Projektowanie pracy placówki oświatowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Ewaluacja w nowym nadzorze pedagogicznym
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Zmiany w nadzorze pedagogicznym 1 sierpień 2015 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w ramowych statutach: 1
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Projektowanie pracy placówki oświatowej Oprac. Dariusz Gadowicz

Podstawa prawna: Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z dnia 9 października 2009 r.) Na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)  Wymaganie 1. (2.1) „Szkoła ma koncepcję pracy”. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) kontrola zarządcza.

za www.nadzórpedagogiczny.edu.pl Wymaganie 1.(wcześniej 2.1) nakazuje szkole mieć przyjętą koncepcję swojej pracy, jednocześnie nie narzuca szkole, jaką formę ma przyjąć koncepcja – czy ma to być pięcioletni program rozwoju, trzyletni program rozwoju, roczny plan pracy, czy zapisy zawarte w dokumentach szkoły takich jak statut, program wychowawczy, czy inne obecne od dawna w szkole – pozostawia się tu nauczycielom i dyrektorowi prawo do decydowania.

za www.nadzórpedagogiczny.edu.pl Należy także zwrócić uwagę, że dyrektor szkoły, przystępując do konkursu na stanowisko przedstawia koncepcję pracy. Jeśli został wybrany w drodze konkursu, oznacza to, że zaproponowana przez niego koncepcja znalazła uznanie w oczach organów prowadzącego i nadzorującego, nauczycieli i rodziców. Koncepcja dyrektorska, uspołeczniona i przedyskutowana w szerokim gronie, także może się stać tą, o której mowa w wymaganiu 1. (2.1).

Standardy kontroli zarządczej B.6.- Określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji, D.16.- Bieżąca informacja, D.17.- Komunikacja wewnętrzna, D.18.- Komunikacja zewnętrzna

Fragment załącznika do rozporządzenia MEN o nadzorze pedagogicznym z 2009 r. Wymaganie Charakterystyka wymagania na poziomie D Charakterystyka wymagania na poziomie B 2.1. Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy Szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy Koncepcja pracy jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeb. Jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców.

Fragment załącznika do rozporządzenia MEN o nadzorze pedagogicznym z 2013 r. Wymaganie Charakterystyka wymagania na poziomie D Charakterystyka wymagania na poziomie B 1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów. Szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzgledniającą potrzeby rozwojowe uczniów, specyfikę pracy szkoły lub placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego. Koncepcja pracy jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców. Koncepcja pracy jest przygotowywana, modyfikowana i realizowana we współpracy z uczniami i rodzicami.

Wskazówki praktyczne do nadzoru Koncepcja pracy placówki jest realizowana zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy; Uwzględnia potrzeby rozwojowe uczniów, specyfikę pracy placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego; Jest przygotowywana i modyfikowana we współpracy z uczniami i rodzicami.

A teraz czas na … PRZERWĘ

Koncepcja jako proces Koncepcja pracy placówki ma dwoistą naturę. Jest w równym stopniu efektem-planem, co procesem planowania doprowadzającym do powstania „dokumentu”, a następnie jego ciągłym weryfikowaniem i udoskonalaniem. A wiec procesem dzięki któremu koncepcja „żyje”.

Koncepcja jako proces - c.d. Pewne wskazania dla takiego rozumienia koncepcji znajdują się w załączniku do rozporządzenia o nadzorze. Wymaganie 1 lub wcześniej 2.1 (szkoła ma koncepcję pracy) jest zawarte w pkt. 2 „Procesy zachodzące w szkole lub placówce”, a nie w pkt. 1 „Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej, i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły…”

Dlaczego warto mieć koncepcję ? Koncepcja odgrywa rolę drogowskazu, Jest punktem odniesienia w procesie podejmowania decyzji Ułatwia koncentrację na tym co najważniejsze, Koncepcja rządzi czasem teraźniejszym, Umożliwia w miarę równomierne rozłożenie zadań na osi czasu, Ułatwia racjonalne gospodarowanie zasobami, Pozwala całościowo spojrzeć na placówkę, Ułatwia kreowanie wizerunku placówki w otoczeniu, Pomaga w spójnym działaniu wszystkich członków społeczności szkolnej i spójnym z koncepcja opracowaniu dokumentów szkolnych, Pomyślna realizacja koncepcji wyzwala poczucie sukcesu wśród nauczycieli, uczniów, rodziców, pracowników niepedagogicznych. Motywuje do nowych wyzwań.

Elementy koncepcji pracy szkoły Wartości Misja Wizja Priorytety, Kierunki działania i rozwoju

Wartości-co to takiego ? Wartości które leżą u podstaw etosu szkoły, powinny być akceptowalne przez wszystkich jej klientów. Skonkretyzowanie wartości uznawanych przez społeczność szkolną pomaga sformułować misję i wizję - sprawia, że stają się one czymś więcej niż zbiorem ogólnych stwierdzeń, z którymi trudno się nie zgodzić, lecz praktycznie niewiele lub zgoła nic z nich nie wynika.

Jaki horyzont czasu przyjąć dla opracowania koncepcji pracy placówki ? Wyjściowym pytaniem jest tu nie to, jaka ma być nasza szkoła za trzy czy pięć lat, ale: Jaką wiedzę, umiejętności i postawy powinna kształcić, aby przygotować uczniów do dorosłego życia w świecie, którego nie jesteśmy w stanie przewidzieć i rozmaitych ról, które nasi wychowankowie będą w nim odgrywać. Jaki okres czasu przyjmuje się najczęściej ?

Co przykładowo powinna obejmować koncepcja pracy placówki ? Profil absolwenta; Działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz bezpieczeństwo uczniów; Współpracę szkoły lub placówki ze środowiskiem lokalnym; Organizację pracy i standardy zarzadzania szkołą.

A teraz czas na … PRZERWĘ

Skąd czerpać informacje niezbędne do opracowania koncepcji ? Priorytety MEN czy aktualnie wprowadzane zmiany systemowe, Priorytety Kuratora Oświaty, Program Rozwoju Oświaty ustalony przez władze samorządowe, Wyniki ewaluacji (zewnętrznej i wewnętrznej), wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych, prowadzone innowacje czy eksperymenty oraz problemy z jakimi boryka się placówka.

Co można uczynić motywem przewodnim koncepcji ? Nawiązanie do profilu placówki; Nawiązanie do aktualnie realizowanego w placówce projektu; Nawiązanie do dokumentów oświatowych krajowych lub zagranicznych takich jak: - Europa 2020 (strategia lizbońska), - Edukacja i szkolenie 2020 (j.w.) - inicjatywy UE Mobilna młodzież i Nowe umiejętności dla nowych miejsc pracy, - Wyniki badań PISA czy PIRLS, - zalecenia Parlamentu Europejskiego z 2006 r. w/s kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Kompetencje kluczowe porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i naukowo – techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętności uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywa i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna

Jak planować w sytuacji niepewności ? Planowanie „na dobre” i planowanie „na złe”, Metoda różnych scenariuszy, np.: optymistyczny, zakładający pomyślny rozwój wypadków, pesymistyczny, zakładający niekorzystny rozwój wypadków, realistyczny, czyli trochę taki, trochę taki.

Kilka uwag dotyczących pracy nad koncepcją… „Współpraca z rodzicami i uczniami” – wymóg ten nie dotyczy takich placówek jak: przedszkola, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, ośrodki dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem w stopniu głębokim.

Najczęściej popełniane błędy dotyczące koncepcji pracy szkoły. 1. koncepcja nie jest spójna i/lub nie została przyjęta przez radę pedagogiczną, 2. nie jest systematycznie analizowana i modyfikowana w razie potrzeby, 3. nie jest w pełni adekwatna do aktualnej sytuacji szkoły i jej potrzeb, 4. niektórzy członkowie społeczności szkolnej nie są świadomi koncepcji pracy szkoły lub nie identyfikują się z nią, 5. różnorodne działania i decyzje związane z rozwojem szkoły i jej personelu nie są podporządkowane spójnej koncepcji pracy szkoły. Dane: Ośrodek Rozwoju Oświaty, npseo.pl

Dyrektor a koncepcja Jaką rolę odgrywa dyrektor szkoły / placówki w procesie pracy nad koncepcją ?

Dziękuję za uwagę