Wsparcie rozwoju firm w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata 2014-2020.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Wsparcie dla innowacyjnych firm w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Dotacje unijne w praktyce
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Polityka spójności UE nowe możliwości dla przedsiębiorstw
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
„Fundusz Badań i Wdrożeń - Voucher Badawczy” (projekt planowany do realizacji, prezentowane założenia mogą ulec.
Paczków dnia r..
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Wsparcie dotacyjne w ramach
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Wsparcie rozwoju firm w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata 2014-2020

Umowa Partnerstwa 2014-2020 Nowy budżet na lata 2014-2020 będzie wdrażany poprzez 6 programów krajowych, w tym jeden ponadregionalny dla województw Polski Wschodniej, a także 16 programów regionalnych. Poziom dofinansowania unijnego w wysokości 85% (dla regionów mniej rozwiniętych) oraz 80% dla Mazowsza. Samorządy województw będą zarządzać większą niż dotąd pulą europejskich pieniędzy. W latach 2007-2013 ok. 25% wszystkich środków było wdrażanych przez samorządy, obecnie będzie to niemal 40%.

Umowa Partnerstwa 2014-2020 Instytucją Koordynującą realizację Umowy Partnerstwa 2014-2020 jest minister właściwy ds. rozwoju regionalnego. Komisja Europejska zatwierdziła 23 maja 2014 Umowę Partnerstwa - dokument określający strategię inwestowania Funduszy Europejskich w perspektywie finansowej 2014-2020. Z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Polska otrzyma 82,5 mld euro w ramach Polityki Spójności.

Umowa Partnerstwa 2014-2020 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Program Operacyjny Polska Cyfrowa Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Program Operacyjny Polska Wschodnia Program Operacyjny Pomoc Techniczna Regionalne Programy Operacyjne

Umowa Partnerstwa 2014-2020 Najwięcej będziemy inwestować w infrastrukturę transportową (drogową i kolejową), ale największy wzrost wydatków dotyczyć będzie innowacyjności i wsparcia przedsiębiorców. Dzięki szerszej ofercie zwrotnych instrumentów finansowych (m.in. pożyczek, poręczeń) będzie można wesprzeć więcej projektów realizowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Nadal finansowane będą inwestycje w ochronę środowiska i energetykę, a także projekty z dziedziny kultury, zatrudnienia, edukacji czy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Projekt 4.0 RPO WK-P został przekazany do negocjacji Komisji Europejskiej 10 kwietnia 2014r.   Budżet RPO W-KP 2014-2020 to 2 237 308 456,00 euro, z czego 1 901 712 188,00 euro stanowią fundusze europejskie. Wkład krajowy w programie stanowi 15%, zaś wkład UE 85%. Instytucja Zarządzająca RPO WK-P 2014-2020: Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Osie priorytetowe RPO WK-P 2014-2020 Nazwa Wartość alokacji w euro Źródło 1 Wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki 524 337 612 EFRR 2 Cyfrowy region 35 493 623 3 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie 319 442 607 4 Region przyjazny środowisku 130 681 066 5 Spójność wewnętrzna i dostępność zewnętrzna regionu 254 908 747 6 Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry 301 695 795 7 Rozwój lokalny kierowany przez społeczność 46 787 048 8 Aktywni na rynku pracy 197 795 941 EFS 9 Solidarne społeczeństwo 146 631 060 10 Innowacyjna edukacja 150 374 832 11 58 652 424 12 Pomoc techniczna 70 507 701

Cele RPO WK-P 2014-2020 Jednym z podstawowych wyzwań dla województwa kujawsko- pomorskiego jest podniesienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu. Niski stan rozwoju i słabe powiązanie sektora B+R z gospodarką, słabo rozwinięta przedsiębiorczość, co za tym idzie trwale wysoki poziom bezrobocia ogranicza możliwości wykorzystania potencjałów rozwojowych regionu. W związku z tym aż 32,2 % alokacji RPO WK-P 2014-2020 skierowane zostało na działania tworzące odpowiedni klimat dla rozwoju gospodarczego. Należą do nich wszelkie działania umożliwiające podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw, które powinny przełożyć się na zdecydowaną poprawę sytuacji na rynku pracy.

Priorytet inwestycyjny 1 Priorytet inwestycyjny 1.1 Udoskonalanie infrastruktury badań i innowacji (…)     Przewiduje się tu przedsięwzięcia infrastrukturalne dotyczące infrastruktury B+R ujęte w Kontrakcie Terytorialnym, które mają kluczowe znaczenie dla realizacji regionalnych inteligentnych specjalizacji oraz dla rozwoju nauki, gospodarki w regionie (w trybie pozakonkursowym).   Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: jednostki naukowe, konsorcja naukowe

Priorytet inwestycyjny 1 Priorytet inwestycyjny 1.2 Promowanie inwestycji przedsiębiorstw w badania i innowacje (…) Wsparcie będzie obejmować cały cykl innowacji, począwszy od fazy badań (stworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo- rozwojowego w przedsiębiorstwach, koszty prowadzenia lub zakupu badań), poprzez etap prac rozwojowych, do wdrożenia rozumianego jako uruchomienie pilotażowej produkcji, aż po etap polegający na komercyjnym wykorzystaniu nowego rozwiązania na skalę przemysłową. Dopuszczalne będzie również finansowanie zakupu oraz wdrożenie wyników zakupionych od jednostek naukowych prac B+R.   Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw oraz konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych; JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne. Zakłada się tu wsparcie 136 firm w trybie konkursowym.

Priorytet inwestycyjny 3 Priorytet inwestycyjny 3.1 Promowanie przedsiębiorczości, w szczególności poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystywania nowych pomysłów oraz sprzyjanie tworzeniu nowych firm, w tym również poprzez inkubatory przedsiębiorczości Przedsięwzięcia wybierane w trybie konkursowym i pozakonkusowym wspierające zakładanie i rozwój nowych przedsiębiorstw, w szczególności w obszarach regionalnej inteligentnej specjalizacji, poprzez wsparcie bezpośrednie, jak również poprzez świadczenie usług przez inkubatory przedsiębiorczości oraz inkubatory akademickie.   Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: przedsiębiorstwa, sieci przedsiębiorstw, instytucje otoczenia biznesu, JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne. Zakładana liczba firm otrzymujących wsparcie – 325.

Priorytet inwestycyjny 3   Priorytet inwestycyjny 3.2 Opracowywanie i wdrażanie nowych modeli biznesowych dla MŚP, w szczególności w celu umiędzynarodowienia: wsparcie doradcze przedsiębiorstw nastawionych na wzrost eksportu i zdobywanie nowych rynków zbytu, wsparcie inwestycyjne międzynarodowej współpracy gospodarczej przedsiębiorstw (w tym producentów rolno-spożywczych) m.in. inwestycje polegające na dostosowaniu produkcji do wymagań rynków zagranicznych, tworzeniu działów obsługi eksportu oraz działania związane z certyfikacją i logistyką, dofinansowanie wizyt studyjnych i misji gospodarczych, udziału w międzynarodowych imprezach targowo-wystawienniczych, projekty związane z promocją gospodarczą, turystyczną i kulturalną regionu. Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: przedsiębiorstwa, sieci przedsiębiorstw, instytucje otoczenia biznesu, JST.

Priorytet inwestycyjny 3 Priorytet inwestycyjny 3.3 Wspieranie tworzenia i rozszerzania zaawansowanych zdolności w zakresie rozwoju produktów i usług: wsparcie innowacji produktowych, procesowych i organizacyjnych w przedsiębiorstwach skutkujących wprowadzeniem na rynek nowych lub ulepszonych produktów i usług (w tym turystycznych i e-usług) z preferencją dla projektów zgodnych z regionalnymi specjalizacjami, instrumenty inżynierii finansowej zapewniające dostęp do finansowania na różnych etapach rozwoju przedsiębiorstw (a uzupełniająco w formie instrumentów dotacyjnych w wybranych branżach i na określonych obszarach geograficznych, na których występuje deficyt przedsiębiorczości). Oczekiwanym rezultatem będzie zwiększenie zatrudnienia w przedsiębiorstwach oraz wzrost wydajności pracy i efektywności produkcji/świadczonych usług. Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: przedsiębiorstwa, sieci firm. 

Priorytet inwestycyjny 3 Priorytet inwestycyjny 3.4 Wspieranie zdolności MŚP do wzrostu na rynkach regionalnych, krajowych i międzynarodowych oraz do angażowania się w procesy innowacji: dostosowanie oferty instytucji otoczenia biznesu do potrzeb przedsiębiorstw i wyzwań rynku, wspólne projekty i przedsięwzięcia instytucji otoczenia biznesu (np. sieciowanie IOB w ramach Regionalnych Systemów Innowacji) wybierane w trybie konkursowym (zakładana liczba wspartych instytucji otoczenia biznesu – 11). Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: MŚP, sieci przedsiębiorstw, instytucje otoczenia biznesu, jednostki naukowe.

Priorytet inwestycyjny 2 Priorytet inwestycyjny 2.3 Wzmocnienie zastosowań TIK dla e-administracji, e-uczenia się, e-włączenia społecznego, e-kultury i e-zdrowia Zwiększenie zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i społeczeństwie (rozwój e-usług sektora publicznego). Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: administracja, przedsiębiorstwa. Dopuszcza się realizację projektów w oparciu o umowę długoterminową, zawartą pomiędzy podmiotem publicznym a podmiotem prywatnym, której celem jest stworzenie składników infrastruktury umożliwiającej świadczenie usług o charakterze publicznym.

Priorytet inwestycyjny 4. 1 Priorytet inwestycyjny 4.1. Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Wsparcie (w trybie konkursowym) zostanie skierowane na inwestycje w infrastrukturę służącą do produkcji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, a także inwestycje związane z budową i modernizacją sieci elektroenergetycznych, dedykowanych przyłączeniu nowych jednostek wytwórczych energii z OZE do sieci krajowej.  Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: przedsiębiorstwa; JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne; organy administracji rządowej; państwowe jednostki organizacyjne; organizacje pozarządowe. Dopuszcza się realizację projektów w oparciu o umowę pomiędzy podmiotem publicznym a podmiotem prywatnym, której celem jest stworzenie składników infrastruktury umożliwiającej świadczenie usług o charakterze publicznym. Zakłada się możliwość zastosowania instrumentów zwrotnych.

Priorytet inwestycyjny 4 Priorytet inwestycyjny 4.2 Promowanie efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach Wsparcie ( w trybie konkursowym) skierowane zostanie na działania prowadzące do zmniejszenia strat energii, ciepła i wody w przedsiębiorstwach, w tym poprzez m.in. systemy zarządzania energią i jej jakością, instalacje i urządzenia techniczne służące poprawie efektywności energetycznej, a także zmierzające ku temu zmiany procesów technologicznych. Wspierane będą m.in. nowoczesne, energooszczędne technologie, audyty energetyczne/audyty efektywności energetycznej, a także wykorzystanie OZE przez przedsiębiorstwa. Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: przedsiębiorstwa. Zakładana liczba wspartych firm- 186. Zakłada się możliwość zastosowania instrumentów zwrotnych.  

Priorytet inwestycyjny 8 Priorytet inwestycyjny 8.7: Praca na własny rachunek, przedsiębiorczość i tworzenie przedsiębiorstw, w tym innowacyjnych mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw: działania szkoleniowo-doradcze dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz znajdujących się w początkowym okresie prowadzenia działalności, wsparcie w formie instrumentów finansowych na rozpoczęcie działalności gospodarczej (pożyczki preferencyjne, dotacje na spłatę odsetek, granty zwrotne), wsparcie w formie bezzwrotnych dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej dla osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, wsparcie pomostowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Grupa docelowa: osoby fizyczne planujące rozpocząć działalność gospodarczą, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w początkowym okresie.

Priorytet inwestycyjny 8 Priorytet inwestycyjny 8.9 Przystosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian:   wsparcie w zakresie rozwoju kwalifikacji pracowników sektora MSP zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami pracodawców,  wsparcie w zakresie usług szkoleniowo-doradczych dla przedsiębiorstw, odczuwających negatywne skutki zmiany gospodarczej, wsparcie programów outplacementowych w przedsiębiorstwach, wsparcie w zakresie wspólnych inicjatyw partnerów społecznych na rzecz adaptacyjności. PI pozwoli na stworzenie systemu dostarczania kompleksowych usług odpowiadających na potrzeby przedsiębiorstw, pomagających we wdrażaniu zarządzania strategicznego i nowoczesnych metod zarządzania przedsiębiorstwem. Beneficjenci/Grupa docelowa: m.in. przedsiębiorstwa i partnerzy społeczni.

Priorytet inwestycyjny 9 Priorytet inwestycyjny 9.9 Lokalne strategie rozwoju realizowane przez społeczność Zwiększenie aktywności społeczności w zakresie kreowania i podejmowania przez nich różnego rodzaju inicjatyw oddolnych na rzecz budowania kapitału społecznego mieszkańców obszarów wiejskich i miejskich m.in. lokalne inicjatywy na rzecz wspierania przedsiębiorczości, zatrudnienia i mobilności pracowników.   Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: Lokalne Grupy Działania, JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne; organizacje pozarządowe, mikro i małe przedsiębiorstwa, kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych; instytucje otoczenia biznesu. Grupą docelową będą mieszkańcy obszarów objętych Lokalnymi Grupami Działania.

Priorytet inwestycyjny 9 Priorytet inwestycyjny 9.10 Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Wsparciem inwestycyjnym zostaną objęte m.in. przedsięwzięcia rozwojowe realizowane przez mikro i małe przedsiębiorstwa reprezentujące branże charakterystyczne dla danego obszaru wskazane w lokalnych strategiach rozwoju. Przewiduje się wspieranie tworzenia i rozwoju małych inkubatorów przedsiębiorczości, wspomagających przedsiębiorstwa z branży nierolniczej. Działania te będą realizowane na obszarach miejscowości wiejskich oraz miast do 20 000 mieszkańców. Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe: Lokalne Grupy Działania; JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne; organizacje pozarządowe; przedsiębiorstwa; kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych; instytucje otoczenia biznesu.   Grupą docelową będą mieszkańcy obszarów objętych LGD.

Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020 Mapa pomocy regionalnej określa regiony państwa członkowskiego, które kwalifikują się do krajowej regionalnej pomocy inwestycyjnej na mocy unijnych zasad pomocy państwa, oraz maksymalne poziomy pomocy dla przedsiębiorstw w kwalifikujących się regionach w okresie od 01.07.2014 do 31.12.2020r. Od 01.07.2014 r. ulegnie zmianie intensywność pomocy regionalnej dla województwa kujawsko-pomorskiego: – obniżenie z poziomu 50 % do 35 %.   Maksymalna intensywność pomocy stosuje się do inwestycji dużych przedsiębiorstw – można je zwiększyć o 10 punktów procentowych w przypadku inwestycji średnich przedsiębiorstw i o 20 punktów procentowych w przypadku inwestycji mikro i małych przedsiębiorstw.

Krajowa i regionalna strategia na rzecz inteligentnej specjalizacji Strategia inteligentnej specjalizacji polega na określeniu priorytetów gospodarczych w obszarze B+R+I oraz skupieniu inwestycji na obszarach zapewniających zwiększenie wartości dodanej gospodarki i jej konkurencyjności na rynkach zagranicznych. Inteligentne specjalizacje mają przyczyniać się do transformacji gospodarki krajowej poprzez jej unowocześnianie, przekształcanie strukturalne, zróżnicowanie produktów i usług oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań społeczno-gospodarczych, również wspierających transformację w kierunku gospodarki efektywnie wykorzystującej zasoby, w tym surowce naturalne.

Krajowa i regionalna strategia na rzecz inteligentnej specjalizacji Przyjęcie Programu Rozwoju Przedsiębiorstw (PRP) przez Radę Ministrów nastąpiło 8 kwietnia 2014r. Jest to system wsparcia dla polskich innowacyjnych przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem sektora MSP oraz kompleksowy katalog instrumentów pomocy na każdym etapie rozwoju firmy. Integralną częścią PRP jest Krajowa Inteligentna Specjalizacja – określa ona priorytety gospodarcze w obszarze B+R+I, co ma ukierunkować wsparcie finansowe na specjalizacje charakteryzujące się potencjałem rozwojowym. 18 inteligentnych specjalizacji określono w ramach następujących działów: zdrowe społeczeństwo, biogospodarka rolno-spożywcza i środowiskowa, zrównoważona energetyka, surowce naturalne i gospodarka odpadami oraz innowacyjne technologie i procesy przemysłowe.

Krajowa i regionalna strategia na rzecz inteligentnej specjalizacji Przyjęcie przez Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego Regionalnej Strategii Innowacji na lata 2014-2020 – III kwartał 2014r. W projekcie RSI z maja 2013r. wskazano następujące specjalizacje: najlepsza bezpieczna żywność –przetwórstwo, nawozy i opakowania, medycyna, usługi medyczne i turystyka zdrowotna, motoryzacja, urządzenia transportowe i automatyka przemysłowa, narzędzia, formy wtryskowe, wyroby z tworzyw sztucznych, przetwarzanie informacji, multimedia, programowanie, usługi ICT, biointeligentna specjalizacja –potencjał naturalny, środowisko, energetyka, transport, logistyka, handel –szlaki wodne i lądowe, dziedzictwo kulturowe, sztuka, przemysły kreatywne.

Krajowa i regionalna strategia na rzecz inteligentnej specjalizacji Poszukiwanie i odkrycie inteligentnych specjalizacji, zdaniem Pracodawców Pomorza i Kujaw na poziomie regionu kujawsko- pomorskiego będzie możliwe w obszarach: przetwórstwa rolno-spożywczego, usług medycznych, interdyscyplinarnych połączeń tradycyjnych przemysłów regionu (np. chemiczny, metalowy) z nowymi rodzajami usług i gospodarką cyfrową poprzez kluczowe technologie wspomagające (KETs - Key enabling technologies), w których mieszczą się: nano – i mikroelektronika, nanotechnologia, fotonika, biotechnologia, zaawansowane materiały oraz zaawansowane systemy wytwarzania.

Zasada partnerstwa w RPO WK-P 2014-2020 W momencie przyjęcia Programu przez Komisję Europejską zostanie powołany Komitet Monitorujący, którego zadaniem będzie dokonywanie przeglądu wdrażania Programu, postępów w osiąganiu celów oraz podejmowanie działań na rzecz realizacji założeń Programu (w tym przyjmowanie kryteriów oceny projektów). Członkami KM RPO będą m.in. Przedstawiciele instytucji zarządzającej, władz publicznych, partnerów społecznych i gospodarczych, podmiotów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie.

Równość szans w programie Program przewiduje zasadę, iż projekty będą zawierały diagnozę uwzględniającą sytuację kobiet i mężczyzn w danym obszarze i ocenę wpływu na sytuację płci. Każdy projekt będzie zawierać opis oceny wpływu na sytuację płci. Analiza ta będzie podstawą do zaplanowania różnych, zindywidualizowanych form wsparcia odpowiadających na odmienne potrzeby kobiet i mężczyzn. W zakresie przedsięwzięć finansowanych z EFS ocena wniosku o dofinansowanie projektu pod kątem przestrzegania zasady równości szans płci odbywać się będzie w oparciu o standard minimum czyli minimalne wymogi warunkujące przyjęcie projektu do realizacji.

Równość szans w programie Zachowaniu zasady równości szans kobiet i mężczyzn będzie służył także udział przedstawicieli podmiotów zajmujących się problematyką równości w pracach nad opracowywaniem dalszych dokumentów o charakterze operacyjnym i wdrożeniowym w Programie, a także w gremiach decyzyjnych, grupach roboczych oraz KM RPO. Dzięki temu zostanie zagwarantowane, iż na każdym poziomie Programu perspektywa poszanowania równości szans płci będzie respektowana i będzie miała wymierny charakter, a jej przestrzeganie będzie podstawowym warunkiem realizacji każdego przedsięwzięcia podejmowanego w ramach RPO WK-P 2014- 2020.

Dziękuję za uwagę! Hanna Wygocka Dyrektor Biura wygocka@pracodawcy.info.pl ul. Mennica 6, Bydgoszcz tel. 52/58 59 160 www.pracodawcy.info.pl