Raport z ewaluacji wewnętrznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
ROK SZKOLNY 2015/16  Projekt edukacyjny: Szkoła miejscem działań kreatywnych – czyli jak rozwijamy nasze zainteresowania?
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Co to jest spacer edukacyjny?
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
– uwagi, wnioski i zalecenia
„Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących kształtowaniu umiejętności pisania i czytania jako głównego elementu przygotowania dziecka przedszkolnego.
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Programy nauczania.
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Zrealizowane cele: - pobudzenie zainteresowania otaczającym światem; - poznanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata; - stymulowanie rozwoju, kreatywności,
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Job-shadowing Alcazar de San Juan, Hiszpania 07/11/17-10/11/17
Przedszkole „Wróbelek Elemelek” w Czerniejewie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
6-LATEK W SZKOLE.
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
INFORMACJE DLA RODZICÓW ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
ul. GRZYBOWSKA WARSZAWA
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Badanie rynku Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Kompetencje kluczowe informatyczne – I etap edukacyjny
Kierunek 3. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych Elżbieta Bukowiecka-Górny.
Raport z ewaluacji wewnętrznej przedszkola   PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 3 NIEZAPOMIANAJKA W ŚWIEBODZICACH   Ewaluacja wewnętrzna, wymaganie 3: Dzieci.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Raport z ewaluacji wewnętrznej WYMAGANIE 2: Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Violetta Karbowniczek Zespół ewaluacyjny Urszula Graca Anna Rychlik Natalia Kasprzyk Violetta Karbowniczek ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Przedmiot ewaluacji dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, wykazują się samodzielnością, kreatywnością i innowacyjnością, podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji, w przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Cele/Zakres ewaluacji Ustalenie, czy nauczyciele planując pracę, przestrzegają zaleceń, warunków i sposobów realizacji, zgodnie z podstawą programową? Ustalenie, czy nauczyciele realizują zalecenia podstawy programowej podczas zajęć dydaktycznych? ZAKRES Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Pytania badawcze (kluczowe) W jaki sposób organizacja zabaw i sytuacji zadaniowych wynika z wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej? Które z zalecanych warunków i sposobów realizacji są wykorzystywane przez nauczycieli? W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej? W jaki sposób nauczyciele diagnozują rozwój umiejętności w zakresie samodzielności, kreatywności , innowacyjności i zainteresowań dzieci? Co świadczy o skuteczności wdrażanych wniosków? W jaki sposób nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju? W jaki sposób nauczyciel wykorzystuje możliwości dzieci oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia? W jaki sposób nauczyciel organizuje zajęcia kierowane? ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Harmonogram ewaluacji Wrzesień- opracowanie koncepcji ewaluacji: określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów oraz pytań kluczowych. Grudzień- przygotowanie narzędzi badawczych i opracowanie metod badawczych przez zespół ds. ewaluacji. Styczeń- wykonanie zadań (zgodnie z Planem Nadzoru Pedagogicznego) przez zespół do spraw ewaluacji. Styczeń- podsumowanie ewaluacji- opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, ustalenie wniosków. Styczeń- opracowanie zbiorcze wyników analizy dokumentów dotyczących wpisów w listopadzie i grudniu- ustalenie wniosków, rekomendacji. Luty- przygotowanie raportu w formie prezentacji PowerPoint, przedstawienie go na radzie pedagogicznej oraz opublikowanie na stronie internetowej przedszkola- omówienie wyników i wniosków. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Narzędzia badawcze Ankieta do nauczycieli. Analiza dokumentacji- plany pracy wychowawczo- dydaktycznej, dzienniki. Analiza ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli W celu uzyskania odpowiedzi na pytania kluczowe opracowano 2 ankiety, na podstawie których uzyskano informacje w zakresie warunków i sposobów realizacji podstawy programowej, poziomu nabywania przez dzieci umiejętności i wiadomości określonych w podstawie programowej oraz diagnozowania umiejętności dzieci z uwzględnieniem realizacji i monitorowania podstawy programowej. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Ankieta I – Pytanie 1 Stosowanie warunków i sposobów realizacji podstawy programowej oraz określenie poziomu nabywania przez dzieci umiejętności wiadomości określonych w podstawie programowej. Które z zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej są przez Panią wykorzystywane ? Zajęcia organizowane, kierowane uwzględniające potrzeby, oczekiwania i możliwości dzieci. Zabawy dowolne. Przebywanie dzieci na świeżym powietrzu. Czas przeznaczony na odpoczynek, relaksacja,  czynności samoobsługowe. Uroczystości zaplanowane w planie dydaktyczno- wychowawczym. Organizacja wycieczek. Ćwiczenia i zabawy przygotowujące do szkoły. Przestrzeganie odpowiednich proporcji zagospodarowania czasem. Obserwacja dzieci, diagnozowanie. Współpraca z rodzicami w trosce o ujednolicenie oddziaływań wychowawczych. Odpowiednia aranżacja sali. Opracowanie ramowego rozkładu dnia. Motywowanie do samodzielnych działań. Wprowadzanie zajęć i zabaw z zakresu edukacji zdrowotnej. Podnoszenie poziomu integracji sensorycznej. Tworzenie warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Ankieta I – Pytanie 2 ROK SZKOLNY 2018 / 2019 Proszę podać sposoby diagnozowania,  obserwacji dzieci i twórcze organizowanie przestrzeni ich rozwoju. Prowadzenie zabaw korzystając z potencjału i doświadczeń dzieci. Rozwijanie zaciekawienia elementami otoczenia. Rozwijanie ciekawości poznawczej. Obserwacja dzieci podczas zabaw, zajęć, czynności samoobsługowych. Diagnoza gotowości szkolnej, arkusze obserwacji. Analiza prac dzieci i wytworów jego pracy. Zabawy socjotechniczne- ustalenie pozycji społecznej dziecka. Rozmowy z rodzicami umożliwiające zbieranie wiadomości o sposobie funkcjonowania dziecka w domu. Monitorowanie postępów dziecka. Rozwijanie zainteresowań dzieci. Swobodny dostęp do materiałów plastycznych, kącików przyrodniczych. Tworzenie miejsc do swobodnej aktywności dzieci, sprzyjających współdziałaniu w zespole. Zapewnienie przestrzeni do zabaw konstrukcyjnych i ruchowych. Odpowiednia aranżacja przestrzeni. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Ankieta I – Pytanie 3 ROK SZKOLNY 2018 / 2019 Proszę podać sposoby wykorzystania przez Panią możliwości dzieci oraz ich zaciekawienia elementami otoczenia. Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających poznawanie wielozmysłowego. Organizowanie zabaw tworzących pole doświadczeń rozwojowych oraz rozwijanie zainteresowań. Aranżacja przestrzeni. Wyznaczenie miejsca do odpoczynku. Motywowanie do podejmowania samodzielnych działań. Organizowanie stałych i czasowych kącików zainteresowań. Dobór zabawek i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania. Stosowanie elementów wyposażenia odpowiednich dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Przydzielanie zadań o podwyższonym stopniu trudności. Wskazywanie dodatkowych źródeł wiedzy. Stawianie pytań problemowych pobudzających myślenie twórcze. Umożliwienie dzieciom podejmowania prac porządkowych. Korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjnych. Zachęcanie do kreatywności podczas wykonywania prac plastycznych. Organizacja wycieczek. Wykorzystanie materiału przyrodniczego do zabaw matematycznych. Udział w konkursach i uroczystościach. Prowadzenie zabaw słownych, poznawanie liter. Zapewnienie kontaktu z literaturą, przyroda, sztuką. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Proszę podać sposoby organizowania przez Panią zajęć kierowanych. Ankieta I – Pytanie 4 Proszę  podać sposoby  organizowania przez  Panią zajęć kierowanych. Tworzenie planów pracy z uwzględnieniem podstawy programowej i wybranego programu wychowania przedszkolnego. Uwzględnienie możliwości rozwojowych, zainteresowań dzieci, potrzeb związanych z wyrażaniem stanów emocjonalnych. Naturalna zabawa dziecka-  doskonalenie motoryki i zaspokojenie potrzeby ruchu. Prowadzenie zabaw słownych, muzycznych, matematycznych, ruchowych, plastycznych. Wprowadzanie metod aktywizujących, zabaw twórczych,  badawczych. Uwzględnienie możliwości dzieci, ich oczekiwań poznawczych oraz potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystywanie  naturalnie pojawiających się sytuacji edukacyjnych prowadzących do poznawania świata i nabywania wiadomości. Budzenie zainteresowania zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie. Wykorzystanie  nowoczesnych technologii informatycznych- tablica multimedialna, aplikacje interaktywne. Zabawy edukacyjne przygotowujące do czytania i pisania. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Ankieta II – Pytanie 1 Diagnozowanie umiejętności dzieci z uwzględnieniem realizacji i monitorowania podstawy programowej. Proszę wymienić realizowane przez panią sposoby organizacji zabaw i sytuacji zadaniowych wynikających z wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej. Dostosowanie  sytuacji zadaniowych i  do grupy wiekowej i możliwości wszystkich dzieci Stwarzanie odpowiednich warunków do zabaw swobodnych zgodnie z podstawą programową Przestrzeganie zalecenia dotyczącego czasu przeznaczonego na różnego typu zajęcia dydaktyczne Wprowadzanie technik twórczego myślenia Wprowadzanie  zasad bezpieczeństwa i stwarzanie poczucia bezpieczeństwa w dzieciach Doskonalenie u dzieci czynności samoobsługowych i umiejętności społecznych Indywidualizacja zajęć Wskazywanie dodatkowych źródeł wiedzy Wzmacnianie poczucia  wartości dziecka Tworzenie atmosfery do samodzielnego podejmowania działań Rozwijanie zainteresowań Zapewnienie warunków do nabywania doświadczeń i korzystanie z doświadczeń już nabytych Różnicowanie metod, tempa pracy, dobór treści, poziomu trudności. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

W jaki sposób monitoruje Pani realizację podstawy programowej? Ankieta II – Pytanie 2 i 3 W jaki sposób  monitoruje Pani realizację podstawy programowej? Monitorowanie realizacji celów i treści podstawy programowej. Monitorowanie efektów podjętych działań. Monitorowanie gospodarowania czasem- realizacja warunków i sposobów realizacji podstawy programowej. Monitorowanie postępów edukacyjnych dzieci Monitorowanie organizacji PPP. W jaki sposób  diagnozuje Pani rozwój umiejętności  w zakresie samodzielności, kreatywności, innowacyjności i zainteresowań dzieci? Arkusze obserwacji i diagnozę gotowości szkolnej. Prowadzenie codziennych obserwacji dzieci podczas zajęć, zabaw. Obserwacja zachowań i umiejętności podczas wspólnych działań. Analiza prac plastycznych  i innych wytworów jego pracy- konstruowanie, układanie. Rozmowy z dziećmi i rodzicami. Analiza dokumentacji. Wymiana spostrzeżeń z innymi nauczycielami i specjalistami. Karty pracy. Rozmowy z rodzicami, ankiety dla rodziców. Inicjowanie zabaw twórczych i stwarzanie warunków do pracy różnymi technikami plastycznymi. Wzmacnianie i motywowanie. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

z monitorowania podstawy programowej? Ankieta II – Pytanie 4 Jakie zmiany świadczą o skuteczności wdrażanych wniosków z monitorowania podstawy programowej? Rozwój i postępy w wielu sferach rozwoju. Wzrost umiejętności i  zainteresowań. Nabywanie nowych umiejętności przez dzieci. Wzrost chęci prezentowania się na forum, udział w przedstawieniach. Poprawa kompetencji językowych- płynniejsze wypowiedzi,  bogatsze słownictwo. Wzrost sprawności manualnej, umiejętności społecznych dzieci Poszerzenie wiedzy,  rozwój samodzielności i aktywności. Wzrost poczucia wartości i pewności siebie. Wzrost  kompetencji w relacjach społecznych. Wzrost gotowości podejmowania nowych zadań. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Wnioski Z analizy zgromadzonych ankiet wynika, że: Nauczyciele przygotowując się do zajęć oraz tworząc plany pracy, dostosowują zabawy i sytuacje zadaniowe do możliwości rozwojowych dzieci, ich  predyspozycji, zainteresowań oraz potrzeby naturalnej zabawy dziecka. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wykorzystują je w zabawach i sytuacjach zadaniowych. W przedszkolu nauczyciele monitorują i analizują osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych możliwości rozwojowych i predyspozycji. Nauczyciele podczas swojej pracy wykorzystują zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej. Nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej poprzez codzienne zapisy w dziennikach i podsumowania na koniec każdego semestru. W przedszkolu diagnozuje się rozwój umiejętności  w zakresie samodzielności, kreatywności, innowacyjności i zainteresowań dzieci. Nauczyciele w swojej pracy stosują różnorodne formy wykorzystania  możliwości dzieci oraz ich zaciekawienia elementami otoczenia, diagnozują,  obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju. Rozwój i postępy w wielu sferach rozwoju, wzrost umiejętności i  zainteresowań, nabywanie nowych umiejętności przez dzieci świadczą o skuteczności wdrażanych wniosków z monitorowania podstawy programowej. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Rekomendacje / Analiza dokumentów przedszkola Utrzymanie i wzmacnianie obecnego poziomu w zakresie nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej. Wzbogacanie sal przez nowoczesne pomoce dydaktyczne, wprowadzanie technologii informatycznej, zabawek edukacyjnych, projektowanie ciekawej aranżacji przestrzeni działalności dzieci. Kontynuacja dokładnego rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci. Analiza dokumentów przedszkola dzienniki zajęć, plany dydaktyczno- wychowawcze. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Grupy objęte analizą Żabki, Biedronki, Jagódki, Muchomorki, Misie, Stokrotki, Motylki ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Sfera fizycznego obszaru rozwoju dziecka - wykres Na podstawie dokonanych analiz dokumentacji przedszkola wynika, że nauczycielki w sferze fizycznego obszaru rozwoju dziecka, planują najwięcej działań dotyczących: kształtowania czynności samoobsługowych np. czynności fizjologiczne, higieniczne, spożywanie posiłków, w starszych grupach- nakrywanie do stołu i sprzątanie po posiłkach, zabaw o charakterze ruchowym, w tym: muzycznym, rytmicznym, naśladowczym, przygotowującym do nauki pisania i czytania, zabaw i ćwiczeń rozwijających ogólną sprawność ciała: zestawy zabaw i ćwiczeń ruchowych, zabawy w toku dnia, zabawy poranne, zabawy na świeżym powietrzu, spacery i wycieczki, zabaw o charakterze konstrukcyjno- manipulacyjnym- z wykorzystaniem różnorodnych klocków, materiału plastycznego, tworzywa przyrodniczego itp. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Sfera fizycznego obszaru rozwoju dziecka - wykres Najrzadziej występującą czynnością dziecięcą jest komunikowanie potrzeby ruchu, odpoczynku itp. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Sfera emocjonalnego obszaru rozwoju dziecka Na podstawie dokonanych analiz dokumentacji przedszkola wynika, że nauczycielki w sferze emocjonalnego obszaru rozwoju dziecka, planują najwięcej działań dotyczących: rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji, (często organizowane są różnego rodzaju masażyki, zabawy relaksacyjne)- dzieci potrafią określić swój nastrój, uczucia, tematyki związanej z niesieniem pomocy potrzebującym ludziom i zwierzętom, zabaw o charakterze integracyjnym i adaptacyjnym. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Sfera emocjonalnego obszaru rozwoju dziecka Podczas analizy wyników zauważa się, że zagadnienia z w/w obszaru występują dość rzadko, np.: II.2- szanuje emocje swoje i innych osób, II.3- przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, II.5 rozstaje się z rodzicami bez lęku i ma świadomość, że rozstanie bywa dłuższe lub krótsze, II.11 dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego, jako źródła satysfakcji estetycznej. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Sfera społecznego obszaru rozwoju dziecka Na podstawie dokonanych analiz dokumentacji przedszkola wynika, że nauczycielki w sferze społecznego obszaru rozwoju dziecka, planują najwięcej działań dotyczących: przestrzegania norm grupowych, tworzenia i respektowania zasad: zabawy w grupie, w trakcie prac użytecznych, a także odpoczynku, kształtowania u dzieci poczucia przynależności do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, kształtowania u dzieci nawyku obdarzania uwagą dorosłych, inne dzieci, a także komunikowania się zarówno werbalnego, jak i pozawerbalnego, okazywania szacunku, życzliwości, obowiązkowości, przyjaźni, radości, empatii, używania przez dzieci tzw. „magicznych słów", takich jak „proszę, przepraszam i dziękuję", a także zwrotów grzecznościowych w trakcie powitania i pożegnania. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Sfera społecznego obszaru rozwoju dziecka Najrzadziej dzieci mają okazję do przedstawiania się imieniem, nazwiskiem, a także podawania swojego adresu. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Sfera poznawczego obszaru rozwoju dziecka Na podstawie dokonanych analiz dokumentacji przedszkola wynika, że nauczycielki w sferze poznawczego obszaru rozwoju dziecka, planują najwięcej działań dotyczących: organizowania czynności z zakresu edukacji muzycznej (słuchania muzyki, uczenia śpiewu piosenek, rozwijania poczucia rytmu, ekspresji muzycznej), prawidłowym posługiwaniem się językiem ojczystym, a grupy starsze przygotowują się do nauki czytania poprzez rozwijanie słuchu fonematycznego, umiejętności odpowiadania na pytania nauczyciela, opowiadania historyjek obrazkowych, rozwiązywania zagadek, recytacji wierszy, usprawniania motoryki małej, a także orientację na kartce papieru, rozwijania umiejętności wyrażania swojego rozumienia świata za pomocą tańca, odgrywania ról, różnorodnych technik plastycznych, rozwijania pojęć matematycznych, klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakąś cechę, tworzenia rytmów, rozróżniania i nazywania prostych figur geometrycznych, przeliczania zbiorów na konkretach, stosowania liczebników głównych i porządkowych, zjawisk przyrodniczych, również na zajęcia w terenie np. spacery do parku, umiejętności odczytywania symboli, kształtowania miłości do ojczyzny i wiedzy na jej temat. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Sfera poznawczego obszaru rozwoju dziecka - wykres Podczas analizy wyników zauważa się, że Dzieci rzadziej uczestniczą w zabawach dotyczących: IV.16- używania pojęć dotyczących upływającego czasu (wczoraj, dziś, jutro), IV.17- posługiwania banknotami i monetami obowiązującymi w naszym kraju, IV.20-zawodów wykonywanych przez ludzi, ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Wnioski i rekomendacje We wszystkich grupach wiekowych nauczycielki systematycznie realizują poszczególne punkty Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego w zakresie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego, a także poznawczego. Rekomendacje Zaleca się zachęcanie dzieci do rozmów na temat ich potrzeb. Zwracać uwagę na kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci, dotyczącej np. adaptacji do nowych warunków. Częściej organizować zabawy umożliwiające kształtowanie umiejętności przedstawiania się swoim imieniem i nazwiskiem, a przede wszystkim adresem zamieszkania. Zwiększyć częstotliwość zajęć matematycznych dotyczących szacowania elementów, mierzenia długości, orientacji w przestrzeni, a także schemacie swojego ciała. Systematycznie zachęcać do stosowania nazw dni tygodnia, miesięcy, następstw czasowych, a także dostrzegania piękna otaczającej nas przyrody. Częściej organizować zabawy banknotami, monetami. Organizować sytuacje wzbogacające wiedzę o zawodach. Wyżej wymienione rekomendacje, należy uwzględnić w dalszym planowaniu działań oraz w kierunkach rozwoju przedszkola. ROK SZKOLNY 2018 / 2019

Dziękujemy za uwagę !!!