Przysiek POLITYKA TERYTORIALNA JAKO INSTRUMENT ROZWOJU WOJEWÓDZTWA
Strategia Przygotowanie przestrzeni i społecze ń stwa regionu do funkcjonowania w nowych warunkach
Podstaw ą „strategii modernizacji” jest zidentyfikowanie zagadnie ń, które b ę d ą podstaw ą modernizacji i nadanie im priorytetowego znaczenia a tak ż e wypracowanie nowych form, metod oraz instrumentów realizacji przy du ż ym zaanga ż owaniu partnerów społeczno - gospodarczych
Modernizacja Budowanie współczesnego modelu rozwoju społeczno – gospodarczego regionu z udziałem władz publicznych oraz przedstawicieli społecze ń stwa
System modernizacji Powinien by ć oparty na strategii, partycypacji, refleksji, umiej ę tno ś ci ł ą czenia oraz systematycznych przekształceniach
Stworzenie spójnego systemu wdrożenia Strategii rozwoju województwa SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PARTNERZY SPOŁECZNI PARTNERZY GOSPODARCZY GMINY/POZIOM LOKALNY SPÓJNY SYSTEM PROGRAMOWANIA ROZWOJU KOORDYNACJA ROZWOJU NA OBSZARZE POWIATÓW (NOWA ROLA STAROSTÓW) Regionalne i subregionalne obszary funkcjonalne
Założenia polityki terytorialnej Wymiar terytorialny RPO i SRW, łącznik z PZPW Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów tematycznych wsparcia Uwzględnienie specyfiki poszczególnych obszarów, ich powiązań funkcjonalno-przestrzennych Wydobycie endogenicznych czynników rozwoju Kreowanie nowych form współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego
Polityka terytorialna jako instrument realizacji ustaleń Strategii Polityka terytorialna to ró ż nicowanie działa ń wobec ró ż nych obszarów – adekwatnie do ich roli i znaczenia w systemie osadniczym W województwie kujawsko- pomorskim polityka terytorialna b ę dzie prowadzona na czterech poziomach - dla których b ę dzie si ę odbywał proces jej planowania i wdra ż ania: Poziom wojewódzki – obejmuje miasta Bydgoszcz i Toru ń oraz ich obszary funkcjonalne Poziom regionalny i subregionalny – obejmuje miasta Włocławek, Grudzi ą dz i Inowrocław wraz z ich obszarami funkcjonalnymi Poziom ponadlokalny – obejmuje miasta powiatowe i ich obszar powiatu. Poziom lokalny – rozwój w ramach idei rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczno ść lokaln ą (RLKS). Poziom ten b ę dzie obejmował gminy wiejskie oraz miasta nie b ę d ą ce stolicami powiatów (lokalne centra rozwoju)
W procesie realizacji idei Polityki Terytorialnej szczególna role będą odgrywać inwestycje zintegrowane Inwestycja Zintegrowana – to zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych i społecznych, które mają wpływ na funkcjonalne obszary miejskie (Art.7 Rozporządzenia EFRR).
Idea inwestycji zintegrowanych sprzyjanie rozwojowi współpracy i integracji na obszarach funkcjonalnych oraz kształtowanie komplementarno ś ci działa ń ró ż nych jednostek administracyjnych promowanie partnerskiego modelu współpracy ró ż nych jednostek administracyjnych w ramach obszarów funkcjonalnych realizacja zintegrowanych projektów odpowiadaj ą cych w sposób kompleksowy na potrzeby i problemy obszarów funkcjonalnych kształtowanie relacji jednostek terytorialnych w ramach obszarów funkcjonalnych
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno- Gospodarczego
Poziom ponadlokalny (powiatowy) Poziom ponadlokalny - powiatowy) Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego(Poziom ponadlokalny - powiatowy) powinien obejmować swym zasięgiem każdorazowo jeden powiat ziemski Koordynatorem przedsięwzięć na tym obszarze jest Starosta Powiatowy, który podejmuje działania na rzecz stworzenia warunków dla współpracy w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego Współdziałanie Starostwa Powiatowego, pozostałych jednostek terytorialnych oraz partnerów społeczno- gospodarczych z obszaru powiatu odbywa się w ramach porozumienia, którego sygnatariuszami są przedstawiciele powiatu oraz poszczególnych miast i gmin
STAROSTA SAMORZ Ą D GMINNY PARTNERZY GOSPODARCZY SAMORZ Ą D GMINNY PARTNERZY SPOŁECZNI Kierunek rozwoju Powiatu ( ORSG) Wnioski do Polityki Terytorialnej
Na ka ż dym poziomie polityki terytorialnej realizowane b ę d ą zadania odpowiadaj ą ce specyfice danego obszaru. W tym celu zidentyfikowane b ę d ą główne problemy oraz kierunki rozwoju w oparciu o obowi ą zuj ą ce dokumenty planistyczne na poziomie krajowym i regionalnym
Polityka Terytorialna Rezultaty Baza Rozwój lokalnej gospodarki Rozwój społeczno ś ci lokalnej Nowoczesna struktura funkcjonalno-przestrzenna Zasoby wewn ę trzne Potencjały Partnerstwo
Idea Polityki Terytorialnej to wyznaczenie kierunków rozwoju oraz wykorzystywanie wszystkich mo ż liwo ś ci oraz zasobów danego obszaru To tak ż e udzielenie odpowiedzi na pytania: Co mo ż e uczyni ć nas silniejszymi W których obszarach rozwoju lokalnego mo ż emy by ć najlepsi Co mo ż emy poprawi ć w swoim układzie terytorialnym Jakie mamy szanse na rozwój i popraw ę jako ś ci ż ycia
Polityka Terytorialna to : Wykorzystanie potencjałów endogenicznych Wykreowanie jednej wspólnej polityki dla całego terytorium Wprowadzenie kompleksowego systemu integracji i koordynacji polityk publicznych, maj ą cych wpływ terytorialny Zwi ę kszenie roli procesu koordynacji działa ń Zró ż nicowane podej ś cie do ró ż nych typów terytoriów
Wł ą czenie wszystkich w realizacj ę polityki rozwoju układu terytorialnegoKreowanie społecznej otwarto ś ciRozwój i wykorzystanie potencjału społecznegoBudowa społecznego zaufaniaRozwój komunikacji społecznejWspieranie kreatywno ś ciKreowanie postaw innowacyjnychTworzenie warunków dla partycypacji społecznejPromowanie strategii rozwoju Warunki efektywnej realizacji idei Polityki Terytorialnej
Polityka terytorialna Konsekwencja w działaniu Analiza i wykorzystanie potencjałów endogenicznych Współpraca ze zmieniaj ą cym si ę otoczeniem i dokonywanie zmian wyprzedzaj ą cych Aktywno ść samorz ą dów lokalnych Zaanga ż owanie partnerów społeczno-gospodarczych
Wł ą czenie partnerów społeczno-gospodarczych w programowanie i realizacj ę procesu rozwoju pozwoli na stworzenie systemu działa ń umo ż liwiaj ą cych osi ą ganie celów społeczno – gospodarczych układu terytorialnego
Polityka terytorialna niesie konieczno ść rozwijania form uczestnictwa społecznego Celem jest zwi ę kszenie skuteczno ś ci aktywnego i systematycznego udziału w procesie zarz ą dzania rozwojem lokalnym oraz podniesienie jako ś ci podejmowania decyzji
Istotna staje si ę tak ż e poprawa poziomu integracji wewn ę trznej obszaru mi ę dzy innymi poprzez przeobra ż enie społeczno ś ci lokalnej od wspólnoty interesów do wspólnoty celów
Społeczno ść zdezintegrowana
Tworzenie wi ę zi Polityka Terytorialna
Społeczno ść współpracuj ą ca Polityka Terytorialna
W ramach Polityki Terytorialnej dialog i udział społeczno ś ci w procesie rozwoju powinien prowadzi ć : Od rz ą du do współrz ą dzenia Od samorz ą du do samorz ą dno ś ci Od władzy do władztwa
W procesie budowy koncepcji rozwoju nale ż y uwzgl ę dni ć specyfik ę obszaru dla którego planujemy proces rozwoju
Strategia Obszaru Instytucja Zarządzająca Kontrakt Regionalny Realizacja Wykaz Projektów
Dziękuję za uwagę