SYSTEMY INFORMATYCZNE W ADMINISTRACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Administracja publiczna
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Statystyka publiczna we współczesnym świecie
Uroczysta Sesja Rady Statystyki
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Charakterystyka finansów publicznych
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.1 Plan Informatyzacji Państwa Dr inż. Grzegorz Bliźniuk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Rola Doradztwa w doskonaleniu innowacyjno ś ci sektora Rolno- spo ż ywczego Prof.zw.dr hab.Katarzyna Duczkowska- Małysz Puławy 2009.
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Informacja jako dobro publiczne
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Wsparcie dla rozwoju technologii
AKTUALNA PROBLEMATYKA GIS W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Problematyka Raportu Jakie mają być cele polityki surowcowej? Jakie powinny być jej podstawowe zasady? Jaki instytucjonalny model jest potrzebny do.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Firmy globalne.
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

SYSTEMY INFORMATYCZNE W ADMINISTRACJI dr Kamilla Kurczewska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie Katedra Prawa Administracyjnego kkurczewska@wsiz.rzeszow.pl

INFORMACJE NA TEMAT PRZEDMIOTU

PODSTAWOWE ZAGADNIENIA Zmiany społeczno-technologiczne wykład PODSTAWOWE ZAGADNIENIA Zmiany społeczno-technologiczne

Generowanie, gromadzenie, przechowywanie, interpretowanie informacji Zmiany technologiczne Generowanie, gromadzenie, przechowywanie, interpretowanie informacji Generowanie, gromadzenie, przechowywanie, interpretowanie informacji Koszt jednostki obliczeniowej pomiędzy 1997 – 2000 spadł 50 000x (1Mgh 7500 S – do 15 centów) Kost gromadzenia informacji objętości 1 megabitu – 30 000x Przesłanie biliona bitów - o 1 250 000 x Spadek kosztów transakcyjnych (1860 koszt przesłania dwóch słów 40 S, obecnie za tyle można przesłać całą zawartość Library of Congress) Technologie informacyjne i komunikacyjne odpowiadają za około jedną czwartą wzrostu PKB oraz za 40% wzrostu produktywności w Unii Europejskiej. Źródło: komunikat Komisji Europejskiej. Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

ZMIANY TECHNOLOGICZNE/SPOŁECZNE Społeczeństwo rolnicze /neolit/ Społeczeństwo przemysłowe /XVIII w./ Społeczeństwo informacyjne /lata 70 XX w./ http://www.alvintoffler.net/ http://www.naisbitt.com/ Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

Społeczeństwo informacyjne Społeczeństwo sieciowe Społeczeństwo wiedzy Społeczeństwo sieciowe http://www.silesia.org.pl/upload/Nowak_Jerzy_Spoleczenstwo_informacyjne-geneza_i_definicje.pdf http://www.druckerinstitute.com/ http://www.manuelcastells.info/en/ Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

Obszar prawa cywilnego Obszar prawa administracyjnego ZMIANY PRAWA Obszar prawa cywilnego Obszar prawa karnego Obszar prawa administracyjnego http://www.dziennikiurzedowe.gov.pl/ http://isap.sejm.gov.pl/search.jsp Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

PODSTAWOWE ZAGADNIENIA wykład PODSTAWOWE ZAGADNIENIA Dokumenty strategiczne

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

strategia http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP20130000136 Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

strategia http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP20120000882 Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

Strategia długookresowa rozwoju Polski http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP20130000121 Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

PROGRAM ZINTEGROWANEJ INFORMATYZACJI PAŃSTWA Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa WSIiZ w Rzeszowie

Podstawowe zasady oraz postulaty rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce Rozwojowi społeczeństwa informacyjnego w Polsce powinny trwale towarzyszyć: 1. Dostępność, bezpieczeństwo i zaufanie – możliwość uzyskania dostępu do rzetelnej informacji lub bezpiecznej usługi niezbędnej obywatelowi oraz przedsiębiorcy. 2. Otwartość i różnorodność – brak preferencji i brak dyskryminacji w dostępie do informacji, a w szczególności do informacji publicznej. 3. Powszechność i akceptowalność – dążenie, aby udział w dobrach społeczeństwa informacyjnego był oczywisty i jak najszerszy, a także by oferta produktów i usług społeczeństwa informacyjnego była maksymalnie szeroka. 4. Komunikacyjność i interoperacyjność – zapewnienie dotarcia do pożądanej informacji w sposób bezpieczny, szybki i prosty. Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

Podstawowe zasady oraz postulaty rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce Przeprowadzona analiza szans i zagrożeń oraz możliwości i ograniczeń w rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce doprowadziła do sformułowania poniższego katalogu niezbędnych postulatów, których realizacja bezpośrednio warunkuje powodzenie realizacji Strategii I. Stworzenie warunków sprawnego rozwoju oraz funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego II. Zapewnienie powszechnego dostępu do usług i treści w sieciach Informacyjnych III. Szersze wykorzystanie nowych technologii w celu podniesienia efektywności, innowacyjności i konkurencyjności gospodarki oraz współpracy firm IV. Stworzenie warunków prawno-ekonomicznych i organizacyjnych do zbudowania i powszechnego wykorzystania bezpiecznych sieci komunikacji cyfrowej Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W POLSCE 2013 OCENA REALIZACJI STRATEGII Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa administracyjnego WSIiZ w Rzeszowie

Podstawowe zagadnienia Zasady gospodarowania informacją 18

1. Podstawy informacyjne demokratycznego państwa i gospodarki rynkowej 1.1. Społeczny ład informacyjny jako podstawa demokratycznego państwa i gospodarki rynkowej 1.2. Kształtowanie społecznego ładu informacyjnego jako proces społeczno-polityczny 1.3. Cywilizacyjne uwarunkowania społecznego ładu informacyjnego 1.4. Prawo do prawdy jako prawo człowieka i podstawa społecznego ładu informacyjnego 1.5. Prawo do informacji jako prawo obywatelskie 1.6. Obowiązki informacyjne państwa względem obywateli i sposoby ich realizacji 1.7. Społeczne bezpieczeństwo informacyjne 1.8. Społeczna luka informacyjna 1.9. Rola nauki w kształtowaniu społecznego ładu informacyjnego . . 60

2. Społeczne funkcje informacji 2.1. Pięć społecznych funkcji informacji 2.2. Hierarchia społecznych funkcji informacji 2.3. Funkcja odwzorowania rzeczywistooeci 2.4. Funkcja tworzenia zasobów wiedzy 2.5. Funkcja decyzyjna informacji 2.6. Funkcja sterująca informacji 2.7. Funkcja konsumpcyjna

3. Ekonomiczne funkcje informacji 3.1. Specyfikacja ekonomicznych funkcji informacji 3.2. Informacja jako zasób ekonomiczny 3.3. Informacja jako czynnik wytwórczy 3.4. Informacja jako produkt 3.5. Informacja jako wyrób 3.6. Informacja jako usługa 3.7. Informacja jako towar 3.8. Informacja jako dobro konsumpcyjne 3.9. Informacja jako dobro publiczne 3.10. Informacja jako infrastruktura państwa i gospodarki  

4. Modele państwa (w aspekcie gospodarowania informacją) 4.1. Cel i kryteria budowy modeli informacyjnych państwa 4.2. Specyfikacja modeli informacyjnych współczesnego państwa 4.3. Politokracja 4.4. Elitokracja 4.5. Biurokracja 4.6. Demagokracja 4.7. Ksenokracja

5. Definicja infrastruktury informacyjnej państwa 5.1. Pojęcie infrastruktury informacyjnej 5.2. Kryteria wyróżniające infrastrukturalne zasoby, procesy i systemy informacyjne państwa 5.3. Infrastruktura informacyjna państwa jako wyznacznik poziomu rozwoju kraju 5.4. Modele instytucjonalne infrastruktury informacyjnej państwa 5.5. Funkcje infrastruktury informacyjnej państwa 5.6. Obowiązki organów państwa względem infrastruktury Informacyjnej 5.7. Wpływ nowoczesnych technologii informacyjnych na model infrastruktury informacyjnej państwa  

6. Warstwy infrastruktury informacyjnej państwa 6.1. Potrzeba modelu infrastruktury informacyjnej państwa 6.2. Warstwy infrastruktury informacyjnej państwa 6.3. Ogólna charakterystyka warstw infrastruktury informacyjnej państwa 6.4. Powiązania między warstwami infrastruktury informacyjnej

7. Język urzędowy 7.1. Język jako podstawowy system metainformacyjny 7.2. Język naturalny jako podstawa komunikacji społecznej 7.3. Modele języków urzędowych 7.4. Język urzędowy jako metasystem i metastandard 7.5. Funkcje języka ojczystego jako języka urzędowego w infrastrukturze informacyjnej państwa 7.6. Język urzędowy a języki etniczne 7.7. International English jako język komunikacji międzynarodowej

10. Bazowe standardy informacyjne 10.1. Infrastrukturalny charakter standardów informacyjnych 10.2. Pojęcie bazowego standardu informacyjnego 10.3. Proces stanowienia bazowych standardów informacyjnych 10.4. Uwarunkowania standaryzacji informacji w państwie 10.5. Rodzaje bazowych standardów informacyjnych 10.6. Granice standaryzacji infrastruktury informacyjnej państwa 10.7. Priorytety standaryzacji infrastruktury informacyjnej państwa

11. Języki wyspecjalizowane 11.1. Języki wyspecjalizowane jako standardy informacyjne 11.2. Standardowe formy języków wyspecjalizowanych 11.3. Nomenklatura 11.4. Typologia 11.5. Klasyfikacja 11.6. Systematyka 11.7. Skorowidz 11.8. Tezaurus 11.9. Słownik 11.10. Obowiązki państwa w zakresie standaryzacji i koordynacji języków wyspecjalizowanych  

12. Powszechne systemy identyfikacji 12.1. Identyfikacja ludzi, jednostek organizacyjnych i terytorium podstawą społecznego ładu informacyjnego 12.2. Podejoecia do identyfikacji osób, jednostek organizacyjnych i terytorium 12.3. Rodzaje powszechnych systemów identyfikacji 12.4. Powszechne systemy identyfikacji osób fizycznych 12.5. Powszechne systemy identyfikacji jednostek organizacyjnych 12.6. Problemy harmonizacji identyfikacji jednostek organizacyjnych w skali globalnej 12.7. Identyfikacja terytorium 12.8. Harmonizacja pierwotnych systemów identyfikacji jako warunek efektywnej informatyzacji w sektorze publicznym

13. Systemy informacji publicznej 13.1. Pojęcie, rodzaje i funkcje systemów informacji publicznej w infrastrukturze informacyjnej 13.2. Publiczna informacja prawno-organizacyjna 13.3. Publiczna informacja naukowo-techniczna 13.4. Publiczny system informacji bibliotecznej 13.5. Publiczna informacja statystyczna 13.6. Publiczne systemy monitoringu oerodowiska naturalnego, społecznego i ekonomicznego 13.7. Publiczna informacja lokalna

14. Infrastrukturalne systemy informacyjne organów państwa   14.1. Infrastrukturalny charakter systemów informacyjnych organów państwa 14.2. Klasyfikacje infrastrukturalnych systemów informacyjnych organów państwa 14.3. Otwarte i zamknięte systemy informacyjne organów państwa 14.4. Rodzaje ogólnokrajowych informacyjnych systemów infrastrukturalnych organów państwa 14.5. Ogólnokrajowe rejestry administracyjne 14.6. Ewidencje administracyjne 14.7. Wpływ technologii teleinformatycznych na rejestry i ewidencje administracyjne 14.8. Administracyjne systemy informacyjne o zasięgu powszechnym 14.9. Wewnętrzne systemy informacyjne organów władzy i administracji publicznej

18. Infrastrukturalne zasoby informacyjne państwa 18.1. Pojęcie infrastrukturalnego zasobu informacyjnego państwa 18.2. Systemy przechowywania infrastrukturalnych zasobów informacyjnych państwa 18.3. Kryteria identyfikacji infrastrukturalnych zasobów informacyjnych 18.4. Metainformacja i parainformacja jako zasób infrastrukturalny Państwa 18.5. Zarządzanie infrastrukturalnymi zasobami informacyjnymi w warunkach technologii teleinformatycznych

19. Zewnętrzna infrastruktura informacyjna państwa 19.1. Pojęcie zewnętrznej infrastruktury informacyjnej państwa 19.2. Zewnętrzne zasoby i systemy zintegrowane i autonomiczne 19.3. Międzynarodowe uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju infrastruktury informacyjnej państwa 19.4. Obszary infrastruktury informacyjnej państwa a procesy integracji ekonomicznej i politycznej 19.5. Rola państwa w kształtowaniu zewnętrznej warstwy infrastruktury informacyjnej 20. Strategie rozwoju infrastruktury informacyjnej państwa w warunkach globalizacji

Podstawowe zagadnienia System informacyjny Komputeryzacja systemów informacyjnych System informatyczny Standardy systemów informatycznych dla administracji 33

Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa WSIiZ w Rzeszowie Dziękuję za uwagę Dr Kamilla Kurczewska, Katedra Prawa WSIiZ w Rzeszowie