Przysiek 16.05.2014 POLITYKA TERYTORIALNA JAKO INSTRUMENT ROZWOJU WOJEWÓDZTWA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Strategia Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do roku 2020
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Perspektywa i taktyka ubiegania się o środki europejskie w latach Założenia i cele Projektu doradczego Teraz Limanowa Wystąpienie Ekspertów CERTUS.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
ZAŁOŻENIA POLITYKI TERYTORIALNEJ WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Uchwała Zarządu Województwa nr 43/1605/13 z dnia
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bliżynie Bliżyn, 18 czerwca 2009 roku.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Projekt nr 1.48 „Kompleksowe formy reintegracji społecznej i zawodowej w ś rodowisku lokalnym” – projekt współfinansowany ze ś rodków finansowych Europejskiego.
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: edukacja i kultura.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania założeń polityki terytorialnej 6 listopada 2014 r. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Przysiek POLITYKA TERYTORIALNA JAKO INSTRUMENT ROZWOJU WOJEWÓDZTWA

Strategia Przygotowanie przestrzeni i społecze ń stwa regionu do funkcjonowania w nowych warunkach

Podstaw ą „strategii modernizacji” jest zidentyfikowanie zagadnie ń, które b ę d ą podstaw ą modernizacji i nadanie im priorytetowego znaczenia a tak ż e wypracowanie nowych form, metod oraz instrumentów realizacji przy du ż ym zaanga ż owaniu partnerów społeczno - gospodarczych

Modernizacja Budowanie współczesnego modelu rozwoju społeczno – gospodarczego regionu z udziałem władz publicznych oraz przedstawicieli społecze ń stwa

System modernizacji Powinien by ć oparty na strategii, partycypacji, refleksji, umiej ę tno ś ci ł ą czenia oraz systematycznych przekształceniach

Stworzenie spójnego systemu wdrożenia Strategii rozwoju województwa SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PARTNERZY SPOŁECZNI PARTNERZY GOSPODARCZY GMINY/POZIOM LOKALNY SPÓJNY SYSTEM PROGRAMOWANIA ROZWOJU KOORDYNACJA ROZWOJU NA OBSZARZE POWIATÓW (NOWA ROLA STAROSTÓW) Regionalne i subregionalne obszary funkcjonalne

Założenia polityki terytorialnej Wymiar terytorialny RPO i SRW, łącznik z PZPW Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów tematycznych wsparcia Uwzględnienie specyfiki poszczególnych obszarów, ich powiązań funkcjonalno-przestrzennych Wydobycie endogenicznych czynników rozwoju Kreowanie nowych form współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego

Polityka terytorialna jako instrument realizacji ustaleń Strategii Polityka terytorialna to ró ż nicowanie działa ń wobec ró ż nych obszarów – adekwatnie do ich roli i znaczenia w systemie osadniczym W województwie kujawsko- pomorskim polityka terytorialna b ę dzie prowadzona na czterech poziomach - dla których b ę dzie si ę odbywał proces jej planowania i wdra ż ania: Poziom wojewódzki – obejmuje miasta Bydgoszcz i Toru ń oraz ich obszary funkcjonalne Poziom regionalny i subregionalny – obejmuje miasta Włocławek, Grudzi ą dz i Inowrocław wraz z ich obszarami funkcjonalnymi Poziom ponadlokalny – obejmuje miasta powiatowe i ich obszar powiatu. Poziom lokalny – rozwój w ramach idei rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczno ść lokaln ą (RLKS). Poziom ten b ę dzie obejmował gminy wiejskie oraz miasta nie b ę d ą ce stolicami powiatów (lokalne centra rozwoju)

W procesie realizacji idei Polityki Terytorialnej szczególna role będą odgrywać inwestycje zintegrowane Inwestycja Zintegrowana – to zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych i społecznych, które mają wpływ na funkcjonalne obszary miejskie (Art.7 Rozporządzenia EFRR).

Idea inwestycji zintegrowanych sprzyjanie rozwojowi współpracy i integracji na obszarach funkcjonalnych oraz kształtowanie komplementarno ś ci działa ń ró ż nych jednostek administracyjnych promowanie partnerskiego modelu współpracy ró ż nych jednostek administracyjnych w ramach obszarów funkcjonalnych realizacja zintegrowanych projektów odpowiadaj ą cych w sposób kompleksowy na potrzeby i problemy obszarów funkcjonalnych kształtowanie relacji jednostek terytorialnych w ramach obszarów funkcjonalnych

Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno- Gospodarczego

Poziom ponadlokalny (powiatowy) Poziom ponadlokalny - powiatowy) Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego(Poziom ponadlokalny - powiatowy) powinien obejmować swym zasięgiem każdorazowo jeden powiat ziemski Koordynatorem przedsięwzięć na tym obszarze jest Starosta Powiatowy, który podejmuje działania na rzecz stworzenia warunków dla współpracy w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego Współdziałanie Starostwa Powiatowego, pozostałych jednostek terytorialnych oraz partnerów społeczno- gospodarczych z obszaru powiatu odbywa się w ramach porozumienia, którego sygnatariuszami są przedstawiciele powiatu oraz poszczególnych miast i gmin

STAROSTA SAMORZ Ą D GMINNY PARTNERZY GOSPODARCZY SAMORZ Ą D GMINNY PARTNERZY SPOŁECZNI Kierunek rozwoju Powiatu ( ORSG) Wnioski do Polityki Terytorialnej

Na ka ż dym poziomie polityki terytorialnej realizowane b ę d ą zadania odpowiadaj ą ce specyfice danego obszaru. W tym celu zidentyfikowane b ę d ą główne problemy oraz kierunki rozwoju w oparciu o obowi ą zuj ą ce dokumenty planistyczne na poziomie krajowym i regionalnym

Polityka Terytorialna Rezultaty Baza Rozwój lokalnej gospodarki Rozwój społeczno ś ci lokalnej Nowoczesna struktura funkcjonalno-przestrzenna Zasoby wewn ę trzne Potencjały Partnerstwo

Idea Polityki Terytorialnej to wyznaczenie kierunków rozwoju oraz wykorzystywanie wszystkich mo ż liwo ś ci oraz zasobów danego obszaru To tak ż e udzielenie odpowiedzi na pytania: Co mo ż e uczyni ć nas silniejszymi W których obszarach rozwoju lokalnego mo ż emy by ć najlepsi Co mo ż emy poprawi ć w swoim układzie terytorialnym Jakie mamy szanse na rozwój i popraw ę jako ś ci ż ycia

Polityka Terytorialna to : Wykorzystanie potencjałów endogenicznych Wykreowanie jednej wspólnej polityki dla całego terytorium Wprowadzenie kompleksowego systemu integracji i koordynacji polityk publicznych, maj ą cych wpływ terytorialny Zwi ę kszenie roli procesu koordynacji działa ń Zró ż nicowane podej ś cie do ró ż nych typów terytoriów

Wł ą czenie wszystkich w realizacj ę polityki rozwoju układu terytorialnegoKreowanie społecznej otwarto ś ciRozwój i wykorzystanie potencjału społecznegoBudowa społecznego zaufaniaRozwój komunikacji społecznejWspieranie kreatywno ś ciKreowanie postaw innowacyjnychTworzenie warunków dla partycypacji społecznejPromowanie strategii rozwoju Warunki efektywnej realizacji idei Polityki Terytorialnej

Polityka terytorialna Konsekwencja w działaniu Analiza i wykorzystanie potencjałów endogenicznych Współpraca ze zmieniaj ą cym si ę otoczeniem i dokonywanie zmian wyprzedzaj ą cych Aktywno ść samorz ą dów lokalnych Zaanga ż owanie partnerów społeczno-gospodarczych

Wł ą czenie partnerów społeczno-gospodarczych w programowanie i realizacj ę procesu rozwoju pozwoli na stworzenie systemu działa ń umo ż liwiaj ą cych osi ą ganie celów społeczno – gospodarczych układu terytorialnego

Polityka terytorialna niesie konieczno ść rozwijania form uczestnictwa społecznego Celem jest zwi ę kszenie skuteczno ś ci aktywnego i systematycznego udziału w procesie zarz ą dzania rozwojem lokalnym oraz podniesienie jako ś ci podejmowania decyzji

Istotna staje si ę tak ż e poprawa poziomu integracji wewn ę trznej obszaru mi ę dzy innymi poprzez przeobra ż enie społeczno ś ci lokalnej od wspólnoty interesów do wspólnoty celów

Społeczno ść zdezintegrowana

Tworzenie wi ę zi Polityka Terytorialna

Społeczno ść współpracuj ą ca Polityka Terytorialna

W ramach Polityki Terytorialnej dialog i udział społeczno ś ci w procesie rozwoju powinien prowadzi ć : Od rz ą du do współrz ą dzenia Od samorz ą du do samorz ą dno ś ci Od władzy do władztwa

W procesie budowy koncepcji rozwoju nale ż y uwzgl ę dni ć specyfik ę obszaru dla którego planujemy proces rozwoju

Strategia Obszaru Instytucja Zarządzająca Kontrakt Regionalny Realizacja Wykaz Projektów

Dziękuję za uwagę