 RODZAJE KONKURSÓW  ZASADY SKŁADANIA WNIOSKÓW  ZAŁĄCZNIKI : w przypadku projektów inwestycyjnych:  studium wykonalności;  dokumenty dotyczące oceny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Kryteria wyboru projektów
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Omówienie kryteriów formalnych oceny wniosków Szkolenie dla beneficjentów.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
1. Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD – kryteria oceny merytorycznej Priorytet V Energetyka Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
System „Ewidencji Projektów”
FUNDUSZE STRUKTURALNE
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne AJ Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej Projekt dofinansowany.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Departament Wdrażania RPO00 Departament Wdrażania RPO 01 Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Kryteria.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Departament Wdrażania RPO00 Departament Wdrażania RPO Toruń Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
System oceny projektów w ramach RPO WP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

 RODZAJE KONKURSÓW  ZASADY SKŁADANIA WNIOSKÓW  ZAŁĄCZNIKI : w przypadku projektów inwestycyjnych:  studium wykonalności;  dokumenty dotyczące oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ):  Formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ1;  Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów sieci Natura 20002;  Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o statusie podatnika VAT;  kopia zawartej umowy partnerskiej, w przypadku projektów realizowanych wspólnie przez więcej niż jeden podmiot;  inne niezbędne załączniki, dokumenty wymagane prawem polskim lub kategorią projektu określone w Regulaminie konkursu

w przypadku projektów nieinwestycyjnych:  studium wykonalności;  dokumenty dotyczące oceny oddziaływania na środowisko  formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ3 (w ograniczonym zakresie)  zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o statusie podatnika VAT  kopia zawartej umowy partnerskiej w przypadku projektów realizowanych wspólnie przez więcej niż jeden podmiot;  inne niezbędne załączniki, dokumenty wymagane prawem polskim lub kategorią projektu określone w Regulaminie konkursu

 IOK przeprowadza ocenę formalną złożonych wniosków w terminie nie dłuższym niż 45 dni roboczych od dnia zamknięcia konkursu. W uzasadnionych przypadkach IOK może przedłużyć termin oceny formalnej o maksymalnie 60 dni roboczych, o czym informuje na swojej stronie internetowej  IOK dokonuje oceny formalnej zgodnie z „zasadą dwóch par oczu” na podstawie procedur wewnętrznych, określonych w Instrukcji wykonawczej IZ RPO WL.  Ocena formalna wniosków przeprowadzana jest kolejno w oparciu o kryteria brzegowe (dopuszczające), a następnie w oparciu o kryteria poprawności

 Kryteria brzegowe muszą być spełnione bezwarunkowo, a ich niespełnienie powoduje automatyczne odrzucenie projektu.  W przypadku, gdy projekt spełnia wszystkie kryteria brzegowe podlega ocenie w oparciu o kryteria poprawności.  Kryteria poprawności muszą być spełnione bezwarunkowo, ale ich niespełnienie nie powoduje od razu odrzucenia projektu. Na tym etapie możliwe jest uzupełnienie lub poprawa stwierdzonych we wniosku braków lub błędów.

 IOK, w terminie 45 dni roboczych od dnia zakończenia oceny formalnej przeprowadza ocenę merytoryczną tych projektów, które zostały pozytywnie ocenione pod względem formalnym. W uzasadnionych przypadkach IOK może przedłużyć termin oceny merytorycznej o nie więcej niż 60 dni roboczych  Oceny merytorycznej projektów dokonuje Zespół Oceniający (ZO) powoływany przez Marszałka Województwa Lubelskiego, spośród specjalistów znajdujących się na regionalnych listach specjalistów  Ocena merytoryczna projektów przeprowadzana jest kolejno w oparciu o kryteria techniczne i finansowo- ekonomiczne (dopuszczające), a następnie w oparciu o kryteria merytoryczne (punktowe)

 Kryteria techniczne i finansowo-ekonomiczne (dopuszczające), muszą być spełnione bezwarunkowo, ale ich niespełnienie nie powoduje od razu odrzucenia projektu. Możliwe jest doprecyzowanie pewnych zagadnień przez wnioskodawcę lub złożenie dodatkowych wyjaśnień  Ocena projektu na poziomie TAK we wszystkich kryteriach technicznych i finansowo-ekonomicznych oznacza, że projekt jest wykonalny i wszystkie zawarte w studium wykonalności informacje są poprawne  Ocena projektu na poziomie NIE co najmniej w jednym z kryteriów powoduje odrzucenie projektu jako niewykonalnego. Ocena NIE przyznawana jest wówczas kiedy nie ma możliwości uzupełnienia/poprawy informacji zawartych we wniosku lub studium wykonalności

 Następnym elementem oceny merytorycznej jest ocena projektu pod kątem kryteriów merytorycznych, mająca na celu przypisanie projektom określonej liczby punktów.  Podlegają jej wszystkie wnioski o dofinansowanie, które pozytywnie przeszły ocenę  Końcową ocenę merytoryczną projektu stanowi suma średnich ocen z poszczególnych kryteriów merytorycznych w stosunku do maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w ramach oceny merytorycznej projektu.  Maksymalna możliwa do uzyskania liczba punktów w ramach oceny merytorycznej projektu wynosi 80 pkt.  Projekty, które uzyskały po ocenie merytorycznej co najmniej 60 % maksymalnej ilości punktów, podlegają ocenie strategicznej. Natomiast wnioski, które uzyskały mniej niż 60% maksymalnej ilości punktów nie biorą udziału w dalszej procedurze konkursowej

 IOK, w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia oceny merytorycznej przeprowadza ocenę strategiczną tych projektów, które zostały pozytywnie ocenione pod względem merytorycznym tzn. uzyskały, co najmniej 60% maksymalnej ilości punktów na ocenie merytorycznej. W uzasadnionych przypadkach IOK może przedłużyć termin oceny strategicznej o nie więcej niż 60 dni roboczych  Oceny strategicznej projektów dokonuje Zespół Strategiczny powoływany przez Marszałka Województwa Lubelskiego, spośród specjalistów znajdujących się na regionalnych listach specjalistów  Ocena strategiczna jest oceną punktową i odbywa się w oparciu o kryteria strategiczne  Końcową ocenę strategiczną projektu stanowi suma średnich ocen z poszczególnych kryteriów strategicznych. Maksymalna możliwa do uzyskania liczba punktów w ramach oceny strategicznej projektu wynosi 20 pkt.  Ocenę końcową projektu stanowi łączna suma punktów z oceny merytorycznej i strategicznej projektu

 LISTY RANKINGOWE  PRZYGOTOWANIE I OCENA DOKUMENTACJI WYMAGANEJ DO PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE PROJEKTU  OCENA PEŁNEJ DOKUMENTACJI DO WNIOSKU

 PROTEST I SPOSÓB JEGO ROZPATRZENIA  SKARGA DO WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO

 Tło i uzasadnienie -opis stanu istniejącego i uzasadnienie potrzeby realizacji projektu - skąd wynika potrzeba realizacji projektu? - dane statystyczne - przywołanie dokumentów strategicznych  Opis przedmiotu projektu i uzasadnienie przyjętego rozwiązania technicznego - produkty projektu – dane liczbowe - produkty projektu muszą być spójne ze wskaźnikami realizacji celów projektu wymienionymi w punkcie F1 oraz w Studium Wykonalności - w oparciu o Studium Wykonalności należy uzasadnić, dlaczego wybrano opisane rozwiązanie techniczne (jeżeli dotyczy). - należy podać wartość wskaźnika skuteczności/efektywności tzw. efektywność kosztowa osiągnięcia 1 produktu, którego metodologia wyliczenia została określona w wytycznych ogólnych do studiów wykonalności dla projektów w ramach RPO województwa lubelskiego - załącznik nr 2 Samoocena projektu.

 Cele i efekty społeczno - gospodarcze projektu -rezultaty, które powstaną w wyniku realizacji projektu należy opisać za pomocą danych liczbowych  Doświadczenie wnioskodawcy we wdrażaniu projektów dofinansowanych z zagranicznych środków pomocowych (projekty zakończone lub realizowane) - od 1999 r. - w przypadku wdrażania (od 1999 r.) projektów z udziałem środków pomocowych należy wpisać tytuły tych projektów, źródła finansowania, numery umów oraz wartości projektów i kwoty dofinansowania z podaniem odpowiedniej waluty.

 Komplementarność - powiązanie projektu z innymi projektami realizowanymi/zrealizowanymi od 1999 r.  Wskaźniki realizacji celów projektu - produkt – bezpośredni, materialny efekt realizacji przedsięwzięcia mierzony konkretnymi wielkościami. Liczone są w jednostkach materialnych lub monetarnych (np. długość zbudowanej drogi, ilość firm, które uzyskały pomoc, liczba przeszkolonych osób, liczba udzielonych porad, itp.). - rezultat – bezpośredni wpływ zrealizowanego przedsięwzięcia na otoczenie społeczno – ekonomiczne uzyskany natychmiast po zakończeniu realizacji projektu np. skrócenie czasu podróży, zmniejszenie kosztów eksploatacji, liczba beneficjentów znajdujących zatrudnienie po zakończeniu projektu,

 Zgodność Projektu z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych - należy przyjmować, że jeden projekt będzie realizowany w ramach jednej procedury przetargowej i jednego kontraktu. Jedna, wspólna procedura i w konsekwencji jeden kontrakt mogą dotyczyć prac projektowych, robót budowlanych i dostaw wyposażenia - należy podać, w ramach ilu kontraktów projekt będzie realizowany, dla każdego odrębnego kontraktu należy wpisać odpowiedni dla wartości i rodzaju zamówienia typ procedury przetargowej

 Harmonogram realizacji projektu  Trwałość celów i sposób zarządzania projektem Należy opisać (krótkie streszczenie), jaka jest zdolność instytucjonalna beneficjenta końcowego do realizacji projektu, w jaki sposób będą zapewnione środki, które zagwarantują stabilność finansową projektu w okresie 5 lat od momentu jego zakończenia oraz w jaki sposób będzie finansowane utrzymanie projektu po jego zakończeniu. Należy opisać, w jaki sposób prowadzone będzie zarządzanie produktami projektu po zakończeniu jego realizacji. Ponadto należy podać numery stron w Studium Wykonalności, na której zamieszczono opis trwałości instytucjonalnej, finansowej i organizacyjnej

 Promocja projektu Należy zamieścić krótki opis sposobów promocji udziału Unii Europejskiej (oraz budżetu państwa, jeśli występuje) w finansowaniu projektu  Wpływ projektu na realizację polityk horyzontalnych - wpływ projektu na politykę równych szans - wpływ projektu na politykę społeczeństwa informacyjnego - wpływ projektu na politykę ochrony środowiska

 PROJEKT JEST KWALIFIKOWALNY,JEŚLI  jest zgodny z horyzontalnymi politykami Wspólnoty, w tym w szczególności z politykami w zakresie: - konkurencji, zamówień publicznych, środowiska (zgodnie z art. 3 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 działanie podejmowane w ramach Funduszy obejmuje, na poziomie krajowym i regionalnym, priorytety Wspólnoty sprzyjające trwałemu rozwojowi poprzez wzmacnianie wzrostu, konkurencyjności, zatrudnienia i integracji społecznej oraz poprzez ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego), - równego traktowania kobiet i mężczyzn (zgodnie z art. 16, Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 państwa członkowskie i Komisja zapewniają wsparcie zasady równości mężczyzn i kobiet oraz uwzględniania problematyki płci na poszczególnych etapach wdrażania Funduszy) oraz społeczeństwa informacyjnego, - jest zgodny z dokumentem programowym (zatwierdzonym Programem Operacyjnym i spełnia szczegółowe kryteria określone dla danej Osi Priorytetowej w RPO WL na lata ), - jest zgodny z wymogami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, - przyczynia się do realizacji celów danej Osi Priorytetowej/Działania, - Beneficjent jest uprawniony do złożenia wniosku w ramach danej Osi Priorytetowej.

 Kwalifikowalność projektu w ramach EFRR rozpatrywana jest na trzech poziomach:  Po pierwsze sprawdzana jest kwalifikowalność typu projektu w ramach danej Osi Priorytetowej.  Następnie weryfikowana jest kwalifikowalność rodzaju projektu w świetle kryteriów określonych w Uszczegółowieniu RPO WL dla poszczególnych Działań.  Następnie rozpatrywana jest kwalifikowalność poszczególnych wydatków

 Wydatek jest kwalifikowalny jeżeli: - jest zgodny z postanowieniami Regionalnego Programu Operacyjnego WL, - został poniesiony w ramach projektu realizowanego z udziałem EFRR, - jest niezbędny do realizacji przedłożonego projektu - jest efektywny (tj. czy zachowano zasadę osiągnięcia najlepszego efektu przy możliwie najniższych kosztach), - jest racjonalny - jest rzetelnie udokumentowany i możliwy do zweryfikowania.

 Wydatki dotyczące przygotowania projektu  dokumentacja techniczna,  studium wykonalności,  analiza finansowa,  raport oddziaływania na środowisko,  dokumentacja przetargowa,  wydatki poniesione na opłaty związane z koniecznością uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych na etapie przygotowania przedsięwzięcia,  w przypadku projektów przyrodniczych wydatki poniesione na wykonanie dokumentacji przyrodniczej (w tym m.in. planów ochrony gatunków i siedlisk, inwentaryzacji przyrodniczej, opisu stanu istniejącego wraz z analizą potrzeb oraz analizą opcji),  opracowanie map lub szkiców lokalnych sytuujących projekt,  przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego,  koncepcja budowlana.

 Wydatki dotyczące realizacji projektu - Wydatki związane z wdrażaniem projektu - Koszty ogólne - Wydatki osobowe - Wydatki związane z zakupem i instalacją informatycznych systemów wspomagających zarządzanie i monitorowanie - Wydatki bieżące - Wydatki na instrumenty finansowe - Zakup gruntu - Wydatki związane z robotami budowlanymi - Wydatki dotyczące zakupu sprzętu i wyposażenia - Inne podatki i opłaty