Polityka transportowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
TRANSPORT Roman Idczak.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Fundusze UE jako instrumenty prowadzenia wspólnej polityki
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
3. Systemy transportowe – transport globalny
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
System Ekonomiczny Unii Europejskiej
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Polityka transportowa

Co to jest transport? Celowe przemieszczanie ludzi i przedmiotów za pomocą środków, zwanych środkami transportu Umożliwia wymianę dóbr i współprace między jednostkami gospodarczymi oraz oddzielnymi regionami kraju, przyczyniając się do ich rozwoju

Jak dzielimy środki transportu?

Jak dzielimy środki transportu? Transport lądowy Transport wodny Transport lotniczy

Transport lądowy Pojazdy szynowe Pojazdy samochodowe Pojazdy jednośladowe

Transport wodny Śródlądowy Morski

Transport lotniczy

TRANSPORT INTERMODALNY (kombinowany) Typ transportu polegający na przewozie ładunków środkami przewozowymi różnych gałęzi transportu.

TRANSPORT INTERMODALNY - ZALETY Obniżka kosztów transportowych Zapewnienie szybkiego i terminowego dostarczenia ładunku zwłaszcza w przewozie międzynarodowym Zmniejszenie ryzyka uszkodzenia towaru Zwiększenie możliwości jednorazowego przewozu większej partii ładunku Podniesienie dostępności i jakości usług transportowych Wzrost liczby możliwych sposobów przewozowych Możliwość zastosowania różnych sposobów załadunku i rozładunku.

TRANSPORT INTERMODALNY - WADY Konieczność użycia specjalistycznych urządzeń przeładunkowych (np. suwnic, dźwigów, samojezdnych maszyn) Konieczność wyposażenia terminali kolejowych w odpowiednie urządzenia przeładunkowe.

Cele polityki transportowej Poprawa bezpieczeństwa drogowego, jest to cel priorytetowy. Zapobieganie zagęszczaniu dróg i przeniesienie obciążeń transportowych na kolejnictwo i śródlądowe drogi wodne. Przeciwdziałanie zagęszczeniu dróg powietrznych dzięki wprowadzeniu w życie idei stworzenia jednego. Wspieranie praw pasażerów. Zapewnienie wysokiego poziomu jakości usług transportowych. Realizacja dużych inwestycji infrastrukturalnych. Radzenie sobie w warunkach globalizacji. Otwarcie międzynarodowego rynku kolejowego transportu towarowego.

Kierunki wspólnej polityki transportowej liberalizacja warunków transportu międzynarodowego między państwami członkowskimi. zwiększenie bezpieczeństwa we wszystkich gałęziach transportu poprawa jakości przewozów poprzez rozwój zintegrowanego systemu połączeń z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii lepsza ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez transport wspólne normy pracy i jednolite warunki zatrudnienia dla pracowników gałęzi transportowej zwiększenie spójności gospodarczej Unii Europejskiej poprzez stworzenie transeuropejskiej sieci transportowej ułatwienie wspólnotowym przedsiębiorcom dostępu do rynków zagranicznych

Regulacje prawne Traktat rzymski 1957 Traktat z Maastricht 1992 Traktat amsterdamski 1997

Wpływ infrastruktury na rozwój gospodarki koszty eksploatacyjne środków transportu, skrócenie czasu podróży, przesunięcia międzygałęziowe w transporcie (wzrost popytu na jedne a spadek popytu na inne środki transportu), zmiany wartości nieruchomości, wzrost aktywności ekonomicznej spowodowany realizacją przedsięwzięcia

Narzędzia finansowe Fundusz Spójności Program „Infrastruktura i Środowisko” SPOT – Sektorowy Program Operacyjny Transport (2004 – 2006) ISPA (do 2003)

Fundusz Spójności Celem nadrzędnym funduszu jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej

Fundusz Spójności – warunki pomocy Środki Funduszu Spójności są kierowane do państw członkowskich, w których produkt narodowy brutto (PNB) na jednego mieszkańca jest niższy niż 90% średniej w państwach Unii Europejskiej, oraz w których opracowany został program zmierzający do spełnienia kryteriów konwergencji ustalonych w art. 104 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską

Fundusz Spójności Beneficjentami Funduszu Spójności są: w sektorze transportu: PKP PLK S.A., GDDKiA oraz Ministerstwo Infrastruktury; w sektorze środowiska: jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego, komunalne spółki prawa handlowego oraz NFOŚiGW.

Program „Infrastruktura i Środowisko” Głównym celem programu jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.

SPOT – Sektorowy Program Operacyjny Transport Określał on kierunki, priorytety, działania a także wysokość środków finansowych przeznaczonych na rozwój transportu

Zakup nowego kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi relacji Warszawa- Łódź- Warszawa

Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego

Budowa pierwszej linii metra odcinek od szlaku B20 do stacji A23 „Młociny” wraz z torami odstawczymi i węzła komunikacyjnego „Młociny”

Przebudowa Falochronu Głównego w Gdyni wraz z modernizacją systemu nawigacyjnego

Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) Jej zadaniem jest stworzenie infrastruktury niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania rynku oraz do realizacji celów strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.

Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) w liczbach W 2010 r. transportową sieć transeuropejską tworzyć będzie: 75 200 km dróg, z czego 2/3 stanowić mają autostrady 79 400 km linii kolejowych, w tym 28 900 km linii dużych prędkości 430 lotnisk 270 międzynarodowych portów morskich 210 portów śródlądowych

Hiszpańskie know-how. Hiszpania europejskim liderem w rozwoju transportu drogowego i kolejowego. Innowacyjne rozwiązania w dziedzinie budowy i zarządzania drogami. Dopuszczenie prywatnego sektora przedsiębiorstw do inwestycji drogowych.

Hiszpańskie know-how. Rekordowy czas budowy – 471km w 6lat Budowa pociągów ze zmiennym rozstawem kół Planowane 10 000km trakcji szybkiej kolei do 2020.

Infrastruktura transportowa w Polsce. Zalety centralnego położenia Polski w Europie: Dogodne połączenia: drogowe, kolejowe, lotnicze z UE oraz z państwami sąsiadującymi. Trzy główne porty morskie zapewniają połączenie z najważniejszymi portami na świecie.

Infrastruktura transportowa w Polsce. Transport lotniczy.

Infrastruktura transportowa w Polsce. Transport drogowy.

Infrastruktura transportowa w Polsce. Transport kolejowy.

Infrastruktura transportowa w Polsce. Transport śródlądowy i morski.

Dziękujęmy za uwagę