PROGNOZOWANIE W TURYSTYCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
badania rynku turystycznego
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
  Badanie wykonane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego BADANIE PRZYJAZDOWEGO.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Katedra Marketingu Usług
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Wydział Ekonomiczno-Społeczny kierunek: Ekonomia specjalność: Ekonomika Gospodarki Żywnościowej Kamila Kobusińska ROLA.
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Rynek usług medycznych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
POPYT TURYSYTCZNY. Jest to suma dóbr turystycznych, usług i towarów, które turyści są skłonni nabyć przy określonym poziomie cen.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
TECHNIK HANDLOWIEC.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Dr Ewelina Sokołowska, UG prof. dr hab. Jerzy Witold Wiśniewski, UMK
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Ministerstwo Sportu i Turystyki Strategia rozwoju turystyki na lata Projekt Elżbieta Wyrwicz Departament Turystyki Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
AKTYWNOŚĆ KOBIET Radosław Mołoń Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Segmentacja rynku.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Firmy globalne.
SEGMENTACJA RYNKU.
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Prezentacja biznesplanu
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Prezentacja biznesplanu
Turystyka zrównoważona
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

PROGNOZOWANIE W TURYSTYCE Jamajka PROGNOZOWANIE W TURYSTYCE Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne

Problemy prognozowania Prognozowanie przyszłego poziomu intensywności ruchu turystycznego powinno opierać się w pierwszym rzędzie na poznaniu trendów długofalowych. Rozpoznawanie trendów ma duże znaczenie, gdyż osoby, które wcześniej rozpoczęły właściwą działalność usługową, nastawioną n potrzeby turystów, osiągają zwykle większy zysk niż ci, którzy tę działalność podejmują później. Ryzykowna może się okazać opieszałość w zmianie profilu świadczonych usług, gdy rynek dotąd świadczonych usług chyli się ku upadkowi.

Wiedza o rynku Wiedza o rynku opiera się na informacjach o sytuacji gospodarczej kraju, na informacjach branżowych oraz na informacjach zebranych przez własną firmę. W pierwszym rzędzie należy rozpoznać czynniki rozwojowe turystyki w Polsce, następnie najważniejsze makrotrendy wpływające na popyt w turystyce. Uzyskane informacje należy podbudować badaniami grup motywacyjnych i przyporządkować im preferowane formy ruchu turystycznego.

Najczęściej przyjmuje się orientacyjne określenie wzrostu ruchu turystycznego w miejscowościach o określonej randze krajoznawczej na podstawie: Oceny aktualnych wielkości i trendów rozwojowych ruchu turystycznego w danej miejscowości; Przewidywania w skali kraju, przeciętnie 2,5-krotnego wzrostu ruchu turystycznego w miejscowościach o bardzo wysokiej randze krajoznawczej, zaś 2-krotnego wzrostu w miejscowościach pozostałych; Celowego dążenia do zwiększenia wielkości ruchu turystycznego w stosunku do wynikającego z przeciętnego wzrostu krajowego w miejscowościach o szczególnych predyspozycjach dla rozwoju funkcji krajoznawczej; Świadomego ograniczenia rozmiarów ruchu turystycznego w miejscowościach o przekroczonych optymalnych wartościach pojemności turystycznej lub bliskich osiągnięcia tych wartości. Wyniki powyższych analiz stanowią podstawę do ogólnego programowania elementów zagospodarowania turystycznego, przy czym strukturę bazy przewidywanej należy kształtować w proporcji do struktury ruchu turystycznego.

Rodzaje prognoz: W zależności od oczekiwanego wyniku oceny końcowej przyjmuje się: 1. Prognozy czasowe: krótkofalowe; długofalowe. 2. Prognozy ilościowe: dynamika wzrostu liczby turystów; dynamika wzrostu ilości dochodu osiąganego z turystyki; 3. Prognozy jakościowe: preferencje rodzaju usług turystycznych; preferencje rodzaju zagospodarowania turystycznego. Ogólny zarys koncepcji rozwoju turystyki w kraju wymaga prognozowania długofalowego.

Metody prognozowania: Metody intuicyjne - pozwalają na subiektywną ocenę potrzeb w zakresie usług turystycznych. Opierają się najczęściej na prowadzeniu obserwacji rynku. Wnioski z przeprowadzonych obserwacji uzupełniane są zbiorem doświadczeń fachowych prowadzącego obserwację. Tą metodą można dokonywać prognoz krótkofalowych, dotyczących niewielkiego obszaru działania firmy turystycznej. Metody ekstrapolacji – to badania obiektywne czynników kształtujących rodzaj i wielkość popytu na usługi turystyczne. Badania przeprowadza się zgodnie z zasadami marketingu, wykorzystując dane statystyczne i wyniki badań ankietowych. Metody te mogą być stosowane w prognozowaniu długofalowym.

Metody prognozowania: Metody komparatywne – pozwalają na ocenę zjawisk związanych z ruchem turystycznym. Wyniki tej oceny porównuje się wzorem lub poprzednio zmierzonymi wartościami. Pozwalają na badanie i określenie związków zachodzących między zjawiskami występującymi w różnych krajach, np. motywy uprawiania różnych form turystyki w różnych krajach.

Badania ruchu turystycznego Badania ruchu turystycznego powinny dostarczać informacji, na których można oprzeć przewidywania. Najważniejsze to: Trendy występujące w turystyce ustalane na podstawie danych statystycznych. Trendy w gospodarce – mające bezpośredni wpływ na możliwości nabywcze klientów. Działalność konkurencji – zmiany produktu lub taktyki. Analiza sprzedaży – jeden z najważniejszych wskaźników.

Skutki gospodarcze ruchu turystycznego: Większy udział dochodów związanych z ruchem turystycznym w budżecie kraju. Wyrównanie poziomu gospodarczego między obszarami przemysłowymi i nieuprzemysłowionymi. Zwiększenie liczby miejsc pracy, szczególnie dla młodych ludzi na obszarach zagrożonych dużym bezrobociem. Wzrost dochodów ludności zamieszkującej regiony atrakcyjne turystycznie. Kreowanie wartości – zmiana postaw na proekologiczne, przenoszonych na działania i decyzje podejmowane w życiu gospodarczym i politycznym.

Skutki gospodarcze ruchu turystycznego Wg. badań ankietowych przeprowadzonych w Austrii – mniejsza liczba urodzin i przedłużenie życia mieszkańców powoduje wzrost (o 46%) udziału ludzi starszych w ruchu turystycznym. Wzrastający poziom dochodów stymuluje turystykę ogólnie, natomiast wzrost poziomu wykształcenia zwiększa zapotrzebowania na turystykę poznawczą. Jak wynika z powyższych badań, daje się zauważyć również zjawiska negatywne, np. Mniej podróżujących ludzi młodych, Zmiany kursu walut, Wzrost nacjonalizmu lokalnego, stąd opozycja do obcokrajowców.

TRENDY W TURYSTYCE WYSTĘPUJĄCE NA ŚWIECIE Trend do podróży przerywanych – kilka razy w roku na krótko, rzadziej podejmuje sie dłuższe letnie pobyty. Trend do krótkich pobytów – 2 lub 3 razy do roku pobyt świąteczny. Trend do wycieczek na łono natury. Trend do zróżnicowania grup – podróże w celach kulturalnych, ludzie o podobnych upodobaniach wyjeżdżają razem. Trend do dowolnego kształtowania czasu podróży – już nie tylko lipiec i sierpień, ale cały rok i w dowolnych strefach klimatycznych.

W przemyśle turystycznym obowiązują następujące zasady marketingu: Badania rynku należy zacząć od rozpoznania potrzeb motywujących do uprawiania określonych form ruchu turystycznego. Potrzeby, jakie zgładza turysta w zakresie miejscowości oraz zagospodarowania turystycznego powodować będą rozwój infrastruktury regionu i miejscowości. Znajomość wartości walorów turystycznych poszczególnych regionów kraju, ich atrakcyjności w różnych porach roku. Opracowanie koncepcji rozwoju ruchu turystycznego dla kraju, regionu, miejscowości. Obserwacja konkurencji. Wprowadzenie projektu w życie - wejście na rynek, poprzedzone reklamą i akcją promocyjną.

Źródła polskiej statystyki: Dane statystyczne ogłaszane w publikacjach GUS. Wyniki badań ankietowych opinii społecznej ogłaszane przez Instytut Turystyki, a także różne ośrodki badań opinii społecznej. Wyniki badań aktywności turystycznej gospodarstw domowych wykonywanych prze GUS. Wyniki badań sondażowych wykonywanych przez Instytut Turystyki.

Działania promocyjne Na rynku krajowym, w ramach promocji turystyki, należy przyjąć zasadę współpracy z regionami i województwami poprzez: Wspieranie działań realizowanych bezpośrednio na rynku konsumenta; Promowanie konkurencyjnych dla rynków zagranicznych produktów turystycznych, które mogą się przyczynić do wzrostu uczestnictwa w turystyce krajowej; Promowanie obszarów i miejscowości atrakcyjnych dla ruchu turystycznego, stanowiących zachętę dla odwiedzin; Promowanie obszarów o walorach turystycznych cechujących się dużym bezrobociem.