współdziałanie właściwe jest dopiero wtedy, kiedy cel jest wspólny, a to jest wtedy, kiedy po to, by to było celem dla jednego, musi ono być celem dla drugiego Tadeusz Kotarbiński
budowanie wspólnej wizji Czy koncepcja pracy szkoły jest jasna dla każdego nauczyciela? Czy świadomie podejmujemy działania służące realizacji wizji i misji szkoły? Czy monitorujemy realizację koncepcji szkoły? myślenie systemowe „Zrozum całość, do której należy część, w której pracujesz”. zespołowe uczenie się Refleksja nad efektywnością nauczania? W jaki sposób rozmawia się w szkole o odpowiedzialności za efekty kształcenia? mistrzostwo osobiste W jaki sposób każdy nauczyciel w szkole może doskonalić swój warsztat pracy? modele myślowe Czy pracownicy szkoły rozmawiają ze sobą o sprawach ważnych, także o przekonaniach i wartościach? Na ile rdzeń tych przekonań, dotyczących celów pracy pedagogicznej i dydaktycznej, jest wspólny?
Obawy przed utratą status quo, strach przed rozliczalnością. „Wróg jest gdzieś tam”: szukanie przyczyn w czynnikach niezależnych od szkoły. Iluzja aktywności: podejmowanie działań bez diagnozy na wejściu i rozpoznania realnych potrzeb. Zbytnia koncentracja na szczegółach/technikaliach. Brak nawyków prowadzenia działań ewaluacyjnych. Mała samoświadomość nauczycieli co do tego, jaki jest ich własny udział w efektach kształcenia i wychowania. Ewa Kędracka, Anna Rappe, Ewa Stożek, Czy szkoły się uczą?,Zakopane,