Dotacje na otworzenie działalności gospodarczej w świetle wyników Badania skuteczności wsparcia realizowanego w ramach komponentu regionalnego PO KL 2007-2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
ZAŁOŻENIA WOJEWÓDZKIEGO URZĘDU PRACY NA ROK 2010 W ZAKRESIE WDRAŻANIA DZIAŁAŃ ORAZ PO KL.
Działania na rzecz aktywizacji zawodowej kobiet realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Limanowej POWIATOWY URZĄD PRACY W LIMANOWEJ.
Stan wdrażania PO KL Bydgoszcz, 13 maja 2011 r.. Postęp finansowy.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Sytuacja na rynku pracy
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Lublin, 29 listopada 2011 r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wsparcie dla matek powracających na rynek pracy oferowane przez Europejski Fundusz Społeczny Prezentacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Centrum Biznesu Małopolski Zachodniej Sp. z o.o. Oświęcim, Agnieszka Byrdziak.
1 DZIAŁANIA URZĘDÓW PRACY W KONTEKŚCIE PO KL I RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO – POMORSKIM TORUŃ, MARZEC 2008 ROK.
Joanna Brzozowska – Wabik związek lustracyjny spółdzielni pracy
Jesteś młody ? Wykorzystaj swój potencjał!!! Działanie 1.2 Projekt TWÓJ START- NASZYM WYZWANIEM.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2011 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości w ramach Poddziałania 6.2 i PO KL 9 czerwca2011.
1 Regionalny Program Przedsiębiorczy Pomorzanin Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Planowany sposób wdrażania POKL w Małopolsce w 2012r. Najważniejsze konkursy i kryteria Roman Ciepiela Wicemarszałek.
Własna firma? To możliwe! Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia PO KL Prezentacja projektu Własna firma?
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Powiatowy Urząd Pracy w Golubiu-Dobrzyniu w partnerstwie z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Toruniu oraz pozostałymi urzędami pracy z województwa kujawsko-pomorskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Dotacje i pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata Sylwia Bednarczyk-Mikuli.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
PRACOWNIKU OŚWIATY – SKORZYSTAJ Z NOWYCH MOŻLIWOŚCI Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dodatkowe środki dla regionu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szczecin, dnia r.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Sprawozdanie z działań ewaluacyjnych realizowanych przez Instytucję Pośredniczącą PO KL II stopnia – Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku w 2014 r. Gdańsk,
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu „Przedsiębiorczość szansą na rozwój regionu kujawsko – pomorskiego Działanie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Doświadczenia Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie jako beneficjenta przy realizacji projektów własnych Perspektywa finansowa
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Konferencja współfinansowana.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Wpływ realizacji PO KL na rozwój Dolnego Śląska Barbara Dziubak – Zastępca Dyrektora Wydziału Zarządzania PO KL w Departamencie Funduszy Europejskich.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Dotacje na otworzenie działalności gospodarczej w świetle wyników Badania skuteczności wsparcia realizowanego w ramach komponentu regionalnego PO KL Kraków

Dotacje na otworzenie działalności gospodarczej w PO KL przyznawane są w ramach: Poddziałania Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych - projekty systemowe, Działania 6.2 – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia - projekty konkursowe, Poddziałania Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie – projekty konkursowe. W wyniku przeglądu śródokresowego PO KL wprowadzono preferencyjne pożyczki na otworzenie działalności gospodarczej dla osób w Działaniu 6.2.

Priorytet VI: udzielono ok. 187 tys. dotacji na założenie działalności gospodarczej podpisano 450 umów o udzielenie pożyczki na założenie własnego biznesu Charakterystyka odbiorców dotacji na założenie działalności gospodarczej: mężczyźni (112, 2 tyś.), kobiety (ok 75 tyś.), osoby w wieku ( 35,2 tyś.), w wieku (ok 18 tyś.), osoby zamieszkujące tereny wiejskie (75,4 tyś), osoby niepełnosprawne (ok 5 tyś.), osoby długotrwale bezrobotne (51,3 tyś.). Kilka liczb dotyczących dotacji w PO KL (stan )

Podział na województwa Priorytet VI Kilka liczb dotyczących dotacji w PO KL (stan ) W Priorytecie VIII przyznano blisko 5 tys. dotacji Łącznie dzięki dotacjom utworzono blisko 195 tys. miejsc pracy

Badanie skuteczności wsparcia realizowanego w ramach komponentu regionalnego PO KL Cykliczne badanie realizowane przez Instytucję Zarządzającą PO KL w latach i Główny cel obecnej edycji badania: określenie skuteczności zrealizowanego wsparcia w Priorytecie VI,VII,VIII a także w Działaniu 9.3 – rozumianej jako znalezienie pracy lub samozatrudnienie w przypadku osób dotychczas niepracujących oraz podwyższenie jakości zatrudnienia doszkalających się w projektach osób pracujących, ocena skuteczności wsparcia w postaci dotacji przyznawanej na rozpoczęcie działalności gospodarczej (6.1.3, 6.2 i 8.1.2) – przeżywalność utworzonych firm. Metody badawcze: wywiady telefoniczne (CATI) i zogniskowane wywiady grupowe (FGI) z uczestnikami projektów, którzy ukończyli wsparcie.

Badanie skuteczności wsparcia realizowanego w ramach komponentu regionalnego PO KL I etap badania zrealizowany został w czerwcu 2013 r. i objął uczestników projektów którzy: zakończyli udział w projektach w terminie (badanie sytuacji 6-miesięcy po), założyli firmy ponad 18 miesięcy przed realizacją badania. II etap badania zrealizowany w grudniu 2013 r. objął uczestników projektów którzy: zakończyli udział w projektach w terminie (badanie sytuacji 6- miesięcy po).

Wyniki I etapu badania Perspektywa pół roku od zakończenia udziału w projekcie: uczestnicy Poddziałania średnio otrzymali 17 tys. zł (max. 22 tys. zł) na uruchomienie własnej firmy. W projektach konkursowych średnia wysokość dotacji wynosiła dwukrotnie więcej (ponad 35 tys. zł), na tle ogółu osób rejestrujących działalność gospodarczą, przedsiębiorcy PO KL wypadają na lepiej wykształconych i młodszych, przypadku co piątego badanego wsparcie sprowadzało się jedynie do przekazania dotacji, jednak w przeważającej mierze pozyskiwanym dotacjom towarzyszyły szkolenia i działania doradcze – głównie w projektach konkursowych, dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej mają najwyższą skuteczność pośród oferowanych form wsparcia. Prawie wszyscy jej odbiorcy są zdania, że przyznane środki były dla nich bardzo (86%) i raczej (12%) pomocne, a projekt w znacznym stopniu przyczynił się do prowadzenia przez nich firmy (79%).

Wyniki I etapu badania Perspektywa 18 miesięcy od zakończenia udziału w projekcie: w pół roku od założenia działalności nadal istnieje ponad 99% z nich, po 18 miesiącach 79%, a po 30 miesiącach 60%, 20% działających na rynku firm tworzy nowe miejsca pracy, funkcjonowanie jednej utworzonej firmy wiąże się z istnieniem około półtora miejsca pracy – dla właściciela i dodatkowych współpracowników, ponad co trzeci przedsiębiorca planuje zatrudnić w ciągu najbliższego roku nowych pracowników, 53 tys. zł rocznie przychody utworzonych firm. Uzyskane zyski wynoszą ok. 25 tys. zł rocznie, jakość utworzonych miejsc pracy nie jest wysoka. Większość to raczej stali współpracownicy – osoby nie zatrudnione na etat. Przeciętne wynagrodzenie pracownika to 1,5 tys.

Wyniki I etapu badania

Działanie 6.2 i Poddziałanie cechowały się większym prawdopodobieństwem przetrwania firmy w okresie od 12 do 24 miesięcy po jej zarejestrowaniu niż Poddziałanie Po upływie 2 lat różnica ta wydaje się zacierać. Wyniki I etapu badania

Firmy utworzone dzięki wsparciu EFS charakteryzują się większą przeżywalnością na przestrzeni 2-3 lat niż ogół działalności gospodarczych osób fizycznych w Polsce Wyniki I etapu badania

Wyniki II etapu badania W 6 miesięcy po udzieleniu wsparcia 59% uczestników, którzy dotychczas byli bezrobotni pracowało (34% wykonywało pracę najemną, a 25% było samozatrudnionych). 96% utworzonych firm w 6 miesięcy po zakończeniu wsparcia nadal funkcjonowało.

Ocena w opinii uczestnika - Skala od 1 do 10 Wpływ na samozatrudnienie silniejszy niż ogółem na podjęcie pracy – efekty dotacji. Wsparcie oceniane lepiej przez osoby, którym trudniej samodzielnie znaleźć pracę (kobiety, mieszkańcy wsi, osoby bez wyższego wykształcenia). Tak jak w przypadku poprzedniej fali skuteczność dotacji jest najwyżej oceniania wśród uczestników projektów. Wyniki II etapu badania

Wnioski na przyszłość uściślenie kryteriów przyznawania dotacji (lub pożyczki) na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez osoby niepracujące, tak aby ta forma wsparcia trafiała do osób, które zarazem mają niskie szanse podjęcia pracy najemnej i wysokie szanse utrzymania nowej działalności gospodarczej, dalsza profesjonalizacja usług szkoleniowo-doradczych oferowanych przed uruchomieniem działalności gospodarczej, wzmocnienie usług doradczych oferowanych ze strony jednostek otoczenia biznesu, tworzenie ścieżek wsparcia szkoleniowo-doradczego, obejmującego zarówno fazę poprzedzającą uruchomienie nowej działalności gospodarczej, jak i dalsze etapy jej rozwoju, zapewnienie w większej skali dostępności usług mentoringowych dla nowo uruchomionych inicjatyw gospodarczych, włączanie do programów szkoleń tematyki prawnych aspektów funkcjonowania działalności gospodarczej, w ramach działań doradczych położenie większego nacisku na kwestie pozyskiwania nowych klientów i współpracy z funkcjonującymi już przedsiębiorstwami, aktywizacja instrumentów inżynierii finansowej (mikrofinansowanie).

Dziękuję za uwagę Departament Europejskiego Funduszu Społecznego