INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Zaczarowany świat mowy” realizowana SP 13w latach 2006/2009 Opracowała . Bożena Bełkot
O PROGRAMIE: program stanowi innowację organizacyjno-programową jest formą profilaktyki logopedycznej, propagowaną wśród dzieci szkolnych w czasie zająć zintegrowanych oraz grupowych zajęć logopedycznych od klasy pierwszej zakłada ścisłą współpracę logopedy z nauczycielem prowadzącym zajęcia zintegrowane oraz rodzicami
CELE PROGRAMU: likwidowanie u dzieci błędów wymowy i jej doskonalenie wdrażanie do poprawnego oddychania doskonalenie sprawności narządów mowy, artykulacji i fonacji rozwijanie słuchu fonemowego, analizy i syntezy słuchowej wzbogacanie słownika czynnego i biernego dziecka, pod względem poprawności językowej, gramatycznej i stylistycznej
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ Warsztaty dla rodziców „Prawidłowy rozwój mowy”:- wrzesień. Przeprowadzenie badań przesiewowych mowy za zgodą rodziców. Ocena stanu rozwoju mowy – diagnoza. Konsultacje z rodzicami, przedstawienie kierunku działań- prezentacja metod i form pracy Cykliczne zajęcia logopedyczne – 1 raz w miesiącu.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ 6. Systematyczne powtarzanie ćwiczeń w trakcie zajęć zintegrowanych – 3 razy w tygodniu. 7. Podjęcie współpracy z PPP w celu przeprowadzenia komputerowych badań przesiewowych wzroku i słuchu oraz poprawności dekodowania słów i zdań. 8. Opracowanie zestawu ćwiczeń logopedycznych do pracy w domu. 9. Kontrolne badania przesiewowe na zakończenie każdego roku szkolnego.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ 10. Indywidualnie ukierunkowane oddziaływanie logopedyczne - rodzica, logopedy i nauczyciela w/ g indywidualnych potrzeb. 11. Przeprowadzenie ankiety wśród rodziców nt. Stanu mowy dziecka. 12. Podsumowanie realizacji programu. 13. Przedstawienie na Konferencji Rady Pedagogicznej wniosków z przeprowadzonej innowacji.
Gwarancją sukcesu edukacyjnego dziecka. SPODZIEWANE EFEKTY Osiągnięcie: odpowiedniego poziomu mowy dziecka prawidłowego słuchu fonemowego i norm językowych obniżenie ryzyka dysleksji. Gwarancją sukcesu edukacyjnego dziecka.
EWALUACJA 1.Badanie stanu mowy dziecka (na początku i końcu każdego roku szkolnego)-tabele porównawcze. 2. Informacje od rodziców o stanie mowy ich dzieci – ankieta. 3. Wywiad z nauczycielami (na bieżąco). 4. Przedstawienie sprawozdania z wyników innowacji Radzie Pedagogicznej i Rodzicom.
WYNIKI BADAŃ MOWY zorganizowanie przesiewowych badań mowy u 90 uczniów, określić stan rozwoju mowy wszystkich uczniów klas pierwszych, podjęcie konkretnych działań wspierających rozwój uczniów.
Z ZABURZONYM SŁUCHEM FONEMAYCZNYM WYMAGAJACYCH OBSERWACJI WYNIKI BADAŃ KLASA LICZBA UCZNIÓW PRZEBADANYCH Z WADĄ WYMOWY Z ZABURZONYM SŁUCHEM FONEMAYCZNYM WYMAGAJACYCH OBSERWACJI Z PRAWIDŁOWĄ WYMOWĄ I B 25 23 9 6 5 RAZEM 100% 92 39 26 22
PORÓWNANIE
Z ZABURZONYM SŁUCHEM FONEMAYCZNYM WYMAGAJACYCH OBSERWACJI DIAGNOZA KLAS I KLASA LICZBA UCZNIÓW PRZEBADANYCH Z WADĄ WYMOWY Z ZABURZONYM SŁUCHEM FONEMAYCZNYM WYMAGAJACYCH OBSERWACJI WYMOWĄ Z PRAWIDŁOWĄ I A 20 6 7 3 11 I B 25 23 9 5 I C 10 I D 13 RAZEM 90 88 30 17 40 % 100 98 34,1 26,2 19,3 46
DIAGNOZA UCZNIÓW KLAS I
BADANIA WZROKU I SŁUCH W miesiącach styczeń- luty Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemianowicach Śląskich przeprowadziła przesiewowe badania wzroku i słuchu uczniów klas I za pomocą systemu komputerowego „Słyszę” i „Widzę”.
WYNIKI BADAŃ WZROKU I SŁUCHU KLASA LICZBA UCZNIÓW LICZBA PRZEBADANYCH -WZROK DO KONTROLI LICZBA PRZEBADANYCH SLUCH DO KONROLI I A 20 16 2 18 6 I B 25 22 3 24 1 I C 19 I D RAZEM 90 81 9 82 11 % 100 91 13
BADANIE SŁUCHU badania przeprowadzono u 80 uczniów, brak wady słuchu stwierdzono u 82uczniów do kontroli skierowano 11 uczniów
BADANIE WZROKU badania przeprowadzono u 80 uczniów brak wady wzroku stwierdzono u 81uczniów do kontroli skierowano 9 uczniów