Umowa Partnerstwa 2014-2020 Rzeszów 17 września 2015
Tekst
Główne akty prawne na lata 2014-2020 Pakiet rozporządzeń UE na lata 2014-2020 Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Ustawa wdrożeniowa Wytyczne horyzontalne i programowe
Pakiet rozporządzeń na lata 2014-2020 Rozporządzenie 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS, FS, EFRROW, EFMR (…) Rozporządzenie 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie EFRR Rozporządzenie 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie EFS Rozporządzenie 1300/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie FS Rozporządzenie 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie EFRROW Rozporządzenie 508/2014 z dnia z dnia 15 maja 2014 w sprawie EFRM
Rozporządzenie 1303/2013 ZAKRES Zasady wsparcia unijnego dla EFSI Podejście strategiczne Cele tematyczne i wspólne ramy strategiczne Umowa Partnerstwa Koncentracja tematyczna, warunki wstępne, przegląd wyników (…)
Rozporządzenie 1303/2013 ZAKRES Programowanie Przygotowanie programów Treść programów (…) Procedura przyjmowania programów Zmiana programów Rozwój lokalny kierowany przez społeczność Rozwój terytorialny
Rozporządzenie 1303/2013 ZAKRES Instrumenty finansowe Monitorowanie i ewaluacja Pomoc techniczna Wsparcie finansowe z EFSI Określanie stóp dofinansowania Wsparcie partnerstw publiczno-prawnych Kwalifikowalność wydatków i trwałość Zarządzanie i kontrola Zarządzanie finansowe, badanie i zatwierdzanie zestawień wydatków i korekty finansowe
Rozporządzenie 1303/2013 ZAKRES Przepisy ogólne mające zastosowanie dla polityki spójności Cele i ramy finansowe Programowanie Duże projekty Wspólny plan działania Monitorowanie i ewaluacja Informacja i komunikacja Pomoc techniczna Wsparcie finansowe z funduszy
Rozporządzenie 1303/2013 ZAKRES Przepisy ogólne mające zastosowanie dla polityki spójności i EFMR Systemy zarządzania i kontroli Instytucje zajmujące się zarzadzaniem i kontrolą Współpraca z instytucjami audytowymi Zarządzanie finansowe Sporządzanie, analiza oraz zatwierdzanie zestawień wydatków i zamknięcie programów oraz zawieszenie płatności Korekty finansowe Proporcjonalna kontrola programów operacyjnych
Rozporządzenia funduszowe ZAKRES (przykład EFRR) Zadania funduszu Zakres wsparcia z funduszu Koncentracja tematyczna Priorytety inwestycyjne Wskaźniki Kwestie terytorialne
Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r. – aktualizacja styczeń 2014 Rozdział 2a Sposób przygotowania Umowy Partnerstwa Określenie kompetencji poszczególnych podmiotów w procesie przygotowania programów operacyjnych Określenie ramowych zasad koordynacji
Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 Koordynacja realizacji PO System realizacji PO System instytucjonalny Desygnacja Przepływy finansowe Kontrola i audyt Monitorowanie
Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 Pomoc publiczna Instrumenty finansowe Szczególne instrumenty realizacji PO (ZIT) Projekty Wybór projektów Umowa o dofinansowanie Procedura odwoławcza
Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 Pomoc publiczna Instrumenty finansowe Szczególne instrumenty realizacji PO (ZIT) Projekty Wybór projektów Umowa o dofinansowanie Procedura odwoławcza Centralny system teleinformatyczny
Wytyczne horyzontalne Wydawane przez IZ na podstawie art. 5 ustawy wdrożeniowej: Ewaluacja Sprawozdawczość Kontrola Wybór projektów Komitety monitorujące Szczegółowy opis osi priorytetowych Kwalifikowalność wydatków Inne Wytyczne są skierowane do instytucji uczestniczących w realizacji programów.
Wytyczne programowe Wydawane przez MIiR na podstawie art. 7 ustawy wdrożeniowej Dotyczą kwestii szczegółowych dla danego programu; Muszą być zgodne z wytycznymi hryzontalnymi
Wytyczne ws. komitetów monitorujących Podstawa prawna funkcjonowania KM – art. 14 ust. 2 ustawy wdrożeniowej, art. 49 i 110 rozporządzenia 1303/2013
Skład komitetu przedstawiciele strony rządowej z wyróżnieniem przedstawicieli instytucji realizujących PO; przedstawiciele strony samorządowej z wyróżnieniem przedstawicieli instytucji realizujących PO przedstawiciele partnerów spoza administracji z wyróżnieniem: przedstawicieli organizacji pracodawców; przedstawicieli organizacji związkowych; przedstawicieli izb gospodarczych; przedstawicieli organizacji pozarządowych z ewentualnym wyróżnieniem ich rodzajów; przedstawicieli organizacji środowiska naukowego. IZ określając skład KM zapewnia, że co najmniej jedną trzecią członków stanowią łącznie przedstawiciele organizacji związkowych, organizacji pracodawców, izb gospodarczych oraz organizacji pozarządowych i środowiska naukowego.
Struktura Komitetu Członkowie KM Zastępcy Członków Obserwatorzy Komisja Europejska w charakterze doradcy
Zadania KM rozpatruje i zatwierdza metodykę i kryteria wyboru projektów, rozpatruje i zatwierdza roczne i końcowe sprawozdania z wdrażania PO; rozpatruje i zatwierdza plan ewaluacji dla PO i wszelkie zmiany planu; rozpatruje i zatwierdza strategię komunikacji dla danego PO oraz zmiany tej strategii rozpatruje i zatwierdza wszelkie propozycje IZ dotyczące zmian PO systematyczny przegląd wdrażania PO i postępów na drodze osiągania jego celów,
Zadania KM analizowanie wszelkich kwestii, które wpływają na wykonanie PO, w tym wniosków z przeglądu wyników wdrażanie dużych projektów; działania mające na celu promowanie równości szans płci, równych szans i niedyskryminacji, działania mające na celu promowanie zrównoważonego rozwoju; analiza postępu w zakresie działań podejmowanych w celu spełnienia warunków wstępnych.
Ważne terminy Informacja o miejscu i terminie posiedzenia – 15 dni przed planowaną datą Przekazanie Członkom materiałów na posiedzenie – 10 dni przed posiedzeniem Decyzje podejmowane w drodze uchwały na posiedzeniu lub w trybie obiegowym Powiadomienie o nieobecności – 5 dni roboczych od daty posiedzenia Przygotowanie protokołu z posiedzenia – 21 dni po posiedzeniu Uwagi do protokołu – 10 dni od przesłania projektu
Wytyczne ws. SzOOP SzOOP doprecyzowuje zapisy programu w podziale na osie priorytetowe i działania / poddziałania SzOOP jest dokumentem IZ w części kryteriów zatwierdzany przez komitet monitorujący Możliwość etapowego przyjmowania dokumentu
Dziękuję za uwagę