Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych ESF POKL PROJEKT: „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Czas trwania projektu: od października 2013 r. do sierpnia 2014 r. Liczba uczestników: 10 pracowników Kuratorium Oświaty w Katowicach
Istotny element realizacji projektu tygodniowa wizyta w kraju partnera r. – r. Monachium
Cele projektu kompleksowe doskonalenie pracowników Kuratorium Oświaty w Katowicach, poszerzenie kompetencji zawodowych – wiedzy na temat systemów oświaty i nadzoru pedagogicznego, ewaluacji, jakości pracy szkoły, w tym w obszarze pracy z uczniem zdolnym i kształcenia zawodowego, doskonalenie umiejętności kluczowych i społecznych oraz rozwinięcie kompetencji językowych i interkulturowych, upowszechnianie rezultatów projektu oraz innowacyjnych rozwiązań wśród dyrektorów szkół i placówek oraz przedstawicieli organów prowadzących.
Partner (instytucja przyjmująca): Instytut Jakości Szkoły i Kształcenia w Monachium Staatsinstitut für Schulqualiat und Bilundgsforschung München Instytucja wspierająca Ministerstwo Oświaty i Kultury Bawarii w sprawach jakości kształcenia bawarskiego szkolnictwa i rozwoju szkoły: opracowuje programy nauczania, przygotowuje egzaminy państwowe, kształci ewaluatorów, uczestniczy w wewnętrznej i zewnętrznej ewaluacji,
zapewnia doskonalenie nauczycieli, zapewnia pomoc metodyczną, przeprowadza badania edukacyjne, gromadzi dane i prowadzi analizy dotyczące jakości pracy szkoły, opracowuje rozwiązania i gromadzi przykłady dobrych praktyk, wdraża wyniki badań i praktyczne doświadczenia, innowacje w pracy szkoły. Instytutowi Jakości Szkoły i Kształcenia podlegają wszystkie typy szkół w Bawarii.
Projekt został zrealizowany: w formie wizyty studyjnej, warsztatów interkulturowych, przygotowania merytorycznego, kursów językowych pozwalających zdobyć szeroką wiedzę oraz konkretne umiejętności. Uczestnicy zdobyli wiedzę na temat systemu oświaty, nadzoru pedagogicznego, systemu zapewnienia jakości pracy szkoły w Bawarii, form, metod oraz narzędzi ewaluacji, a także przykładów dobrych praktyk.
Program wizyty: Prezentacja bawarskiego systemu kształcenia i aktualne kierunki rozwoju/ poprawa jakości i kompetencji kadr kierowniczych; Private – Public –Partnership – w szkolnictwie - wybrane inicjatywy Fundacji Bildungspakt (Pakt kształcenia) i ich znaczenie dla bawarskiego systemu szkolnictwa; Zadania i struktura Akademii Doskonalenia Nauczycieli i Zarządzania Zasobami Ludzkim/Strategie e - learning; Zadania Państwowego Instytutu Jakości Szkoły i Kształcenia - System zapewniania jakości, zewnętrzna i wewnętrzna ewaluacja;
Projekty modelowe w bawarskich szkołach: projekt „Modus F”/strategie zarządzania/ – jako środek zapewnienia jakości oraz projekt Lernlandschaften /„krajobrazy klasowe”/ - organizacja nauczania na wspólnej przestrzeni; Monitorowanie kształcenia i międzynarodowe porównanie wyników szkolnych jako środek zapewnienia i rozwoju jakości w systemie kształcenia (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów/PISA/), Współpraca w zakresie edukacji jako zadanie europejskie.
Instytucje realizujące program wizyty: ISB Instytut Jakości Szkoły i Kształcenia w Monachium, Bawarskie Ministerstwo Nauki i Kultury, Fundacja Bildungspakt (Pakt Kształcenia), Akademia Doskonalenia Nauczycieli i Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Dillingen, Bawarska Agencja ds. Jakości, Liceum Ottobrunn w Monachium.
Rezultaty projektu wymiany doświadczeń Zapoznanie się z systemem oświaty w Bawarii w szczególności z: systemem nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Staatliches Schulamt, dobrymi praktykami, systemem zarządzania szkołami. Zapoznanie się z systemem zarządzania jakością w szkolnictwie bawarskim: formami ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, systemem doskonalenia nauczycieli, systemami zarządzania jakością szkolnictwa zawodowego.
Federalna struktura Republiki Federalnej Niemiec determinuje ustawodawstwo i administrację oświatową za którą odpowiadają kraje związkowe - Landy. Bawarskie Ministerstwo Nauki i Kultury odpowiada za programy nauczania, doskonalenie nauczycieli i podręczniki, Kształcenie nauczycieli uwarunkowane jest typem szkoły, w której zamierzają uczyć ( w przedszkolach pracują wychowawcy a nie nauczyciele). Nauczyciele posiadają status urzędnika państwowego. Ustawa o służbie cywilnej landu reguluje wysokość wynagrodzenia nauczycieli, ich wiek emerytalny oraz obliguje do obowiązkowego doskonalenia zawodowego nauczycieli: w wymiarze minimum 12 dni w ciągu 4 lat.
Prezentację przygotowali: Agnieszka Bąk - Główny Specjalista w Wydziale Rozwoju Edukacji Krystyna Radziuk-Kwak - Główny Specjalista w Wydziale Rozwoju Edukacji Danuta Jarosz – Wizytator w Wydziale Nadzoru Pedagogicznego Adam Zabiegała - Główny Specjalista w Zespole Programów Europejskich i Współpracy z Zagranicą