Osobowość Marta Riess.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Osobowość Osobowość stanowią te cechy osoby bądź ludzi w ogóle, które umożliwiają wyjaśnienie spójnych wzorców zachowań. Zachowanie uwarunkowane osobowością.
Advertisements

Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Jak sobie z nim radzić ?.
Teoria Bohra atomu wodoru Agnieszka Matuszewska ZiIP, Grupa 2 Nr indeksu
Dydaktyczne tendencje polskich nauczycieli mierzone w psychologicznej perspektywie postrzegania czasu (ZTPI) Kornelia Rybicka XV Konferencja z cyklu Diagnostyka.
Fizyczne metody określania ilości pierwiastków i związków chemicznych. Łukasz Ważny.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Wykład 8 KONFORMIZM SWPS ZMIANA POSTAW I ZACHOWAŃ.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Monika Kwiecińska-Zdrenka Instytut Socjologii Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Toruń, 21 czerwca 2016 r.
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
mgr Marek Jarzęcki Katedra Finansów Przedsiębiorstw
Aktywny RODZIC.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Wytrzymałość Konstrukcji (Wytrzymałość materiałów, Mechanika konstrukcji) Nauka o trwałości spotykanych w praktyce typowych elementów konstrukcji pod działaniem.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Struktura kanałów marketingowych
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
1. Ja i inni, czyli komunikacja interpersonalna
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
SWOBODA UMÓW.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Wykład 1 Przedmiot psychologii
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Mądrość – perspektywa psychologiczna
Wykłady Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019
Prezentacja informacji w biznesie
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Współczesne kierunki polityki społecznej
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Psychologia Marta Riess.
Sędzia Grupa I Dominika Antosik, Kamil Baryła,
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Osobowość Marta Riess

W Ubiegłym tygodniu: Mądrość z perspektywy ludowej  Czym jest mądrość z perspektywy psychologicznej? Mądrość a dobrostan 3 rodzaje definicji mądrości: „sztuka życia” Transcendentna Cecha osobowościowa Czynniki blokujące rozwój mądrości.

Dzisiaj: Czym jest osobowość? Wielość teorii osobowości? Teorie typów Teorie cech Teorie psychodynamiczne Teorie humanistyczne Teorie społecznego uczenia się Teorie jaźni

Osobowość Osobowość potocznie – być czy mieć? (charakter, temperament) Osobowość psychologicznie: Wyjątkowość Charakterystyczne wzorce zachowania Niezmienna w czasie i w sytuacjach Dlaczego taka ważna? – możliwość przewidywania, zrozumienie świata, metawzór funkcjonowania

Teorie Psychologiczne – skąd ich tak wiele? Teorie typów (Hipokrates-Galen, Sheldon, Sulloway) Teorie cech (Eysenck, Wielka Piątka) Teorie psychodynamiczne (Freud, Adler, Jung) Teorie humanistyczne (Rogers) Teorie społecznego uczenia się (Poznawcza Teoria Społecznego Uczenia się Bandury) Teorie jaźni (Kulturowe pojmowanie „Ja” – Markus i Kitayama)

Skonfliktowany wewnętrznie? Myślący, poznający, interpretujący? Produkt ewolucji? Sterowany zewnętrznie? Zbiór reakcji chemicznych i elektrycznych? Dobry z natury? Produkt kultury?

Teorie Typów Ciekawostka historyczna?

Hipokrates - galen Cztery płyny ustrojowe w ciele (cztery humory): Krew Flegma Żółć Czarna żółć Teoria humoralna

Typy temperamentów Hipokratesa-Galena[edytuj | edytuj kod] choleryczny – (chole – żółć) porywczy, niewyrozumiały, energiczny, urodzony przywódca, człowiek czynu sangwiniczny – (sanguis – krew) wesoły, pogodny, towarzyski, gadatliwy, niezorganizowany, zapominalski flegmatyczny – (phlegma – flegma) powolny, zrównoważony, dowcipny, pogodny, obserwator melancholiczny – (melas chole – czarna żółć) perfekcjonista, uczuciowy, wrażliwy, wierny przyjaciel, podatny na depresje

Typy budowy ciała (Sheldon, 1942) Ektomorficzny – bystry introwertyk o upodobaniach artystycznych Mezomorficzny – silny fizycznie, pełen energii, odważny i asertywny Endomorficzny – zrelaksowany, lubi jeść, towarzyski

Kolejność narodzin (Sulloway, 1996) Współczesna koncepcja typów Podstawa – teoria ewolucyjna Darwina Pojęcie niszy Dwa typy: Dziecko pierworodne (lub jedynak) Dziecko urodzone jako drugie lub kolejne

Teorie Cech

Teorie typów A teorie cech: Typy – kategorie odrębne, nieciągłe Cechy – wymiary ciągłe Cechy to trwałe właściwości lub atrybuty predysponujące ludzi do zachowywania się w spójny sposób w różnych sytuacjach.

3 wymiary Eysencka (1973, 1990) EKSTRAWERSJA ukierunkowanie na zewnątrz ukierunkowanie do wewnątrz NEUROTYZM zrównoważony emocjonalnie niezrównoważony emocjonalnie PSYCHOTYZM uprzejmy agresywny liczący się z innymi antyspołeczny

Model wielkiej piątki (Costa i MCCrae) Badania słownikowe Uniwersalność Pięć czynników: Ekstrawersja Neurotyczność Ugodowość Sumienność Otwartość na doświadczenia

Teorie psychodynamiczne

Psychoanaliza Freudowska: Dynamiczny obraz osobowości Obraz zdrowej osobowości na podstawie przypadków klinicznych ID, EGO, SUPEREGO

Poczucie adekwatności Alfred ADLEr (1929) Poczucie wyższości Poczucie adekwatności Poczucie niższości

Carl Gustav Jung (1959) Nieświadomość zbiorowa Koncepcja archetypów (prymitywnych reprezentacji symbolicznych określonego doświadczenia lub obiektu) Anima i animus (zintegrowana osobowość)

Teorie humanistyczne Rogers Maslow Horney

Carl Rogers Samourzeczywistnienie Człowiek jest z natury dobry Bezwarunkowe pozytywne ustosunkowanie (do dziecka a nie do zachowania)

Teorie humanistyczne holistyczne dyspozycjonistyczne fenomenologiczne

Teorie Społecznego Uczenia Się Mischel Bandura Cantor

Poznawcza teoria społecznego uczenia się Bandury (1986, 1999) Procesy poznawcze biorące udział w nabywaniu i podtrzymywaniu wzorców zachowania – kształtowanie osobowości osoba zachowanie środowisko wzajemny determinizm

Teorie Jaźni

Teorie Jaźni Najbardziej osobiste teorie osobowości Ja określa własną teorię siebie Ja realne Ja możliwe Ja idealne

Kulturowe pojmowanie JA (Markus i Kitayama, 1991) Ja niezależne vs. Ja współzależne

DIK DAK ?

SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ I POZNAWCZE JAŹNI   TYPÓW I CECH PSYCHODYNAMICZNE HUMANISTYCZNE SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ I POZNAWCZE JAŹNI DZIEDZICZNOŚĆ CZY ŚRODOWISKO podzielone Raczej dziedziczność Środowisko/interakcje ze środowiskiem PROCESY UCZENIA SIĘ CZY PRAWA ZACHOWANIA Determinizm wewnętrzny Zmiana pod wpływem doświadczenia Zmiana pod wpływem wyuczonych doświadczeń NACISK NA PRZESZŁOŚĆ, TERAŹNIEJSZOŚĆ CZY NA PRZYSZŁOŚĆ przeszłość Wczesne dzieciństwo Aktualna rzeczywistość i przyszłe cele SU: Dawne wzmocnienia i obecne okoliczności P: Przeszłość i teraźniejszość (przyszłość przy ustalaniu celów) Przeszłość i teraźniejszość (przyszłość przy ustalaniu celów)

SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ I POZNAWCZE JAŹNI   TYPÓW I CECH PSYCHODYNAMICZNE HUMANISTYCZNE SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ I POZNAWCZE JAŹNI ŚWIADOMOŚĆ CZY NIEŚWIADOMOŚĆ Nie dotyczy Nieświadomość Świadomość Nie zajmują jasnego stanowiska DYSPOZYCJE WEWNĘTRZNE CZY SYTUACJA ZEWNĘTRZNA Czynniki dyspozycyjne Interakcja Czynniki sytuacyjne

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!