115 lat komunikacji miejskiej w Białymstoku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

20 lat funkcjonowania Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Budowa centralnego odcinka II linii metra
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
Strategia działania KZK GOP na lata
Pojęcie – komunikacja miejska Ustawa z dnia 6 września 2001 r
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Ścieżki Rowerowe.
TRANSPORT – jak się poruszasz ?
Alternatywa dla samochodu. Transport publiczny i rowerowy.
Determinanty cen Odległość przewozu Cechy ogólne klienta
Funkcjonowanie transportu lokalnego w Dzierżoniowie i w powiecie dzierżoniowskim Przygotował: Zygmunt Kuc Brzeg maja.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Komunikacja bez barier
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
Prywatyzacja usług publicznych.
Komunikacja i Turystyka
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
03/10/2008 Warsztat « Transport » Wystąpienie pani Jeannine MARQUAILLE Wiceprzewodniczącej Rady Regionu Nord - Pas de Calais odpowiedzialnej za sprawy.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
DOŚWIADCZENIA MPK KRAKÓW W EKSPLOATACJI AUTOBUSÓW ZASILANYCH GAZEM ZIEMNYM Ryszard Wróbel MPK Kraków
EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Dla Związku Komunikacyjnego Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie Katowice, sierpień 2011 r.
Propozycje zmian w istniejącym rozkładzie jazdy Na podstawie wniosków mieszkańców oraz badań potoków pasażerskich wykonanych na zlecenie Urzędu Miasta.
Współczesny tabor autobusowy
W AGLOMERACJI KRAKOWSKIEJ
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Elektroniczna Karta Miejska i Publiczne Punkty Dostępu do Internetu w Mieście Rybnik.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Czytelność układu linii
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
SIEĆ MOBILNYCH BILETOMATÓW W AUTOBUSACH KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W WARSZAWIE Nowoczesne, zautomatyzowane systemy sprzedaży biletów komunikacji miejskiej i.
Toruń, 31 lipca 2014 r. Zmiany w organizacji RUCHU DROGOWEGO I KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ od 1 sierpnia 2014 „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej.
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
INFORMACJA W ZAKRESIE UTRUDNIEŃ W ORGANIZACJI RUCHU DROGOWEGO
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Podstawowe elementy architektoniczne pojazdypojazdy infrastruktura drogowa terminale publiczne terminale osobiste repozytorium czasu rzeczywistego indywidualne.
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Prezentacja spółki 2015 r.. 6 oddziałów (Gdańsk, Poznań, Tarnów, Warszawa, Wrocław, Zabrze) 19 zakładów ponad 200 jednostek terenowych 2 Działamy w całej.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Działania Białostockiej Komunikacji Miejskiej w ramach projektu: „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku- Etap.
Gdańsk, 12 kwietnia 2016 Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą - ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych, zmiana organizacji na rondzie Marynarki Polskiej,
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Bezpieczne wakacje autokarem mł. insp. Jacek Zalewski Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2011 ROK. Nowe uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych nowa uchwała: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA na lata.
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Środki transportu kolejowego i drogowego
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
CZY WIESZ, ŻE...? … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne.
TRANSPORT W LUBLINIE WCZORAJ I DZIŚ
Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu

WSPÓLNY BILET „Koleje Mazowieckie - KM” sp. z o.o. milionów pasażerów
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

115 lat komunikacji miejskiej w Białymstoku jutro dziś wczoraj © Marcin Borejszo - BKM

Początki komunikacji miejskiej w Białymstoku Komunikacja miejska pod postacią tramwaju konnego funkcjonowała w latach 1895-1918. Miasto liczyło wówczas około 60 tys. mieszkańców. Tramwaje konne jeździły z szybkością 10 km/h m.in. do dworca kolejowego, przez ulicę Lipową, Kilińskiego, Warszawską do pętli w Zwierzyńcu. Bilet w zależności od klasy kosztował 3 lub 5 kopiejek. © Marcin Borejszo - BKM

Okres międzywojenny Po I wojnie światowej tramwaje zniknęły z naszych ulic. Obsługę miasta realizowała komunikacja autobusowa prowadzona przez przewoźników prywatnych, Zakłady „URSUS”, Spółdzielnię „Autokomunikacja” i PKP. © Marcin Borejszo - BKM

Po II wojnie światowej – odrodzenie komunikacji autobusowej W roku 1945 powołano Miejski Zakład Komunikacyjny przy ul. Warszawskiej 6. Miasto Białystok liczyło 50 tys. mieszkańców. Pasażerów woziło 5 samochodów ciężarowych z demobilu, zwanych „budami”. załoga MZK na tle ciężarówki, która po wojnie woziła białostoczan CHAUSSON - jeden z pierwszych autobusów w naszym mieście © Marcin Borejszo - BKM

Rozwój komunikacji w latach 50. i 60. W roku 1954 MZK przekształcono w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z zajezdnią na 120 autobusów przy ul. Jurowieckiej 44. Nowa zajezdnia MPK Ilość mieszkańców miasta wzrosła do 100 tys. Początki zajezdni na ul. Jurowieckiej © Marcin Borejszo - BKM

Rozwój komunikacji w latach 50. i 60. W roku 1954 autobusy kursowały na sześciu liniach łączących najważniejsze dzielnice. Tabor liczący 21 wozów przewiózł ok. 9 milionów pasażerów. W połowie lat 60. 112 autobusów przewiozło rocznie ok. 46 milionów pasażerów. Autobus San był pierwszym autobusem przystosowanym do ruchu miejskiego. © Marcin Borejszo - BKM

Komunikacja miejska w latach 60. W 1960 roku wycofano konduktorów. Wprowadzono zasadę kasowania biletów przez pasażerów. W autobusach pojawiły się kasowniki. Rok 1960. Autobus linii 8 w centrum miasta. Liczba mieszkańców Białegostoku wzrosła do 122 tys. © Marcin Borejszo - BKM

Lata 70. – dalszy rozwój komunikacji. W roku 1970 122 autobusy przewiozły 50 milionów pasażerów. Rok 1970. Autobusy na ul. Lipowej Rok 1970. Autobusy przed dworcem PKP © Marcin Borejszo - BKM

Lata 70. – dalszy rozwój komunikacji. Uroczyste otwarcie Budowa nowej zajezdni W roku 1977 przy ul. Składowej 11 uruchomiono nowoczesną zajezdnię na 300 autobusów. © Marcin Borejszo - BKM

Lata 80. i 90. W latach 80. pojawiły się na naszych ulicach pierwsze autobusy przegubowe marki Ikarus. Niektóre służą nam do dziś. W ciągu 10 lat liczba autobusów wzrosła o ponad 60%. W roku 1990 319 autobusów przewiozło 91 milionów pasażerów. © Marcin Borejszo - BKM

Lata 90. – zderzenie z rzeczywistością W latach 90. na ulicach królowały Jelcze. W owym czasie były to bardzo nowoczesne autobusy. W związku ze wzrostem zamożności społeczeństwa coraz więcej ludzi przesiadło się do własnych samochodów. Poskutkowało to spadkiem ilości pasażerów komunikacji miejskiej. W roku 1995 było to 82 mln. osób. © Marcin Borejszo - BKM

Koniec MPK – początek nowej ery W wyniku strajku w roku 1991 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przestało istnieć. Na bazie MPK  powstały trzy niezależne spółki: Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Komunalny Zakład Komunikacyjny W latach 1991 – 2003 rolę organizatora transportu pełnił Zakład Obsługi Komunikacji Miejskiej. Na podstawie zawartych porozumień 6 gmin ościennych zostało objętych transportem zbiorowym organizowanym przez Gminę Białystok. Z początkiem 2003r. uruchomiono 3 linie nocne. W roku 2003 sieć miejskiego transportu zbiorowego obejmowała obszar 139 km2 © Marcin Borejszo - BKM

Nowy wiek. Nowa jakość. W 2004 r. Zakład Obsługi Komunikacji Miejskiej został zlikwidowany. Obowiązki w zakresie obsługi komunikacji miejskiej przejął Urząd Miejski. 33 linie komunikacyjne obsługiwane autobusami marki Ikarus, Jelcz, MAN, Mercedes, Solaris przewiozły ok. 115 mln. pasażerów. Udział autobusów niskopodłogowych wzrósł do 33 % ogólnego stanu inwentarzowego. © Marcin Borejszo - BKM

Białostocka Komunikacja Miejska dla Pasażera Obecnie realizujemy poniższe cele: Zapewnienie nowego, niskopodłogowego taboru autobusowy spełniającego najwyższe normy czystości spalin. Poprawa bezpieczeństwa osobistego: monitoring wideo oraz usprawniona łączność kierowcy z Policją i Strażą Miejską. Budowa wygodniejszych, nowoczesnych przystanków autobusowych. Wdrażanie przyjaznych dla Pasażerów rozwiązań np.: komunikatów głosowych w autobusie, umożliwienie przewozu rowerów, rozszerzone kanały informacyjne: infolinia, internet, telefon komórkowy. Unowocześnienie taryfy biletowej - wprowadzenie nowych typów biletów. © Marcin Borejszo - BKM

Białostocka Komunikacja Miejska w liczbach W mieście funkcjonują 34 linie komunikacyjne W weekendy dodatkowo funkcjonują 3 linie nocne Wpływy z biletów pokrywają 58% kosztów, 42% to dotacja. Autobusy na przystankach zatrzymują się ok. 110 000 razy w ciągu doby. Liczba przewożonych pasażerów: ok.100 mln Roczna liczba przejechanych kilometrów: ok. 17 mln Długość linii komunikacyjnych: 480 km Długość tras komunikacyjnych: 185 km Ilość przystanków: 681 Liczba wozów w ruchu: 243 © Marcin Borejszo - BKM

Dążenie do doskonałości Komunikacja stale podnosi jakość swoich usług. Projekt „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku” zaowocował modernizacją części infrastruktury drogowej oraz zakupem nowego taboru. Nowoczesne pojazdy zapewniają wygodę oraz bezpieczeństwo jazdy, jednocześnie ograniczając negatywny wpływ transportu na środowisko. Kolejne etapy projektu zakładają dalsze podnoszenie komfortu podróży, zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej jako alternatywy dla samochodu. Pierwszy w Polsce autobus z silnikiem spełniającym normę EURO4 został sprzedany do Białegostoku. Najnowsze autobusy marki Solaris są napędzane silnikami spełniającymi najsurowszą normę czystości spalin EURO5 © Marcin Borejszo - BKM

BKM Bliżej celu BKM inwestuje w nowoczesne rozwiązania, wychodząc naprzeciw potrzebom pasażerów. Osoby niewidome lub słabo widzące mogą korzystać z rozkładu jazdy w telefonach komórkowych. W najbliższej przyszłości zostanie wdrożony system dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach oraz elektroniczna karta miejska. © Marcin Borejszo - BKM

System Informacji Pasażerskiej W najbliższym czasie wdrożymy system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym dla pojazdów komunikacji miejskiej w Białymstoku. TABLICA SIP GPS SERWER System za pomocą GPS będzie na bieżąco monitorował pozycję wszystkich autobusów i wyświetlał na przystankach RZECZYWISTY czas odjazdu, uwzględniając wszelkie utrudnienia w ruchu. © Marcin Borejszo - BKM

Elektroniczna Karta Miejska Już niedługo pasażerowie Białostockiej Komunikacji Miejskiej będą mogli korzystać z biletu elektronicznego. Na karcie miejskiej będą dostępne wszystkie dotychczasowe typy biletów. Docelowo w mieście stanie 30 automatów biletowych, w których będzie można doładować Białostocką Kartę Miejską. © Marcin Borejszo - BKM

Przyszłość komunikacji miejskiej. Renesans tramwaju w krajach rozwiniętych. Wyśrubowane normy czystości spalin EURO5 i EEV. Próby z paliwami alternatywnymi pochodzenia roślinnego – biopaliwa, bioetanol. Coraz powszechniej stosowany gaz ziemny CNG. Coraz więcej autobusów z napędem hybrydowym. Ogniwa wodorowe w użyciu prawdopodobnie za 10 lat. Rozwój rozwiązań komunikacyjnych łączących różne środki transportu. Rowerzyści stają się równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego – budowie dróg w miarę możliwości towarzyszy budowa ścieżek rowerowych. © Marcin Borejszo - BKM

115 lat komunikacji miejskiej w Białymstoku 1895 - 2010 © Marcin Borejszo - BKM