Sytuacja edukacyjna bezrobotnych kobiet w regionie łódzkim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

„Wszechstronne Wykształcenie – Lepsza Przyszłość”
„Na dobry początek – staż”
Toruń 26 marca 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację badań pracodawców w ramach projektu Rynek Pracy pod Lupą.
Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
TERAZ MY Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 6.3 Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przez budżet państwa, realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Osoby długotrwale bezrobotne na rynku pracy w Powiecie Cieszyńskim
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Realizator Regionalne Towarzystwo Rolno-Przemysłowe „Dolina Strugu”
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 DZIAŁANIA URZĘDÓW PRACY W KONTEKŚCIE PO KL I RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO – POMORSKIM TORUŃ, MARZEC 2008 ROK.
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
Program aktywnego wejścia na rynek pracy osób osadzonych w Zakładzie Karnym Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Białej Podlaskiej.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Dr Paweł Kubiak.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2011 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
ATC Grupa. Lata PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ BUDŻETU PAŃSTWA W RAMACH DZIAŁANIA ZPORR DZIAŁANIE 2.1. GRUPA ODBIORCÓW.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Instytut Statystyki i Demografii
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Planowany sposób wdrażania POKL w Małopolsce w 2012r. Najważniejsze konkursy i kryteria Roman Ciepiela Wicemarszałek.
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
MODUŁ A.
mieszkańców pomorskiej wsi
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Wprowadzenie teoretyczne
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Stres informacyjny użytkowników Internetu
Staże europejskie drogą do sukcesu
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

Sytuacja edukacyjna bezrobotnych kobiet w regionie łódzkim Międzynarodowe seminarium na temat edukacji kobiet z regionów wiejskich 25 Czerwiec 2013 Łódź Sytuacja edukacyjna bezrobotnych kobiet w regionie łódzkim Małgorzata Klimka Instytut Psychologii Stosowanej Społecznej Akademii Nauk w Łodz 1

Plan prezentacji 1. Wymagania rynku pracy a sytuacja edukacyjna bezrobotnych kobiet regionów wiejskich województwa łódzkiego. 2. Informacja na temat badań. 3. Charakterystyka grupy badawczej. 4. Narzędzia badawcze. 5. Wyniki badań. 6. Podsumowanie. 2

Wprowadzenie „Rynek pracy – obejmuje całokształt zagadnień związanych z kształtowaniem podaży pracy i popytu na pracę, na rynku pracy mają miejsce transakcje kupna pracy, czyli angażowania pracowników oraz transakcje sprzeda¿y pracy. Popyt reprezentowany jest przez pracodawców oferujących miejsca pracy, podać natomiast reprezentowana jest przez poszukujących pracy” Encyklopedia Zarządzania 3

Introduction Ostatnie dziesięciolecia przyczyniły się do wystąpienia zmian na rynku pracy. Współcześnie, jest on kształtowany przez takie czynniki jak: - globalizacja, - wzrost znaczenia sektora usług - zmieniające się systemy wartości, - wzrost znaczenia samozatrudnienia, - dynamiczny rozwój technologii. 4

Introduction W tym kontekście szczególną uwagę należy zwrócić na odpowiednią adaptację pracowników do wymagań rynku pracy, między innymi w zakresie realizowania odpowiednich programów edukacyjnych. Jest to szczególnie ważne dla osób, które mogą być narażone na ryzyko wykluczenia z rynku pracy, z punktu widzenia moich badań - bezrobotnych kobiet na obszarach wiejskich. 5

Kobiety według poziomu wykształcenia: dane Głównego Urzędu Statystycznego Specyfi kacja Łącznie Wyższe Policeal ne Średnie - łącznie Średnie -ogólne Średnie - zawodo we Zawodo we Podsta wowe Niepełn e podsta wowe 16326,3 1755,5 775,9 5142,5 1961,5 3181,0 2860,9 4886,0 905,3 Miasto 10506,3 1459,0 600,6 3813,6 1586,8 2226,9 1608,3 2533,4 491,0 Wieś 5820,0 296,1 175,3 1328,8 374,8 954,1 1252,6 2352,8 414,3 6

Cel badań Analiza autopercepcji kobiet z badanej grupy w kontekście postrzegania własnego wykształcenia, kompetencji i umiejętności jako zasobów atrakcyjnych dla potencjalnego pracodawcy. Analiza strategii radzenie sobie ze stresem w kontekście sytuacji edukacyjnej. Analiza poczucia koherencji badanej grupy w odniesienie do sytuacji edukacyjnej. 7

Charakterystyka grupy badawczej: miejsce zamieszkania W badaniu wzięło udział 30 kobiet zamieszkujących wsie należące do powiatu Głowno 8

Charakterystyka grupy badawczej: wiek Średni wiek badanych kobiet: 47.5 lat. Najmłodsza badana miała 24.0 lata, najstarsza 57.0. Kobiety są zarejestrowane w Urzędzie Pracy w Głownie, brały udział w badaniu w okresie od stycznia do czerwca 2013. 9

Charakterystyka grupy badane: poziom wykształcenia Wyższe - 3 Wykształcenie średnie zawodowe - 7 Wykształcenie średnie ogólnokształcące - 7 Wykształcenie zawodowe - 8 Wykształcenie podstawowe - 5 10

Baza teoretyczna 1. Koncepcja slutogenezy A. Antonovskyego 2. Koncepcja strategii radzenia sobie ze strese N.S. Endlera i J.D.A Parkera 11

Poczucie koherencji „Globalna orientacja człowieka wyrażająca stopień, w jakim człowiek ten ma dominujące, trwałe, choć dynamiczne poczucie pewności, że bodźce napływające w ciągu życia ze środowiska wewnętrznego i zewnętrznego mają charakter ustrukturyzowany, przewidywalny i wytłumaczalny; ma dostęp do środków, które mu pozwolą sprostać wymaganiom, jakie stawiają te bodźce; wymagania te są dla niego wyzwaniem wartym wysiłku i zaangażowania.” Pasikowski T (2001), Struktura i funkcje poczucia koherencji: analiza teoretyczna i empiryczna weryfikacja. W: Sêk H., Pasikowski T. (red.). Zdrowie - Stres - Zasoby. Wyd. Fundacji Humaniora, Poznañ, ss.71–87. 12

Poczucie koherencji Zaradność, Sensowność, Zrozumiałość. 13

Style radzenia sobie za stresem Styl skoncentrowany na zadaniu, Styl skoncentrowany na emocjach, Styl skoncentrowany na unikaniu. 14

Narzędzia badawcze - Kwestionariusz Orientacji życiowej SOC (Sense Of Coherence Scale) A. Antonovsky’ego - Kwestionariusz radzenia sobie w sytuacjach stresowych CISS N.S. Endlera i J.D.A Parkera w polskiej adaptacja: J. Strelaua, A. Jaworskije, K. Wrzeœniewskiego, P. Szczepaniaka. - Ankieta do analizy percepcji własnej sytuacji na rynku pracy, stworzona na potrzeby badania. 15

Wyniki badań Ogólny poziom koherencji: średni wynik - 93 Styl skoncentrowany na zadaniu: średni wynik - 32 Styl skoncentrowany na emocjach: średni wynik - 73 Styl skoncentrowany na unikaniu: średni wynik - 54 Poziom percepcji własnej atrakcyjności na rynku pracy: 7

Wyniki badań Jakiej pomocy oczekiwałyby badane, aby poprawić swój wizerunek na rynku pracy. Najczęściej pojawiające się odpowiedzi to: - więcej bezpłatnych kursów kształcących konkretne umiejętności, organizowanych w okolicy miejsca zamieszkania, dojazd do Łodzi jest zbyt kosztowny; - kursy językowe w ofercie Urzędu Pracy, - kursy zawodowe, potwierdzane certyfikatem, - szkolenia umijętności praktycznych np. Jak założyć własną firmę, itp.

Podsumowanie Przeprowadzone badania stanowią jedynie wstęp do dalszych analiz, w dalszej kolejności planowane jest porównanie sytuacji bezrobotnych kobiet z sytuacją bezrobotnych mężczyzn z regionów wiejskich, a następnie planowane jest porównanie wspomnianych grup z osobami bezrobotnymi zamieszkujących miasto. W kontekście uzyskanych wyników badań można sądzić, że kobiety zamieszkujące regiony wiejsckie istotnie potrzebują wsparcia w zakresie podnoszenia kwalifikacji, dzięki którym mogłyby poprawić własny wizerunek na rynku pracy.

Dziękuję za uwagę, Małgorzata Klimka. 19