Zmiany w zarządzaniu bezpieczeństwem - Lotnictwo Ogólne (GA)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce

Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture)
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
GRC.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
Regionalny Program Operacyjny
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) w ramach Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym Piotr Michalak - Pełnomocnik Prezesa ULC ds.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym
Urząd Dozoru Technicznego Warszawa Szczęśliwicka 34
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Dr n. med. Beata Całyniuk Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Cyber Security Management
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Fundusz rybacki po 2020 roku
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Zapis prezentacji:

Zmiany w zarządzaniu bezpieczeństwem - Lotnictwo Ogólne (GA) Piotr Michalak - Pełnomocnik Prezesa ULC ds. Zarządzania Bezpieczeństwem, Radca Generalny Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym - GA, 17 czerwca 2014 roku

Moduł I EUROPEJSKA STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA DLA LOTNICTWA OGÓLNEGO Piotr Michalak - Pełnomocnik Prezesa ULC ds. Zarządzania Bezpieczeństwem, Radca Generalny Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym - GA, 17 czerwca 2014 roku

Lotnictwo Ogólne (GA) od lat domagało się przepisów proporcjonalnych do skali, charakteru i zakresu swojej działalności.

EASA zaczyna wdrażać nową strategię w stosunku do Lotnictwa Ogólnego - GA. Celem perspektywicznym jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa poprzez, między innymi, opracowanie zupełnie nowych przepisów dotyczących GA – i nie chodzi o upraszczanie i skracanie tych stworzonych dla CAT ale o opracowanie zupełnie nowych –> dedykowanych dla Lotnictwa Ogólnego. .

EASA postanowiła zastosować podejście oparte na wynikach analiz ryzyka (risk-based approach). Czyli: - Więcej uregulowań; - Więcej nadzoru. Większa protekcja HIERARCHIA RYZYKA Zdjęcia pochodzą od EASA. Większa swoboda

Hierarchia ryzyka (Risk hierarchy): Najważniejsza koncepcja: Hierarchia ryzyka (Risk hierarchy): 1. Niezaangażowane osoby trzecie 2. Pasażerowie płacący za przewóz – CAT 3. „Zaangażowane” osoby trzecie – np. widzowie pokazów lotniczych, pracownicy lotniska 4. Świadczący usługi lotnicze AWC / Członkowie załogi zaangażowani jako pracownicy 5. Pasażerowie / Uczestnicy lotów niekomercyjnych 6. Prywatni piloci latający niekomercyjnie ODPOWIEDZIALNOŚĆ PAŃSTWA ŚWIADOMOŚĆ RYZYKA .

Skupienie się na głównych przyczynach wypadków w GA: 5 głównych przyczyn wypadków w GA (ok. 80 % wypadków): 1. Loss of control in visual meteorological conditions ‐ VMC (i.e. basic handling issues, typically stall/spin accidents.) 2. Controlled flight into terrain ‐ CFIT. (Typically a non‐instrument rated pilot/aircraft scud running in worsening weather ending with hitting the ground, or a ground obstacle). 3. Low altitude aerobatics or buzzing 4. Loss of control in instrument meteorological conditions – IMC (Often similar to the poor weather CFIT accidents above, except that to avoid CFIT, the pilot elected to climb into the cloud, where he then lost control) 5. Forced landings due to pilot error. (Most often caused by running out of fuel) (Źródło: analizy EASA, Raporty Nall, statystyki NTSB, Regulatory review of General Aviation in UK (2006), Raport "Sécurité de l'activité "vol à moteur de l'aviation générale” - 2007 francuskie DGAC, strona internetowa CASA Australia etc.)

Transport Biznes Szkolenie Sport Taki sam poziom bezpieczeństwa: Nie jest możliwy do osiągnięcia; nie jest tym czego oczekuje społeczeństwo; stoi w sprzeczności z filozofią ICAO. Zdjęcia – EASA. Z działalnością Lotnictwa Ogólnego są związane specyficzne rodzaje ryzyka. Powinny być znane i akceptowane przez środowisko.

Nowe zasady EASA w stosunku do GA: - skupienie się najpierw na najlżejszym segmencie Lotnictwa Ogólnego; - wewnętrzne zmiany w EASA; - uproszczenia administracyjne i operacyjne; - uporządkowanie działań nadzorczych; - proporcjonalność; - jeden punkt kontaktowy; - aktywne wdrożenie „hierarchii ryzyk”; - wspólne zatwierdzanie organizacji prowadzącej różne rodzaje działalności; - promowanie kultury bezpieczeństwa

Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) w Lotnictwie Ogólnym (GA): - bardzo uproszczony; - dopasowany do rzeczywistych potrzeb; - skupienie się na elementach praktycznych; - zachowane zostaną elementy krytyczne takie jak identyfikacja zagrożeń i analizy ryzyka (ale jak najbardziej uproszczone).

EASA kładzie coraz większy nacisk na Promowanie Bezpieczeństwa w Lotnictwie Ogólnym poprzez zwiększenie aktywności wszystkich podzespołów Strategicznej Inicjatywy Bezpieczeństwa w Lotnictwie (ESSI) – w tym szczególnie Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Lotnictwie Ogólnym (EGAST) i Zespołu ds. Bezpieczeństwa Śmigłowców (EHEST). Zdjęcie – EASA.

Moduł II Zmiany w systemie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym Piotr Michalak - Pełnomocnik Prezesa ULC ds. Zarządzania Bezpieczeństwem, Radca Generalny Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym - GA, 17 czerwca 2014 roku

Aktualizacja: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007. Uwaga: Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 15 listopada 2015 r.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Najważniejsze cele: jak największe ujednolicenie i harmonizacja na poziomie europejskim; zwiększenie zakresu dostępu Krajowych Władz Lotniczych do informacji – również na poziomie europejskim; lepsza wymiana informacji między Władzami Lotniczymi, EASA i ECR (KE); przeorganizowanie dotychczasowego systemu raportowania w celu uzyskania większej efektywności; uwzględnienie najlepszych praktyk światowych; dopasowanie systemu europejskiego do wymogów Załącznika 19 ICAO „Zarządzanie bezpieczeństwem”.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Inne istotne elementy: nowe podejście do bezpieczeństwa lotniczego, polegające na zarządzaniu ryzykiem ma uzupełnić a nie zastąpić dotychczasowy system oparty na sprawdzaniu zgodności z przepisami; dotyczy ono przede wszystkim zdarzeń lotniczych, które nie przerodziły się w wypadki – a więc „niejako” uzupełnia rozporządzenie 996/2010; podkreślenie kluczowego znaczenia analiz ryzyka (analizy dla pojedynczych zgłoszeń oraz w oparciu o całe zestawy danych); uwzględnienie konieczności przekazywania informacji zwrotnej nie tylko organizacjom przesyłającym raporty ale również indywidualnym zgłaszającym (proszę dokładnie przeczytać preambułę).

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Najistotniejsze zmiany: przedefiniowanie relacji systemów obowiązkowego i dobrowolnego zgłaszania zdarzeń lotniczych; wprowadzenie wymogu prowadzenia analiz ryzyka; uwzględnienie zasad i wymogów systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oraz Kultury Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture); zgłaszanie zdarzeń lotniczych ma się obywać poprzez organizacje; uproszczenia dla nieskomplikowanych technicznie statków powietrznych.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Zalety: zgodność z filozofią ICAO; możliwość skorzystania z „outsourcingu” w zakresie analiz ryzyka; uproszczone listy zdarzeń dla nieskomplikowanych technicznie statków powietrznych (czyli ogromnej części lotnictwa ogólnego) w ramach systemu obowiązkowego; możliwość wspólnego prowadzenia systemu obowiązkowego i dobrowolnego zgłaszania i analizy zdarzeń; uwzględnienie zasad / wymogów Kultury Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture); częściowe ujednolicenie relacji pracodawca – pracownik na poziomie europejskim – w zakresie kwestii związanych ze zgłaszaniem zdarzeń lotniczych.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Wady: wciąż za mały nacisk położony na podejmowanie decyzji na podstawie analiz ryzyka; brak ujednolicenia przepisów karnych związanych z raportowaniem zdarzeń na poziomie europejskim; prawdopodobnie w momencie wejścia w życie nowego rozporządzenia nie będzie jeszcze załączników do niego; wspólny europejski system klasyfikacji ryzyka wciąż jeszcze nie jest całkowicie opracowany.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Wymogi w stosunku do organizacji: mają ustanowić u siebie co najmniej dwa systemy raportowania: obowiązkowy i dobrowolny; istnieje możliwość wykorzystania do tego celu tego samego personelu i wspólnej bazy danych; podmioty lotnicze mają zapewnić taką organizację gromadzenia, przetwarzania i analizowania zgłoszeń by odpowiednio chronić poufność osoby raportującej w sposób zgodny z zasadami Kultury Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture); przesyłanie wszystkich zgłoszeń do Krajowej Bazy Danych; przesyłanie do ULC wyników prowadzonych analiz ryzyka.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Analizy ryzyka: Przyczyny zmian: niedostateczny poziom identyfikacji zagrożeń oraz analizy zdarzeń na wszystkich poziomach: europejskim, krajowym jak i w organizacjach lotniczych; brak ujednoliconej metodologii prowadzenia takich analiz pozwalającej na porównywanie ich wyników; chęć oparcia działań naprawczych i/lub zapobiegawczych na rzeczowych, miarodajnych danych – > wynikach analiz ryzyka.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Analizy ryzyka (cd): Najważniejsze założenia: Monitorowana będzie efektywność wykorzystywania informacji pozyskanych na podstawie analizy pojedynczych zdarzeń, ich zbiorów, jak i całej bazy danych. Prowadzenie analiz ryzyka ma się odbywać na wszystkich poziomach systemu zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym w Europie: w EASA, Państwach Członkowskich oraz organizacjach lotniczych (certyfikowanych i zatwierdzanych) – np. takie same obowiązki będą dotyczyć „groundhandling-u”.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Analizy ryzyka i działania naprawcze: - Zarówno od organizacji jak i Państw Członkowskich oraz EASA będzie się wymagać analizowania informacji zgromadzonych dzięki systemom zgłaszania zdarzeń, w celu oszacowania ryzyka i podjęcia ewentualnych działań prewencyjnych (zapobiegawczych). - Skuteczność tych działań będzie monitorowana pod kątem uzyskanej poprawy poziomu bezpieczeństwa, w razie potrzeby będą podejmowane odpowiednie działania profilaktyczne i/lub naprawcze.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Analizy ryzyka - rodzaje: - Wstępna analiza ryzyka - bezpośrednia analiza zgłoszeń prowadzona w celu wstępnej identyfikacji zdarzeń, które wymagają natychmiastowego działania lub większej uwagi; - Zbiorcze analizy ryzyka prowadzone na podstawie wszystkich danych zebranych w bazie w celu identyfikacji trendów oraz obszarów największego ryzyka.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Europejski system klasyfikacji ryzyka: Na poziomie międzynarodowym (ECR/EASA) i krajowym (Władza Lotnicza) analizy ryzyka mają być docelowo prowadzone z wykorzystaniem wspólnego europejskiego systemu klasyfikacji ryzyka. Na poziomie podmiotów lotniczych prowadzenie analiz ryzyka z wykorzystaniem wspólnego europejskiego systemu klasyfikacji ryzyka będzie zalecane ale nie wymagane – pod warunkiem, że wykorzystywana w organizacji metodologia będzie spełniała odpowiednie kryteria.

Europejski system klasyfikacji ryzyka: Uwaga: Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Europejski system klasyfikacji ryzyka: Uwaga: Komisja opracuje ten system do dnia 15 maja 2017 r.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Ochrona pracowników: Pracownicy nie podlegają – z wyjątkiem przypadków rażącego niedbalstwa – żadnym konsekwencjom ze strony swego pracodawcy w związku z informacjami zgłoszonymi zgodnie z kryteriami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu. Od organizacji wymaga się również przyjęcia i realizacji polityki Kultury Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) tj. zbioru zasad opisujących sposób zapewnienia odpowiedniej ochrony pracownikom.

Ochrona pracowników (cd): Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Ochrona pracowników (cd): Rozporządzenie 376/2014 zawiera także wymaganie powołania lub wytypowania organów krajowych, do których pracownicy mogą zgłaszać naruszenia powyższych zasad. Państwa Członkowskie mają również wprowadzić system sankcji za łamanie ww. zasad.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Uproszczenia dla Lotnictwa Ogólnego: W przypadku nieskomplikowanych technicznie statków powietrznych wymogi zgłaszania zdarzeń zostaną uproszczone, aby ułatwić raportowanie i zmniejszyć potencjalne obciążenia administracyjne dla małych organizacji – trwają prace nad uproszczonymi listami zdarzeń.

Rozporządzenie 376/2014 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych Uproszczenia: możliwość wspólnego prowadzenia systemu obowiązkowego i dobrowolnego – ci sami analitycy, ta sama baza danych.

Czy są jakieś pytania?

Dziękuję za uwagę. Prezentację przygotował: Piotr Michalak - Pełnomocnik Prezesa ULC ds. Zarządzania Bezpieczeństwem, Radca Generalny pmichalak@ulc.gov.pl