Warsztat II Zielona Góra, r.
Plakaty z poprzednich warsztatów
Co ciekawego wydarzyło się ostatnio? (ciekawe zdarzenie, spotkanie, przeczytana książka, film, koncert itp.) Praca w grupach międzyszkolnych U R N
WARSZTAT II 9:30 – 11:00 Powitanie, przypomnienie i sprawozdanie 11:00 – 11:15 Przerwa 11:55 – 1 2 : 3 0 Planowanie Programu Współpracy – cz : 3 0 – 13: 0 0 Obiad 13: 0 0 – 15:00 Planowanie Programu Współpracy – cz. 2 15:00 – 15:15 Przerwa 15:00 – 16:30 Prezentacja programów, zaplanowanie działań konsultacyjno-informacyjno-rzeczniczych. Podsumowanie
Cele warsztatów Opracowanie Szkolnego Programu Aktywnej Współpracy uczniów, rodziców i nauczycieli na okres co najmniej dwóch lat (2 x rok szkolny) – pierwszy rok plan szczegółowy, drugi rok plan ramowy (w Programie zostanie określony cel współpracy, jej obszary oraz poszczególne działania – projekty). Opracowanie listy pomysłów na konsultacje Szkolnego Programu Aktywnej Współpracy.
KONTRAKT Jesteśmy aktywni Jesteśmy partnerami Mówimy w swoim imieniu – komunikat JA Słuchamy siebie nawzajem (każdy pomysł jest wysłuchany, każdy głos jest tak samo ważny U, R, N) Szanujemy się nawzajem Prawo STOP, prawo własnego określenia granic Zachowujemy poufność ……………………………………………………………………………
Zasady Współpracy w szkole Prezentacja wypracowanych/konsultowanych w szkołach Zasad Współpracy (2) Z iloma przedstawicielami każdej z grup (uczniami, rodzicami i nauczycielami) się spotkali; W jaki sposób rozmawiali? Jakie były formy pracy? Jakie było zaangażowanie osób spoza 6-cio osobowego zespołu? KARTA WNIOSKÓW dla szkoły
Prezentacja „ zadania domowego” (po 3 osoby z zespołu U, R, N – ustalenie partnerskiego sposobu prezentacji) 1. Realizacja wspólnego działania. (należy uwzględnić sposób konsultacji, udział U, R, N) Czy były stosowane Zasady Współpracy? Co się udało, co się nie udało, z jakiej przyczyny? Co byśmy zmienili na przyszłość? KARTA WNIOSKÓW
Przerwa
Prezentacja pomysłów na działania 3. BANK pomysłów na działania do SPAW Omówienie…
Standardy Szkoły Współpracy 1. Uczniowie i rodzice uczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących szkoły. 2. We wszystkich możliwych sytuacjach w szkole stosowane są metody edukacyjne sprzyjające współpracy. 3. Szkoła inicjuje i wspiera działania uczniów, którzy podejmują aktywność społeczną i obywatelską na rzecz swojej społeczności lokalnej i szerszych. 4. Organizacja przestrzeni wewnątrz budynku szkoły i wokół niej sprzyja współpracy. 5. Szkoła współpracuje z osobami oraz instytucjami ze swojego otoczenia. 6. Komunikacja sprzyja porozumieniu. 7. Współpraca jest planowana i systematyczna. Określanie standardów w działaniach Banku Pomysłów (cyfry)
Standardy Szkoły Współpracy Podział na 3 zespoły U, R, N Co dla Was oznacza każdy standard? Prezentacja
Wskaźniki realizacji standardu Po czym poznamy, że standard jest realizowany w szkole ? GRUPY SZKOLNE
Godzina Zapraszamy na obiad
Bank pomysłów na działania - obszary III obszary pracy szkoły: O rganizacja pracy szkoły: np.. tworzenie reguł szkolnych, wybór sposobów codziennego funkcjonowania placówki (przerwy, akcje, imprezy wycieczki, konkursy), udział w decyzjach dot. finansów,. D ydaktyka/wychowanie: wpływ na najważniejsze zadanie szkoły - dobór treści i metod pracy, zasady oceniania. P rzestrzeń szkoły: urządzenie sal, korytarzy, szatni powinno sprzyjać współpracy, rozmowie i zaufaniu. ( określanie obszarów działań w zespołach szkolnych – dopisywanie literek)
Wybranie działań na 1 rok w grupach szkolnych U, N, R KRYTERIA działań: Ważne Atrakcyjne Konkretne Realne (możliwe do realizacji) Odpowiadają na potrzeby U, R, N; wynikają z debat, wymarzonej szkoły itp Uwzględnione są 3 obszary życia szkoły (organizacja, dydaktyka i wychowanie, przestrzeń) Realizowane są standardy Szkoły Współpracy Wprowadzają trwałą zmianę w zakresie współpracy (narada w zespołach U,R,N; każdy zespół wybiera 1 działanie z jednego obszaru, a następnie przydział zadań dla zespołów U, R, N )
Planowanie działań wybranych na I rok (6 grup) NAZWA DZIAŁANIA Co trzeba zrobić? (kolejne kroki/zadania) Kto to zrobi? – poszczególne zadania powinni realizować uczniowie, rodzice, nauczyciele Do kiedy trzeba to zrobić?
SPAW Wybieranie z banku/Ustalanie działań na I i II rok
Szkolny Program Aktywnej Współpracy SPAW ELEMENTY: 1. Nazwa dokumentu wraz ze zdefiniowanym okresem planowania; 2. Skład zespołu przygotowującego dokument; 3. Cele SPAW – operacyjne; 4. Zasady współpracy; 5. Działania w poszczególnych obszarach: organizacja pracy szkoły; dydaktyka i wychowanie; przestrzeń szkoły. 6. Szczegółowy opis działań realizowanych w pierwszym roku.
Działania Logika projektowa: problem- cel – działanie - rezultat
CEL Cel to odpowiedź na problem. Cel główny projektu to pożądany stan w przyszłości, po zakończeniu realizacji projektu. Jak sytuacja będzie wyglądała po zakończeniu realizacji projektu? O ile będzie lepsza? Cel charakteryzuje sytuację pożądaną na miarę sił i możliwości wykonawcy, w stosunku do danej grupy, w konkretnych okolicznościach. Może to oznaczać, że będzie to „tylko” sytuacja trochę lepsza od obecnej. Musi być konkretny, dostosowany do potrzeb i okoliczności, mierzalny i weryfikowalny, realny (osiągalny), określony w czasie. ( SMART) „Przeprowadzenie szkolenia”, „zorganizowanie doradztwa”, „objęcie wsparciem…” itp. – to są działania, a nie cele. Cele szczegółowe prowadzą do osiągnięcia celu głównego.
Przykładowe zapisy CELE SZCZEGÓŁOWE: Wzmocnienie współpracy U,R,N poprzez: uczestnictwo w procesach decyzyjnych dot. szkoły; stosowanie metod pracy uczących współpracy, pracy zespołowej; współdziałanie ze środowiskiem lokalnym; integrację U, R, N stworzenie systemów i procedur komunikacji, równości głosów; organizację przestrzeni szkoły sprzyjającej uczeniu się i budowaniu więzi; planowanie, realizację, monitorowanie i ewaluację programu współpracy. CO? KTO? JAK? KIEDY?
Ustalenie planu prezentacji i konsultacji SPAW 1. Generowanie pomysłów w zespołach szkolnych. 2. Opracowanie planu prezentacji/konsultacji. 3. Opracowanie strony graficznej prezentacji i konsultacji ( plakat, scenografia, organizacji przestrzeni itp.).
Prezentacja Dyskusja i wnioski:
Pomoc trenera - opiekuna Maria Furtak tel