Slajd podsumowania Slajd podsumowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych
Advertisements

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Rodzic jako doradca zawodowy
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
INTEGRACJA Opr. Monika Wajda-Mazur.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
INTEGRACJA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 23 IM
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Integracja w kształceniu zawodowym
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Indywidualne nauczanie
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Podstawy prawne, rola psychologa,
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Dokumenty wydawane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne – zasady sporządzania oraz formy ich realizacji. Halina Tabor Patrycja Krasnowska Janina.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Slajd podsumowania Slajd podsumowania

Slajd podsumowania Pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w szkole

Pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w szkole Opracowała : Irena Zarachowicz Suwałki , 2009

Niepełnosprawność Trwale naruszona sprawność organizmu

Rodzaje niepełnosprawności Upośledzenia umysłowe : - stopnia lekkiego - umiarkowanego i znacznego - głębokiego Choroby psychiczne Autyzm

Rodzaje niepełnosprawności Zaburzenia głosu , mowy i narządu słuchu - Niesłyszący - Słabosłyszący - Niewidzący - Słabowidzący - Jąkający się - „Bezgłosowcy „

Niepełnosprawność ruchowa Niepełnosprawni po urazach i wypadkach komunikacyjnych Mózgowe porażenia dziecięce Niepełnosprawni w przebiegu chorób przewlekłych ( gościec , zapalenie stawów ,stwardnienie rozsiane itp.)

Niepełnosprawność sprzężona Trwale naruszona sprawność organizmu w zakresie co najmniej dwóch rodzajów niepełnosprawności

Choroba przewlekła Naruszona sprawność działania układów zewnętrznych lub wewnętrznych na dłuższy lub krótszy okres czasu

Choroby przewlekłe Epilepsja Choroby układu oddechowego i krążenia Choroby układu pokarmowego Choroby układu moczowego Schorzenia endokrynologiczne , metaboliczne , enzymatyczne (odzwierzęce,zakaźne,zeszpecenia,układu krwiotwórczego ).

Formy pomocy instytucjonalnej szkołach i placówkach Dla niepełnosprawności fizycznej i umysłowej - wspieranie uczniów w warunkach szkoły ogólnodostępnej ( na podstawie opinii poradni , orzeczenia do kształcenia specjalnego lub współpracy ze służbą zdrowia ), - wspieranie uczniów w warunkach szkolnictwa specjalnego ( zgodnie z rodzajem niepełnosprawności ) podstawowego , gimnazjum , szkół ponadgimnazjalnych .

Formy pomocy instytucjonalnej Dla przewlekle chorych - wspieranie ucznia w warunkach szkoły ogólnodostępnej ( na podstawie opinii poradni , orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego , we współpracy ze służbą zdrowia i rodzicami , poradnictwo indywidualne doradcy zawodowego ( lub pedagoga )w szkole - specjalistyczna pomoc dzieciom i młodzieży przewlekle chorej ( poradnictwo indywidualne w poradni , opinii w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu do szkoły ponadgimnazjalnej dla ucznia z problemami zdrowotnymi ).

Specjalistyczne wspieranie uczniów Poradnictwo psychologiczne Poradnictwo pedagogiczne Poradnictwo zawodowe - doradca zawodowy w szkole - doradca zawodowy w poradni - doradca zawodowy w służbie zdrowia - doradca zawodowy w urzędzie pracy - doradca zawodowy w stowarzyszeniach itp.

Specyficzne cechy poradnictwa zawodowego niepełnosprawnym i przewlekle chorym Wspieranie uczniów w procesie wyrównywania szans edukacyjnych , szans na rynku pracy i środowisku życia. Oparcie poradnictwa zawodowego na takich samych zasadach , założeniach i formach co poradnictwa dla osób pełnosprawnych. Istnieje konieczność stosowania bardziej rozbudowanych procedur i metodologii z uwzględnieniem szczególnej sytuacji tej grupy.

Praca doradcy zawodowego z osobą niepełnosprawną Podchodzić indywidualnie do każdej osoby, Przeprowadzić dokładną analizę przeciwwskazań zdrowotnych, Ustalić możliwości ,predyspozycje, zainteresowania , mocne strony, Określić plany i cele zawodowe w powiązaniu z zewnętrznymi okolicznościami warunkującymi wybory, Udostępnić szeroką informację o zawodach i rynku pracy a także możliwości kształcenia zawodowego Wyposażyć osobę w kompetencje i umiejętności niezbędne w podjęciu decyzji o możliwościach kształcenia i zdobycia zawodu

Literatura 1. Wydawnictwa MEN – „Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych „ - „Uczeń z chorobą przewlekłą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole w szkole ogólnodostępnej „ W-wa 2005 - „Mój uczeń nie słyszy” W-wa 2001 - „ Uczeń z niepełnosprawnością ruchową” W-wa 2005 - „Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym” W-wa 2001 - „Uczeń niewidomy i słabo widzący w szkole ogólnodostępnej „ W-wa 2005 - „ Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat „ W-wa 2005 2.A.Maciarz-” Dziecko przewlekle chore w roli ucznia” Wyd.Impuls 1998 3.A.Maciarz-” Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych” Wyd.Impuls 1998 4.K.J.Zabłocki-”Dziecko niepełnosprawne i jego rodzina i edukacja”, Wyd.Żak 2007 5.Pr.zbiorowa-”Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością’’ Wyd.Integracja 2007 6.F.J.O’Regan-”Jak pracować z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych” W-wa 2005r.

Przydatne strony internetowe www.CMMPPP.edu.pl ( pasek-Integracja-temat: kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w szkole ogólnodostępnej , integracyjnej , specjalnej ) www.cke.edu.pl ( dostosowanie przebiegu egzaminów zewnętrznych – sprawdzianu , egzaminu gimnazjalnego, maturalnego, z przygotowania zawodowego ) www.koweziu.edu.pl www.biurokarier.idn.org.pl www.integracja.org.pl www.zzdz.pl www.ohp.pl www.ecorys.pl www.pfron.org.pl