosowanego w instytucji goszczącej. Muszą one zwłaszcza ustalić: Kto będzie oceniał uczących się, w jaki sposób efekty uczenia się będą oceniane i w jakim kontekście (również gdzie)? Kiedy ocena będzie mieć miejsce? Jakie procedury zapewnienia jakości oceny będą stosowane? W jaki sposób rezultaty oceny zostaną zapisane w indywidualnym wykazie osiągnięć osoby uczącej się? 1. Sprawdzenie – ocena efektów uczenia się Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Przykład kwalifikacji zagranicznej: „Procesy Gastronomiczne” EFEKTY UCZENIA SIĘ Opisanie procesów gastronomicznych, związanych z nimi zasad oraz rodzajów żywności odpowiednich do każdego z procesów. Prowadzenie każdego z procesów zgodnie z podanymi wytycznymi przy użyciu profesjonalnego sprzętu gastronomicznego. Rozumienie pisemnych lub ustnych instrukcji. Stosowanie bezpiecznych praktyk pracy. Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Przykład kwalifikacji zagranicznej: „Procesy Gastronomiczne” Kryteria weryfikacji LO 1) LO 2) opisanie, jak przeprowadzić każdy z procesów gastronomicznych podanie zasad związanych z każdym z procesów rozpoznanie specjalistycznego sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia każdego z procesów podanie terminów gastronomicznych związanych z każdym z procesów gastronomicznych określenie rodzajów żywności odpowiednich do każdego z procesów gastronomicznych zastosowanie każdego z procesów gastronomicznych do różnych rodzajów żywności obliczenie temperatury i czasu gotowania, aby zapewnić najmniejsze możliwe zużycie energii kontrolowanie procesu gotowania zakończenie przygotowania dań i podanie ich według obowiązujących standardów Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl 2. Walidacja i uznawanie efektów uczenia się Weryfikacja efektów uczenia się przez osobę odpowiedzialną (opiekun grupy) Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl 2. Walidacja i uznawanie efektów uczenia się Sprawdzenie nabytych efektów po powrocie w szkole – pracownie zajęć praktycznych Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Uznawanie efektów uczenia się Nie każdy projekt mobilności kończy się pełnym uznaniem efektów uczenia się. Przyczyną mogą być różne bariery, np.: Organizacyjne (czas i środki niezbędne na dokonanie odpowiednich analiz i ustaleń); Techniczne (np. warunki kształcenia i weryfikacji LO u partnerów); Administracyjne (poziom autonomii instytucji uczestniczących w wymianie) W zależności od zakresu porozumień między partnerami oraz podobieństw (systemów) kwalifikacji możliwe są różne formy uznawania kwalifikacji. Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Sprawdzanie, walidacja i uznawanie efektów uczenia się – praca w grupach Zadaniem grupy jest ustalenie: 1) w jaki sposób efekty uczenia się będą sprawdzane 2) jak będzie przebiegał proces walidacji 3) w jaki sposób i w jakim zakresie uznawane będą osiągnięcia. Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Instytucja wysyłająca WNIOSKI Z REALIZOWANIA PROJEKTÓW MOBILNOŚCIOWYCH Z ECVET Instytucja wysyłająca Praco-dawcy Instytucja goszcząca Uczestnicy Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Uczestnicy Konkretyzacja efektów kształcenia niezbędnych do zdobycia podczas stażu. Transparentność nabytych umiejętności – potwierdzona otrzymaniem dokumentu Nabycie umiejętności zgodnych z potrzebami pracodawców Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Instytucja wysyłająca System doskonale wpisuje się we współpracę z zakładami pracy. Jest narzędziem oceny realizacji nowej podstawy programowej opartej na efektach kształcenia – realizacja praktyk zawodowych. Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Pracodawcy Przyszli pracownicy otrzymują dokument lepiej weryfikujący ich rzeczywiste umiejętności – ułatwia to proces rekrutacyjny. Możliwość ingerencji w proces edukacji również poprzez ECVET. Konkretyzacja procesu edukacji Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Co zdecydowanie pomogło w implementacji ECVET Nowa podstawa programowa określająca efekty kształcenia dla danych kwalifikacji zawodowych Zbudowanie pozycji na rynku edukacyjnym Zaangażowanie zakładów pracy w proces edukacji w ZST Turek Sytuacja na rynku pracy – zapotrzebowania na fachową kadrę techniczną Długoletnia współpraca międzynarodowa Dobrze wyposażone pracownie dydaktyczne Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl O czym należy pamiętać podczas implementacji ECVET Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

O czym należy pamiętać podczas implementacji ECVET Mobilność Poziom 5 EQF ** Kształcenie pozaformalne i nieformalne Kształcenie formalne KKZ, KUZ, KKO * O czym należy pamiętać podczas implementacji ECVET * KKZ – Kwalifikacyjny Kurs Zawodowy * KUZ – Kurs Umiejętności Zawodowych * KKO – Kurs Kompetencji Ogólnych **EQF – Europejska Rama Kwalifikacji Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Przykłady projektów i dokumentów, źródła informacji http://www.ecvet-toolkit.eu/ Przykłady dokumentów i rozwiązań pochodzące z projektów ECVET. Narzędzie wypracowane z myślą o osobach realizujących kolejne projekty, które poszukują odpowiedzi na konkretne pytania. ECVET toolkit oferuje informacje przydatne zarówno osobom posiadającym podstawową, jak i zaawansowaną wiedzę o ECVET http://www.ecvet-team.eu/ Publikacje dotyczące funkcjonowania ECVET, m.in.: Treść Zalecenia dot. ECVET Przewodnik użytkownika cz. 1. „Pytania i odpowiedzi” Przewodnik użytkownika cz. 2. „ECVET w mobilności” Informacje o seminariach, warsztatach. http://www.adam-europe.eu/adam/thematicgroup/ECVET Baza projektów LdV wykorzystujących ECVET Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl http://www.ecvet-projects.eu/ W zakładce „projects” opis i informacje na temat zakończonych i trwających projektów ECVET W zakładce „tool box” m.in. przykłady i wzory dokumentów – porozumienia o współpracy i porozumienia o programie zajęć, ale także informacje o opisywaniu kwalifikacji przy pomocy efektów uczenia się, nadawaniu punktów ECVET, projektowaniu jednostek efektów uczenia się oraz roli instytucji we współpracy w dotychczas przeprowadzonych projektach. http://www.cedefop.europa.eu/EN/about-cedefop/projects/european-credit-system-for-vocational-education-and-training/index.aspx Szeroki wachlarz materiałów – od teoretycznych opracowań po analizy rozwoju ECVET w poszczególnych krajach Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl

Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl Dziękuje za uwagę. Krzysztof Świerk Zespół Ekspertów ECVET www.eksperciecvet.org.pl