Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
KONFERENCJE POWIATOWE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
„Sześciolatek w szkole”
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
„Sześciolatek w szkole”
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola Przykład dobrej praktyki - Przedszkole nr 43 „Jantarek” w Gdyni

Zadania nauczyciela: Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych każdego dziecka. Rozpoznanie indywidualnych możliwości psychofizycznych każdego dziecka. Dostosowanie działań do możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka. Indywidualizacja wspomagania rozwoju i edukacji.

Metody poznania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci Obserwacja (obejmuje wszystkie dzieci, prowadzona jest w różnych sytuacjach przedszkolnych, z wykorzystaniem dostępnych zabawek i przyborów, odpowiednio dobranych zadań) Analiza wytworów dziecka Testy obrazkowe, słowne, sytuacyjne Rozmowy z dziećmi

Droga do efektywnego wspierania dzieci: obserwowanie zachowań, umiejętności, postaw dzieci z zastosowaniem odpowiednio dobranego arkusza obserwacji (3-4 latki), arkusza diagnozy (5-6 latki); wskazanie dzieci, które z uwagi na rozpoznane specyficzne potrzeby wymagają indywidualnego, dodatkowego wsparcia nauczyciela bądź specjalisty; analizowanie i ocenianie osiągniętych efektów po półroczu i na koniec roku szkolnego, formułowanie wniosków, modyfikowanie działań.

Planowanie indywidualnych działań z dzieckiem w ramach realizacji planu pracy nauczyciela: planowanie pracy na poziomach, przygotowywanie kart pracy zgodnie z możliwościami rozwojowymi, wykorzystanie indywidualnych umiejętności dzieci w zajęciach, systematyczne zwiększanie stopnia trudności.

Niektóre dzieci wymagają swoistej uwagi w procesie edukacji i wspomagania rozwoju: posiadające opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, u których, w wyniku przeprowadzonej diagnozy przedszkolnej rozpoznano indywidualne potrzeby rozwojowe lub edukacyjne.

Planowanie działań wspierających rozwój dzieci w przedszkolu: indywidualne zadania wychowawcze, opiekuńcze i kształcące realizowane przez nauczyciela w czasie realizacji podstawy programowej, indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka 5 i 6 letniego realizowany przez nauczyciela w czasie realizacji podstawy programowej, w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem, indywidualny plan działań wspierających opracowany i realizowany przez specjalistów w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka 5 (6) – letniego o specjalnych potrzebach edukacyjnych na rok szkolny 2013/14 Imię, nazwisko dziecka Krzyś Kowalski ( 1 rok w przedszkolu) Rozpoznane trudności Cele działań korygujących Obszar objęty wspomaganiem Uwagi i wskazania specjalistów Metody pracy Kryteria sukcesu Monitorowanie Zakres współpracy z rodzicami i innymi podmiotami Ewaluacja Data rozmowy z rodzicami Podpis nauczyciela/li

Krzyś Kowalski ( 1 rok w przedszkolu) Indywidualny program wspomagania rozwoju dziecka 5 (6) –letniego o specjalnych potrzebach edukacyjnych na rok szkolny 2013/14 Imię, nazwisko dziecka Krzyś Kowalski ( 1 rok w przedszkolu) Rozpoznane umiejętności, zdolności Cele działań wspierających Obszar objęty doskonaleniem Metody pracy Kryteria sukcesu Monitorowanie Zakres współpracy z rodzicami i innymi podmiotami Ewaluacja Data rozmowy z rodzicami Podpis nauczyciela/li

Informacja o gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej Jest analizą i oceną indywidualnych efektów pracy w przedszkolu. Winna być opracowana w terminie do 30 kwietnia i przekazana rodzicom. Kopia informacji pozostaje w przedszkolu.

Aktywne metody sposobem na rozwój nie tylko indywidualny: doświadczenia, eksperymenty, burza mózgów, tworzenie np. opowiadań, gier ściganek, itd., kwizy, konkursy tematyczne, pedagogika zabawy, MDS, V. Sherborne, metoda projektu itd.

Metoda projektu

Efekt końcowy metody projektu

Sukces indywidualnego rozwoju dziecka to nie przypadkowe działania Sukces indywidualnego rozwoju dziecka to nie przypadkowe działania. To planowa, systematyczna praca nauczyciela we współpracy ze świadomym swojej roli rodzicem.

Dziękuję za uwagę Małgorzata Aleksiak Dyrektor Przedszkola nr 43 w Gdyni