Narodowy Plan Rewitalizacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
System ewaluacji NPR i NSRO
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Finansowanie realizacji inwestycji w produkty geoturystyczne
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Perspektywa finansowa :
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Wsparcie dla rozwoju technologii
Założenia Narodowego Planu Rewitalizacji
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA RUDA ŚLĄSKA DO ROKU 2030
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Rewitalizacja w pracach Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Rewitalizacja w pracach Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Warsztat konsultacyjny
Warunki wstępne (ex ante) stan
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Narodowy Plan Rewitalizacji - aspekt gospodarczy Andrzej Brzozowy Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Przestrzennej Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Nowa Ruda, 17 października 2014 r.

DEFINICJA REWITALIZACJI Rewitalizacja jako odpowiedź na kryzys miast DEFINICJA REWITALIZACJI Rewitalizację należy rozumieć jako wyprowadzanie ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez przedsięwzięcia całościowe (integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki), skoncentrowane terytorialnie i prowadzone we współpracy z lokalną społecznością, w sposób zaplanowany oraz zintegrowany przez określenie i realizację programów rewitalizacji. na podstawie projektu Krajowej Polityki Miejskiej

duża skala degradacji tkanki miejskiej Potrzeba określenia NPR - diagnoza sytuacji miast duża skala degradacji tkanki miejskiej erozja stosunków społecznych niekorzystne procesy przestrzenne (niekontrolowana suburbanizacja) niekorzystne procesy demograficzne (spadek liczby ludności miast – wyzwania dla rynku pracy) problemy gospodarcze POTRZEBA OKREŚLENIA NPR

Rewitalizacja w Regionalnych Programach Operacyjnych (RPO) 2007-2013 Doświadczenia z perspektywy 2007-2013 dla prowadzenia rewitalizacji Rosnąca świadomość znaczenia rewitalizacji dla rozwoju Potrzeba wzmacniania kompleksowości projektów Podnoszenie znaczenia kwestii gospodarczych i społecznych działaniach na rzecz rewitalizacji Poszerzanie możliwości montażu finansowego na rzecz rewitalizacji Włączenie finansowania zwrotnego i formuły ppp do działań rewitalizacyjnych

Narodowy Plan Rewitalizacji Dostrzegając skalę wyzwań i potrzeb w zakresie rewitalizacji Rząd podjął strategiczną decyzję o przygotowaniu Narodowego Planu Rewitalizacji, aby działania w tym zakresie ująć w całościowy plan krajowy o powszechnym charakterze. Narodowy Plan Rewitalizacji powstaje jako wielokierunkowa odpowiedź na specyfikę wyzwań w zakresie rewitalizacji. Warunki skuteczności NPR: konieczne zaangażowanie strony rządowej, samorządowej oraz podmiotów prywatnych ukierunkowanie i koordynacja środków i instrumentów polityk publicznych (środki UE, środki krajowe) profesjonalne zaplecze instytucjonalne dla prowadzonych, złożonych działań rewitalizacyjnych odpowiednie dostosowanie prawa.

Wybrane cele szczegółowe NPR w kontekście rozwoju gospodarczego KONSTRUKCJA NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI Cele NPR Narodowy Plan Rewitalizacji Wybrane cele szczegółowe NPR w kontekście rozwoju gospodarczego promowanie idei „powrotu do miast” (zwartych, niskoemisyjnych, przyjaznych do życia, sprawnie zarządzanych, konkurencyjnych) priorytet inwestycji typu brownfield ponad greenfield (UP 1.5.4) poprawa jakości życia mieszkańców, m.in. w wymiarze ekonomicznym (wzrost podaży dobrych miejsc pracy)

Czym jest Narodowy Plan Rewitalizacji? Założenia Narodowego Planu Rewitalizacji Czym jest Narodowy Plan Rewitalizacji? pakiet rozwiązań systemowych forma: dokument rządowy moduły: Dokumenty Regulacje Instrumenty wsparcia Informacja i edukacja Program Rewitalizacji jako główny instrument prowadzenia działań rewitalizacyjnych w gminie

Dokumenty NPR Dokumenty powiązane Moduły NPR: Dokumenty dokument rządowy: NPR wytyczne do rewitalizacji podręcznik dobrych praktyk tematyczne programy rozwoju umowa partnerstwa programy operacyjne kontrakty terytorialne

propozycje legislacyjne dodatkowo (do dyskusji) Moduły NPR: Regulacje propozycje legislacyjne dodatkowo (do dyskusji) ustawa rewitalizacyjna zadanie własne gminy umocowanie prawne programu rewitalizacji Komitet Rewitalizacji cel publiczny (społeczne budownictwo czynszowe) powiązanie z planowaniem zachęty finansowe

+ nowe instrumenty (wypracowywane sukcesywnie) Moduły NPR: Instrumenty wsparcia Instrumenty wsparcia krajowe ze środków UE Profilowanie instrumentów pod kątem wspierania obszarów zdegradowanych dotyczące m.in.: rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości wykluczenia społecznego, polityki społ., rynku pracy mieszkalnictwa, środowiska i efektywności energet., edukacji, kultury, zabytków infrastruktury ich wydatkowanie będzie uregulowane w przygotowywanych Wytycznych do rewitalizacji w programach operacyjnych 2014-2020 + nowe instrumenty (wypracowywane sukcesywnie)

Informacja i edukacja Moduły NPR: Informacja i edukacja Centra wiedzy Działania informowanie monitorowanie upowszechnianie dobrych praktyk Kampania informacyjna Podręczniki dobrych praktyk Materiały informacyjno- promocyjne Konkursy dotacji pilotaże

Wspieranie rozwoju gospodarczego w NPR KONSTRUKCJA NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI Wspieranie rozwoju gospodarczego w NPR Narodowy Plan Rewitalizacji Wspieranie rozwoju gospodarczego w NPR wspieranie wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej obszaru (zmiany w obszarze przestrzeni, bezpieczeństwa, kultury itd.) określenia rewitalizacji jako zadania własnego gminy z możliwością udzielania przez gminy dotacji na zadania rewitalizacyjne koncentracja terytorialna działań wspierających rozwój gospodarczy, w tym m. in. Dialog z Powiatowymi Urzędami Pracy na rzecz koncentracji terytorialnej instrumentów rynku pracy likwidowanie barier inwestycyjnych dot. przestrzeni - powiązanie procesów rewitalizacyjnych z planowaniem przestrzennym gminy pobudzanie przedsiębiorczości promowanie współpracy międzysektorowej, w tym formuły ppp współpraca biznesu z sektorem nauki

Wsparcie ze środków unijnych w okresie 2014-2020 KONSTRUKCJA NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI Wsparcie UE Narodowy Plan Rewitalizacji Wsparcie ze środków unijnych w okresie 2014-2020 EFS, EFRR, FS + instrumenty koordynacyjne (krajowe i regionalne) Priorytety inwestycyjne: Cel Tematyczny 3 Wzmacnianie konkurencyjności MŚP Cel tematyczny 4 Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach Cel tematyczny 6 Zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami Cel tematyczny 7 Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej Cel tematyczny 8 Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników Cel tematyczny 9 Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem Cel tematyczny 10 Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie

Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych KONSTRUKCJA NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI Wsparcie UE Narodowy Plan Rewitalizacji Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych Celem wytycznych jest ujednolicenie warunków i procedur wdrażania programów operacyjnych w zakresie projektów wspierających procesy rewitalizacji Zakres: definicja rewitalizacji wskazanie instrumentów realizacji oraz zapewnienia kompleksowości i spójności przedsięwzięć rewitalizacyjnych programy rewitalizacji (podstawa do realizacji projektów, oceny i akceptacji przez IZ RPO) wskazanie ramowych sposobów i warunków zapewnienia komplementarności interwencji skierowane do instytucji zarządzających regionalnymi i krajowymi programami operacyjnymi Objęcie danego obszaru PROGRAMEM REWITALIZACJI, spełniającym sformułowane w Wytycznych… wymogi realizacji projektów rewitalizacyjnych, będzie stanowiło preferencje w ubieganiu się o wsparcie projektów środkami z funduszy UE.

Rola biznesu i IOB w realizacji NPR KONSTRUKCJA NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI Rola biznesu i IOB w realizacji NPR Narodowy Plan Rewitalizacji Rola biznesu i IOB w realizacji NPR • udział przedsiębiorców i IOB w partnerstwach lokalnych przy tworzeniu i realizacji gminnych programów rewitalizacji doświadczenia przedsiębiorców w zakresie rewitalizacji obszarów postindustrialnych mogą zostać wykorzystane jako źródło dobrych praktyk dla gmin w ramach Centrów Wiedzy rozwijanie formuły ppp w działaniach rewitalizacyjnych promowanie idei społecznie odpowiedzialnego biznesu

Aktualny stan prac na NPR KONSTRUKCJA NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI Aktualny stan prac na NPR Narodowy Plan Rewitalizacji Aktualny stan prac na NPR przygotowanie dokumentu NPR wytyczne rozmowy z resortami założenia projektu ustawy Serdecznie zapraszamy do współpracy przy tworzeniu instrumentarium NPR! Ważne aby już teraz zachęcać samorządy lokalne by przygotowywały kompleksowe programy rewitalizacji o jakich mowa w KPM i NPR.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ul. Wspólna 2/4 Dziękuję za uwagę Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa http://www.mir.gov.pl/rewitalizacja miasta@mir.gov.pl