Wspólna kontrola celna perspektywy rozwoju na granicy polsko-ukraińskiej Bartosz Gruszecki Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu e-mail: bartosz.gruszecki@prz.mofnet.gov.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zwrot VAT dla Podróżnych
Advertisements

PRACA NIEREJESTROWANA W BUDOWNICTWIE
Zasady szkolenia maszynistów
Przywileje i immunitety konsularne
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Spółka europejska SE Spółka europejska (societas europaea – SE ) jest ponadnarodową formą spółki uregulowaną w prawie wspólnotowym,
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
WYPOCZYNEK DZIECI i MŁODZIEŻY
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Policyjna współpraca przygraniczna polsko-litewska
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Prawo finansów publicznych
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Bezpieczna kontrola, bezpieczne granice – zastosowanie urządzeń RTG w Służbie Celnej Przemyśl - 7 kwietnia 2011.
Wydział INTRASTATINTRASTAT * Informacje ogólne * Akty prawne obowiązujące w 2006 roku * Dane teleadresowe.
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
ZATRUDNIENIE CUDZOZIEMCÓW NA TERYTORIUM RP
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
System nadzoru nad bezpieczenstwem zewnetrznych granic Unii Europejskiej i polski w aspekcie zagrożenia chorobami zakaźnymi i czynnikami szkodliwymi w.
Podatki Vat.
Wysyłka towarów za granicę. Przepisy celne i „niecelne” w Polsce i UE
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Służba Ochrony Zabytków
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK Warszawa, listopad 2014 r.
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Przestępstwa i wykroczenia celne
Bezpieczna kontrola, bezpieczne granice – zastosowanie urządzeń RTG w Służbie Celnej Przemyśl - 7 kwietnia 2011.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Ustrój samorządu terytorialnego
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Transgraniczne Centrum Logistyczne, cele i bariery Słubice TTOC Świecko Frankfurt Oder Rzepin Eisenhuttenstadt.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Przewożenie osób w pojazdach Lublin, dnia 19 października 2015 roku.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Handel Dobrami Kultury. Akty prawne regulujące handel dobrami kultury Wywóz dóbr kultury z terytorium RP regulowany jest przez: 1. Rozporządzenia unijne:
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
EFEKTY BIEŻĄCYCH KONTROLI U PRACODAWCÓW
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
systemów zabezpieczenia społecznego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zapis prezentacji:

Wspólna kontrola celna perspektywy rozwoju na granicy polsko-ukraińskiej Bartosz Gruszecki Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu e-mail: bartosz.gruszecki@prz.mofnet.gov.pl

Prawny aspekt pojęcia Międzynarodowa Konwencja w sprawie harmonizacji granicznych kontroli towarów: - dążyć do zorganizowania wspólnych kontroli towarów i dokumentacji poprzez zastosowanie wspólnej infrastruktury Konwencja Kyoto: - na wspólnym przejściu granicznym organizować wspólne kontrole, w każdym przypadku, gdy to możliwe kodeks graniczny Schengen: - wspólnie prowadzone przejście graniczne, na którym straż graniczna państwa członkowskiego i straż graniczna państwa trzeciego przeprowadzają następujące po sobie kontrole zgodnie ze swoim prawem krajowym oraz na podstawie umowy dwustronnej

Wspólna kontrola z punktu widzenia zarządzania granicą elementem znacznie szerszej koncepcji – Zintegrowanego Zarządzania Granicą (IBM – Integrated Border Management) spełnia wszystkie z 3 filarów koncepcji optymalne rozwiązanie - pojedyncze zatrzymanie pojazdu (one-stop border post OSBP)

Rodzaje wspólnej kontroli z punktu widzenia uwarunkowań prawnych: kontrola wykonywana wspólnie przez funkcjonariuszy takich samych organów kontrolnych państwa wydającego i przyjmującego (sensu stricto) kontrola wykonywana kolejno, najpierw przez funkcjonariuszy organów kontrolnych państwa wydającego, a następnie przez funkcjonariuszy organów kontrolnych państwa przyjmującego (kontrola w jednym miejscu ) z punktu widzenia uwarunkowań infrastrukturalnych: po jednej stronie granicy po dwóch stronach granicy z punktu widzenia zakresu kontroli: w ruchu podróżnych w obrocie towarowym

Korzyści wynikające ze wspólnej kontroli szybkość i przyjazność przekroczenia granicy (perspektywa klienta) ograniczenie nakładów inwestycyjnych w zakresie organizacji infrastruktury kontrolnej (perspektywa finansowa) lepsze, bezpośrednie możliwości współpracy i wymiany informacji pomiędzy służbami kontrolnymi (perspektywa współpracy) ujednolicanie i optymalizacja standardów działania służb (perspektywa procesów wewnętrznych)

Ewentualne ryzyka tworzenie się grup nieformalnych wśród funkcjonariuszy obu państw osłabianie wewnętrznej integracji w ramach organizacji zakłócenia logistyczne

Ramy prawne wspólnej kontroli na granicy polsko-ukraińskiej Kodeks graniczny Schengen (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 562/2006 z dnia 15 marca 2006 r. ustanawiające wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice , ( Dz.U. L 105 z 13.4.2006, z późn. zm.) umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o współpracy przy dokonywaniu kontroli osób, towarów i środków transportu przekraczających polsko-ukraińską granicę państwową (Dz.U. Nr 144 poz. 1205 z 2002)

Kodeks graniczny Schengen zmiana Kodeksu z 26 czerwca 2013r. rozszerzenie możliwości tworzenia wspólnie prowadzonych przejść granicznych: na terytorium państwa członkowskiego  na terytorium państwa trzeciego  na terytorium państwa członkowskiego i państwa trzeciego

Zasady organizacji wspólnej kontroli na podstawie umowy kijowskiej organy kontrolne każdego z państw przeprowadzają kontrole na przejściach granicznych drugiego zgodnie z prawem swojego państwa i z takimi samymi skutkami prawnymi, jakby wykonywali te czynności na terytorium swojego państwa wykonujący kontrolę na terytorium drugiego państwa nie muszą mieć zezwolenia na pobyt, ani na pracę mogą nosić mundury, odznaki, broń, używać psów służbowych korzystać z własnych środków transportu i oddanych im do dyspozycji budynków dokumenty z kontroli nie mogą być sprawdzane przez drugie państwo mogą posługiwać się własnymi środkami łączności radiowej pod warunkiem, że nie będą zakłócały takich samych urządzeń państwa, na terenie którego pracują

Zasady organizacji wspólnej kontroli na podstawie umowy kijowskiej (Art. 5 ust. 1) Kontrolę osób, towarów i środków transportu jako pierwsi dokonują funkcjonariusze organów kontrolnych tego Państwa, którego terytorium one opuszczają. Prawo tego Państwa, związane z wykonywaniem kontroli, przestaje działać z chwilą, gdy funkcjonariusze jego organów oświadczą, że zakończyli kontrolę. zastosowano wariant określony jako „kontrola w jednym miejscu”

Dotychczasowe doświadczenia wynikające z funkcjonowania wspólnej kontroli na granicy polsko-ukraińskiej na podstawie prowadzonych projektów pilotażowych: Zosin-Ustiług (eksperymentalnie od 1997 r., następnie na podstawie umowy kijowskiej) Krościenko-Smolnica (od 2003 r.) na podstawie EURO2012 Medyka Dorohusk Korczowa Hrebenne na podstawie nowo utworzonych przejść granicznych na terytorium Polski: Budomierz-Hruszew (od 2013 r.) Dołhobyczów-Uhrynów (od 2014 r.)

Perspektywy rozwoju wspólnej kontroli na granicy polsko-ukraińskiej Jaki zakres ruchu objąć wspólna kontrolą? Jak wykorzystać istniejącą infrastrukturę? Który kierunek ruchu odprawiać po polskiej stronie? „Wspólna kontrola” czy tylko „kontrola w jednym miejscu”?

Proponowane kierunki rozwoju wspólnej kontroli na granicy polsko-ukraińskiej przejście z etapu „kontroli w jednym miejscu” do etapu wspólnej kontroli sensu stricto (polegającej na wspólnych inspekcjach tych samych służb różnych krajów) punktem wyjścia jest zmiana umowy kijowskiej przewidująca, że analogiczne służby kontrolne (organy celne i odpowiednio służby graniczne) obu państw wykonują swoje czynności jednocześnie okresowe wprowadzanie wspólnej kontroli na przejściach objętych projektem EURO2012 w momentach spiętrzenia ruchu w dalszej perspektywie wprowadzenie wdrożenie wspólnej kontroli w ruchu podróżnych na tych przejściach granicznych w przypadku powodzenia projektów – wdrożenie wspólnej kontroli na wszystkich polsko-ukraińskich, drogowych przejściach granicznych

Dziękuję za uwagę ! Bartosz Gruszecki Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu e-mail: bartosz.gruszecki@prz.mofnet.gov.pl