Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Zespołu Szkół im Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Zespołu Szkół im. Polskich Noblistów w Walimiu
W skład Zespołu Szkół im W skład Zespołu Szkół im. Polskich Noblistów w Walimiu wchodzą: Publiczna Szkoła Podstawowa licząca 168 uczniów, w tym 50 przedszkolaków, Publiczne Gimnazjum do którego uczęszcza 100 uczniów. Kształcenie prowadzi 31 nauczycieli. Ponadto w szkole zatrudnionych jest 13 pracowników niepedagogicznych.
Kierunki rozwoju w oparciu o analizę mocnych i słabych stron Do mocnych stron należą: wysoko wykwalifikowana kadra, zaangażowana w życie szkoły; dobre wyniki egzaminów zewnętrznych; wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez realizację projektów; bezpieczeństwo w szkole;
sukcesy uczniów; opieka logopedyczna, pedagogiczna, świetlicowa i terapeutyczna; współpraca zagraniczna; działalność charytatywna, prozdrowotna i ekologiczna; klasopracownie wyposażone w nowoczesne pomoce dydaktyczne; rozwój w zakresie informatyzacji;
pozytywny wizerunek szkoły w środowisku; bogata oferta zajęć pozalekcyjnych; bardzo dobra baza sportowo-rekreacyjna; stołówka szkolna, sklepik; estetyczny i przyjazny wystrój budynków.
Obszary wymagające doskonalenia: dydaktyka: dalsze działania w zakresie poprawy efektywności kształcenia; środowisko ucznia: niska motywacja uczniów do nauki, duża liczba uczniów z opiniami PPP(30%); baza szkoły: nieestetyczne otoczenie przed budynkiem gimnazjum, zużyte meble, zły stan podłóg i drzwi.
a nie za ciężki obowiązek.” „Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.” Albert Einstein
Podnoszenie jakości nauczania poprzez: organizowanie zajęć dodatkowych mających na celu przygotowanie do egzaminów końcowych, rozwijających zainteresowania i wyrównujących szanse edukacyjne dzieci; tworzenie optymalnych warunków uczenia tak, aby uczeń zdobywał wiedzę poprzez działanie, odkrywanie, przeżywanie i poszukiwanie;
stawianie ucznia w autentycznych sytuacjach mających na celu praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności; dalsze doskonalenie WSO pod kątem oceniania kształtującego; wdrażanie uczniów do samokontroli i odpowiedzialności za własny proces uczenia się; stwarzanie coraz lepszych warunków nauki i pracy;
upowszechnianie stosowania metod efektywnego uczenia się, treningu pamięci np.: mnemotechniki spójne działania nauczycieli uczących różne grupy wiekowe gwarancją osiągnięcia sukcesu edukacyjnego ucznia; współpracę zespołów rady pedagogicznej, np. w zakresie wykorzystania analizy wyników zewnętrznych sprawdzianów i egzaminów oraz testów diagnozujących; atrakcyjnie prowadzone zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania, np. wykorzystanie tablic interaktywnych.
Zachęcanie i przygotowywanie uczniów do konkursów; wczesne diagnozowanie uczniów pod względem ich możliwości i potrzeb edukacyjnych; indywidualizację nauczania; podnoszenie kompetencji pedagogicznych zgodnie z powstającymi potrzebami rozwojowymi szkoły;
i nie zniszczy go ani deszcz, ani susza”. „Rzeczą dla człowieka najważniejszą jest wychowanie. Albowiem każda rzecz dobrze rozpoczęta daje nadzieję dobrego wyniku. Tak też, jeśli młodemu zaszczepisz zacne wychowanie, będzie się ono zielenić i kwitnąć przez całe życie, i nie zniszczy go ani deszcz, ani susza”. Antyfon Sofista
Oddziaływania wychowawcze i opiekuńcze wszystkie działania pedagogiczne skierowane są na dobro ucznia; dbamy o rozwój osobowy ucznia, postrzegamy go w kategoriach podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności; w celu zapobiegania zjawiskom patologicznym, uczymy młodzież jak może zagospodarować swój czas wolny; udział w akcjach charytatywnych, prozdrowotnych i ekologicznych;
współpraca z instytucjami wspomagającymi proces wychowawczo-opiekuńczy; podnoszenie kultury osobistej uczniów i dyscypliny w szkole; uczenie skutecznego rozwiązywania problemów, asertywności; uczenie zgodnego współżycia i umiejętności pracy zespołowej; kultywowanie i tworzenie tradycji szkoły; diagnoza sytuacji rodzinnej ucznia w celu zorganizowania optymalnej pomocy i odpowiedniego ukierunkowania pracy wychowawczej.
Modernizacja bazy dydaktycznej unowocześnianie bazy dydaktycznej; wzbogacanie księgozbioru; tworzenie klasopracowni tematycznych; tworzenie dodatkowych terenów rekreacyjnych;
Dobra opinia o szkole - najlepszą reklamą