Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

W poszukiwaniu uwarunkowań planów edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej (na przykładzie Podkarpacia) dr Wojciech Broszkiewicz Instytut Socjologii UR.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Generator przyszłości
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Olimpiada 2009/2010.
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rodzic jako doradca zawodowy
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Priorytet 2 Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Instytut Statystyki i Demografii
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Znaczenie szkolnictwa zawodowego w systemie edukacji w Polsce
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa I.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
STATYSTYKA W NASZEJ SZKOLE
Co dalej Gimnazjalisto ?
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
System edukacyjny w Hiszpanii
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Kobiety na rynku pracy.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
1 Umiejętności informatyczne w przygotowaniu zawodowym przyszłych nauczycieli Krystyna Buchta Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie ZWWF w Białej.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
Działania promujące czytelnictwo
Komentarze do dokumentów Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju Education and Training Monitor 2015 Poland Education Policy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
ZESPOŁU SZKÓŁ W BRZEŹNIE GIMNAZJUM. 15 ABSOLWENTÓW: UKOŃCZYŁO SZKOŁĘ ŚREDNIĄ (5 STUDIUJE), 7 UKONCZYŁO SZKOŁĘ ZAWODOWĄ ( 4 TECHNIKA I LICEA UZUPEŁNIAJĄCE)
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych na rzecz rynku pracy Schemat: Podnoszenie.
Małopolski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁÓŚĆ! Kraków, dnia 13 czerwca 2008 roku Rafał Solecki Dyrektor.
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
WYNIKI PISA 2015 W POLSCE.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Przykłady dobrych praktyk
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce Michał Federowicz, Michał Sitek Instytut Filozofii Socjologii PAN Instytut Badań Edukacyjnych

Współczynnik skolaryzacji brutto (dla osób w wieku 19-24) W ostatnich 20 latach wysokie aspiracje edukacyjne radykalnie przeobraziły system edukacji w Polsce. Współczynnik skolaryzacji brutto (dla osób w wieku 19-24) Wzrost aspiracji edukacyjnych młodszego pokolenia, zwłaszcza kobiet i mieszkańców miast, przełożył się na wyraźne zwiększenie odsetka osób posiadających wykształcenie wyższe. Między 1995 a 2009 rokiem udział osób z wykształceniem wyższym w wieku 25-64 lat wzrósł z 9,7% do 21,2%.

Dotyczy to także szkolnictwa średniego, gdzie aspiracje edukacyjne były w latach 90. istotnym czynnikiem zmian w strukturze szkół Uczniowie pierwszych klas szkół średnich/ponadgimnazjalnych według typu szkoły

Między 2003 a 2009 r. znacząco wzrosły oczekiwania edukacyjne W 2009 wyższe wykształcenie spodziewało się osiągnąć 58% piętnastolatków. W 2009 r. aż 14% 15-latków sądziło, że zdobędzie doktorat.

Wysokie są też aspiracje rodziców: aż 69 Wysokie są też aspiracje rodziców: aż 69.5% rodziców chciałoby, żeby ich dziecko zdobyło wykształcenie wyższe. Dla córek odsetek ten jest wyższy (76%) niż dla synów (63%)

Oczekiwania chłopców i dziewcząt różnią się: dziewczęta częściej myślą o studiach, a chłopcy są bardziej zainteresowani kształceniem zawodowym

Różne są też preferencje dziewcząt i chłopców dotyczące wyboru szkoły po gimnazjum Wśród dziewcząt i chłopców rośnie zainteresowanie technikami. Wielu z nich chciałoby najpierw zdobyć zawód, a później kontynuować naukę na studiach

Oczekiwania uczniów dobrze odzwierciedlają ich poziom umiejętności Oczekiwany poziom wykształcenia a osiągnięcia uczniów w matematyce (PISA)

Dotyczy to też myślenia uczniów o ich planach edukacyjnych Plany edukacyjne a osiągnięcia uczniów w matematyce (PISA)

Poza płcią i poziomem umiejętności, na oczekiwania edukacyjne uczniów istotnie wpływa: - poziom wykształcenia rodziców, - aspiracje edukacyjne rodziców wobec dziecka, - możliwości ekonomiczne rodziny i wzory rodzinne (posiadanie przez rodziców stałej pracy) - inwestowanie przez rodziców w korepetycje dziecka. Czynniki te powodują, że niektórzy uczniowie o niskim poziomie umiejętności spodziewają się, że osiągną wyższe wykształcenie, a niektórzy uczniowie o wysokim poziomie umiejętności spodziewają się, że nie osiągną w przyszłości wyższego wykształcenia.

Oczekiwanie przez ucznia że osiągnie wyższe wykształcenie według poziomu umiejętności matematycznych i wykształcenia rodziców

Wyzwania tworzenie oferty dla najlepszych uczniów uczących się w szkołach zawodowych, którzy chcieliby w przyszłości uzupełniać swój portfel kompetencji tworzenie oferty edukacyjnej dla uczniów, którzy kończą edukację na poziomie liceum ogólnokształcącego i nie zdobywają matury (osoby, które najgorzej radzą sobie na rynku pracy) wzmacnianie aspiracji edukacyjnych chłopców, pod kątem ograniczenia ryzyka nie realizowania obowiązku nauki i przedwczesnego kończenia nauki wzmacnianie aspiracji edukacyjnych dzieci ze środowisk defaworyzowanych i wspieranie edukacji na poziomie wyższym najzdolniejszych uczniów z tych środowisk