współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki 2018-2019 WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne do udziału w tworzeniu strategii zajęć w szkole i innych placówkach edukacyjnych, 3. wdrożenie do refleksyjnego stosunku do procesu kształcenia.
TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU Dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiki i jej aspekty Historia rozwoju myśli dydaktycznej oraz współczesne tendencje w kształceniu ogólnym 3. Osobowość i kompetencje nowoczesnego nauczyciela 4. Konwencjonalne i problemowe/aktywizujące metody kształcenia oraz ich rola w realizacji celów współczesnej dydaktyki 5. Formy, zasady i środki kształcenia 6. Ewaluacja, pomiar dydaktyczny i refleksja w współczesnym procesie dydaktycznym
Założenia: po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń słuchacz studiów podyplomowych będzie: rozumiał rolę nauczyciela w nowoczesnej szkole oraz proces kształcenia w świetle współczesnych trendów i tendencji w edukacji poprawnie analizował i wnioskował obszar problemów dydaktycznych w różnych aspektach i perspektywach
3. rozumiał rolę, oczekiwania i potrzeby ucznia w nowoczesnej szkole 4. posługiwał się wybranymi metodami, formami i środkami dydaktycznymi 5. rozumiał konieczność diagnozy oraz pomiaru jakości efektów własnej pracy oraz pracy swoich uczniów 6. rozwijał w sobie oraz w swoich uczniach potrzebę kształcenia ustawicznego.
Literatura literatura podstawowa: Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków 2015. Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011. Springer M., Jak uczy się mózg. Warszawa 2015. Klus – Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa 2010 Śliwerski B., Myśleć jak pedagog. Gdańsk 2010.
Dryden G., Vos J. Rewolucja w uczeniu się. Poznań 2000. literatura uzupełniająca: Guz S. Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Lublin 2015. Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli. Gdańsk 2009. Dryden G., Vos J. Rewolucja w uczeniu się. Poznań 2000. Łukasik I., Witek A. Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy. Lublin 2015.
cykl zajęć w postaci wykładów kończy się egzaminem – egzamin odbywa się w postaci samodzielnie przygotowanego projektu dydaktycznego (konspektu dowolnie wybranej lekcji lub innych zajęć dydaktycznych) i zaprezentowanie projektu na forum grupy warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (3.0 – 5.0)
Na ocenę zaliczeniową składa się udział studenta w zajęciach, który jest bardzo ściśle związany z aktywnością z uwagi na metody problemowe, warsztaty dydaktyczne i testy, które są podstawowymi metodami pracy. Oceny z ćwiczeń: 100% aktywności/obecności (6. 04, 13.04, 11. 05, 12.05, 25.05, 8.06., 9.06) – ocena 5.0 2 nieobecności– 4.5 lub możl. poprawy oceny 3 nieobecności – 4.0 4 nieobecności – 3.0 5 nieobecności – konieczność ustnego kolokwium z problematyki ćwiczeń i wykładów.
Przebieg i data egzaminu: Egzamin będzie przebiegał w postaci ustnej Przebieg i data egzaminu: Egzamin będzie przebiegał w postaci ustnej. Będzie to prezentacja projektu dydaktycznego na forum całej grupy (samodzielnie zaprojektowanej przez siebie lekcji z dowolnie wybranego przedmiotu lub obszaru edukacji). Czas prezentacji projektu wraz z przedłożonym konspektem zajęć (z podziałem na etapy zajęć, czynności nauczyciela i uczniów) oraz z prezentacją środków dydaktycznych wykorzystanych w lekcji to maksymalnie 10 minut na każdej osoby. Termin egzaminu to ostatnie zajęcia 8.06. godz. 18.00 – 19.30 oraz 9.06. godz. 16.20 – 19.20 wpis ocen na ostatnich zajęciach 9.06.2019
konsultacje niedziele 19.00-19.45 KA budynek C, pokój 334b lub mail: ania@kozuh.net strona: ania.kozuh.net serdecznie proszę o mail w sprawie planowanej wizyty na konsultacjach (przynajmniej dwa dni wcześniej:-)