Zarząd Województwa Podkarpackiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Regionalny Program Operacyjny
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Konsultacje społeczne projektu
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Zapis prezentacji:

Zarząd Województwa Podkarpackiego Program Strategicznego Rozwoju Bieszczad konsultacje społeczne Lesko 11 czerwca 2014 r. Zarząd Województwa Podkarpackiego

PROGRAM STRATEGICZNEGO ROZWOJU BIESZCZAD (projekt) Program jest wspólną inicjatywą Zarządu Województwa Podkarpackiego oraz Związku Bieszczadzkich Gmin Pogranicza. W dniu 12 czerwca 2012r., Zarządu Województwa powołał Zespół ds. promocji i rozwoju Bieszczad. Uchwałą z dnia 19 lutego 2013 r. Zarząd Województwa zdecydował o przystąpieniu do przygotowania Programu strategicznego obejmującego tę część regionu. Opracowanie Programu powierzono prof. nadzw. dr hab. Pawłowi Churskiemu z Zakładu Analizy Regionalnej Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prace rozpoczęły się w kwietniu 2013r. Całość prac koordynował Departament Strategii i Planowania Przestrzennego, a następnie po reorganizacji struktury Urzędu, Departament Rozwoju Regionalnego. Zakres przestrzenny Programu: Czarna, Lutowiska i Ustrzyki Dolne – powiat bieszczadzki, Baligród, Cisna, Lesko, Olszanica, Solina - powiat leski, Komańcza, Tyrawa Wołoska, Zagórz – powiat sanocki, Bircza –powiat przemyski.

PROGRAM STRATEGICZNEGO ROZWOJU BIESZCZAD – analiza SWOT SILNE STRONY Walory środowiskowe i krajobrazowe Bieszczad. Duży udział usług turystycznych w strukturze sekcji działalności gospodarczej. Podstrefa SSE Euro-Park Mielec w Zagórzu. Warunki dla rozwoju rolnictwa ekologicznego. Potencjalny obszar wzrostu oparty na miastach (multipole): (Sanok) – Lesko – Zagórz - Ustrzyki Dolne. SŁABE STRONY Niski poziom spójności terytorialnej, przy niskiej gęstości zaludnienia i depopulacji wywołana odpływem migracyjnym. Trudna sytuacja finansowa samorządu lokalnego. Dominacja w strukturze sektorowej gospodarki rozdrobnionego, niskotowarowego rolnictwa. Wysoki poziom bezrobocia i duży udział wykluczonych społecznie. Brak właściwej współpracy podmiotów działających w sektorze gospodarki i przemysłu turystycznego oraz między nimi a samorządem terytorialnym, przy jednoczesnym ograniczeniu swobody zagospodarowania przestrzeni na obszarach chronionych. SZANSE Wzrost jakości kapitału ludzkiego i społecznego poprzez poprawę funkcjonowania systemu edukacji i kształcenia przez całe życie. Poprawa spójności terytorialnej, zarówno fizycznej jak i cyfrowej. Wzrost liczby miejsc pracy poprzez rozwój zróżnicowanych usług turystycznych, przemysłu drzewno-budowlanego (klaster) i elektromaszynowego (SSE) oraz rolnictwa ekologicznego (spółdzielczość, grupy producenckie). Koordynacja i poprawa gospodarki wodno-ściekowej opierająca się na współpracy ZBGP. Rozwój partnerstwa lokalnego na rzecz rozwoju zrównoważonego. ZAGROŻENIA Pogarszająca się sytuacja finansowa samorządu lokalnego uniemożliwiająca podejmowanie kolejnych, niezbędnych projektów inwestycyjnych. 2. Wzrost zanieczyszczenia środowiska, zwłaszcza wód powierzchniowych. 3. Rozwój powierzchniowych, restrykcyjnych, form ochrony przyrody bez wprowadzenia kompensat dla mieszkańców i samorządów. 4. Brak poprawy dostępności komunikacyjnej skutkujący spadkiem liczby mieszkańców i wzrostem wskaźnika obciążenia demograficznego. 5. Utrzymanie dominującej pozycji rolnictwa w strukturze sektorowej gospodarki, przy zmniejszaniu się liczby miejsc pracy w przemyśle, prowadzące do wzrostu oficjalnego i ukrytego bezrobocia.

Wizja i cel główny PSRB Wizja rozwoju Bieszczadów w roku 2020 : Bieszczady będą obszarem zrównoważonego rozwoju, który poprzez zwiększenie i zróżnicowanie usług turystycznych będzie w pełni korzystał ze swoich zasobów endogenicznych tworzonych przez walory środowiska przyrodniczego, a dzięki poprawie dostępności przestrzennej oraz wzrostowi jakości kapitału ludzkiego podniesie swoją atrakcyjność jako miejsca lokalizacji inwestycji oraz zamieszkania. Cel główny Wzrost poziomu i warunków życia mieszkańców ZBGP poprzez poprawę dostępu do miejsc pracy i usług przy efektywnym wykorzystaniu zasobów endogenicznych i wzmocnieniu funkcjonalnych powiązań zewnętrznych.

Kluczowe kierunki rozwoju Bieszczad (Priorytety i działania strategiczne) Turystyka i rekreacja - stworzenie z gospodarki turystycznej i przemysłu turystycznego jednej z podstawowych działalności gospodarczych Bieszczad. główne działania: koordynacja oraz poprawa funkcjonowania infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej; zróżnicowanie oferty usług i produktów turystycznych; ochrona i promocja dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego; rozwój partnerstwa na rzecz zwiększenia ruchu turystycznego. Przedsiębiorczość – tworzenie warunków powstawania nowych miejsc pracy przy optymalnym wykorzystaniu zasobów endogenicznych Bieszczad. główne działania: rozwój klastrów ; wzmacnianie bazy ekonomicznej miast, działalność gospodarcza na obszarach wiejskich ; rozwój spółdzielczości ; rzemiosła i grup producenckich ; wzrost towarowości rolnictwa ; rozwój przetwórstwa rolno-spożywczego i drzewnego oraz rozwój instytucji otoczenia biznesu. Kapitał ludzki i społeczny - poprawa jakości kapitału ludzkiego i społecznego . główne działania: zwiększanie i zróżnicowanie oferty edukacyjnej dostosowanej do zmieniających się warunków na rynku pracy ; kształtowanie postaw uczenia się przez całe życie ; promowanie partnerstwa społecznego i aktywności obywatelskiej. Infrastruktura służąca poprawie dostępności i ochronie środowiska - wzrost spójności terytorialnej Bieszczad w układzie zewnętrznym i wewnętrznym oraz poprawa i ochrona stanu środowiska przyrodniczego. główne działania: poprawa dostępności przestrzennej i cyfrowej ; wykorzystanie transgranicznej infrastruktury komunikacyjnej w ruchu lokalnym i turystycznym ; utrzymanie walorów środowiskowych i krajobrazowych oraz poprawa gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami.  

Przedsięwzięcia priorytetowe dla dalszego rozwoju Bieszczad (typy projektów) o kluczowym znaczeniu dla dalszego rozwoju Bieszczad Budowa i modernizacja infrastruktury drogowej i kolejowej Bieszczad, w tym: Modernizacja infrastruktury drogowej Bieszczad zapewniająca poprawę dostępności Bieszczad w układzie zewnętrznym (regionalnym, krajowym) oraz wewnętrznym (dostępność głównych miast oraz dostępność miejsc o szczególnej atrakcyjności turystycznej), Budowa i modernizacja infrastruktury kolejowej Bieszczad wraz z restytucją połączeń kolejowych w ruchu regionalnym i krajowym, Czyste Bieszczady – Bieszczadzki System Gospodarki Wodno–Ściekowej i Składowania Odpadów – projekt budowy i modernizacji instalacji wodnokanalizacyjnych i składowania odpadów na rzecz ochrony walorów środowiskowych i krajobrazowych Bieszczad, Bieszczadzki System Gospodarki Przestrzennej – projekt opracowania i zintegrowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego(mpzp) z planami ochrony oraz planami zadań ochronnych przy pełnym pokryciu powierzchni ZBGP planami miejscowymi.

System wdrażania PSRB Zarząd Województwa Podkarpackiego - koordynacja realizacji PSRB z innymi działaniami podejmowanymi w ramach polityki rozwoju województwa oraz nadzór nad realizacją Programu (Zaplecze instytucjonalne wdrażania Programu) : Zespół Zarządzający (10 osób) – organ wykonawczo-koordynacyjnym powoływany przez Zarząd Województwa; (skład Rady : Kierownik Programu, przedstaw. - dep. merytorycznych, ZBGP, sekretarz Zespołu). Główne zadania: przygotowanie projektu Planu Rocznego dla PSRB, spójnego z Wojewódzkim Planem Inwestycyjnym, zarządzanie realizacją Planu Rocznego dla PSRB opracowywanie informacji dotyczących bieżącej realizacji PSRB Rada Programowa ( 30 osób) - organ decyzyjno-kontrolny powoływany przez Zarząd Województwa, jej funkcjonowanie bezpośrednio odwołuje się do zasady partnerstwa oraz idei wielopoziomowego i wielopodmiotowego zarządzania. Rada przyjmuje Plany Roczne dla PSRB oraz sprawozdania z ich realizacji, bieżący nadzór nad realizacją Programu oraz opiniowanie propozycji zmian w PSRB.

Źródła finansowania PSRB Krajowe środki publiczne, w tym: budżet państwa, budżet państwowych funduszy celowych (np. NFOŚiGW), budżet jednostek oraz form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych (np. GDDKiA, Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej), budżet województwa, budżet jednostek samorządu terytorialnego ZBGP. Zagraniczne środki publiczne, w tym: środki pochodzące z budżetu UE w ramach Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej, środki pochodzące z kredytów międzynarodowych instytucji finansowych (np. Bank Światowy), inne środki europejskie (Norweski Mechanizm Finansowy, Mechanizm Finansowy EOG. Środki prywatne prywatne środki krajowe współfinansujące projekty zgodnie z zasadą komplementarności w oparciu o system partnerstwa publiczno-prywatnego

Zintegrowane/Regionalne Inwestycje Terytorialne (ZIT/RIT) RPO WP 2014-2020 Podejście terytorialne - instrumenty Zintegrowane/Regionalne Inwestycje Terytorialne (ZIT/RIT) Koperty finansowe Preferencje Przestrzenne (bazujące na wyznaczonych w SRWP OSI)

regionalnym biegunom wzrostu RIT dedykowane regionalnym biegunom wzrostu Biegun wzrostu: Sanok - Lesko Gmina Lesko, Gmina Sanok, Miasto Sanok, Gmina Zagórz Alokacja na ZIT/RIT ok. 633 004 992 PLN (7,5% całkowitej alokacji RPO WP) Alokacja na RIT Sanok – Lesko ok. 63 093 645,45 PLN Tryb wyboru projektów - pozakonkursowy

RPO WP 2014-2020 - koperty finansowe W RPO WP 2014-2020 dla części obszarów problemowych zostanie wydzielona dedykowana alokacja w ramach OP 6 (PI 8.2, PI 9.2, PI 10.4) oraz OP 7 (PI 8.5, PI 8.7, PI 8.9) Alokacja ok. 4% całkowitej alokacji RPO WP, w tym 1,5% EFS Tryb wyboru projektów – konkursowy

PROGRAM STRATEGICZNEGO ROZWOJU BIESZCZAD ( dalsze prace - 2014 ) Program jest programem strategicznym o charakterze regionalnym, co oznacza, że należy traktować go jako program rozwoju o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2009 nr 84. poz. 712 z późn. zm.). Stan prac i dalszy harmonogram: 16 września 2013 r. - przyjęcie projektu PSRB przez Komisję złożoną z przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego oraz Związku Bieszczadzkich Gmin Pogranicza - stanowi on podstawę merytoryczną do dalszego procedowania . Kwiecień 2014 r. - Prognoza oddziaływania na środowisko projektu Programu opracowana została przez PBPP w Rzeszowie. 29 kwietnia 2014 r. Uchwała Nr 343/8171/14 Zarządu Województwa Podkarpackiego w sprawie przyjęcia projektu PSRB wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Proces konsultacji społecznych – 17 maja – 20 czerwca 2014 r. Przyjęcie przez Zarząd Województwa ostatecznej wersji Programu wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem zgłoszonych uwag w toku konsultacji społecznych - III kwartał br.

Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Departament Rozwoju Regionalnego Al. Łukasza Cieplińskiego 4