Polityka Budżetowa Polityka Budżetowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
BUDŻET UNII EUROPEJSKIEJ Prezentacja opracowana przez studentki II roku studiów niestacjonarnych: Patrycję Chojnacką Annę Błocką Arletę Ciesielską- Czeronko.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Wymiar budżetu unijnego w odniesieniu do szeroko pojętej działalności gospodarczej.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Historia oraz ewolucja polityki regionalnej i spójności UE
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Istota i funkcje podatku
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Fundusze UE jako instrumenty prowadzenia wspólnej polityki
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Oddziaływanie grup interesu w UE na podstawie Wspólnej Polityki Rolnej
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Budżet państwa.
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
HARMONIZACJA PODATKÓW W KRAJACH UE
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Dochody budżetu państwa
Finanse Zbigniew Kuryłek
Komisja europejska.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
System Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Wsparcie dla rozwoju technologii
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Historia Integracji Europejskiej
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Główne założenia..  Lata siedemdziesiąte: wspierania biedniejszych regionów Włoch, Irlandii, Irlandii Północnej i Szkocji;  1975 Europejski Fundusz.
Transport kolejowy w Polsce W ostatnich latach rośnie ilość towarów przewożonych koleją. Według GUS w roku 2004 koleją przewieziono 282,9 mln ton towarów.
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Polska w Unii Europejskiej
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Bank Polski ( 1828 – 1886) Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa (1918 – 1924 tymczasowo pełniła rolę banku emisyjnego) Bank.
PODATKI Wykonawcy: Damian Ożóg Jakub Zmarzlik Klasa 2T.
Dr Sebastian Stępień Budżet Unii Europejskiej na lata z punktu widzenia interesów Polski Sukces czy porażka negocjacji?
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Fundusz rybacki po 2020 roku
Zapis prezentacji:

Polityka Budżetowa Polityka Budżetowa

Wspólnota Europejska, jak każda organizacja międzynarodowa, ma swój budżet (tzw. budżet ogólny). W porównaniu z innymi organizacjami międzynarodowymi pełni on jednak w WE zasadniczo odmienne funkcje. Tylko bowiem nieduża część wydatków budżetu WE (ok. 6%) jest przeznaczana na pokrycie kosztów działania administracji i bieżącą aktywność, natomiast największe wydatki są kierowane na priorytetowe cele przyjęte przez Wspólnotę i jej państwa członkowskie .

Obok budżetu ogólnego Unia wykorzystuje również środki pozabudże­towe, które wspomagają działania integracyjne. Należą do nich Europejski Fundusz Rozwoju (EFR) oraz operacje pożyczkowo-kredytowe realizowa­ne przez Komisję Europejską, a także przez Europejski Bank Inwestycyjny (EN). Europejski Fundusz Rozwoju funkcjonuje od 1959 r. Służy on wsparciu państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP - do grupy tej należą głównie byłe kolonie i terytoria zamorskie państw członkowskich), obecnie na podstawie konwencji z Kotonu. Jest on finansowany ze składek członków UE ustalanych poza budżetem ogólnym.

Komisja ma prawo pozyskiwania środków na rynkach finansowych (w imieniu Wspólnoty) i następnie udostępniania ich w formie pożyczek na działania realizowane poza budżetem ogólnym (te ostatnie są finansowane ze środków pochodzących z państw członkowskich).

EBI jest instytucją finansową (funkcjonuje od 1958 r EBI jest instytucją finansową (funkcjonuje od 1958 r.), której członkami są państwa należące do UE. Jej zadaniem jest przyczynianie się do zrówno­ważonego rozwoju UE i wspieranie wspólnego rynku. Zadanie to realizuje poprzez udzielanie pożyczek i gwarancji (z zasobów własnych, jak i tych, które pozyskuje na rynku kapitałowym) w celu finansowania priorytetowych dla Wspólnoty celów rozwojowych, w tym zwłaszcza na współfinansowanie pro­jektów w ramach polityki spójności/ a także na realizację Strategii Lizbońskiej.

Zasady sporządzania budżetu ogólnego

Zasada jednolitości budżetu Zasada uniwersalności Zasada równowagi Zasada sporządzania budżetu w skali rocznej Zasada specyfikacji wydatków

Uchwalanie budżetu Komisja przygotowuje projekt budżetu, natomiast uchwala go Rada (większością kwalifikowaną) i Parlament Europejski (stanowiąc bezwzględną większością głosów). Na Komisji spoczywa ponadto obowiązek wykonania budżetu.

Skąd pochodzą pieniądze w budżecie UE?  

•Pierwsze źródło - cła rolne i składki cukrowe. •Drugie źródło - cła na pozostałe produkty importowane do UE. •Trzecie źródło - część dochodów z VAT . •Czwarte źródło – bezpośrednie wpłaty państw członkowskich • Pozostałe dochody

Dochody budżetu Wspólnot Europejskich w wybranych latach (w mld euro i w %)  

Na co wydawane są pieniądze europejskich podatników? Budżet ogólny WE nie pokazuje wielkości środków kierowanych do poszczególnych państw członkowskich. Jest on sporządzany według różnych rodzajów wydatków , odzwierciedlających priorytetowe w da­nym czasie cele i działania UE. Z tego dopiero wynikają wielkości wsparcia, jakie przypadają na poszczególne państwa. Wydatki na poszczególne cele są realizowane wg ściśle określonych reguł i procedur opisanych w unijnych aktach prawnych.

Z budżetu UE finansowane są głównie wydatki na rolnictwo, które obejmują: różne instrumenty wsparcia rynkowego gospodarstw rolnych dopłaty bezpośrednie do dochodów rolniczych instrumenty rozwoju obszarów wiejskich i środki towarzyszące

Druga najważniejsza pozycja wydatków, to działania strukturalne, realizowane w ramach szeroko rozumianej polityki spójności. Są to głównie środki dla biedniejszych regionów oraz regionów przeżywających trudności strukturalne (np. w wyniku zamykania kopalń węgla kamiennego, które w da­nym regionie były głównym źródłem utrzymania ludności), także środki na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, tworzenie nowych miejsc pracy itp.

Pomoc przedakcesyjna, to m. in Pomoc przedakcesyjna, to m.in. bezzwrotne środki dla państw kandydujących do członkostwa w UE. Działania zewnętrzne obejmują środki przeznaczone głównie na pomoc humanitarną Wyrównania, to przejściowe wypłaty na rzecz nowych członków UE, wynegocjowane w traktacie akcesyjnym na okres 2004-2006.

Zmieniająca się wraz z upływem czasu rola wydatków na poszczególne cele odzwierciedla ewolucję procesu integracji. I tak na przykład ,duże wydatki na politykę spójności, przewidziane zostały dopiero w budżecie na 1988 r.

Generalnie, do najważniejszych tendencji po stronie wydatków ze wspólnotowego budżetu w okresie od początku istnienia Wspólnot należy zaliczyć: początkowo rosnący, a od końca lat 80. - malejący udział łącznych nakła­dów na finansowanie WPR (jakkolwiek udział ten jest nadal znaczący - ok. 42% wszystkich wydatków); skokowe zwiększenie w końcu lat 80. nakładów na politykę spójności; w latach. 90. uległy one dalszemu wzrostowi (w kategoriach absolutnych i względnych), a od początku XXI wieku ich udział zwiększył się, głównie kosztem pewnego ograniczenia wydatków na WPR; od 2000 r. Wspólnota przeznacza pewne środki na wsparcie przygotowań państw kandydujących do tego ugrupowania; powoli rosną wydatki na działania zewnętrzne, w tym w ramach WPZiB, jakkolwiek ich absolutny poziom jest nadal niewielki wyrównaniu z innymi pozycjami budżetu UE.

Znaczenie budżetu UE dla państw członkowskich Dość niski budżet UE nie oznacza, że ma on małe znaczenie dla gospodarek państw członkowskich. Po pierwsze, nie finansuje on wielu działań, które są typowe dla państw narodowych, jak bezpieczeństwo państwa (wojsko i policja), podstawowa służba zdrowia, podstawowe szkolnictwo itd. Po drugie, przy­jęte zasady oznaczają w praktyce, że jakkolwiek wszystkie państwa wpłacają do budżetu wg jednolitych zasad (przy pewnych jednak odstępstwach, w tym w postaci rabatu brytyjskiego( i „rabatu od tego rabatu"), to jednak otrzymują z niego środki niejako wg potrzeb, a precyzyjniej mówiąc, wg przyjętych priorytetów finansowania działań integracyjnych.

Płatnicy netto i beneficjenci netto Innym kryterium oceny znaczenia budżetu UE dla państw członkowskich jest porównanie transferów, z jakich państwo korzysta, z wnoszonymi wpłata­mi, a więc określenie pozycji netto danego państwa wobec budżetu ogólnego.

Harmonizacja podatków pośrednich i bezpośrednich Od początku funkcjonowania Wspólnot Europejskich przyjęto zasadę nie dyskryminacyjnego obciążenia podatkami towarów krajowych i zagranicznych. Oznacza to, iż produkty importowane nie mogą być opodatkowane wyżej niż takie same produkty krajowe.

PODATKI POŚREDNIE Podatek od wartości dodanej (VAT) Pierwszym krokiem w kierunku zbliżenia systemów podatkowych było ujednolicenie rodzaju podatków pośrednich stosowanych w krajach ówczesnej EWG. Na przełomie lat 60. i 70. we wszystkich krajach wprowadzono podatek od wartości dodanej (VAT), który zastąpił istniejący w niektórych krajach wielofazowy podatek od obrotu (tzw. podatek kaskadowy).

Akcyzy Harmonizacja podatków akcyzowych przebiegała we Wspólnocie powoli z uwagi na duże różnice w strukturze i poziomie stawek w poszczególnych krajach. Wprowadzono ją wobec trzech grup towarów: olejów mineralnych, alkoholi oraz wyrobów tytoniowych. Kraje członkowskie mogą stosować akcyzę także w odniesieniu do innych towarów, pod warunkiem że nie będzie mieć ona charakteru dyskryminacyjnego.

PODATKI BEZPOŚREDNIE Harmonizacja podatków bezpośrednich - w przeciwieństwie do podatków pośrednich - nie jest przewidziana w Traktacie o WE, jakkolwiek możliwa na mocy art. 100 Traktatu o WE. Podatki od spółek Uważa się, że powinna ona mieć miejsce harmonizacja tych podatków, aby warunki konkurencji między przedsiębiorstwami były identyczne we wszystkich krajach członkowskich. Nie powiodły się jednak dotychczasowe próby harmonizacji podatków od spółek w UE.

Opodatkowanie oszczędności Różnice w tym względzie między krajami członkowskimi są znaczne. Podatek od dochodu z lokat kapitałowych jest pobierany m.in. w Niemczech, w Belgii, Francji, Irlandii i Danii. Nie ma go natomiast w Luksemburgu, ani w W. Brytanii. Opodatkowanie wynagrodzeń osób fizycznych W Unii Europejskiej nie ma ujednoliconego podatku od dochodów osób fizycznych. Komisja uważa, że podatki takie są instrumentem polityki gospodarczej państw członkowskich i nie proponuje ich harmonizacji.

Dziękujemy za uwagę Jarosław Charliński Sebastian Rogoziński Konrad Cichalewski