RODZAJE KONKURSÓW ZASADY SKŁADANIA WNIOSKÓW ZAŁĄCZNIKI : w przypadku projektów inwestycyjnych: studium wykonalności; dokumenty dotyczące oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ): Formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ1; Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów sieci Natura 20002; Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o statusie podatnika VAT; kopia zawartej umowy partnerskiej, w przypadku projektów realizowanych wspólnie przez więcej niż jeden podmiot; inne niezbędne załączniki, dokumenty wymagane prawem polskim lub kategorią projektu określone w Regulaminie konkursu
w przypadku projektów nieinwestycyjnych: studium wykonalności; dokumenty dotyczące oceny oddziaływania na środowisko formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ3 (w ograniczonym zakresie) zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o statusie podatnika VAT kopia zawartej umowy partnerskiej w przypadku projektów realizowanych wspólnie przez więcej niż jeden podmiot; inne niezbędne załączniki, dokumenty wymagane prawem polskim lub kategorią projektu określone w Regulaminie konkursu
IOK przeprowadza ocenę formalną złożonych wniosków w terminie nie dłuższym niż 45 dni roboczych od dnia zamknięcia konkursu. W uzasadnionych przypadkach IOK może przedłużyć termin oceny formalnej o maksymalnie 60 dni roboczych, o czym informuje na swojej stronie internetowej IOK dokonuje oceny formalnej zgodnie z „zasadą dwóch par oczu” na podstawie procedur wewnętrznych, określonych w Instrukcji wykonawczej IZ RPO WL. Ocena formalna wniosków przeprowadzana jest kolejno w oparciu o kryteria brzegowe (dopuszczające), a następnie w oparciu o kryteria poprawności
Kryteria brzegowe muszą być spełnione bezwarunkowo, a ich niespełnienie powoduje automatyczne odrzucenie projektu. W przypadku, gdy projekt spełnia wszystkie kryteria brzegowe podlega ocenie w oparciu o kryteria poprawności. Kryteria poprawności muszą być spełnione bezwarunkowo, ale ich niespełnienie nie powoduje od razu odrzucenia projektu. Na tym etapie możliwe jest uzupełnienie lub poprawa stwierdzonych we wniosku braków lub błędów.
IOK, w terminie 45 dni roboczych od dnia zakończenia oceny formalnej przeprowadza ocenę merytoryczną tych projektów, które zostały pozytywnie ocenione pod względem formalnym. W uzasadnionych przypadkach IOK może przedłużyć termin oceny merytorycznej o nie więcej niż 60 dni roboczych Oceny merytorycznej projektów dokonuje Zespół Oceniający (ZO) powoływany przez Marszałka Województwa Lubelskiego, spośród specjalistów znajdujących się na regionalnych listach specjalistów Ocena merytoryczna projektów przeprowadzana jest kolejno w oparciu o kryteria techniczne i finansowo- ekonomiczne (dopuszczające), a następnie w oparciu o kryteria merytoryczne (punktowe)
Kryteria techniczne i finansowo-ekonomiczne (dopuszczające), muszą być spełnione bezwarunkowo, ale ich niespełnienie nie powoduje od razu odrzucenia projektu. Możliwe jest doprecyzowanie pewnych zagadnień przez wnioskodawcę lub złożenie dodatkowych wyjaśnień Ocena projektu na poziomie TAK we wszystkich kryteriach technicznych i finansowo-ekonomicznych oznacza, że projekt jest wykonalny i wszystkie zawarte w studium wykonalności informacje są poprawne Ocena projektu na poziomie NIE co najmniej w jednym z kryteriów powoduje odrzucenie projektu jako niewykonalnego. Ocena NIE przyznawana jest wówczas kiedy nie ma możliwości uzupełnienia/poprawy informacji zawartych we wniosku lub studium wykonalności
Następnym elementem oceny merytorycznej jest ocena projektu pod kątem kryteriów merytorycznych, mająca na celu przypisanie projektom określonej liczby punktów. Podlegają jej wszystkie wnioski o dofinansowanie, które pozytywnie przeszły ocenę Końcową ocenę merytoryczną projektu stanowi suma średnich ocen z poszczególnych kryteriów merytorycznych w stosunku do maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w ramach oceny merytorycznej projektu. Maksymalna możliwa do uzyskania liczba punktów w ramach oceny merytorycznej projektu wynosi 80 pkt. Projekty, które uzyskały po ocenie merytorycznej co najmniej 60 % maksymalnej ilości punktów, podlegają ocenie strategicznej. Natomiast wnioski, które uzyskały mniej niż 60% maksymalnej ilości punktów nie biorą udziału w dalszej procedurze konkursowej
IOK, w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia oceny merytorycznej przeprowadza ocenę strategiczną tych projektów, które zostały pozytywnie ocenione pod względem merytorycznym tzn. uzyskały, co najmniej 60% maksymalnej ilości punktów na ocenie merytorycznej. W uzasadnionych przypadkach IOK może przedłużyć termin oceny strategicznej o nie więcej niż 60 dni roboczych Oceny strategicznej projektów dokonuje Zespół Strategiczny powoływany przez Marszałka Województwa Lubelskiego, spośród specjalistów znajdujących się na regionalnych listach specjalistów Ocena strategiczna jest oceną punktową i odbywa się w oparciu o kryteria strategiczne Końcową ocenę strategiczną projektu stanowi suma średnich ocen z poszczególnych kryteriów strategicznych. Maksymalna możliwa do uzyskania liczba punktów w ramach oceny strategicznej projektu wynosi 20 pkt. Ocenę końcową projektu stanowi łączna suma punktów z oceny merytorycznej i strategicznej projektu
LISTY RANKINGOWE PRZYGOTOWANIE I OCENA DOKUMENTACJI WYMAGANEJ DO PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE PROJEKTU OCENA PEŁNEJ DOKUMENTACJI DO WNIOSKU
PROTEST I SPOSÓB JEGO ROZPATRZENIA SKARGA DO WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
Tło i uzasadnienie -opis stanu istniejącego i uzasadnienie potrzeby realizacji projektu - skąd wynika potrzeba realizacji projektu? - dane statystyczne - przywołanie dokumentów strategicznych Opis przedmiotu projektu i uzasadnienie przyjętego rozwiązania technicznego - produkty projektu – dane liczbowe - produkty projektu muszą być spójne ze wskaźnikami realizacji celów projektu wymienionymi w punkcie F1 oraz w Studium Wykonalności - w oparciu o Studium Wykonalności należy uzasadnić, dlaczego wybrano opisane rozwiązanie techniczne (jeżeli dotyczy). - należy podać wartość wskaźnika skuteczności/efektywności tzw. efektywność kosztowa osiągnięcia 1 produktu, którego metodologia wyliczenia została określona w wytycznych ogólnych do studiów wykonalności dla projektów w ramach RPO województwa lubelskiego - załącznik nr 2 Samoocena projektu.
Cele i efekty społeczno - gospodarcze projektu -rezultaty, które powstaną w wyniku realizacji projektu należy opisać za pomocą danych liczbowych Doświadczenie wnioskodawcy we wdrażaniu projektów dofinansowanych z zagranicznych środków pomocowych (projekty zakończone lub realizowane) - od 1999 r. - w przypadku wdrażania (od 1999 r.) projektów z udziałem środków pomocowych należy wpisać tytuły tych projektów, źródła finansowania, numery umów oraz wartości projektów i kwoty dofinansowania z podaniem odpowiedniej waluty.
Komplementarność - powiązanie projektu z innymi projektami realizowanymi/zrealizowanymi od 1999 r. Wskaźniki realizacji celów projektu - produkt – bezpośredni, materialny efekt realizacji przedsięwzięcia mierzony konkretnymi wielkościami. Liczone są w jednostkach materialnych lub monetarnych (np. długość zbudowanej drogi, ilość firm, które uzyskały pomoc, liczba przeszkolonych osób, liczba udzielonych porad, itp.). - rezultat – bezpośredni wpływ zrealizowanego przedsięwzięcia na otoczenie społeczno – ekonomiczne uzyskany natychmiast po zakończeniu realizacji projektu np. skrócenie czasu podróży, zmniejszenie kosztów eksploatacji, liczba beneficjentów znajdujących zatrudnienie po zakończeniu projektu,
Zgodność Projektu z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych - należy przyjmować, że jeden projekt będzie realizowany w ramach jednej procedury przetargowej i jednego kontraktu. Jedna, wspólna procedura i w konsekwencji jeden kontrakt mogą dotyczyć prac projektowych, robót budowlanych i dostaw wyposażenia - należy podać, w ramach ilu kontraktów projekt będzie realizowany, dla każdego odrębnego kontraktu należy wpisać odpowiedni dla wartości i rodzaju zamówienia typ procedury przetargowej
Harmonogram realizacji projektu Trwałość celów i sposób zarządzania projektem Należy opisać (krótkie streszczenie), jaka jest zdolność instytucjonalna beneficjenta końcowego do realizacji projektu, w jaki sposób będą zapewnione środki, które zagwarantują stabilność finansową projektu w okresie 5 lat od momentu jego zakończenia oraz w jaki sposób będzie finansowane utrzymanie projektu po jego zakończeniu. Należy opisać, w jaki sposób prowadzone będzie zarządzanie produktami projektu po zakończeniu jego realizacji. Ponadto należy podać numery stron w Studium Wykonalności, na której zamieszczono opis trwałości instytucjonalnej, finansowej i organizacyjnej
Promocja projektu Należy zamieścić krótki opis sposobów promocji udziału Unii Europejskiej (oraz budżetu państwa, jeśli występuje) w finansowaniu projektu Wpływ projektu na realizację polityk horyzontalnych - wpływ projektu na politykę równych szans - wpływ projektu na politykę społeczeństwa informacyjnego - wpływ projektu na politykę ochrony środowiska
PROJEKT JEST KWALIFIKOWALNY,JEŚLI jest zgodny z horyzontalnymi politykami Wspólnoty, w tym w szczególności z politykami w zakresie: - konkurencji, zamówień publicznych, środowiska (zgodnie z art. 3 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 działanie podejmowane w ramach Funduszy obejmuje, na poziomie krajowym i regionalnym, priorytety Wspólnoty sprzyjające trwałemu rozwojowi poprzez wzmacnianie wzrostu, konkurencyjności, zatrudnienia i integracji społecznej oraz poprzez ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego), - równego traktowania kobiet i mężczyzn (zgodnie z art. 16, Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 państwa członkowskie i Komisja zapewniają wsparcie zasady równości mężczyzn i kobiet oraz uwzględniania problematyki płci na poszczególnych etapach wdrażania Funduszy) oraz społeczeństwa informacyjnego, - jest zgodny z dokumentem programowym (zatwierdzonym Programem Operacyjnym i spełnia szczegółowe kryteria określone dla danej Osi Priorytetowej w RPO WL na lata ), - jest zgodny z wymogami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, - przyczynia się do realizacji celów danej Osi Priorytetowej/Działania, - Beneficjent jest uprawniony do złożenia wniosku w ramach danej Osi Priorytetowej.
Kwalifikowalność projektu w ramach EFRR rozpatrywana jest na trzech poziomach: Po pierwsze sprawdzana jest kwalifikowalność typu projektu w ramach danej Osi Priorytetowej. Następnie weryfikowana jest kwalifikowalność rodzaju projektu w świetle kryteriów określonych w Uszczegółowieniu RPO WL dla poszczególnych Działań. Następnie rozpatrywana jest kwalifikowalność poszczególnych wydatków
Wydatek jest kwalifikowalny jeżeli: - jest zgodny z postanowieniami Regionalnego Programu Operacyjnego WL, - został poniesiony w ramach projektu realizowanego z udziałem EFRR, - jest niezbędny do realizacji przedłożonego projektu - jest efektywny (tj. czy zachowano zasadę osiągnięcia najlepszego efektu przy możliwie najniższych kosztach), - jest racjonalny - jest rzetelnie udokumentowany i możliwy do zweryfikowania.
Wydatki dotyczące przygotowania projektu dokumentacja techniczna, studium wykonalności, analiza finansowa, raport oddziaływania na środowisko, dokumentacja przetargowa, wydatki poniesione na opłaty związane z koniecznością uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych na etapie przygotowania przedsięwzięcia, w przypadku projektów przyrodniczych wydatki poniesione na wykonanie dokumentacji przyrodniczej (w tym m.in. planów ochrony gatunków i siedlisk, inwentaryzacji przyrodniczej, opisu stanu istniejącego wraz z analizą potrzeb oraz analizą opcji), opracowanie map lub szkiców lokalnych sytuujących projekt, przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego, koncepcja budowlana.
Wydatki dotyczące realizacji projektu - Wydatki związane z wdrażaniem projektu - Koszty ogólne - Wydatki osobowe - Wydatki związane z zakupem i instalacją informatycznych systemów wspomagających zarządzanie i monitorowanie - Wydatki bieżące - Wydatki na instrumenty finansowe - Zakup gruntu - Wydatki związane z robotami budowlanymi - Wydatki dotyczące zakupu sprzętu i wyposażenia - Inne podatki i opłaty