Roman Fedak – Dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Polska w strefie Schengen
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
BADANIA TRANSGRANICZNE WYNIKI, PROBLEMY, WYZWANIA
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Konferencja prasowa Zarządu Województwa Lubuskiego r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Propozycja wspólnego projektu
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
Regionalny Program Operacyjny
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
OFERTA INFORMACYJNA STATYSTYKI PUBLICZNEJ DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W REGIONIE URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Zielona Góra, 27 lutego 2015 r. Iwona.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Dorota Bortnowska Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 19 czerwca 2008 r. Podsumowanie realizacji PIW EQUAL z.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
OFERTA INFORMACYJNA STATYSTYKI PUBLICZNEJ DLA REGIONU URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Łagów, dnia 14 maja 2015 r. Iwona Goździcka.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Nowe kierunki współczesnej dyplomacji – przykłady narzędzi stosowanych przez dyplomację ekonomiczną w promocji i wsparciu polskich przedsiębiorców za granicą.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Roman Fedak – Dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze TRANSGRANICZNOŚĆ W PERSPEKTYWIE SOCJOLOGICZNEJ Pogranicze i centrum współczesnej Europy OBSZARY TRANSGRANICZNE Z PERSPEKTYWY DOŚWIADCZEŃ URZĘDU STATYSTYCZNEGO w ZIELONEJ GÓRZE Roman Fedak – Dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze Łagów Lubuski, Październik 2014

BADANIA OBSZARÓW PRZYGRANICZNYCH - HISTORIA I DOŚWIADCZENIA

Geneza badań przygranicznych Po transformacji ustrojowej Rzeczypospolitej Polskiej dokonanej w 1989 r., na lata 90-te przypada nienotowany w naszej historii wzrost ruchu granicznego, zarówno jeśli chodzi o cudzoziemców odwiedzających nasz kraj, jak i obywateli Polski wyjeżdżających za granicę. Targowisko „Manhattan” w Łęknicy Dlaczego US Zielona Góra? W gronie statystyków zrodziła się koncepcja podjęcia zbadania tego zjawiska tj.: określenia intensywności i dynamiki ruchu granicznego - wyjazdów Polaków i przyjazdów cudzoziemców; wartości i struktury ponoszonych wydatków; próby określenia delimitacyjnego obszarów przygranicznych - odległości zamieszkania od granicy; podjęcia po raz pierwszy szacunku tzw. „szarego eksportu”.

Inicjatywa przeprowadzenia tego typu badania pochodziła z następujących instytucji: GUS - Departament Produkcji i Usług WUS - Zielona Góra, Wydział Handlu Zagranicznego Przy ścisłej współpracy metodologicznej: Komendy Głównej Straży Granicznej Głównego Urzędu Ceł Ministerstwa Finansów Narodowy Bank Polski

Metodologia badań przygranicza Szacowanie intensywności osobowego i samochodowego ruchu granicznego oraz wartości zakupów podjęto po raz pierwszy w IV kw. 1993 r. Wówczas też rozpoczęto prace nad organizacją i metodologią badania, przeprowadzając na wybranych przejściach granicznych województwa zielonogórskiego badanie pilotażowe. Uzyskane wyniki oraz intensywne konsultacje ze służbami granicznymi i celnymi pozwoliły na przygotowanie ogólnokrajowej koncepcji badania. Określono wtedy m.in.: sposób doboru przejść granicznych i ich rodzajów (drogowe, kolejowe, inne - piesze, lotnicze, porty); częstotliwość prowadzonych ankietyzacji (pór roku i dni tygodnia; 7 tyg. po 1 dniu tygodnia); podziału asortymentowego towarów (żywnościowe, nieżywnościowe, pozostałe); celu wizyty, wyjazdu (zakupy, turystyka, prowadzenie interesów, odwiedziny, inne); odległości od granicy (do 20 km, 21-100 km, powyżej 100 km). „Ruch graniczny i wydatki cudzoziemców w Polsce w 1995 r.”; GUS; 1996 r.

Informacje od respondentów pozyskiwano na podstawie wywiadu lub wypełnianej samodzielnie ankiety na przejściu granicznym, przed dokonaniem odprawy celnej i paszportowej. Treść ankiety była zróżnicowana na poszczególnych granicach w zależności od dominującej struktury towarowej zakupów (po analizach eksperckich), a także zależnie od sposobu przekraczania granicy. Ankiety tłumaczono na język krajów graniczących z Polską - wraz z krótką ulotką informacyjną. Wypełnienie ankiety było anonimowe i dobrowolne. „Ruch graniczny i wydatki cudzoziemców w Polsce w 1994 r.”; GUS; 1995 r.

Wyniki badania przygranicza Podstawę opracowania wyników badań przygranicza stanowiły: dane z badań ankietowych odzwierciedlające dane bezwzględne wg. granic, województw i przejść granicznych, skonfrontowane z danymi służb granicznych; w oparciu o nie dokonywano uogólnienia wyników dla wszystkich krajów graniczących, województw i przejść granicznych. Osobno dla pieszych i zmotoryzowanych. Nasze badania obszarów przygranicznych rozpoczynaliśmy od 27 przejść granicznych w 1994 r., by w końcowym efekcie przerobić je na 225 przejściach, w2000 r. Uzyskane dane badań przygranicznych zaskakiwały swoją dynamiką procesów tam zachodzących, dla przykładu: liczba osób przekraczających granicę wzrosła z 79 mln w 1990 r., do 215 mln w 1994 r. i systematycznie corocznie rosła do prawie 300 mln w końcu dekady; wartość wydatków wynosiła w 1994 r. - ponad 6,5 mld zł w 1995 r. - ponad 9 mld zł w 1996 r. - ponad 11 mld zł w szczytowym dla badań przygranicza 1997 r. - ponad 18,5 mld zł i w 2000 r. - prawie 16 mld zł.

W latach 1995-2007 następuje dalszy rozwój i doskonalenie badań przygranicza konsultacje z Instytutem Turystyki nt. szacowania wydatków turystów zagranicznych w Polsce i Polaków za granicą; włączenie w prace metodologiczne i opracowanie wyników środowiska naukowego. Umowa z Wyższą Szkołą Pedagogiczną w Zielonej Górze i powołanie w ramach WUS Centrum Badania Rejonów Pogranicza; konferencje i seminaria naukowe dotyczące badań pogranicza w: Dreźnie, Berlinie, Wiesbaden, Zielonej Górze, Jachrance, Kudowie Zdroju; poszerzenie zakresu badawczego o porty morskie i lotnisko „Okęcie”; nawiązanie współpracy metodologicznej i sposobów prezentacji wyników z Instytutem Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego oraz Instytutem Badań Nad Gospodarką Rynkową; konsultacje organizacyjne i metodologiczne z EUROSTATEM nt. polskich doświadczeń badań przygranicznych i możliwości opracowania pilotażu takich badań na granicach wewnętrznych państw UE; dalsze doskonalenie metodologii badań, seminaria, konferencje i spotkania z naukowcami i statystykami, mające na celu poszerzenie zakresu tematycznego badań przygranicznych (ubóstwo, ochrona środowiska, rynek pracy, działalność gospodarcza itp.); przystąpienie RP do Unii Europejskiej, z najbardziej istotnym faktem z tego historycznego aktu, tj. przesunięciem granicy zewnętrznej UE na wschód kraju; podpisanie przez RP Układu z Schengen; Ustawa: o udziale RP w systemie informacyjnym Schengen oraz systemie informacji wizowej. Układ: otwarty dla wszystkich członków UE, z którego wynika swoboda przepływu osób, obywateli państw sygnatariuszy układu. W zamian nastąpi wzmocnienie współpracy w zakresie bezpieczeństwa i polityki azylowej. Lata 1997-2003 Rok 2004 Rok 2007

WSPÓŁPRACA TRANSGRANICZNA - STAN OBECNY I PERSPEKTYWY ROZWOJU

Współpraca z urzędami statystycznymi Berlina i Brandenburgii Urząd Statystyczny w Zielonej Górze ze względu na przygraniczne położenie i sąsiedztwo z Landami Berlina i Brandenburgii podjął współpracę z Urzędem Statystycznym Berlina i Brandenburgii w kwietniu 2007 r. Rozpoczęto rozmowy dot. wydawania wspólnych specjalistycznych notatek informacyjnych zawierających dane statystyczne porównywalne pod względem metodologicznym oraz obrazujące potencjał społeczno-gospodarczy pogranicza lubusko- brandenburskiego. Pierwsza publikacja, z planowanej serii, pt. „ Ludność województwa lubuskiego i landów Berlina i Brandenburgii w latach 2000-2006” ukazała się w kwietniu 2008 r. (wersja książkowa i na CD). Stała się sztandarową publikacją obchodów 5-lecia wejścia RP do Unii Europejskiej. Na wniosek Prezydenta Brandenburgii podjęto decyzję o dodrukowaniu tego wydawnictwa.

Współpraca polsko-czesko-niemiecka W 2008 r. Urząd Statystyczny w Zielonej Górze podjął się roli koordynatora trójstronnej współpracy transgranicznej polsko – czesko - niemieckiej, której głównym celem było prowadzenie wspólnych badań, tworzenie baz i banków danych oraz wymiana informacji. Podejmowane działania miały wspomagać ośrodki decyzyjne w programowaniu, wdrażaniu oraz monitorowaniu zjawisk społecznych i gospodarczych zachodzących na pograniczu trzech państw. W ramach ww. współpracy w odbyły się 4 spotkania uzgodnieniowo-robocze: 3 października 2008 r. w Zielonej Górze, 11-12 października 2008 r. w Berlinie, 17 grudnia 2008 r. w Pradze, 2 marca 2009 r. we Wrocławiu. Podczas spotkań poruszano tematykę związaną m.in. z utworzeniem Transgranicznego Banku Danych, w którym znalazłyby się dane charakteryzujące sytuację społeczno- ekonomiczną gmin regionów przygranicznych oraz dane uzyskane z badań ankietowych, obrazujące warunki życia ludności, dochody i wydatki budżetów domowych oraz wyposażenia gospodarstw domowych.

Spotkanie Prezesów Centralnych Urzędów Statystycznych Polski, Niemiec i Czech Efektem ww. spotkań i ustaleń był zorganizowanie spotkania Prezesów Centralnych Urzędów Statystycznych Polski, Niemiec i Czech, które odbyło się w dniach 25-26 października 2010 r. w Zielonej Górze, podczas którego sformułowano następujące postulaty: opracowanie idei oraz wyspecyfikowanie krótko- i długoterminowych celów dalszej współpracy, z uwzględnieniem możliwości aplikowania o dofinansowanie działań w obszarze statystyki transgranicznej ze środków UE, kontynuowanie prac metodologicznych umożliwiających doprowadzenie do porównywalności jak największej ilości informacji statystycznych, zapewnienie bezpieczeństwa informacyjnego instytucji zajmujących się określaniem celów strategicznych rozwoju regionalnego i lokalnego, organizacja spotkań z użytkownikami Transgranicznego Banku Danych oraz z odbiorcami informacji statystycznych z obszarów transgranicznych, w tym w szczególności z władzami samorządowymi, efektem których winno być ustalenie katalogu usług i tematów istotnych z punktu widzenia odbiorcy, uzyskanie wsparcia środowisk naukowych niezbędnego przy opracowywaniu mechanizmów, które w sposób efektywny wspomagały będą informacyjnie m.in. lokalne społeczności, rozbudowa i modernizacja Transgranicznego Banku Danych oraz budowa całego systemu infrastruktury informacyjnej obszarów transgranicznych,

Opracowania statystyczne W 2010 r. w rezultacie doraźnych potrzeb, wynikających z bieżącej pracy władz samorządowych województwa lubuskiego z władzami Brandenburgii, US Zielona Góra przygotował opracowania sygnalne, folderowe oraz prezentacje. Przygotowano m.in. opracowanie sygnalne pn. Panorama demograficzna – województwo lubuskie oraz Berlin i Brandenburgia w 2008 r.; Statystyczny obraz regionu i pogranicza polsko-niemieckiego – prezentacja w której znalazły się m.in. informacje na temat aktualnego bezrobocia, wynagrodzeń oraz produkcji sprzedanej w landach niemieckich oraz folder pn. Polska Zachodnia na pograniczu z Niemcami i Czechami – przygotowany we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, zwierający porównania wskaźników rozwoju społeczno-gospodarczego regionów wchodzących w skład pogranicza polsko - niemiecko - czeskiego.

Samorząd w działaniach statystyki transgranicznej Pozycja Urzędu oraz jego zasoby informacyjne zostały podkreślone podczas spotkań władz samorządowych województwa lubuskiego z przedstawicielami Landu Berlina i Brandenburgii. Przykładem może być uczestnictwo dyrekcji Urzędu w spotkaniu Marszałka Województwa Lubuskiego Marcina Jabłońskiego z Gunterem Baaske - Ministrem Pracy i Spraw Socjalnych, Kobiet i Rodziny Kraju Związkowego Brandenburgia. Konkluzją spotkań były wyraźne oczekiwania skierowane do statystyk regionalnych – czyli m.in. podjęcie prób opisania sytuacji na rynku pracy w regionie przygranicznym z uwzględnieniem obustronnych korzyści jakie przyniesie otwarcie niemieckiego rynku pracy dla Polaków. W konsekwencji zaproponowano Urzędowi współpracę przy realizacji projektów w ramach których województwo lubuskie współdziała z Krajem Związkowym Brandenburgia – powstała GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE BRANDENBURGIA i wydzielona podgrupa „STATYSTYKA” z przedstawicielami US Zielona Góra.

Wspólne przedsięwzięcia Bilateralne spotkania, średnio 1 na pół roku, odbywają się w siedzibach Urzędu Statystycznego, Urzędu Marszałkowskiego oraz w Ministerstwie Pracy, Spraw Socjalnych, Kobiet i Rodziny Landu Brandenburgia w Poczdamie. Podsumowanie pierwszego etapu prac Grupy miał miejsce podczas konferencji pt. „Wykorzystanie szans wspólnego polsko-niemieckiego rynku pracy – współpraca regionu brandenburskiego i lubuskiego”, która odbyła się 27 lutego 2012 r. we Frankfurcie nad Odrą. Podczas konferencji podsumowano i zaprezentowano efekty prac grupy roboczej, w tym przedstawiono wspólną publikację pt. „Rozwój polsko-niemieckiego rynku pracy w regionie Brandenburgia/Lubuskie – potencjał i szanse”.

Centrum Współpracy Transgranicznej Obecnie członkowie Grupy Roboczej Lubuskie Brandenburgia zajmują się rozważeniem możliwości wspólnej realizacji projektu, przygotowanego przez US Zielona Góra dot. utworzenia Centrum Współpracy Transgranicznej w ramach środków EWT. Propozycja projektu CWT została szczegółowo omówiona w trakcie ostatniego spotkania Grupy w Kostrzynie nad Odrą w dniach 17-18 czerwca 2014 r.  Celem głównym projektu jest   wspieranie rozwoju gospodarczego oraz wzmacnianie wykorzystania potencjału społeczno-zawodowego regionu transgranicznego Polski i Niemiec, poprzez utworzenie innowacyjnej i w pełni zinformatyzowanej partnerskiej sieci współpracy instytucji działających na rzecz transgranicznego rynku pracy, w zakresie podejmowania wspólnych działań oraz wymianę informacji i dobrych praktyk. Utworzenie CWT wzmocni wykorzystanie potencjału ekonomicznego oraz potencjału wynikającego z wprowadzenia pełnej swobody przepływu pracowników na rynku pracy pogranicza polsko - niemieckiego. Działania podejmowane w ramach sieci współpracy przyczynią się do powstawania regionalnych centrów wzrostu, a tym samy wzmocnią spójność zewnętrzną obszaru pogranicza polsko – niemieckiego. Priorytetowe będzie również wzmocnienie wewnętrznej spójności obszaru przyczyniające się do budowy spójnego regionu transgranicznego i przełamania opóźnień cywilizacyjnych tych obszarów.

Pozostałe działania Udział w roli eksperta w XXXVIII posiedzeniu Komitetu ds. Współpracy Międzyregionalnej Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Regionalnej i Przygranicznej, które odbyło w Lipsku w Republice Federalnej Niemiec. W trakcie dyskusji omówiono dwa istotne obszary tematyczne: „Zmiany demograficzne: migracje jako szanse dla regionów i miast”, „Zmiany demograficzne: wyzwania dla opieki zdrowotnej”. W podsumowaniu obrad postanowiono, iż następne spotkanie Komitetu odbędzie się w Polsce i będzie poświęcone sprawom gospodarczym oraz rynkowi pracy.

Pozostałe działania IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Zielonogórskie spotkania z demografią” Urząd Statystyczny w Zielonej Górze wraz z Instytutem Historii i Instytutem Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz partnerami z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, organizuje od 2008 r. Międzynarodową Konferencję Naukową poświęconą problematyce przemian demograficznych. W dotychczasowych edycjach poruszono kwestie związane z : Przemiany demograficzne Europy Środkowej w czasach nowożytnych Społeczno-gospodarczymi konsekwencjami wydłużania życia ludzkiego Wpływem jakości i warunków życia na procesy demograficzne I naszej ostatniej, z ubiegłego tygodnia konferencji pt. Stan zdrowia a procesy demograficzne w Europie Środkowej.