Procedura szacowania strat w uprawach rolnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kredyty klęskowe Zmiany w warunkach udzielania kredytów po r. Kredyty na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych.
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Aleksandra Szelągowska, MRRW
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
ZASADY I TRYB POWOŁYWANIA KOMISJI TERENOWYCH DO OSZACOWANIA STRAT W GOSPODARSTWACH ROLNYCH I DZIAŁACH SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ POWSTAŁYCH W WYNIKU.
Grupy producentów rolnych
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Realizacja zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
Szkody w rolnictwie w 2013 roku powstałe na skutek niekorzystnych zjawisk atmosferycznych oraz możliwe formy pomocy.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Powiatowy Magazyn Przeciwpowodziowy i Obrony Cywilnej
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
AGENCJA RESTRUKTUTYZACJI i MODERNIZACJI ROLNICTWA
Ulga w opłacaniu składek dla osób rozpoczynających pozarolniczą działalność gospodarczą Robert Kordaszewski r.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Ubezpieczenie wypadkowe
Wypadki przy pracy rolniczej związane z czynnikiem ludzkim – analiza przyczyn wypadków w świetle działalności Państwowej Inspekcji Pracy. Narada służb.
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
PROCEDURA SZACOWANIA SZKÓD W GOSPODARSTWACH ROLNYCH SPOWODOWANYCH SKUTKAMI NIEKORZYSTNYCH ZJAWISK ATMOSFERYCZNYCH.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Zagrożenia naturalne.
Marek Wójcik Doradca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
Stanisław Pajor Szkolenie dla beneficjentów Kraków, 9 września 2010 r. Małopolski Urząd Wojewódzki Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi Pomoc dla.
PROCEDURA SZACOWANIA SZKÓD W GOSPODARSTWACH ROLNYCH I DZIAŁACH SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ SPOWODOWANYCH WYSTĄPIENIEM NIEKORZYSTNEGO.
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Szkody w rolnictwie spowodowane wystąpieniem w 2013 roku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i udzielona pomoc w ramach Programów Rządowych.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
Protokół z oszacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej powstałych na skutek niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.
Ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Protokół z oszacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej powstałych na skutek niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.
Ustrój samorządu terytorialnego
Książki naszych marzeń
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Informacja dotycząca szacowania strat w gospodarstwach rolnych i działach.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „ Informacja dotycząca szacowania strat w gospodarstwach rolnych i działach.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
FORMY POMOCY DLA ROLNIKÓW W ZWIĄZKU Z WYSTĄPIENIEM SUSZY.
Temat: Samorząd gminny.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Książki naszych marzeń
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Procedura szacowania strat w uprawach rolnych

1. Wystąpienie zjawiska o charakterze klęskowym Niezbędnym wymogiem do rozpoczęcia procedury szacowania strat jest wystąpienie niekorzystnego zjawiska atmosferycznego w gospodarstwie rolnym, w rozmiarach stanowiących zagrożenie dalszego jego funkcjonowania, wymienionego w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz.U. Nr 150, poz. 1249 z późn. zm.) HUARAGAN, POWÓDŹ, DESZCZ NAWALNY, GRAD, PIORUN, USUNIĘCIE SIĘ ZIEMI, LAWINĘ, SUSZĘ, UJEMNE SKUTKI PRZECIMOWANIA (w tym wymarznięcie, wymoknięcie, wyprzenie, wysmalenie i wysadzenie roślin), PRZYMROZKI WIOSENNE

3. Przekazanie informacji do Wojewody 2. Złożenie przez producenta rolnego wniosku do właściwego miejscowo Urzędu Gminy Producent rolny po stwierdzeniu szkody składa wniosek o oszacowanie strat w urzędzie gminy 3. Przekazanie informacji do Wojewody O wystąpieniu klęski Wójt/Burmistrz powiadamia pisemnie Wojewodę. Informacja powinna zawierać: rodzaj klęski, termin i miejsce wystąpienia zjawiska.

4. Wojewoda powiadamia Przewodniczącego Komisji do szacowania szkód Wojewoda, po otrzymaniu informacji od Wójta/Burmistrza o wystąpieniu strat, niezwłocznie występuje do Przewodniczącego Komisji do szacowania szkód o rozpoczęcie prac szacunkowych. Wojewódzka Komisja do szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej powołana jest zarządzeniem przez wojewodę. Wojewoda Zachodniopomorski Zarządzeniem nr 318/2010 z dnia 17 czerwca 2010 r., powołał Komisję do szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej na terenach wiejskich dotkniętych klęską żywiołową.

5. Szacowanie strat przez Komisję Przewodniczący Komisji w zależności od rozmiaru zjawiska, powołuje gminne lub powiatowe Zespoły, które dokonują szacunków strat w ciągu 2–óch miesięcy od stwierdzenia skutków klęski, jednak nie później niż: 3 miesiące od wystąpienia suszy, gradobicia, deszczu nawalnego, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawin, 3 miesiące od ustąpienia wody umożliwiającego wejście komisji na pola i rozpoczęcie szacowania szkód wywołanych przez powódź. Zebrane wyniki w postaci protokołów Komisja przekazuje Wojewodzie do zaopiniowania. 6. Kredyty preferencyjne Wojewoda przekazuje Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi zestawienie szkód powstałych w gospodarstwach rolnych wraz z wnioskiem o wyrażenie zgody na uruchomienie preferencyjnej linii kredytowej dla poszkodowanych producentów rolnych, w ciągu 3 miesięcy od stwierdzenia skutków klęski żywiołowej. Po otrzymaniu zgody Ministra na uruchomienie preferencyjnej linii kredytowej, Wojewoda przekazuje podpisane opinie rolnikom.

7. Wydanie opinii Wojewody Wojewoda na podstawie protokołów wydaje opinie dot. zakresu i wysokości szkód spowodowanych klęską żywiołową, dla gospodarstw, w których szkody: - przekroczyły 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej z 3 lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody lub średniej z 3 lat w okresie 5-letnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły szkody z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji, bądź przekroczyły kwotę 1050 zł w przypadku pojedynczego środka trwałego.

Zjawisko o charakterze klęski żywiołowej a stan klęski żywiołowej Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. Nr 62, poz. 558 z późn. zm.) Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić stan klęski żywiołowej z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody. Za klęskę żywiołową w rozumieniu w/w ustawy uważa się katastrofę naturalną lub awarię techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem. Jak wskazuje ustawa stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia.

Szacowanie szkód w województwie w 2011 r.: - Gminy złożyły 91 wniosków do Wojewody o uruchomienie Komisji do szacowania strat powstałych w gospodarstwach rolnych województwa zachodniopomorskiego w wyniku następujących zjawisk: powódź, przymrozki wiosenne, ujemne skutki przezimowania, susza, gradobicie i deszcze nawalne   - 6 wniosków Wojewody do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o zgodę na uruchomienie preferencyjnej linii kredytowej dla poszkodowanych rolników w łącznej wysokości 104 377 432,63 zł, dla 1291 gospodarstw ubiegających się o kredyty preferencyjne, spośród 1600 gospodarstw poszkodowanych. ponad 1300 szt. wydanych opinii Wojewody dla podmiotów (część uzyskiwała 2 rodzaje opinii tj. odrębnie dot. majątku obrotowego, odrębnie dla majątku trwałego) dotyczącej zakresu i wysokości szkód w uprawach rolnych i zwierzętach gospodarskich oszacowanych przez komisję powołaną przez wojewodę – niezbędnej do otrzymania pomocy finansowej np. w postaci niskooprocentowanych kredytów preferencyjnych oraz celem skorzystania z możliwości uczestniczenie w dofinansowaniu modernizacji gospodarstwa w ramach PROW 2007-2013.

Program pomocowy dla poszkodowanych producentów rolnych w 2011 r.: W dniu 26.07.2011 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu pomocy dla rodzin rolniczych, w których gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej powstały szkody spowodowane przez huragan, deszcz nawalny i przymrozki wiosenne w 2011 r. Zgodnie z przyjętym programem poszkodowani rolnicy mogli ubiegać się o pomoc m.in. w formie: kredytów preferencyjnych na wznowienie produkcji odraczania terminu płatności składek z tytułu ubezpieczenia w KRUS, rozkładania ich na dogodne raty, a także umarzania w całości lub w części bieżących składek na indywidualny wniosek rolnika, który poniósł szkody spowodowane przez huragan, deszcz nawalny lub przymrozki wiosenne (w drzewach lub krzewach owocowych); odraczania i rozkładania na raty płatności z tytułu umów sprzedaży i dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, bez stosowania opłat i odsetek za okres odroczenia; stosowania przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast ulg w podatku rolnym za 2011 r.; udzielania pomocy społecznej rodzinom rolniczym w formie jednorazowego zasiłku celowego.

Program pomocowy dla poszkodowanych producentów rolnych w 2011 r.: Zgodnie z zobowiązaniem Wojewody wynikającym z § 9 ust.3 rozporządzenia Gminom zostało przekazanych  67 protokołów poszkodowanych rolników, którzy mieli możliwość ubiegania się o pomoc w formie jednorazowego zasiłku celowego w wysokości 5000 zł, bądź 2500 zł. Na sfinansowanie powyższych zasiłków uruchomiana została rezerwa celowa w wysokości: ok. 192 tys. zł.

Województwo zachodniopomorskie Kredyt preferencyjny w tys zł Dane o klęskach w woj. Zachodniopomorskim w latach 2001-2011 Województwo zachodniopomorskie L.p. Gmina Zjawisko Straty w tys Kredyt preferencyjny w tys zł ROK 2001 1 95 gmin Nadmierne opady atmosferyczne 72 552 brak danych 2 3 gminy Huragan i gradobicie 602   SUMA 73 154 ROK 2002 3 15 gmin Gradobicie 15 362 ROK 2003 4 101 gmin Susza 354 240 5 18 gmin Wymarznięcia 10 232 364 472 ROK 2004 6 Stare Czarnowo 180 50 7 Boleszkowice 228 79 408 129

Województwo zachodniopomorskie Kredyt preferencyjny w tys zł L.p. Ilość gmin Zjawisko Straty w tys Kredyt preferencyjny w tys zł ROK 2005 1 25 gmin Przymrozki 8 920 4 623 2 14 gmin Gradobicie 4 698 2 038 3 18 gmin Susza 48 138 26 654   SUMA 75 374 42 544 ROK 2006 103 gminy 257 194 32 gminy Nadmierne opady deszczu 7 660 264 854 ROK 2007 1 9 gmin Nadmierne opady deszczu 106 2 25 gmin Wymarznięcia 8 488 3 526 3 18 gmin Wymoknięcia 16 263 9 561 4 6 gmin Gradobicie 3 804 2 647 SUMA   28 661 15 840 ROK 2008 2 37 gmin Nadmierne opady deszczu 31 101 28 846 3 99 gmin Susza 361 953 247 001   SUMA 393 054 275 847

Województwo zachodniopomorskie Kredyt preferencyjny w tys zł L.p. Ilość gmin Zjawisko Straty w tys Kredyt preferencyjny w tys zł ROK 2009 1 1 gmin Gradobicie 107 ROK 2010 16 gmin Gradobicie, deszcz nawalny, huragan 20 292 17 252 2 10 gmin Deszcz nawalny 14 770 10 067 3 3 gminy Powódź 414 279 SUMA   35 476 27 598 ROK 2011 14 gmin Przymrozki wiosenne 22 355 2 gminy Gradobicie, deszcz nawalny 2 191 5 gmin Przymrozki wiosenne i susza 8 815 8 360 4 41 gmin Susza 71 984 64 925 5 1 501 6 1 gmina 97 83 107 009 99 481

Dziękuję za uwagę