Bezpieczeństwo w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Advertisements

Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w powiecie olkuskim w 2011 roku 1 Olkusz, luty 2012 roku Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Karaniu poddaje się tylko sprawców, którzy osiągnęli taki stopień dojrzałości psychicznej, że są w stanie rozpoznać znaczenie popełnionego przez siebie.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Czyli często nieuzasadniony strach.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
DEBATA SPOŁECZNA dotycząca bezpieczeństwa na terenie dzielnicy Ursus Obszar tematyczny: 1.Zagrożenie przestępczością z uwzględnieniem 7 kategorii przestępstw.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
ZESPOLE SZKÓŁ W LUBOWIDZU PROCEDURY EWAKUACJI W. Osoba która pierwsza zauważyła pożar lub zagrożenie powinna natychmiast powiadomić: najbliższe otoczenie.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
System edukacji w Polsce
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sześciolatek idzie do szkoły
Co to jest spacer edukacyjny?
NOWELIZACJA USTAWY O SYSTEMIE INFORMACJI OŚWIATOWEJ
Ucz i ucz się z TIK!.
Ubezpieczenie wypadkowe
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
ORGANIZACJA.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Magdalena Milewska.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Rzecznik Praw Dziecka.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Przedszkole Promujące Zdrowie
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Program profilaktyczno-wychowawczy
Regulamin pracowni komputerowej
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Centrum Powiadamiania Ratunkowego W Bydgoszczy
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Procedury bezpieczeństwa
Eksperyment edukacją przyszłości
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Bezpieczeństwo w szkole

Wg przepisów prawa za zapewnienie bezpieczeństwa w szkole odpowiada Dyrektor. Szkoła dba na różne sposoby o zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim osobom przebywającym w placówce, które są jednocześnie zobowiązane do przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa, celem jego zapewnienia w miejscu pracy i nauki. W placówce działa monitoring wizyjny zewnętrzny i wewnętrzny. Ponadto każda osoba, która wchodzi do szkoły, a nie jest jej pracownikiem, ma obowiązek wpisać się na portierni do zeszytu wejść/wyjść.

Do jednych z najczęściej występujących zewnętrznych zagrożeń fizycznych należą: agresywne zachowania ucznia, zagrożenie wybuchem pożaru lub gazu, zagrożenie katastrofą budowlaną, zagrożenie siłą żywiołową, podejrzenie podłożenia ładunku wybuchowego, włamanie do szkoły połączone z kradzieżą, wtargnięcie osoby niepowołanej, zagrożenie niebezpiecznymi środkami chemicznymi lub biologicznymi, podejrzenie otrzymania podejrzanej przesyłki.

Wszystkie zajęcia w szkole odbywają się pod opieką nauczycieli. Zasady właściwego i bezpiecznego korzystania z pomieszczeń regulują regulaminy: sal, pracowni, biblioteki, świetlicy, stołówki. Uczniowie mają obowiązek dostosować się do regulaminów i poleceń nauczycieli prowadzących zajęcia. W celu zapewnienia bezpieczeństwa w obiekcie szkolnym o wpuszczeniu osób postronnych do budynku szkoły decydują pracownicy obsługi, mający prawo zatrzymywania wszystkich osób. Pracownikom obsługi nie wolno wpuścić do budynku osób, co do których nie ma pewności ich poprawnego zachowania; o zatrzymaniu pracownicy mają obowiązek natychmiast powiadomić dyrektora szkoły (wicedyrektora).

Uczeń nie może samowolnie opuścić budynku szkolnego w czasie trwania jego planowanych zajęć; nie wolno mu też bez uzasadnionej przyczyny opuścić sali lekcyjnej w czasie trwania lekcji. Statut Szkoły określa także zasady zwalniania uczniów z lekcji. W przypadku stwierdzenia, iż uczeń przebywający na terenie szkoły znajduje się pod wpływem alkoholu, środków odurzających lub psychoaktywnych, nauczyciel bezzwłocznie zawiadamia dyrektora szkoły, który w trybie natychmiastowym zgłasza ten fakt rodzicom (opiekunom) i policji; uczeń zostaje w tym momencie zawieszony w czynnościach ucznia. Wszyscy uczniowie mają obowiązek dostosowania się do poleceń nauczycieli dyżurnych oraz pracowników obsługi szkoły podczas wchodzenia do budynku, korzystania z szatni, podczas przerw międzylekcyjnych.

W każdej z sytuacji nagłych Dyrektor Szkoły ogłasza alarm W każdej z sytuacji nagłych Dyrektor Szkoły ogłasza alarm. Ma on na celu zapewnienie bezpieczeństwa w razie zagrożenia zdrowia i życia osób przebywających w szkole. Najważniejszym działaniem jest jak najszybsze poinformowanie o niebezpieczeństwie wszystkich osób znajdujących się w strefie zagrożenia i natychmiastowe podjęcie działań mających na celu ratowanie zdrowia i życia osób zagrożonych. W tym celu korzystamy z sygnału alarmowego, którym w szkole są trzy sygnały dzwonka, trwające około 10 sekund każdy, następujące bezpośrednio po sobie. O ewakuacji szkoły decyduje Dyrektor. W sytuacji braku prądu alarm może być ogłoszony za pomocą gwizdka lub dzwonka ręcznego z jednoczesnym komunikatem słownym podawanym przez osoby ogłaszające alarm. Jest to sygnał do natychmiastowego działania dla wszystkich pracowników szkoły oraz do bezwzględnego wykonywania poleceń nauczycieli przez uczniów.

Po ogłoszeniu ewakuacji uczniowie na polecenie nauczyciela ustawiają się w szeregu i w sposób zorganizowany udają się do wskazanego wyjścia ewakuacyjnego. Należy się poruszać po prawej stronie klatek schodowych, wykonując polecenia osób funkcyjnych. Jeżeli alarm zostanie ogłoszony w czasie przerwy, uczniowie powinni skupić się wokół najbliżej stojącego nauczyciela. Po opuszczeniu budynku uczniowie wraz z nauczycielem udają się na miejsce zbiórki. Na miejscu zbiórki należy sprawdzić obecność uczniów i klas i ustalić osoby nieobecne.

NAJWAŻNIEJSZE zasady, których powinni przestrzegać uczniowie po ogłoszeniu alarmu: 1) słuchaj i wykonuj dokładnie polecenia nauczyciela; 2) po przerwaniu zajęć udaj się na miejsce zbiórki wraz z klasą drogą wskazywaną przez nauczyciela; 3) pomagaj osobom słabszym; 4) bezwzględnie podporządkuj się osobom funkcyjnym; 5) nie lekceważ zagrożenia, nawet wówczas, gdy nie zagraża Ci niebezpieczeństwo. Celem utrwalenia poprawnych nawyków wszystkich osób przebywających na terenie szkoły, dwa razy do roku przeprowadza się ćwiczenia ewakuacyjne szkoły.

Każdy uczeń, który jest świadkiem niewłaściwego zachowania, powinien poinformować o tym osoby dorosłe. słuchać poleceń osób dorosłych, zachować spokój, przestrzegać ustalonych w szkole zasad, które są zapisane w Statucie Szkoły.

Jako placówka realizująca program „Szkoła bez przemocy”, podpieramy się kodeksem tej akcji: 1. Szkoła jest wspólnotą.  Szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich rodziców oraz pracowników niepedagogicznych szkoły, opartej o jasny i przejrzysty system norm. 2. Wszyscy się szanujemy.  Wspólnota szkolna buduje klimat bezpieczeństwa, szacunku, otwartego dialogu i porozumienia pomiędzy nauczycielami, pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami. Wszyscy uczestnicy społeczności szkolnej szanują siebie nawzajem i nie zachowują się wobec siebie agresywnie. 3. Wspólnie działamy przeciw przemocy.  W szkole działa system przeciwdziałania przemocy, który jasno określa: obowiązujące normy, procedury działania i współpracy wszystkich zainteresowanych w zakresie rozwiązywania konfliktów oraz reagowania wobec przejawów agresji i przemocy. Jego zasady obowiązują wszystkich uczestników społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz wszystkie osoby znajdujące się na terenie szkoły. 4. Niczego nie ukrywamy.  Szkoła prowadzi regularną diagnozę problemu przemocy w szkole, a efekty działania systemu przeciwdziałania przemocy podlegają monitoringowi oraz ewaluacji. 5. Zawsze reagujemy.  Szkoła reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową, odpowiednią pomoc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy.

6. Nauczyciel nie jest sam 6. Nauczyciel nie jest sam.  Szkoła podejmuje działania, by nauczyciele mieli odpowiednią wiedzę i umiejętności z zakresu rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy. 7. Uczniowie wiedzą, jak działać.  Szkoła organizuje uczniom regularne zajęcia profilaktyczne z zakresu umiejętności psychologicznych i społecznych, oraz radzenia sobie z agresją i przemocą. 8. Rodzice są z nami.  Aby przeciwdziałać przemocy szkoła współpracuje z rodzicami włączając ich do tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy i obejmując działaniami edukacyjnymi. 9. Mamy sojuszników.  Szkoła współpracuje ze środowiskiem pozaszkolnym przy podejmowaniu działań profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji i przemocy, gdy potrzeby przekraczają możliwości lub kompetencje szkoły. 10. Nagradzamy dobre przykłady.  Szkoła promuje wzorce zachowań oparte na poszanowaniu godności każdego człowieka.

Jesteśmy placówką, która bierze udział w ogólnopolskiej kampanii pod hasłem „Szkoła bez przemocy”, dlatego bardzo ważne jest, żebyśmy wszyscy zawsze reagowali na wszelkie przejawy niewłaściwego zachowania. Aby zapewnić bezpieczeństwo uczniom naszej szkoły, zostały opracowane specjalne procedury zachowań w sytuacjach nadzwyczajnych.

W naszej szkole zostały opracowane i wdrożone następujące procedury reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zachowań uczniów w szkole i poza nią: Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania ucznia na lekcji stwarzającego zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia własnego oraz innych; Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania ucznia (bójka, pobicie);

Procedura postępowania wobec ucznia, który stosuje agresję słowną (wulgaryzmy); Procedura postępowania w przypadku, gdy uczeń obraża nauczyciela lub pracownika szkoły; Procedura postępowania w przypadku samowolnego opuszczenie szkoły przez ucznia; Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania uczniów wobec siebie i osób dorosłych;

Procedura postępowania z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze; Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkoły z policją w sytuacji zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją; Procedura postępowania w przypadku próby samobójczej na terenie szkoły lub w czasie innych zajęć organizowanych przez szkołę; Procedura postępowania w przypadku samobójstwa/ śmierci na terenie szkoły lub w czasie innych zajęć organizowanych przez szkołę; Procedura postępowania z uczniem, który dokonał samookaleczenia, przejawia autoagresję.

Ponadto nauczyciele biorą systematycznie udział w szkoleniach, m. in Ponadto nauczyciele biorą systematycznie udział w szkoleniach, m.in. z zakresu udzielania pierwszej pomocy; postępowania z uczniem z chorobą przewlekłą; organizowania wycieczek szkolnych; zostali przeszkoleni na wypadek ataku terrorystycznego w szkole, cyberprzemocy; brali udział w szkoleniach dotyczących pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze.

Instytucje wspierające pracę szkoły: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Żorach Miejska Komenda Policji w Żorach Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Żorach Wydział Edukacji w Żorach Sąd

W związku z pismem Ministra Edukacji Narodowej DWKI- WPB. 5012. 25 W związku z pismem Ministra Edukacji Narodowej DWKI- WPB.5012.25.2019.BK z dnia 11 maja 2019r.  oraz na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 6, w związku z art. 51 ust. 1 pkt 1i art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.), by wzmocnić współpracę między szkołą a rodzicami, utworzyliśmy „ANONIMOWĄ SKRZYNKĘ NA SYGNAŁY”, która znajduje się na portierni.

Dziękujemy za uwagę