UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Spowodowane trisomią chromosomów
Przestrzeń zamknięta wymagająca i nie wymagająca pozwolenia na wejście
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Osoby niepełnosprawne fizycznie
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Procesy poznawcze cd Uwaga.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Specyficzne trudności w uczeniu się
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
Dojrzałość szkolna dziecka
Zespół Szkół Specjalnych Nr 23 im. J. Korczaka w Częstochowie.
Technik mechanik obróbki skrawaniem
Kontakt: Skarżysko – Kamienna ul. Szkolna 15 / 16 Tel/ fax
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Integracja w kształceniu zawodowym
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
MECHANIK Opracowali: Michał Firański oraz Joanna Sadowska
logopedyczny-prezentacja
Bierny odpoczynek.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
Dydaktyka ogólna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Integracja sensoryczna
Upośledzenie umysłowe
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
PRACA Z UCZNIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM
Przedszkolanka.
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Osoba niepełnosprawna
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Orzecznictwo dzieci i dorosłych
DYSLEKSJA.
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
Logopedia w szkole.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Niepełnosprawni wśród nas
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
MURARZ TYNKARZ Murarz to wykwalifikowany robotnik zajmujący się wznoszeniem ścian z cegieł, kamieni, elementów betonowych, gipsowych, ceramicznych i innych.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG. KLASYFIKACJI ZABURZEŃ PSYCHICZNYCH I ZABURZEŃ ZACHOWANIA W ICD-10 Upośledzenie umysłowe jest stanem zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłu, które charakteryzuje się zwłaszcza uszkodzeniem umiejętności ujawniających się w okresie rozwoju i składających się na ogólny poziom inteligencji – to jest: zdolności poznawczych, mowy, ruchowych i społecznych.

Kody upośledzenia umysłowego obejmują zakres od F70 do F79 F70 - Upośledzenie umysłowe lekkie F71 - Upośledzenie umysłowe umiarkowane F72 - Upośledzenie umysłowe znaczne F73 - Upośledzenie umysłowe głębokie F78 - Inne upośledzenie umysłowe F79 - Upośledzenie umysłowe, nie określone

F70 – Upośledzenie umysłowe lekkie (I.I. = 50 – 69) Mowa nieco opóźniona, ale zachowana zdolność porozumiewania się w codziennych sytuacjach, podtrzymywania rozmowy, uczestniczenia w wywiadzie klinicznym; Zachowana niezależność w samoobsłudze (jedzenie, mycie się, ubieranie, kontrola zwieraczy) w praktycznych i domowych czynnościach. Tempo wykonania tych czynności może być jednak znacznie wolniejsze niż w normie; Główne trudności dotyczą nauki szkolnej; Większość osób lekko upośledzonych jest potencjalnie zdolna do pracy wymagającej raczej praktycznych niż szkolnych umiejętności; Inne nazwy: Ociężałość umysłowa Lekki niedorozwój umysłowy (lekkie opóźnienie umysłowe) Lekka oligofrenia debilizm

F71 – Upośledzenie umysłowe umiarkowane (I.I. = 35 – 49) Powolny rozwój zdolności mowy i ograniczone zdolności porozumiewania się; Możliwości w zakresie samoobsługi i umiejętności ruchowych są upośledzone i niektórzy wymagają nadzoru przez całe życie; Postępy w nauce są bardzo ograniczone, ale pewna część dzieci jest w stanie opanować podstawowe umiejętności potrzebne do czytania i pisania; Większość osób umiarkowanie upośledzonych jest zdolna do prostych, praktycznych prac, jeśli są one dobrze ustrukturalizowane i wykonywane pod nadzowem; Inne nazwy: Umiarkowany niedorozwój umysłowy (umiarkowane opóźnienie umysłowe) Umiarkowana oligofrenia imbecylizm

F72 – Upośledzenie umysłowe znaczne (I.I. = 20 – 34) W obrazie klinicznym ta grupa jest podobna do osób z umiarkowanym upośledzeniem. Mają jednak niższe poziomy osiągnięć w każdym z obszarów; Większość osób z tym rozpoznaniem wykazuje wyraźnego stopnia uszkodzenia aparatu ruchowego i inne towarzyszące deficyty, wskazujące na klinicznie istotne uszkodzenia lub nieprawidłowości rozwoju ośrodkowego układu nerwowego; Inne nazwy: Znaczny niedorozwój umysłowy (znaczne opóźnienie umysłowe) Znaczna oligofrenia imbecylizm

F73 – Upośledzenie umysłowe głębokie (I.I. = 0 – 19) Poważne ograniczenia zdolności porozumiewania się, brak zdolności rozumienia i spełniania poleceń lub instrukcji; Brak zdolności samoobsługi; Znacznie ograniczone zdolności ruchowe (większość osób z tej kategorii nie potrafi poruszać się samodzielnie), nie są w stanie wykonywać prac; W większości wypadków występują ciężkie wady neurologiczne lub fizyczne, padaczka oraz uszkodzenia wzroku i słuchu; Inne nazwy: Głęboki niedorozwój umysłowy (głębokie opóźnienie umysłowe) Głęboka oligofrenia idiotyzm

F78 – Inne upośledzenie umysłowe Ta kategoria powinna być używana tylko wówczas, kiedy ocena stopnia upośledzenia intelektualnego przy zastosowaniu normalnych procedur jest szczególnie trudna lub niemożliwa z powodu towarzyszących zmian w zakresie czucia zmysłowego lub zmian fizycznych, jak w przypadku osób niewidomych, głuchoniemych, głęboko zaburzonych w zakresie zachowania i fizyczne niesprawnych. Są specjalne metody psychometryczne, które w części tych przypadków pozwalają na ocenę stopnia upośledzenia umysłowego. Zajmuje się tym tzw. Defektologia.

F79 –Upośledzenie umysłowe, nie określone Tę kategorię stosujemy wówczas, gdy istnieją dowody na obecność upośledzenia umysłowego, ale brak jest dostatecznych informacji, aby zaliczyć pacjenta do jednej z powyższych kategorii. Inne określenia: Upośledzenie umysłowe BNO Niedorozwój umysłowy BNO Oligofrenia BNO