Planujemy place zabaw na zlecenie Urzędu Miasta i Gminy Nekla Uczniowie Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Nekli pod kierunkiem Elżbiety Paluczek
Cele projektu Uczeń przy pomocy programu komputerowego Excel opracuje dane liczbowe uzyskane z Urzędu Stanu Cywilnego na temat potencjalnych użytkowników wybranego placu zabaw i wyciągnie z nich wnioski istotne dla projektanta placu Uczeń zredaguje przy pomocy edytora Word ankietę badającą oczekiwania mieszkańców, przeprowadzi ją, a następnie przy pomocy programu Excel opracuje jej wyniki oraz wyciągnie wnioski istotne dla projektanta placu Korzystając w wyszukiwarki Google zgromadzi informacje na temat dostępnej oferty wyposażenia placu W arkuszu kalkulacyjnym ograniczonym konkretną kwotą wirtualnych pieniędzy sporządzi listę wybranego wyposażenia Na podkładzie geodezyjnym zaplanuje położenie wybranych obiektów, a następnie wykona makietę ilustrującą projekt Przygotuje prezentację multimedialną ilustrującą wszystkie etapy pracy zespołu
Opis projektu Projekt edukacyjny "Planujemy osiedlowe place zabaw na zlecenie Urzędu Miasta i Gminy Nekla" jest częścią większego projektu finansowanego z Funduszu Kapitału Początkowego służącego przygotowaniu wniosku do Norweskiego Mechanizmu Finansowego na sfinansowanie budowy 11 placów zabaw na terenie naszej gminy. Wykonano 8 makiet, 8 ankiet ale tylko 4 prezentacje multimedialne obrazujące pracę poszczególnych zespołów oraz jedną w języku angielskim prezentującą prace wszystkich grup. Projekt zakończyła wystawa makiet w Nekielskim Ośrodku Kultury, prezentacja w języku angielskim przed delegacją norweską, w języku polskim przed rodzicami oraz wycieczka wszystkich uczestników na plac zabaw w Poznaniu.
Narzędzia i programy komputerowe wykorzystywane w projekcie MS Word – do edycji ankiet MS Excel – do kalkulacji wyposażenia placu oraz opracowania wyników ankiet i danych liczbowych dotyczących wieku potencjalnych użytkowników placu zabaw IrfanView – do korekty zdjęć, kompresowania plików jpg Power Point – do przygotowania dokumentacji projektu Wyszukiwarka internetowa Google – do znalezienia dostępnego w Polsce wyposażenia placów zabaw Poczta internetowa – do komunikacji z firmami na temat cen wyposażenia oraz komunikacji z koordynatorem projektu Komunikator internetowy „Gadu, gadu” – do korygowanie terminów spotkań, przekazywanie informacji w ramach zespołu Acrobat Reader – do czytania plików zawierających projekty architekta Nero – program do nagrywania płyt Programy do skanowania map sytuacyjnych przekazanych uczniom w formie papierowej
Organizacja pracy zespołów uczniowskich Było 8 zespołów o różnej liczebności (2-20 osób) w zależności od wielkości projektowanego placu, 5 kierowanych przeze mnie i 3 zespoły kierowane przez nauczycieli wychowania fizycznego we współpracy z nauczycielem sztuki Uczniowie otrzymali dokładny harmonogram pracy, w którym szczegółowo określono wszystkie etapy i terminy projektu
Organizacja pracy zespołów uczniowskich Problemy wynikające z braku umiejętności współpracy, niewydolnego przepływu informacji i niesystematycznej pracy spowodowały duże opóźnienia i trzeba było na bieżąco modyfikować założenia oraz wzmocnić działania mobilizacyjne Ostatecznie wszystkie zespoły zakończyły swoją pracę efektownymi produktami w postaci makiet projektowanych placów zabaw oraz prezentacji Power Point zawierających dokumentację pracy zespołu
Rola nauczyciela Nabór chętnych – trzeba było znaleźć jak najwięcej zespołów pracujących w systemie pozalekcyjnym, które będą w stanie doprowadzić do powstania projektu placu (zespół musiał składać się z osób o umiejętnościach redakcyjnych, informatycznych, matematycznych, plastycznych) Przygotowanie instrukcji, harmonogramu działań, przekazanie podkładów geodezyjnych, Mobilizowanie do pracy, przypominanie o terminach, pomoc w zebraniu informacji z Urzędu Stanu Cywilnego Konsultacje na temat sposobu wykonania poszczególnych zadań, kontrola wykonania poszczególnych etapów projektu, niezbędne korekty Rozwiązywanie konfliktów między członkami poszczególnych zespołów Interwencje dotyczące dostępu do szkolnej pracowni internetowej, rozliczanie rachunków na zakup materiałów do makiety Wysłanie wyników ankiet architektowi Komunikacja z uczniami przy pomocy poczty internetowej
Opis działań uczniów: uczniowie samodzielnie: opracowywali dane liczbowe otrzymanych z Urzędu Stanu Cywilnego, zrobili zdjęcia dokumentujące swoją pracę i umieścili je w prezentacji Power Point, przeprowadzili ankietę wśród mieszkańców przeszukiwali Internet i umieli znaleźć atrakcyjne wyposażenie dla swojego placu oraz wkleić wybrane zdjęcia do prezentacji prowadzili korespondencję z firmami na temat cen wyposażenia wykonali makiety swoich projektów
Opis działań uczniów: uczniowie wymagali pomocy: podczas sporządzania listy wybranego wyposażenia w arkuszu kalkulacyjnym przenoszenia kształtu placu z podkładu geodezyjnego na makietę oraz umieszczania elementów z uwzględnieniem ich wymiarów przy wyciąganiu wniosków przy sporządzaniu wykresów na podstawie danych liczbowych i ich interpretacji przy rozwiązywaniu konfliktów przy skanowaniu podkładów geodezyjnych zmienianiu formatu zdjęć używanych do prezentacji Przy zarządzaniu zespołem w zakresie dotrzymania terminów
Opis działań uczniów: korekty wymagały: Treść opracowanej przez uczniów ankiety Forma wykresów, jakość wniosków Zawartość prezentacji Power Point (niekompletne) Staranność wykonania makiety Format zdjęć zastosowanych w prezentacji Komentarze do zdjęć
Opis działań uczniów – dziewczyny przygotowują podkład do makiety
Rezultaty pracy uczniów - makiety
Rezultaty pracy uczniów- makiety
Prezentacja publiczna Prezentacja Power Point pracy wszystkich zespołów w języku angielskim do pobrania ze strony www.nekla.pl/informator/oswiata.php podczas spotkania z delegacją norweską i władzami miasta i gminy Nekla, której towarzyszyła wystawa makiet. Na tej samej stronie jest krótki opis projektu i można pobrać przykładowe prezentacje pracy poszczególnych zespołów, które zostały przedstawione podczas spotkań z rodzicami oraz obejrzeć zdjęcia wszystkich makiet z wystawy. Dalsze informacje o projekcie można uzyskać pod adresem ela_paluczek@interia.pl