Szkolenie edukatorów energetyki jądrowej we Francji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Generator przyszłości
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
WIELKOPOLSKA – BRANDENBURGIA
Jolanta Ruszel – Esebua 15 grudzień 2010
BEZPIECZNA ELEKTRYCZNOŚĆ Kampania społeczna
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
ROLA PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
Działania podejmowane w zakresie edukacji ekologicznej w ramach Programu „Szkoły dla Ekorozwoju” przez Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie.
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Warsztaty ekologiczne Białowieża 2009
Opracował J. Stryjkowski
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Energetyka atomowa dla Polski
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Podstawowe informacje o projekcie ZSKP w projekcie Zadanie Wyjazdy AMW Festiwal Nauki Ekodolina Szymbark Toruń Warszawa Gdańsk – Sobieszewo.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Seminarium zadania badawczego nr 3 strategicznego projektu badawczego
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt tranSPORTing emotions wrzesień 2009 – czerwiec 2011.
Zespół Szkół Łączności
Zakład Maszyn i Urządzeń Energetycznych
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt „Fizyka jest ciekawa” jest realizowany w ramach programu POKL
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Charakterystyka zawodu Technikum nr 1 kształci w zawodzie: technik ochrony środowiska. Program tej klasy adresowany jest do uczniów o zainteresowaniach.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Zintegrowany System Zmniejszenia Eksploatacyjnej Energochłonności Budynków Sylwia Ledwoch Gliwice, r. III Seminarium zadania badawczego nr 3.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Spotkania konsultacyjne
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
Zaawansowane kształcenie kadry energetyki jądrowej we współpracy z uczelniami zagranicznymi. dr hab. inż. Konrad Swirski, prof. PW.
Akademia ETI Współpraca Wydziału ETI ze szkołami ponadgimnazjalnymi regionu Jacek Lebiedź Gdańsk, 21 czerwca 2013.
Zagadnienia związane z energetyką jądrową w e-podręcznikach do chemii i do fizyki „Rad wykryłam, lecz nie stworzyłam, więc nie należy do mnie, a jest.
 Motywy działania  Program PEJ w I LO im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie  Organizacja I Konkursu Powiatowego  Realizacja programu PEJ w roku.
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Badania naukowe w obszarze fizyki, chemii i technologii jądrowej jako czynnik wzmacniający proces kształcenia kadr na przykładzie strategicznego projektu.
Szkoły wyższe na rzecz energetyki jądrowej
Uniwersytet Rzeszowski
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Energetyka jądrowa – ratunek czy zagrożenie? Katarzyna Szerszeń Wydział Mechaniczny W10 Nr indeksu:
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
1 Instytut Techniczny Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim Konferencja: Lubuskie Centrum Innowacji, styczeń
Reaktory jądrowe Kamil Niedziela. Reaktor jądrowy Reaktor jądrowy jest to urządzenie, w którym są przeprowadzane z kontrolowaną prędkością.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Pedagogika, studia II stopnia
Projekt Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Europejski Fundusz Społeczny
Zapis prezentacji:

Szkolenie edukatorów energetyki jądrowej we Francji 2009-2012 I EDUKACYJNE FORUM ENERGETYKI JĄDROWEJ Wiesław Gorączko Politechnika Poznańska Ministerstwo Gospodarki Warszawa 2 kwietnia 2014

Edukator – „pionier” edukacji nuklearnej w Polsce Będzie organizował na swojej uczelni kierunki studiów i specjalności związane z energetyką jądrową. Odbył staże i praktyki w : instytucjach edukacyjnych; ośrodkach treningowych; instytutach naukowo-badawczych; ośrodkach jądrowych; zakładach przemysłu jądrowego; składowiskach odpadów promieniotwórczych w krajach mających rozwinięty przemysł jądrowy i bogate doświadczenia w kształceniu kadr dla energetyki jądrowej. 2

Nuklearne „Tour deFrance” pierwszej polskiej grupy edukatorów energetyki jądrowej Etap I-wszy : Francja 1.11-15.12.2009 3

jądrowy cykl paliwowy 4 Wzbogacenie Chemia Produkcja paliwa Kopalnia uranu Reaktory Recykling paliwa (MOX) Obsługa Utylizacja Odpadów Przesył 4 Dystrybucja

„Tour de France” w liczbach ponad 2000 km w ciągu 6-ciu tygodni; 20-tu edukatorów; 13 ośrodków badawczych; 3 zakłady produkcji paliwa jądrowego i jego przeróbki; 3 elektrownie jądrowe; 3 składowiska odpadów promieniotwórczych; 8 szkół wyższych; 1 alarm w zakładzie produkcji paliwa jądrowego i przeróbki; 120 prezentacji i wszelkiego typu materiałów wykładowych. 5

Etap II 02.10-17.12.2010 Saclay Francja Nuclear Physics Neutronics SIREP Simulator Processes of Deffect Creation Material Science Thermo-Hydraulics PWR/EPR Pressurised Water Reactor Nuclear Fuel Cycle Reactor Kinetics ISIS Training Reactor Computer Codes Tripoli4, Apollo2, Flica4 Nuclear Reactor Systems Criticality Gen I - Gen IV Nuclear Safety 6

II etap w liczbach 11 tygodni - od 4 października do 17 grudnia 2010 25 edukatorów z 14 uczelni i instytutów naukowych 331 godzin wykładów, konferencji i ćwiczeń 8 wizyt technicznych dzięki pomocy Areva, EDF, GDF-Suez i CEA 12 projektów prezentowanych na zakończenie kursu przez edukatorów 6 edukatorów uczestniczyło w dwóch etapach 7

Etap III Indywidualny 02.10-16.12.2012 CEA Cadarache, Francja Radiation Protection Department CEA Cadarache 8

Udział w szkoleniu poszerzył i uaktualnił ofertę edukacyjną PP W trzech etapach szkolenia edukatorów energetyki jądrowej we Francji uczestniczyło dwóch pracowników naukowych i dydaktycznych Politechniki Poznańskiej Było to unikalne doświadczenie, które w pozytywny sposób wpłynęło na uaktualnienie i podniesienie kompetencji kadry Uczelni Udział w szkoleniu zaowocował między innymi otwarciem nowej specjalności „Energetyka jądrowa” na kierunku „Energetyka” oraz wprowadzeniem nowych przedmiotów do programów nauczania związanych bezpośrednio lub pośrednio z energetyką jądrową oraz nukleoniką. Udział w szkoleniu poszerzył i uaktualnił ofertę edukacyjną PP 9

Politechnika Poznańska Wsparcie Politechniki Poznańskiej dla szkół i nauczycieli Wielkopolski w zakresie poszerzenia oferty edukacyjnej dotyczącej energetyki jądrowej I EDUKACYJNE FORUM ENERGETYKI JĄDROWEJ Ministerstwo Gospodarki Warszawa 2 kwietnia 2014 Wiesław Gorączko Politechnika Poznańska

2

Realizacji celu głównego będą służyć następujące cele szczegółowe : Wzrost i utrzymanie poparcia społecznego dla rozwój energetyki jądrowej m.in. poprzez podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa w tym zakresie. cel 5 Zapewnienie wykwalifikowanych kadr dla rozwoju i funkcjonowania energetyki jądrowej. cel 7 Stworzenie silnego, efektywnego zaplecza naukowo-badawczego dla energetyki jądrowej. cel 8 3

Cel 5: zostanie osiągnięty przez systematyczne prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie energetyki jądrowej oraz, w konsekwencji, zapewnienie wysokiego poziomu akceptacji ze strony społeczeństwa dla realizacji Programu PEJ Cel 7: zostanie osiągnięty poprzez stworzenie systemu kształcenia i szkolenia w zakresie energetyki jądrowej (Planu rozwoju zasobów ludzkich na potrzeby energetyki jądrowej), uwzględniającego potrzeby zaangażowanych instytucji i możliwości ich zaspokojenia w kraju i za granicą. Cel 8: zostanie osiągnięty przez stworzenie, rozwój i efektywne funkcjonowanie skonsolidowanego zaplecza naukowo-badawczego energetyki jądrowej. 4

Kształcenie Kierunki i specjalności na uczelniach wyższych Konieczność powstania „Szerokiego Programu Edukacji Społecznej” edukującego i informującego społeczeństwo, nauczycieli, uczniów wszelkiego typu szkół, studentów i polityków o konieczności wprowadzenia energetyki jądrowej do systemu energetycznego kraju, przedstawienie wad i zalet energetyki jądrowej. 5

na każdym poziomie edukacji i wiedzę „młodego pokolenia” Rozwój energetyki jądrowej w Polsce wymaga, nowych programów edukacyjnych i szkoleniowych na każdym poziomie edukacji to inwestycja w rozwój zasobów ludzkich i wiedzę „młodego pokolenia” 6

2011 – Zespół Szkół Elektrycznych Gorzów Wielkopolski Przykłady działań edukacyjnych Politechniki Poznańskiej skierowanych do uczniów i nauczycieli Województwa Wielkopolskiego 2010 – LO Czarnków 2010 – Gimnazjum Lubasz 2011 – Zespół Szkół Elektrycznych Gorzów Wielkopolski 2011-2013 – Zespół Szkół Ogólnokształcących w Jarocinie Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Kalisz 2012 – Zespół Szkół Ogólnokształcących ZSO nr 2 Ostrzeszów 2012-2013 – Projekt POKL.09.01.02-30-321/11; Wiedza kluczem do sukcesu; Prowadzenie zajęć rozwojowych w zakresie chemii fizycznej; 7

Czy należy się bać odpadów promieniotwórczych z elektrowni jądrowej ? 2010 LO Czarnków Czy należy się bać odpadów promieniotwórczych z elektrowni jądrowej ? Systemy bezpieczeństwa elektrowni jądrowej ? 8

Gimnazjum Lubasz 2010 9

2011 – Zespół Szkół Elektrycznych Gorzów Wielkopolski 10 organizatorzy

2011-2013 – Zespół Szkół Ogólnokształcących w Jarocinie Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Kalisz organizatorzy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Kalisz Zespół Szkół Ogólnokształcących w Jarocinie Konferencje i sesje popularno-naukowe poświęcone energetyce jądrowej oraz konkursy 11

3 czerwca 2011 r Zespół Szkół Ogólnokształcących w Jarocinie Sesja popularno-naukowa poświęcona M. Curie Skłodowskiej pod hasłem „A wszystko zaczęło się od Pani Marii. Program : Promieniowanie jonizujące - wróg czy sprzymierzeniec, Politechnika Poznańska „Energia z atomu wzięta” - prezentacje uczniowskie laureatów konkursu Fukushima , Politechnika Poznańska Podsumowanie konkursów z fizyki i astronomii - Konkurs na plakat dydaktyczny „ Energia przyszłości” - wręczenie dyplomów, wystawa plakatów - Konkurs „Fuzja jądrowa” - Konkurs na prezentację multimedialną „ Energia z atomu wzięta” Lekcje Marii Curie-Skłodowskiej - projekty uczniowskie 12

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Jarocinie Sesja popularnonaukowa 25 maja 2012 Zespół Szkół Ogólnokształcących w Jarocinie Sesja popularnonaukowa „MIKRO I MEGAŚWIAT – świat, w którym żyjemy” Program: „Energetyka jądrowa szansą technologicznego i ekologicznego rozwoju Polski” Zespół Szkół Ogólnokształcących w Jarocinie Konkurs fizyczny „ Energia z atomu wzięta” Program „Główne problemy energetyki jądrowej” 17 maja 2013 13

Zespół Szkół Ogólnokształcących ZSO nr 2 Ostrzeszów 2012 Zespół Szkół Ogólnokształcących ZSO nr 2 Ostrzeszów Sesja Popularnonaukowa „Zanurzeni w morzu promieniowania” Główne problemy energetyki jądrowej – bezpieczeństwo, odpady promieniotwórcze, edukacja społeczna 15

Projekt POKL.09.01.02-30-321/11; Wiedza kluczem do sukcesu; Prowadzenie zajęć rozwojowych w zakresie chemii fizycznej; 2012/2013. 16

wykłady, ćwiczenia rachunkowe i praktyczne Tematy zajęć wykłady, ćwiczenia rachunkowe i praktyczne Temat Prowadzący 1 Promieniotwórczość naturalna i sztuczna Wiesław Gorączko 2 Promieniotwórczość człowieka 3 Promieniowanie jonizujące i oddziaływanie na materię 4 Od Marii Skłodowskiej – Curie do Edmunda Tellera Jędrzej Łukasiewicz 5 Zjawisko rozszczepienia jądra atomowego 6 Od rozszczepienia do prądu w żarówce 7 Budowa i techniczne zastosowanie reaktora jądrowego Janusz Wojtkowiak 8 System bezpieczeństwa reaktora i elektrowni 9 Medyczne, naukowe i techniczne zastosowanie promieniotwórczości 10 Odpady promieniotwórcze 11 Badanie promieniowania naturalnego (gleba, nawozy mineralne, przedmioty, materiały budowlane). 12 Kaseta paliwowa 17

Dzięki projektowi szkoły zakupiły na swój użytek między innymi przyrządy do pomiaru promieniotwórczości. Radiometr kieszonkowy EKO-D Dzięki radiometrom młodzież mogła praktycznie pomierzyć naturalne promieniowanie wybranych materiałów budowlanych, nawozów (naturalnych i sztucznych) oraz tło środowiskowe. 18

2008-2011 – Festiwal Nauki i Sztuki Poznań Inne działania edukacyjnych Politechniki Poznańskiej skierowanych do uczniów i nauczycieli Województwa Wielkopolskiego 2008-2011 – Festiwal Nauki i Sztuki Poznań 2011 – „Piękno Fizyki” Poznań Promocja kierunków „nuklearnych” Politechniki Poznańskiej skierowanych do uczniów i nauczycieli Województwa Wielkopolskiego „Drzwi Otwarte” Politechniki Lekcje Fizyki w szkołach średnich Wykłady dla uczniów szkół budowlanych 19

XI Festiwal - Energetyka Jądrowa dla Polski , 2008 Poznański Festiwal Nauki i Sztuki XI Festiwal - Energetyka Jądrowa dla Polski , 2008 XIII Festiwal - Z energią jądrową do kariery, 2010 XIV Festiwal - Odpady promieniotwórcze z elektrowni jądrowej. Przetwarzać czy gromadzić ?, 2011 20

wykłady dla uczniów szkół ponadpodstawowych Odpady promieniotwórcze z elektrowni jądrowej. Przetwarzać czy gromadzić ?, 2011 21

Elektrownie jądrowe w Polsce ?, 2010 Promocja Politechniki Poznańskiej wśród uczniów szkół poznańskich - wykłady Od uranu do prądu, 2010 Elektrownie jądrowe w Polsce ?, 2010 „Shot Naukowy” Telewizja Polska SA, 2011 22

Targi Budownictwa „Budma-2012” Seminarium edukacyjne Zbudujemy bezpiecznie, bezpieczną elektrownię jądrową Kadry dla polskiej energetyki jądrowej – to przyszłość dla ciebie Energetyka jądrowa i odnawialne źródła energii – sojusz czy konkurencja. 23

Dziękuję bardzo za uwagę