115 lat komunikacji miejskiej w Białymstoku jutro dziś wczoraj © Marcin Borejszo - BKM
Początki komunikacji miejskiej w Białymstoku Komunikacja miejska pod postacią tramwaju konnego funkcjonowała w latach 1895-1918. Miasto liczyło wówczas około 60 tys. mieszkańców. Tramwaje konne jeździły z szybkością 10 km/h m.in. do dworca kolejowego, przez ulicę Lipową, Kilińskiego, Warszawską do pętli w Zwierzyńcu. Bilet w zależności od klasy kosztował 3 lub 5 kopiejek. © Marcin Borejszo - BKM
Okres międzywojenny Po I wojnie światowej tramwaje zniknęły z naszych ulic. Obsługę miasta realizowała komunikacja autobusowa prowadzona przez przewoźników prywatnych, Zakłady „URSUS”, Spółdzielnię „Autokomunikacja” i PKP. © Marcin Borejszo - BKM
Po II wojnie światowej – odrodzenie komunikacji autobusowej W roku 1945 powołano Miejski Zakład Komunikacyjny przy ul. Warszawskiej 6. Miasto Białystok liczyło 50 tys. mieszkańców. Pasażerów woziło 5 samochodów ciężarowych z demobilu, zwanych „budami”. załoga MZK na tle ciężarówki, która po wojnie woziła białostoczan CHAUSSON - jeden z pierwszych autobusów w naszym mieście © Marcin Borejszo - BKM
Rozwój komunikacji w latach 50. i 60. W roku 1954 MZK przekształcono w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z zajezdnią na 120 autobusów przy ul. Jurowieckiej 44. Nowa zajezdnia MPK Ilość mieszkańców miasta wzrosła do 100 tys. Początki zajezdni na ul. Jurowieckiej © Marcin Borejszo - BKM
Rozwój komunikacji w latach 50. i 60. W roku 1954 autobusy kursowały na sześciu liniach łączących najważniejsze dzielnice. Tabor liczący 21 wozów przewiózł ok. 9 milionów pasażerów. W połowie lat 60. 112 autobusów przewiozło rocznie ok. 46 milionów pasażerów. Autobus San był pierwszym autobusem przystosowanym do ruchu miejskiego. © Marcin Borejszo - BKM
Komunikacja miejska w latach 60. W 1960 roku wycofano konduktorów. Wprowadzono zasadę kasowania biletów przez pasażerów. W autobusach pojawiły się kasowniki. Rok 1960. Autobus linii 8 w centrum miasta. Liczba mieszkańców Białegostoku wzrosła do 122 tys. © Marcin Borejszo - BKM
Lata 70. – dalszy rozwój komunikacji. W roku 1970 122 autobusy przewiozły 50 milionów pasażerów. Rok 1970. Autobusy na ul. Lipowej Rok 1970. Autobusy przed dworcem PKP © Marcin Borejszo - BKM
Lata 70. – dalszy rozwój komunikacji. Uroczyste otwarcie Budowa nowej zajezdni W roku 1977 przy ul. Składowej 11 uruchomiono nowoczesną zajezdnię na 300 autobusów. © Marcin Borejszo - BKM
Lata 80. i 90. W latach 80. pojawiły się na naszych ulicach pierwsze autobusy przegubowe marki Ikarus. Niektóre służą nam do dziś. W ciągu 10 lat liczba autobusów wzrosła o ponad 60%. W roku 1990 319 autobusów przewiozło 91 milionów pasażerów. © Marcin Borejszo - BKM
Lata 90. – zderzenie z rzeczywistością W latach 90. na ulicach królowały Jelcze. W owym czasie były to bardzo nowoczesne autobusy. W związku ze wzrostem zamożności społeczeństwa coraz więcej ludzi przesiadło się do własnych samochodów. Poskutkowało to spadkiem ilości pasażerów komunikacji miejskiej. W roku 1995 było to 82 mln. osób. © Marcin Borejszo - BKM
Koniec MPK – początek nowej ery W wyniku strajku w roku 1991 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przestało istnieć. Na bazie MPK powstały trzy niezależne spółki: Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Komunalny Zakład Komunikacyjny W latach 1991 – 2003 rolę organizatora transportu pełnił Zakład Obsługi Komunikacji Miejskiej. Na podstawie zawartych porozumień 6 gmin ościennych zostało objętych transportem zbiorowym organizowanym przez Gminę Białystok. Z początkiem 2003r. uruchomiono 3 linie nocne. W roku 2003 sieć miejskiego transportu zbiorowego obejmowała obszar 139 km2 © Marcin Borejszo - BKM
Nowy wiek. Nowa jakość. W 2004 r. Zakład Obsługi Komunikacji Miejskiej został zlikwidowany. Obowiązki w zakresie obsługi komunikacji miejskiej przejął Urząd Miejski. 33 linie komunikacyjne obsługiwane autobusami marki Ikarus, Jelcz, MAN, Mercedes, Solaris przewiozły ok. 115 mln. pasażerów. Udział autobusów niskopodłogowych wzrósł do 33 % ogólnego stanu inwentarzowego. © Marcin Borejszo - BKM
Białostocka Komunikacja Miejska dla Pasażera Obecnie realizujemy poniższe cele: Zapewnienie nowego, niskopodłogowego taboru autobusowy spełniającego najwyższe normy czystości spalin. Poprawa bezpieczeństwa osobistego: monitoring wideo oraz usprawniona łączność kierowcy z Policją i Strażą Miejską. Budowa wygodniejszych, nowoczesnych przystanków autobusowych. Wdrażanie przyjaznych dla Pasażerów rozwiązań np.: komunikatów głosowych w autobusie, umożliwienie przewozu rowerów, rozszerzone kanały informacyjne: infolinia, internet, telefon komórkowy. Unowocześnienie taryfy biletowej - wprowadzenie nowych typów biletów. © Marcin Borejszo - BKM
Białostocka Komunikacja Miejska w liczbach W mieście funkcjonują 34 linie komunikacyjne W weekendy dodatkowo funkcjonują 3 linie nocne Wpływy z biletów pokrywają 58% kosztów, 42% to dotacja. Autobusy na przystankach zatrzymują się ok. 110 000 razy w ciągu doby. Liczba przewożonych pasażerów: ok.100 mln Roczna liczba przejechanych kilometrów: ok. 17 mln Długość linii komunikacyjnych: 480 km Długość tras komunikacyjnych: 185 km Ilość przystanków: 681 Liczba wozów w ruchu: 243 © Marcin Borejszo - BKM
Dążenie do doskonałości Komunikacja stale podnosi jakość swoich usług. Projekt „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku” zaowocował modernizacją części infrastruktury drogowej oraz zakupem nowego taboru. Nowoczesne pojazdy zapewniają wygodę oraz bezpieczeństwo jazdy, jednocześnie ograniczając negatywny wpływ transportu na środowisko. Kolejne etapy projektu zakładają dalsze podnoszenie komfortu podróży, zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej jako alternatywy dla samochodu. Pierwszy w Polsce autobus z silnikiem spełniającym normę EURO4 został sprzedany do Białegostoku. Najnowsze autobusy marki Solaris są napędzane silnikami spełniającymi najsurowszą normę czystości spalin EURO5 © Marcin Borejszo - BKM
BKM Bliżej celu BKM inwestuje w nowoczesne rozwiązania, wychodząc naprzeciw potrzebom pasażerów. Osoby niewidome lub słabo widzące mogą korzystać z rozkładu jazdy w telefonach komórkowych. W najbliższej przyszłości zostanie wdrożony system dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach oraz elektroniczna karta miejska. © Marcin Borejszo - BKM
System Informacji Pasażerskiej W najbliższym czasie wdrożymy system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym dla pojazdów komunikacji miejskiej w Białymstoku. TABLICA SIP GPS SERWER System za pomocą GPS będzie na bieżąco monitorował pozycję wszystkich autobusów i wyświetlał na przystankach RZECZYWISTY czas odjazdu, uwzględniając wszelkie utrudnienia w ruchu. © Marcin Borejszo - BKM
Elektroniczna Karta Miejska Już niedługo pasażerowie Białostockiej Komunikacji Miejskiej będą mogli korzystać z biletu elektronicznego. Na karcie miejskiej będą dostępne wszystkie dotychczasowe typy biletów. Docelowo w mieście stanie 30 automatów biletowych, w których będzie można doładować Białostocką Kartę Miejską. © Marcin Borejszo - BKM
Przyszłość komunikacji miejskiej. Renesans tramwaju w krajach rozwiniętych. Wyśrubowane normy czystości spalin EURO5 i EEV. Próby z paliwami alternatywnymi pochodzenia roślinnego – biopaliwa, bioetanol. Coraz powszechniej stosowany gaz ziemny CNG. Coraz więcej autobusów z napędem hybrydowym. Ogniwa wodorowe w użyciu prawdopodobnie za 10 lat. Rozwój rozwiązań komunikacyjnych łączących różne środki transportu. Rowerzyści stają się równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego – budowie dróg w miarę możliwości towarzyszy budowa ścieżek rowerowych. © Marcin Borejszo - BKM
115 lat komunikacji miejskiej w Białymstoku 1895 - 2010 © Marcin Borejszo - BKM