PROCESOWE WSPARCIE SZKOŁY „Zmiana. Dodaje otuchy, ma moc uzdrawiającą, ożywia, zaskakuje, otwiera nowe możliwości, przynosi świeże doświadczenie… Z całą.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

PROCESOWE WSPARCIE SZKOŁY „Zmiana. Dodaje otuchy, ma moc uzdrawiającą, ożywia, zaskakuje, otwiera nowe możliwości, przynosi świeże doświadczenie… Z całą pewnością jest warta ryzyka”. Leo Buscaglia Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji

Rekomendacje dotyczące zmian w systemie doskonalenia zawodowego nauczycieli System doskonalenia nauczycieli powinien:  być blisko szkoły,  pracować na potrzeby szkoły (rady pedagogicznej jako całości i szkoły jako instytucji),  wykorzystywać potencjał różnych instytucji,  wspierać pracę szkół zwiększając ich zdolności do rozwiązywania problemów  być traktowany jako element wspomagania służący szkole, zwiększający motywację nauczycieli do dalszego kształcenia w miejscu pracy, indywidualnie lub w grupie

„ Przechodzić od okazjonalnych, jednorazowych, niepowiązanych ze sobą form pomocy, do kompleksowego świadczenia usług na rzecz pojedynczych nauczycieli i szkoły jako całości”.

Na czym polega zmiana w modelu wsparcia szkół? Wsparcie ROZWOJU ZAWODOWEGO PRACOWNIKÓW OŚWIATY (szkolenia, warsztaty, doradztwo) – indywidualnie i zespołowo Wsparcie KOMPLEKSOWEGO ROZWOJU SZKOŁY: -działania mające na celu wprowadzenie trwałych zmian jakościowych w wybranych obszarach funkcjonowania szkoły, -wsparcie oparte na indywidualnej analizie sytuacji szkoły, -rozwiązywanie problemów z uwzględnieniem podmiotowości i autonomii placówki, -zastąpienie pojedynczych działań doskonalących długofalowym procesem, -adresowane do szkół, a nie do pojedynczych nauczycieli.

Czym różni się rozwój zawodowy nauczyciela od kompleksowego rozwoju szkoły? Rozwój zawodowy nauczycielaKompleksowy rozwój szkoły cykl uczenia się musi być powtarzany na nowo w odniesieniu do każdego pracownika wymaga zaangażowania i wsparcia ze strony dyrektora - lidera procesu zmian może być realizowany bez zgody i wsparcia przełożonego jest inicjowany i realizowany zespołowo przez grupy członków społeczności (nauczyciele, rodzice) przynosi wzrost kompetencji poszczególnych i w rezultacie wzrost kompetencji tych osób wprowadza trwałe zmiany jakościowe, a w rezultacie lepszą pracę całej placówki i jej pracowników jest inicjowany i realizowany przez poszczególnych pracowników wypracowane efekty stają się elementem procedur obowiązujących w szkole, nowi pracownicy przystosowują się samoistnie

ETAPY PROCESU WSPARCIA SZKÓŁ Diagnoza Wdrażanie zaplanowanych działań Przełożenie nowych umiejętności na szkolną praktykę Analiza efektów procesu wsparcia szkoły

1. DIAGNOZA 1.Spotkanie pracownika PCRE – moderatora zmiany z dyrektorem szkoły (2h): - omówienie zasad współpracy, - wywiad na temat obszarów do rozwoju w szkole i wybór jednego obszaru. 2. Spotkanie pracownika PCRE – moderatora zmiany z Radą Pedagogiczną (2h): - przedstawienie rezultatów rozmowy z dyrektorem szkoły, - wybór priorytetu na dany rok, - wyłonienie zespołu zadaniowego do dalszej pracy. 3. Warsztat diagnostyczno-rozwojowy (4h): - pogłębiona analiza wybranego przez szkołę priorytetu, - określenie rezultatów, jakie szkoła chce osiągnąć po roku w wybranym obszarze, - ustalenie działań, które szkoła chce zrealizować, aby osiągnąć zamierzone rezultaty. 4. Opracowanie rocznego Planu Wsparcia Szkoły (a w tym m.in. harmonogram realizacji wybranych działań, określenie potrzeb w zakresie liczby godzin konsultacji indywidualnych i grupowych).

2. WDRAŻANIE ZAPLANOWANYCH DZIAŁAŃ Przeprowadzenie, zgodnie z przyjętym harmonogramem, działań niezbędnych do rozwiązania zdiagnozowanych problemów, np.: warsztatów dla nauczycieli, szkoleń z oferty Powiatowego Centrum Rozwoju Edukacji w Skarżysku- Kamiennej, happeningów, spotkań z rodzicami. CZAS TRWANIA: w zależności od potrzeb szkoły

3. PRZEŁOŻENIE NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI NA SZKOLNĄ PRAKTYKĘ 1.Konsultacje indywidualne z pracownikiem PCRE (spotkania coachingowe, indywidualne poradnictwo dla dyrektora i nauczycieli), np. 1h dla każdego nauczyciela. 2.Konsultacje grupowe – wspólna analiza trudności związanych z wykorzystaniem w bieżącej pracy nowych procedur i zasad działania, np. 2 spotkania po 2h.

4. ANALIZA EFEKTÓW PROCESU WSPARCIA SZKOŁY 1.Zbadanie przez zespół zadaniowy poziomu realizacji założonych efektów (przeprowadzenie np. wywiadów z nauczycielami, ankiet i in.). 2. Opracowanie sprawozdania z realizacji Planu Wsparcia Szkoły i przedstawienie go dyrektorowi i nauczycielom.

KorzyściKorzyści KORZYŚCI PROCESOWEGO WSPARCIA SZKOŁY jego efekty są dostępne dla całej grupy uczestników (również przyszłych) wprowadza trwałą zmianę jakościową wprowadza nowy sposób myślenia lidera pod względem ekonomicznym jest bardziej opłacalny niż jednostkowe doskonalenie umożliwia sprawne zarządzanie – spontaniczne inicjatywy upadają bez lidera! angażuje wszystkich członków grupy

Sieci współpracy i samokształcenia Sieć współpracy i samokształcenia to zespół ok. 20 nauczycieli lub dyrektorów z różnych szkół lub przedszkoli, którzy współpracują w zorganizowany sposób. Cele:  dzielenie się wiedzą i umiejętnościami,  nabywanie nowych umiejętności i wiedzy,  wspólne wykonywanie zadań,  zespołowe poszukiwanie sposobów radzenia sobie z problemami,  nawiązanie kontaktów i podjęcie współpracy.

Działania w ramach sieci współpracy S potkanie organizacyjne:  Integracja uczestników sieci  Rozpoznanie potrzeb i zasobów  Ustalenie celów, harmonogramu pracy i działań na platformie Spotkania robocze:  Dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami  Spotkania z ekspertami  Tworzenie nowych rozwiązań Spotkanie podsumowujące:  Podsumowanie i omówienie pracy sieci  Zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania wypracowanych rozwiązań innym  Ewaluacja

INFORMACJA O PROJEKTACH PILOTAŻOWYCH 162 projekty powiatowe 7 projektów realizowanych od stycznia projektów realizowanych od września projekty realizowane od września 2014 Działaniami objętych zostanie ok szkół i przedszkoli

Lokalizacja projektów

INFORMACJA O BENEFICJENTACH  Projekty najczęściej są koordynowane przez starostwa powiatow,  W 28% projektów koordynacja jest przekazywana jednostkom organizacyjnym podległym samorządowi powiatowemu, najczęściej poradniom psychologiczno-pedagogicznym,  W 6% przypadków funkcję tą pełnią centra, skupiające wszystkie instytucje (PPP, ODN, BP).

INSTYTUCJE UCZESTNICZĄCE W PILOTAŻU

OCENA NOWEGO MODELU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI  Zdecydowana większość rozmówców w trakcie badań jakościowych ocenia nowy model doskonalenia pozytywnie.  Respondenci uznają, że odpowiada on lepiej na potrzeby szkoły i w większym stopniu może przyczynić się do poprawy jakości jej działania w wybranych obszarach niż dotychczasowe formy wsparcia.

OCENA – POZYTYWY

OCENA - NEGATYWY  konieczność stosowania się do Prawa Zamówień Publicznych,  sztywne zasady realizacji projektów finansowanych z EFS,  ograniczone zasoby – np. zbyt duża liczba szkół przypadających na jednego SORE,  motywacja nauczycieli – zbyt duże przeciążenie nauczycieli szkoleniami,  brak mechanizmów zapewniania jakości,  brak gwarancji trwałości prowadzonych działań,  niektóre osoby nie sprawdzały się w roli SORE, koordynatora sieci, eksperta.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 7 PAŹDZIERNIKA 2009 R. W SPRAWIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO DZ. U. Z DNIA 9 PAŹDZIERNIKA 2009 R. Z PÓŹN.ZM.

Szkoła:  nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwoju i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.  w przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego raz do roku prowadzona jest wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia. Poradnia:  diagnozowanie dzieci i młodzieży Zadania 1

Zadania 2 Poradnia:  udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej Szkoła:  pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu, szkole i placówce rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów

Zadania 3 Poradnia:  realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych; Szkoła:  program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego albo program nauczania dla zawodu powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów  w szkole realizowane są: program wychowawczy i szkolny program profilaktyki  część uczniów realizuje IPET  wsparcie dla uczniów ze SPE realizowane jest w trakcie bieżącej pracy oraz poprzez różne formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej

Zadania 4 Poradnia:  organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Szkoła:  szkoła ma realizować zadania związane z pomocą psychologiczno- pedagogiczną we współpracy m.in. z poradnią i biblioteką  dyrektor szkoły odpowiedzialny jest za zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym

„Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy” Marek Grechuta

Dziękujemy i zapraszamy do wspólnej drogi!