Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie świdnickim.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół oraz przedszkoli w powiecie m. Wałbrzych Wałbrzych lipiec 2013.
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
"Nowoczesny Nauczyciel
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Doradztwo metodyczne.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
ZAŁOŻENIA PROJEKTU „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Strzelińskim”
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Pilotaż sukcesem zmian
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Placówki oświatowe objęte wsparciem
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
Prezentacja efektów projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” (pierwszy etap realizacji) Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Oleśnickim poprzez zrealizowanie 33 rocznych planów wspomagania (RPW)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za kreowanie.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Wg Pana Profesora Michała Troszyńskiego (GUS) Umieralność okołoporodowa wczesna w latach 1999 – 2008 Współczynnik umieralności >500g Województwo
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za.
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Operacje zgłoszone do realizacji w ramach dwuletniego Planu operacyjnego KSOW na lata Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał opracowany przez.
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie świdnickim Podstawowe założenia i organizacja NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wsparcie projektowe dla nowego systemu wspomagania pracy szkół - System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół - Projekty konkursowe powiatów, Działanie 3.5, Priorytet III PO KL NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dlaczego należy budować efektywny system wspomagania pracy i rozwoju szkół? Jak jest obecnie? NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? 4 Liczba nauczycieli przypadających na 1 pracownika merytorycznego publicznej placówki doskonalenia nauczycieli w poszczególnych województwach 900, ,2 445,3 440,8 428,8 428,6 356, ,2 281,9 270,5 251,8 243,2 195, ,5 WIELKOPOLSKIE MAŁOPOLSKIE LUBELSKIE PODKARPACKIE POMORSKIE ŚWIĘTOKRZYSKIE ŚLĄSKIE KUJAWSKO-POMORSKIE MAZOWIECKIE WARMIŃSKO-MAZURSKIE ŁÓDZKIE OPOLSKIE LUBUSKIE DOLNOŚLĄSKIE ZACHODNIOPOMORSKIE PODLASKIE Ś r e d n i o Przegląd obecnego systemu wspierania szkół kadra systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? 5 Przegląd obecnego systemu wspierania szkół kadra systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli Liczba nauczycieli przypadających na 1 doradcę metodycznego w poszczególnych województwach

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Problemy systemu doskonalenia nauczycieli i wspierania szkół  Proces doskonalenia jest nastawiony na pojedynczego nauczyciela, zaspokajając jego potrzeby szkoleniowe, często odbiegające od potrzeb szkoły.  Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia nie znajduje odzwierciedlenia w praktyce zawodowej nauczycieli, jak również nie wpływa na proces wprowadzania zmian w szkole; brak mechanizmów wsparcia nauczycieli we wprowadzaniu zmian.  Różne formy doskonalenia rozproszone są między wieloma instytucjami systemu wsparcia; brak mechanizmów wymuszających współpracę między tymi instytucjami. NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najważniejsze założenia nowego systemu wspomagania pracy i rozwoju szkół Wspomaganie jest adresowane do szkoły Wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu własnych problemów Wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły Wspomaganie jest procesem NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Na czym polega zmiana w modelu wspomagania szkół? Wspomaganie ROZWOJU ZAWODOWEGO PRACOWNIKÓW OŚWIATY (szkolenia, warsztaty, doradztwo) – indywidualnie i zespołowo Wspomaganie KOMPLEKSOWEGO ROZWOJU SZKOŁY (działania mające na celu wprowadzenie trwałych zmian jakościowych w wybranych obszarach funkcjonowania szkoły)

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego OFERTY DOSKONALENIA I ROCZNE PLANY WSPOMAGANIA Oferta doskonalenia jest podstawą do zbudowania w konkretnej szkole szczegółowego rocznego planu wspomagania (wybranego aspektu pracy szkoły) opartego na wewnętrznej diagnozie potrzeb. NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Roczny Plan Wspomagania Definicja: Plan wspomagania zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowany w szkole/przedszkolu przy współpracy SORE, obejmujący cały proces wspomagania – od diagnozy potrzeb, poprzez planowanie i realizację konkretnych działań (np. warsztaty, konsultacje, wykłady) – aż po pomoc nauczycielom we wprowadzeniu zmiany i ewaluację całego procesu. RPW realizowany jest w trakcie jednego roku szkolnego. NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Okres realizacji projektu: – Beneficjent (Projektodawca): Powiat Świdnicki Biuro projektu: Wydział Edukacji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego w Świdniku, pokój nr 111 Zespół zarządzający: Koordynator – Iwona Król Asystent – Iwona Wójcik Zespół merytoryczny: Szkolni Organizatorzy Rozwoju Edukacji Krzysztof Banaszek Dorota Lorenc Jolanta Siembieda Joanna Soboń Koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia Małgorzata Rasmus Joanna Soboń (zastępstwo za Jowitę Helicką) NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu: Brak kompleksowego wsparcia systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie świdnickim Wyniki badania ankietowego: Badanie przeprowadzono w 54 placówkach oświatowych. 36 placówek (22 dyrektorów) wyraziło wolę udziału w projekcie (część placówek funkcjonuje w zespołach szkół): NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cel główny projektu: Poprawa jakości pracy placówek oświatowych funkcjonujących na terenie powiatu świdnickiego poprzez realizację pilotażu nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkoły do VI 2015 r. Cele szczegółowe projektu: Poprawa spójności programów doskonalenia nauczycieli z potrzebami placówek oświatowych funkcjonujących na terenie powiatu świdnickiego i edukacyjnymi priorytetami powiatu poprzez wdrożenie Rocznych Planów Wspomagania do VI 2015 r. Podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli placówek oświatowych funkcjonujących na terenie powiatu świdnickiego do VI 2015 r. Poprawa współpracy pracowników placówek oświatowych powiatu świdnickiego poprzez organizację sieci współpracy i samokształcenia do VI 2015 r. NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Rok szkolny 2013/2014 Powiat Świdnicki działając na podstawie art. 92 ust.1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013r., poz.907) w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na „Przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli w placówkach oświatowych na terenie powiatu świdnickiego” w ramach projektu „NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego jako najkorzystniejszą wybrał ofertę złożoną przez: Konsorcjum: Lechaa Consulting Sp z o.o., ul.Fiołkowa 7, Lublin Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej, ul.3-go Maja 22 lok.9, Lublin NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Liczba zrealizowanych w poszczególnych placówkach Rocznych Planów Wspomagania (RPW) – 36 Liczba nauczycieli, którzy ukończyli kurs szkoleniowy w ramach realizacji RPW – 381 NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI W POWIECIE ŚWIDNICKIM – realizacja kompleksowego wspomagania pracy szkół i przedszkoli ? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego