Polityka transportowa
Co to jest transport? Celowe przemieszczanie ludzi i przedmiotów za pomocą środków, zwanych środkami transportu Umożliwia wymianę dóbr i współprace między jednostkami gospodarczymi oraz oddzielnymi regionami kraju, przyczyniając się do ich rozwoju
Jak dzielimy środki transportu?
Jak dzielimy środki transportu? Transport lądowy Transport wodny Transport lotniczy
Transport lądowy Pojazdy szynowe Pojazdy samochodowe Pojazdy jednośladowe
Transport wodny Śródlądowy Morski
Transport lotniczy
TRANSPORT INTERMODALNY (kombinowany) Typ transportu polegający na przewozie ładunków środkami przewozowymi różnych gałęzi transportu.
TRANSPORT INTERMODALNY - ZALETY Obniżka kosztów transportowych Zapewnienie szybkiego i terminowego dostarczenia ładunku zwłaszcza w przewozie międzynarodowym Zmniejszenie ryzyka uszkodzenia towaru Zwiększenie możliwości jednorazowego przewozu większej partii ładunku Podniesienie dostępności i jakości usług transportowych Wzrost liczby możliwych sposobów przewozowych Możliwość zastosowania różnych sposobów załadunku i rozładunku.
TRANSPORT INTERMODALNY - WADY Konieczność użycia specjalistycznych urządzeń przeładunkowych (np. suwnic, dźwigów, samojezdnych maszyn) Konieczność wyposażenia terminali kolejowych w odpowiednie urządzenia przeładunkowe.
Cele polityki transportowej Poprawa bezpieczeństwa drogowego, jest to cel priorytetowy. Zapobieganie zagęszczaniu dróg i przeniesienie obciążeń transportowych na kolejnictwo i śródlądowe drogi wodne. Przeciwdziałanie zagęszczeniu dróg powietrznych dzięki wprowadzeniu w życie idei stworzenia jednego. Wspieranie praw pasażerów. Zapewnienie wysokiego poziomu jakości usług transportowych. Realizacja dużych inwestycji infrastrukturalnych. Radzenie sobie w warunkach globalizacji. Otwarcie międzynarodowego rynku kolejowego transportu towarowego.
Kierunki wspólnej polityki transportowej liberalizacja warunków transportu międzynarodowego między państwami członkowskimi. zwiększenie bezpieczeństwa we wszystkich gałęziach transportu poprawa jakości przewozów poprzez rozwój zintegrowanego systemu połączeń z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii lepsza ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez transport wspólne normy pracy i jednolite warunki zatrudnienia dla pracowników gałęzi transportowej zwiększenie spójności gospodarczej Unii Europejskiej poprzez stworzenie transeuropejskiej sieci transportowej ułatwienie wspólnotowym przedsiębiorcom dostępu do rynków zagranicznych
Regulacje prawne Traktat rzymski 1957 Traktat z Maastricht 1992 Traktat amsterdamski 1997
Wpływ infrastruktury na rozwój gospodarki koszty eksploatacyjne środków transportu, skrócenie czasu podróży, przesunięcia międzygałęziowe w transporcie (wzrost popytu na jedne a spadek popytu na inne środki transportu), zmiany wartości nieruchomości, wzrost aktywności ekonomicznej spowodowany realizacją przedsięwzięcia
Narzędzia finansowe Fundusz Spójności Program „Infrastruktura i Środowisko” SPOT – Sektorowy Program Operacyjny Transport (2004 – 2006) ISPA (do 2003)
Fundusz Spójności Celem nadrzędnym funduszu jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej
Fundusz Spójności – warunki pomocy Środki Funduszu Spójności są kierowane do państw członkowskich, w których produkt narodowy brutto (PNB) na jednego mieszkańca jest niższy niż 90% średniej w państwach Unii Europejskiej, oraz w których opracowany został program zmierzający do spełnienia kryteriów konwergencji ustalonych w art. 104 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską
Fundusz Spójności Beneficjentami Funduszu Spójności są: w sektorze transportu: PKP PLK S.A., GDDKiA oraz Ministerstwo Infrastruktury; w sektorze środowiska: jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego, komunalne spółki prawa handlowego oraz NFOŚiGW.
Program „Infrastruktura i Środowisko” Głównym celem programu jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.
SPOT – Sektorowy Program Operacyjny Transport Określał on kierunki, priorytety, działania a także wysokość środków finansowych przeznaczonych na rozwój transportu
Zakup nowego kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi relacji Warszawa- Łódź- Warszawa
Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego
Budowa pierwszej linii metra odcinek od szlaku B20 do stacji A23 „Młociny” wraz z torami odstawczymi i węzła komunikacyjnego „Młociny”
Przebudowa Falochronu Głównego w Gdyni wraz z modernizacją systemu nawigacyjnego
Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) Jej zadaniem jest stworzenie infrastruktury niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania rynku oraz do realizacji celów strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.
Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) w liczbach W 2010 r. transportową sieć transeuropejską tworzyć będzie: 75 200 km dróg, z czego 2/3 stanowić mają autostrady 79 400 km linii kolejowych, w tym 28 900 km linii dużych prędkości 430 lotnisk 270 międzynarodowych portów morskich 210 portów śródlądowych
Hiszpańskie know-how. Hiszpania europejskim liderem w rozwoju transportu drogowego i kolejowego. Innowacyjne rozwiązania w dziedzinie budowy i zarządzania drogami. Dopuszczenie prywatnego sektora przedsiębiorstw do inwestycji drogowych.
Hiszpańskie know-how. Rekordowy czas budowy – 471km w 6lat Budowa pociągów ze zmiennym rozstawem kół Planowane 10 000km trakcji szybkiej kolei do 2020.
Infrastruktura transportowa w Polsce. Zalety centralnego położenia Polski w Europie: Dogodne połączenia: drogowe, kolejowe, lotnicze z UE oraz z państwami sąsiadującymi. Trzy główne porty morskie zapewniają połączenie z najważniejszymi portami na świecie.
Infrastruktura transportowa w Polsce. Transport lotniczy.
Infrastruktura transportowa w Polsce. Transport drogowy.
Infrastruktura transportowa w Polsce. Transport kolejowy.
Infrastruktura transportowa w Polsce. Transport śródlądowy i morski.
Dziękujęmy za uwagę