PRZEMIANY LUDNOŚCIOWE W POLSCE. PRZYSZŁOŚĆ DEMOGRAFICZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
PRACA SOCJALNA.
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
NARODOWY PROGRAM FORESIGHT Idea * Metodologia * Działania MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Iwona Nowicka Katowice, 24 października 2006 r. Iwona.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Romana Pawlińska-Chmara Uniwersytet Opolski
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Przestrzeń życia Polaków - założenia i struktura raportu
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Sejmowa Komisja Polityki Senioralnej Podsumowanie pracy Elżbieta Achinger Posłanka na Sejm RP.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Założenia Długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Działania Województwa Małopolskiego na rzecz Seniorów Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
WYZWANIA STOJĄCE PRZED ŚRODOWISKIEM UTW W POLSCE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
OPS. Regulamin I Obywatelskiego Parlamentu Seniorów Obywatelski Parlament Seniorów - jest apolitycznym, neutralnym religijnie i światopoglądowo ogólnopolskim.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
POLITYKA SENIORALNA Tadeusz Adamejtis
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Komplementarność EFS z PO PŻ
Powstaje Parlamentarny Zespół ds. Uniwersytetów III Wieku
Zapis prezentacji:

PRZEMIANY LUDNOŚCIOWE W POLSCE. PRZYSZŁOŚĆ DEMOGRAFICZNA KONFERENCJA JUBILEUSZOWA RZĄDOWEJ RADY LUDNOŚCIOWEJ Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Sala Kolumnowa, Warszawa 1.10.2014   Debata panelowa: Wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze starzejącym się społeczeństwem WPROWADZENIE – PROF. JANUSZ WITKOWSKI, PREZES GUS

GŁÓWNE PRZESŁANKI DEBATY Jak wynika z najnowszej prognozy demograficznej, jedną z najważniejszych cech przyszłego rozwoju ludności Polski będą głębokie zmiany w strukturze ludności według wieku, w tym proces starzenia się społeczeństwa. Niezależnie od kryteriów oceny starzenia się ludności, w perspektywie do 2050 roku będzie systematycznie zwiększać się zarówno liczba, jak i odsetek ludności starszej. Dotyczy to także ludności w wieku poprodukcyjnym, której liczba zwiększy się do 2050 roku o 2987 tys. do poziomu blisko 10 mln. Kwestie te były wielokrotnie przedmiotem prac Rządowej Rady Ludnościowej (RRL), zostały poddane szerokiej debacie w czasie II Kongresu Demograficznego i stanowią istotny element opracowanych przez RRL Rekomendacji do polityki ludnościowej Polski.

GŁÓWNE PRZESŁANKI DEBATY Zmiany w strukturze ludności według wieku oraz postępujący proces starzenia się społeczeństwa polskiego będą miały istotne znaczenie dla wielu obszarów życia społecznego i gospodarczego. Potrzeba kompleksowego postrzegania wyzwań społeczno-gospodarczych w długim okresie czasu, gdyż będą dotyczyć wielu potrzeb ludności w starszym wieku. Do najważniejszych potrzeb (obszarów troski) należy z całą pewnością zaliczyć kwestie zdrowia, opieki, warunków życia w tym poziomu dochodów i ograniczenia wykluczenia społecznego, zagospodarowania czasu w znaczeniu zagwarantowania aktywności, akceptacji społecznej (rodziny i najbliższego otoczenia).

GŁÓWNE PRZESŁANKI DEBATY Z indywidualnych i zbiorowych potrzeb osób starszych wyłaniają się zadania dla różnych obszarów (sfer) naszego życia oraz różnych społeczności (organizatorów, instytucji odpowiedzialnych za zaspokojenie potrzeb seniorów). Jest więc wielu aktorów (adresatów, partnerów) wyzwań związanych z procesem starzenia się polskiego społeczeństwa (władze ogólnokrajowe, regionalne i lokalne, fundacje i organizacje wolontariuszy). Z tego względu ważnym zadaniem jest właściwe (umiejętne) koordynowanie wszelkich działań zmierzających do wypełnienia misji społecznej wobec społeczności seniorów. W obszarze szerokiej palety usług świadczonych na rzecz tej populacji, ale także w obszarze gospodarki (otwartość na aktywność zawodową seniorów, przyszłe kierunki rozwoju gospodarki z uwzględnieniem nowych potrzeb seniorów).

GŁÓWNE PRZESŁANKI DEBATY Te zadania z całą pewnością dotyczą: Systemu ochrony zdrowia, Systemu opieki nad osobami niepełnosprawnymi i niesamodzielnymi, Systemu kształtowania dochodów osób w okresie postaktywności zawodowej, Systemu edukacji dla seniorów (wzbogacenia - utrzymania kompetencji i aktualizacji wiedzy), Bezpieczeństwa osób starszych w różnych wymiarach, Aktywnego i godnego życia seniorów, Wsparcia instytucjonalnego, Aktywizacji różnych środowisk we wsparciu seniorów oraz budowanie dobrego klimatu wokół tej populacji. W istocie zadania te sprowadzają się do zagwarantowania (wsparcia) zdrowego, godnego, aktywnego i bezpiecznego życia seniorów.

DWA CELE DYSKUSJI PANELOWEJ Pierwszy cel wiąże się z potrzebą zdefiniowania najważniejszych wyzwań społeczeństwa i gospodarki w związku z przemianami demograficznymi. Drugi cel ma charakter praktyczny i nawiązuje do oceny (analizy) konkretnych działań związanych z założeniami polityki senioralnej.

„ZAŁOŻENIA DŁUGOFALOWEJ POLITYKI SENIORALNEJ W POLSCE NA LATA 2014 - 2020” Dokument niezwykle wartościowy ze względu na kompleksowy i kierunkowy charakter zaproponowanych w nim działań. Jest przy tym oparty na obiektywnej diagnozie stanu faktycznego (obecnego) w wyniku czego zaproponowane priorytety są niezwykle trafne i racjonalne. Stosunkowo krótki horyzont czasowy wobec skali przemian demograficznych, ale dokument inicjujący długofalowe działania związane z postępującym procesem starzenia się społeczeństwa polskiego.

ZDPS - obszary działania Zdrowie i samodzielność, z uwzględnieniem takich priorytetów jak: - stworzenie systemowych rozwiązań, które pozwolą na rozwój usług medycznych dla osób starszych, - promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną, - rozwój usług społecznych i opiekuńczych dostosowanych do potrzeb osób starszych; Bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne osób starszych i przeciwdziałanie stosowanej wobec nich przemocy; Przestrzeń i miejsce zamieszkania, co oznacza takie zorganizowanie przestrzeni, aby była przyjazna i dostępna dla różnych grup osób starszych, w tym niepełnosprawnych (dotyczy to także kwestii mieszkaniowych);

ZDPS - obszary działania Aktywność zawodowa osób 50+, w ramach tego obszaru chodzi głównie o „zaplanowanie i podjęcie takich działań, które pozwolą na jak najlepsze wykorzystanie potencjału osób starszych na rynku pracy” i wydłużenie aktywności zawodowej tej populacji; Aktywność edukacyjna, społeczna i kulturalna osób starszych sprzyjająca idei aktywnego i zdrowego starzenia się; Srebrna gospodarka zmierzająca do wykorzystania potencjału osób starszych (podaż zasobów pracy) i uwzględnienia ich potrzeb (seniorzy jako ważna grupa kreująca popyt); Relacje międzypokoleniowe rozumiane w kategoriach solidarności pokoleń w różnych dziedzinach życia.

ZDPS - komentarz Planowane kierunki działań obejmują wiele dziedzin naszego życia, instytucji oraz infrastruktury oraz różnego poziomu realizacji społecznej (wiele środowisk decydentów). W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych i innych instytucji, działania programowe na wzór Założeń polityki senioralnej należy dopiero opracować i podejmować praktyczną realizację. Mamy więc w istocie dokument konceptualny, definiujący najważniejsze zadania związane z polityką senioralną. Kluczową więc sprawą jest jego wdrażanie do praktyki w poszczególnych obszarach i odniesienie do poszczególnych priorytetów za które odpowiadają różne resorty i instytucje.

Należy z satysfakcją odnotować, że już zostały podjęte konkretne przedsięwzięcia na szczeblu rządowym i parlamentarnym W przyjętym przez Rząd RP Programie na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020 (ASOS) przewidziano 280 mln zł na aktywizację społeczną seniorów. W dniu 9 maja 2014 r. Sejm RP powołał stałą Sejmową Komisję Polityki Senioralnej.

PROPONOWANA TEMATYKA DYSKUSJI PANELOWEJ: Omówienie dotychczasowych i przyszłych praktycznych działań w związku z wyzwaniami wynikającymi ze starzenia się społeczeństwa w kluczowych obszarach naszego życia społeczno-gospodarczego, za które odpowiadają odpowiednie resorty oraz władze regionalne i lokalne, w tym zapoznanie nas z informacjami nt. realizacji ww. dokumentów rządowych odnoszących się do polityki senioralnej; Przeprowadzenie refleksji nad praktyczną koordynacją różnych polityk w obszarze społeczeństwa i gospodarki, a więc zakres działań zintegrowanych (program, plan działania, monitoring, weryfikacja, ocena efektów).

PROPONOWANA TEMATYKA DYSKUSJI PANELOWEJ: Odniesienie się do przewidywanych barier i zagrożeń rozwojowych związanych z procesem starzenia się społeczeństwa polskiego, a więc w istocie o ocenę konsekwencji i określenie obszarów szczególnej aktywności (troski, zainteresowania); Zdefiniowanie najważniejszych problemów do rozwiązania w odniesieniu do populacji seniorów wobec czekających nas zmian w strukturze ludności według wieku i procesu starzenia się ludności.

WYSTĄPIENIA PRZEDSTAWICIELI RZĄDU RP Małgorzata Marcińska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Marzena Breza, dyr. Departamentu Polityki Senioralnej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Igor Radziewicz-Winnicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Jacqueline Kacprzak, Radca Ministra w Ministerstwie Gospodarki

WYSTĄPIENIA PRZEDSTAWICIELI ŚRODOWISK NAUKOWYCH Dr hab. Piotr Błędowski, prof. nadzw. SGH, dyrektor Instytutu Gospodarstwa Społecznego, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych Prof. dr hab. Józefina Hrynkiewicz, Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, posłanka na Sejm RP Prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska, Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, SGH Dr Bogdan Wojtyniak, prof. w Narodowym Instytucie Zdrowia Publicznego – PZH, z-ca dyrektora