WOLNE MEDIA W DEMOKRACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Organizacje pozarządowe
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
UE DLA CIEBIE!!!.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Narodowa Strategia Spójności
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Punkt Informacyjny EUROPE DIRECT - Warszawa Działalność Punktu Informacyjnego EUROPE DIRECT – Warszawa Karolina Iwińska Konsultantka Punktu.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Dokładniej o demokracji
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Regionalny Program Operacyjny
Program MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU 2007 – Młodzież w Działaniu Podstawowe informacje (1) Program Młodzież w Działaniu czerpie z doświadczeń poprzednich.
Młodzieżowa Rada Gminy
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam Unia Europejska?
Michał Tuszyński-Sikora
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Debata "Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?"
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Internet pośrednikiem w zdobywaniu przez młodzież funduszy na rozwiązywanie problemów idealizacje marzeń Budowanie społeczeństwa informacyjnego w Częstochowie.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Zasady Współczesnej Demokracji
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Demokracja.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Demokracja.
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

WOLNE MEDIA W DEMOKRACJI jako narzędzie wspierające i propagujące inicjatywy obywatelskie

Czym jest demokracja ? Demokracja – system rządów i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli). Obecnie powszechną formą ustroju demokratycznego jest demokracja parlamentarna. Gwarantem istnienia demokracji parlamentarnej jest konstytucja, najczęściej w formie pisanej.

Istnieje wiele wariantów demokracji Istnieje wiele wariantów demokracji. Podstawowe rozróżnienie dotyczy formy, w jakiej obywatele wykonują swoją wolę. W demokracji bezpośredniej (np. Szwajcaria) obywatele bezpośrednio i aktywnie uczestniczą w podejmowaniu decyzji politycznych, natomiast w demokracji pośredniej (przedstawicielskiej) władza polityczna sprawowana jest pośrednio poprzez wybieranych przedstawicieli. Elementy demokracji bezpośredniej występują w większości współczesnych systemów demokracji pośredniej, w Polsce są to głównie referenda lokalne w sprawie odwołania organów samorządu terytorialnego oraz referenda ogólnopolskie w najważniejszych sprawach ustrojowych (np.: przyjęcie Konstytucji, przystąpienie do Unii Europejskiej).

Promowanie inicjatyw obywatelskich w Europie i Polsce Co to jest „europejska inicjatywa obywatelska”? Europejska inicjatywa obywatelska umożliwia wezwanie Komisji Europejskiej do zaproponowania przepisów unijnych w kwestiach, w których UE posiada kompetencje do stanowienia prawa. Inicjatywę obywatelską musi poprzeć co najmniej milion obywateli UE pochodzących z przynajmniej 7 spośród 28 państw członkowskich. Europejska inicjatywa obywatelska umożliwia obywatelom UE bezpośrednie uczestnictwo w kształtowaniu polityki UE poprzez zwrócenie się do Komisji Europejskiej o przedłożenie wniosku legislacyjnego. http://ec.europa.eu/citizens-initiative/public/welcome?lg=pl

Jakie propozycje mogą być przedmiotem inicjatywy obywatelskiej? Wystąpienie z inicjatywą obywatelską jest możliwe w każdej z dziedzin, w których Komisja posiada uprawnienia do przedkładania wniosków legislacyjnych (np. środowisko, rolnictwo, transport czy zdrowie publiczne). http://ec.europa.eu/citizens-initiative/public/competences

Program Operacyjny Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Przykładem inicjatywy na poziomie krajowym, służącej wsparciu organizacji pozarządowych jest Program Operacyjny Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (PO FIO). Cele PO FIO są następujące: 1. Zwiększenie aktywności i świadomości obywateli i wspólnot lokalnych. 2. Rozwój potencjału sektora organizacji pozarządowych. 3. Zwiększenie zaangażowania sektora organizacji pozarządowych na rzecz usług społecznych w zakresie integracji i aktywizacji społecznej oraz zabezpieczenia społecznego. 4. Wspieranie rozwoju polskiego modelu ekonomii społecznej. http://www.mpips.gov.pl/spoleczenstwo-obywatelskie/fundusz-inicjatyw- obywatelskich/

Lokalne inicjatywy obywatelskie w Polsce Charakterystyka wg Hanny Gil- Piątek: Powstają najczęściej jako grupy protestu stojące za sprawą ważną dla społeczności lokalnej Najczęściej służą załatwieniu jednej sprawy Czasem tworzą lokalny lub ekologiczny ngo (ang. non-govermental organizations)- czyli organizację pozarządową Są apolityczne lub antypolityczne Istnieją ok. 2-3 lat

Lokalne inicjatywy w Polsce cd.- działania Uczestniczą w dostępnych procesach partycypacyjnych i postępowaniach sądowych oraz środowiskowych Chętnie sieciują się w obrębie miasta lub kraju, rzadziej na poziomie europejskim czy globalnym Dbają o dobry PR i kontakty z mediami Zabiegają o szerokie poparcie i reprezentację (podpisy, spotkania, uzgadnianie stanowisk) Często występują z petycją do Parlamentu Europejskiego

Rola młodzieży – jako współorganizatorów i uczestników działań obywatelskich „Ludzie różnią się pod względem poziomu posiadanej wiedzy, kapitału społecznego, zainteresowania sprawami publicznymi i zupełnie naturalnym jest fakt, że jedni wybierają drogę aktywisty, inni „światłego obywatela”, a jeszcze inni „człowieka z ulicy”, dla którego sfera szeroko rozumianej polityki wydaje się obojętna, a nawet wroga”. (Alfred Schütz, Światły obywatel. Esej o społecznym zróżnicowaniu wiedzy) Dlatego tak ważne jest to, na jaką drogę wprowadzą młodych obywateli ich pierwsze lekcje demokracji. Uczenie młodzieży demokracji, kształtowanie postaw obywatelskich i współodpowiedzialności za sprawy europejskie, krajowe i lokalne jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej.

„Młodzież w działaniu” - historia Program "Młodzież w działaniu" został powołany do życia 15 listopada 2006 r., kiedy to przez Parlament Europejski oraz Radę Unii Europejskiej została przyjęta decyzja nr 1719/2006/WE ustanawiającą program na lata 2007-2013. Przy tworzeniu zasad działania programu wykorzystano doświadczenia z realizacji wcześniejszych programów: Młodzież dla Europy (1989-1999), Wolontariat Europejski (1996-1999) oraz Młodzież (2000-2006). Od 1 stycznia 2014 roku program "Młodzież w działaniu" zostaje zastąpiony programem Erasmus+. www.erasmusplus.org.pl

Cele programu Program "Młodzież w działaniu" powstał nie tylko po to, aby finansować projekty młodych ludzi, ale także po to, by realizować inne, długofalowe cele, takie jak: przezwyciężanie barier, uprzedzeń i stereotypów wśród młodych ludzi i zastępowanie ich poczuciem solidarności i tolerancji, wspieranie mobilności młodzieży oraz promowanie aktywności obywatelskiej, a w szczególności obywatelstwa europejskiego. http://www.mlodziez.org.pl/program/o-programie

Akcje Program "Młodzież w działaniu" podzielony jest na 5 akcji. Akcja 1. Młodzież dla Europy Udział w projektach realizowanych w ramach tej akcji ma zachęcić młodych ludzi do budowania poczucia świadomego i aktywnego obywatelstwa, współudziału w różnego rodzaju aktywnościach i rozwoju kreatywności poprzez udział w wymianach młodych ludzi z różnych krajów, inicjatywach grup młodzieżowych czy też różnego rodzaju projektach skupionych wokół problemu demokracji. Akcja 2. Wolontariat Europejski Pomaga młodym ludziom rozwinąć ich poczucie solidarności z innymi dzięki udziałowi (indywidualnie czy też grupowo) w wolontariacie poza granicami własnego kraju. Akcja 3. Młodzież w Świecie Podobnie jak Akcja 1. pomaga wspierać partnerstwo i wymianę młodych ludzi oraz organizacji młodzieżowych, z tym że w tym przypadku mówimy o zasięgu światowym, a nie tylko europejskim. Narodowa Agencja koordynuje jedynie podakcję 3.1., gdyż pozostałe scentralizowane. Akcja 4. Systemy Wsparcia Młodzieży Uczestnictwo w projektach organizowanych w ramach tej akcji pozwala wykorzystać różnego rodzaju narzędzia (np. szkolenia) wspierające młodych ludzi i organizacje młodzieżowe i poprawiające jakość ich przedsięwzięć. Akcja 5. Wsparcie europejskiej współpracy w zakresie problematyki i działań młodzieżowych Ta akcja ma na celu wspieranie polityki i strategii dotyczących młodzieży na poziomie Europejskim w szczególności dzięki ułatwieniu dialogu między młodymi ludźmi a ludźmi zajmującymi się polityką.

Jaką rolę pełnią media w państwie demokratycznym ? Czwarta władza - w państwach demokratycznych określenie wolnych mediów masowych, (środków masowej komunikacji). Ustawiana jest w szeregu obok władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej, gdyż ich siła jest tak wielka, że może kształtować społeczeństwa i politykę. Poza tym spełnia funkcję kontrolną poprzednich trzech władz, aby nie dochodziło do nadużyć i korupcji. Środki masowego przekazu (mass media, publikatory) – środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, Internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat, kino.

Funkcje środków masowego przekazu Jako pierwszy funkcje środków masowego przekazu wyróżnił (1948r.) Harold Lasswell. Według niego 3 główne funkcje komunikowania w społeczeństwie to : funkcja informatywna, interpretująca oraz kulturowa. W 1960 r. Charles Wright dodał jako czwarty element rozrywkę. Piąta funkcja wg Denisa McQuaila – to mobilizacja - kampanie publiczne w sferze polityki, rozwoju ekonomicznego i religii.

Media wspierające i propagujące inicjatywy obywatelskie: Prasa Radio Telewizja Plakaty, broszury, ulotki Charakter przekazu: informacyjny Internet : strony internetowe (instytucji rządowych, pozarządowych, organizacji itd.), blogi, fora, portale społecznościowe Zaleta Internetu – szeroki krąg odbiorców, możliwość interakcji (wyrażania opinii, głosowania, pobierania i składania dokumentów, pozyskiwania zwolenników, propagowania i reklamowania działań, itd.)

Przykłady: Plakaty, broszury, ulotki

Internet http://ec.europa.eu/index_pl.htm - strona startowa Komisji Europejskiej

http://ec.europa.eu/citizensinitiative/public/basic-facts strona Komisji Europejskiej - Inicjatywa obywatelska

http://www. ja-obywatel http://www.ja-obywatel.pl/inicjatywa-i-petycja-obywatelska/ - strona internetowa – „ja - obywatel”

www.postawnarodzine.pl - strona internetowa Ogólnopolskiej Kampanii „Postaw na rodzinę”

http://www.obrazow.pl/ - strona internetowa Gminy Obrazów

http://jeziorkoczerniakowskie.blogspot.com/ - blog

http://forum.e-kwidzyn.pl/viewtopic.php?f=56&t=7582&start=15 – forum

http://www.zsobrazow.pl/ - strona internetowa ZS Obrazów Informacje na temat projektu "Gramy w radę, damy radę"

Portale społecznościowe

Dziękuję za uwagę !

Opracowała: Katarzyna Stefańska Wykorzystane źródła: http://pl.wikipedia.org http://www.zielonyinstytut.pl/download/prezentacja%20Hanny%20Gill-Piatek.pdf www.erasmusplus.org.pl http://www.mlodziez.org.pl/program/o-programie