Szkoła Promująca Zdrowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Promująca Zdrowie
Advertisements

Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
w nowej podstawie programowej
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Posumowanie projektu Szkoła Promująca Zdrowie
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Szkoła Podstawowa nr 139, im
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROJEKTU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
RODZICE W SZKOLE.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Szkoła Podstawowa nr 5 w Chojnicach otrzymała
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
Szkoła promująca zdrowie
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI 27 MAJA 2014 Szkoła Podstawowa Nr 149 z klasami integracyjnymi im. Obrońców Westerplatte W Łodzi.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
Miejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie Miasta Lublin przykładem dobrej praktyki wspierania rozwoju Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Szkoła Promująca Zdrowie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Witamy w Szkole Promującej Zdrowie ZSO nr 13 w Sosnowcu
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
PROGRAM SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Szkoła Promująca Zdrowie

Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie? Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie : podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi, zwłaszcza rodziców do podjęcia podobnych starań.

Jakie są główne cechy Szkoły Promującej Zdrowie? 1.Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły. 2.Etos zdrowia w szkole. 3.Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.

Jakie są cele Szkoły Promującej Zdrowie?: Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej.     Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.: kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej, zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów, umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,

zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki, włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania, wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego, włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej

Szkołę promującą zdrowie tworzą lub współuczestniczą w jej tworzeniu: - uczniowie; -nauczyciele; -rodzice; - inni pracownicy szkoły; - inne osoby ze społeczności lokalnej.

O PROMOCJI ZDROWIA Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80 dwudziestego wieku. W 1991 r. Światowa Organizacja Zdrowia zaproponowała Polsce, Czechosłowacji i Węgrom realizację projektu: „Szkoła promująca zdrowie”. W 1992 r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Polska przystąpiła do niej i tak stopniowo w całym kraju szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Ruch szkół promujących zdrowie rozwija się w Europie i obejmuje obecnie 45 krajów stowarzyszonych w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, którym wspólnie patronuje Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i Komisja Europejska.

Standardy szkoły promującej zdrowie Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto:

Standard pierwszy Pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. Określenie: pomagać społeczności szkolnej zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie oznacza podejmowane w szkole działania, które umożliwią członkom społeczności szkolnej: Lepiej poznać i zrozumieć: pojęcie „zdrowie”(w holistycznym ujęciu), czynniki warunkujące zdrowie, koncepcję promocji zdrowia, koncepcję szkoły promującej zdrowie, korzyści z tworzenia takiej szkoły dla siebie i innych ludzi. Zaakceptować: własną odpowiedzialność za zdrowie swoje, innych ludzi i tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu, aktywne uczestnictwo w tworzeniu SzPZ.

Standard drugi Zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: − uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej (w tym rodziców) i społeczności lokalnej, − skuteczności i długofalowości działań. Zarządzanie projektami promocji zdrowia -określenie to jest rozumiane tu jako: tworzenie struktury ułatwiającej organizację i koordynację działań, powiązanie projektów promocji zdrowia z polityką szkoły, jej programem wychowawczym i programem profilaktyki, tworzenie warunków do uczestnictwa i współdziałania jak największej liczby członków społeczności szkolnej, rodziców i przedstawicieli społeczności lokalnej na zasadach partnerstwa, dążenie do skuteczności działań i ich kontynuacji w dłuższym okresie czasu. Uczestnictwo, partnerstwo, współdziałanie Są to podstawowe elementy koncepcji SzPZ, przyjęte w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, a także w Polsce.

Standard trzeci Prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności.

Standard czwarty Tworzy klimat społeczny sprzyjający: − satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, − zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, − uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.

Standard piąty Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.

Są to standardy jakości pracy szkoły w zakresie promocji zdrowia Są to standardy jakości pracy szkoły w zakresie promocji zdrowia. Standardy te spełniają dwie funkcje: Wyznaczają główne kierunki pracy (cechy) SzPZ. Opisują one jej model oraz specyfikę wyróżniającą te szkoły od innych, które nie podjęły się tworzenia SzPZ. Przy tym szerszym pojęciu niektóre standardy „zazębiają się”. Stanowią punkt wyjścia do programowania ewaluacji SzPZ, czyli sprawdzania, w jakim stopniu szkoła zbliża się do poziomu, który można by uznać za „idealny”.

Jak zostać Szkołą Promującą Zdrowie.. KRYTERIA  OGÓLNE: Placówki należące do Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie powinno cechować: aktywne działanie na rzecz promocji zdrowia w placówce i środowisku lokalnym, co znajdzie odzwierciedlenie w dokumentacji placówki. przekonanie dyrektora placówki i większości członków środowiska ( Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców, Samorząd Uczniowski, pracowników administracyjnych), o słuszności idei SzPZ. aktywne i twórcze zaangażowanie w realizację ścieżek edukacyjnych – edukacja prozdrowotna i ekologiczna.

W Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie przyjęto, że szkoła promująca zdrowie jest inwestycją dla edukacji, zdrowia i demokracji Zbudowana jest na zasadach demokracji. Przestrzega równości w dostępie do edukacji, jest wolna od represji, lęku i ośmieszania. Wzmacnia kompetencje do działania i dokonywania zmian. Dostosowuje program nauczania do obecnych i przyszłych potrzeb młodych ludzi, stymuluje ich kreatywność, zachęca do wysiłku. Inspiruje nauczycieli, stymuluje ich rozwój osobisty i zawodowy

Charakterystycznymi cechami szkoły promującej zdrowie jest: współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną, otwartość i partnerstwo we wspólnym rozwiązywaniu problemów danej społeczności lokalnej. Dzięki temu to, czego dziecko uczy się w klasie może być wspierane przez rodzinę i społeczność lokalną.

Struktura SzPZ Prace nad tworzeniem SzPZ organizowane są przez szkolnego koordynatora i zespół ds. promocji zdrowia. W skład szkolnego zespołu promocji zdrowia wchodzą przedstawiciele wszystkich grup społeczności szkolnej: - nauczyciele i inni pracownicy szkoły, -uczniowie, -pielęgniarka szkolna, - rodzice, - osoby z samorządu lokalnego lub innej organizacji

SZKOLNY KOORDYNATOR SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie pełni rolę lidera, który inicjuje i ułatwia dokonywanie zmian oraz stwarza warunki do pracy przynoszącej sukcesy.

Zadania koordynatora: Pozyskiwanie uczestnictwa członków społeczności szkolnej i sojuszników wśród rodziców i w społeczności lokalnej oraz podjęcie wzajemnych zobowiązań, niezbędnych dla skutecznych działań. Inicjowanie, organizacja i koordynowanie prac związanych z promocją zdrowia w szkole (planowanie i ewaluacja działań). Kierowanie pracą szkolnego zespołu ds. promocji zdrowia. Współudział w kształceniu pracowników szkoły w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej. Współdziałanie z zespołem (wojewódzkim lub terenowym) wspierającym pracę szkół. Rozwijanie własnych umiejętności z zakresu promocji zdrowia, współdziałania z innymi ludźmi i kierowanie ich pracą.   Koordynator ściśle współpracuje z zespołem ds. promocji zdrowia w zakresie planowania, monitorowania i sporządzania raportów z realizacji podjętych działań.

SZKOLNY ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA Zadania i organizacja pracy: 1.Organizacja spotkań zespołu: spotkania przy planowaniu pracy na bieżący rok szkolny i przy sporządzaniu sprawozdań z realizacji planu pracy, spotkania podsumowujące różne etapy pracy, spotkania otwarte – „każdy mile widziany”, praca metodą warsztatową – wspólne poszukiwanie rozwiązań. 2.Podejmowanie decyzji. 3.Podział pracy: ustalenie zakresu obowiązków, równomierne rozdzielenie pracy między wszystkich członków zespołu.

Dokumentacja pracy zespołu Dokumentacją pracy zespołu są: programy 3 letnie Szkoły Promującej Zdrowie, plany pracy na dany rok szkolny, sprawozdania z realizacji planu pracy, raporty podsumowujące kolejne etapy przynależności do Szkół Promujących Zdrowie.

Dziękuje za uwagę Eugenia Zarzyńska Szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie Wioletta Konieczna Dyrektor Szkoły