Aktualizacja Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012-2020 (2030) Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Warszawa, 23 stycznia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Strategia rozwoju kraju do roku wizja Polski do roku 2020 sprawne państwo aktywne społeczeństwo konkurencyjna gospodarka.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Pakt dla obszarów wiejskich XXX Zgromadzenie Ogólne Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa, kwietnia 2016 r. Nina Dobrzyńska,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Prognoza przyszłych działań na rzecz ekonomii społecznej dr Tomasz Sławiński Z-ca Dyrektora Mazowieckiego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Współpraca organizacji strzeleckich w Polsce
Fundusze unijne od podstaw II
Obszaru Funkcjonalnego Partnerstwo Nyskie 2020
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Możliwości rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Województwa Podlaskiego
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
FUNDUSZ POŻYCZKOWY NA BADANIA I WDROŻENIA
Strategia Zintegrowanego Rozwoju Łodzi 2020+
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Współczesne kierunki polityki społecznej
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Aktualizacja Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012-2020 (2030) Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Warszawa, 23 stycznia 2018 r.

NOWY UKŁAD DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju. Polska 2030. Trzecia Fala Nowoczesności Długookresowa strategia rozwoju kraju Strategia Rozwoju Kraju 2020 Średniookresowa strategia rozwoju kraju Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012-2020 Krajowa strategia rozwoju regionalnego – regiony – miasta - obszary wiejskie Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki Strategia rozwoju transportu Sprawne państwo Strategia rozwoju kapitału społecznego Strategia rozwoju kapitału ludzkiego Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2011-2020/22 9 strategii zintegrowanych Długookresowy dokument określający wizję i perspektywy rozwojowe - w trakcie prac koncepcyjnych w MR Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki Nowa Polityka Przemysłowa Strategia rozwoju transportu Strategia Sprawne Państwo Strategii rozwoju kapitału społecznego Strategia rozwoju kapitału ludzkiego współdziałanie, kultura, kreatywność Polityka Energetyczna Polski (wymóg ustawy Prawo energetyczne) Polityka Ekologiczna Państwa 9 strategii horyzontalnych

ZAŁOŻENIA AKTUALIZACJI STRATEGII dostosowane do SOR/diagnozy, wyzwań, pułapek rozwojowych i celów, projekty strategicznych i działania SOR, zweryfikowanie wskaźników monitorowania, horyzont czasowy, wymiar terytorialny, Agenda 2030.

UWARUNKOWANIA STRATEGICZNE ROZWOJU WSI, ROLNICTWA I RYBACTWA uwarunkowania międzynarodowe, w tym związane z członkostwem w UE, środowisko i zmiany klimatu, zmiany demograficzne i społeczne (w tym modele konsumpcji), zmiany w strukturze gospodarki rolno-żywnościowej, szybki rozwój nowych technologii i nowych łańcuchów wartości na obszarach wiejskich, zmiany w sposobie wykorzystania zasobów przestrzeni wsi i rolnictwa, zmiany w sferze instytucjonalnej.

KLUCZOWE WYZWANIA zapewnienie odpowiednich dochodów w rolnictwie (opłacalność produkcji), wzrost produktywności i innowacyjności w sektorze rolno-spożywczym (konkurencyjność międzynarodowa), ograniczenie różnic w poziomie rozwoju mieszkańcami wsi i miast oraz obszarami wiejskimi w różnych regionach kraju (spójność terytorialna), zwiększenie poziomu i zróżnicowania źródeł dochodów mieszkańców obszarów wiejskich (różnorodność obszarów wiejskich), zapewnienie zrównoważonego rozwoju sektora wsi i rolnictwa w wymiarze środowiska i klimatu (trwały rozwój), efektywne zarządzanie rozwojem wsi i rolnictwa w tym wykorzystanie możliwości związanych z politykami UE (skuteczność administracji).

WIZJA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU WSI, ROLNICTWA I RYBACTWA 2020 (2030) Obszary wiejskie w 2030 r. powinny być atrakcyjnym miejscem pracy, zamieszkania, wypoczynku i prowadzenia działalności rolniczej lub pozarolniczej, które w sposób komplementarny przyczyniają się do wzrostu gospodarczego. Tereny te będą dostarczały dóbr publicznych i rynkowych z zachowaniem unikalnych walorów przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych dla przyszłych pokoleń. Mieszkańcy obszarów wiejskich będą posiadać szeroki dostęp do wysokiej jakości edukacji, zatrudnienia, ochrony zdrowia, dóbr kultury i nauki, narzędzi społeczeństwa informacyjnego i niezbędnej infrastruktury technicznej. Obszary wiejskie zachowają swój unikalny charakter dzięki zrównoważonemu rozwojowi konkurencyjnego rolnictwa i rybactwa.

FILARY STRATEGII I PAKTU ORAZ CELE I OBSZARY SOR Cztery Filary/Cele SOR Filar III Filar IV Filar II Filar I OPŁACALNOŚĆ PRODUKCJI ROLNEJ JAKOŚĆ ŻYCIA I ŚRODOWISKA NA OBSZARACH WIEJSKICH POZAROLNICZE MIEJSCA PRACY I AKTYWNE SPOŁECZEŃSTWO SPRAWNA ADMINISTRACJA ROLNA Cel główny SOR „Tworzenie warunków dla wzrostu dochodów mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym, środowiskowym i terytorialnym” Cel szczegółowy I -Trwały wzrost gospodarczy oparty coraz silniej o wiedzę, dane i doskonałość organizacyjną Cel szczegółowy II – Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony Cel szczegółowy III – Skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi społecznemu i gospodarczemu Obszary wpływające na osiągnięcie celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Kapitał ludzki i społeczny Cyfryzacja Transport Energia Środowisko Bezpieczeństwo narodowe

kierunek interwencji… STRUKTURA DOKUMENTU: CELE/FILARY/KIERUNKI INTERWENCJI Cel główny SZRWRIRW Poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz odpowiedzialne wykorzystanie ich zasobów i potencjałów, w tym rolnictwa i rybactwa, dla zrównoważonego rozwoju kraju. FILAR I OPŁACALNOŚĆ PRODUKCJI ROLNEJ kierunek interwencji 1 kierunek interwencji 2 kierunek interwencji … FILAR II JAKOŚĆ ŻYCIA i ŚRODOWISKA NA OBSZARACH WIEJSKICH FILAR III POZAROLNICZE MIEJSCA PRACY I AKTYWNE SPOŁECZEŃSTWO FILAR IV SPRAWNA ADMINISTRACJA ROLNA kierunek interwencji… projekty SOR, inne projekty projekty SOR, inne projekty projekty SOR, inne projekty projekty SOR, inne projekty projekty SOR, inne projekty projekty SOR, inne projekty projekty SOR, inne projekty projekty SOR, inne projekty

FILAR I: OPŁACALNOŚĆ PRODUKCJI ROLNEJ KIERUNKI INTERWENCJI 1.1. Innowacje, cyfryzacja i przemysł 4.0. w systemie żywnościowym 1.2. Zagwarantowanie jakości i bezpieczeństwa żywności 1.3. Modernizacja i zmiany strukturalne gospodarstw 1.4. Uczciwa konkurencja i skrócenie łańcucha dostaw 1.5. Budowa nowych modeli współpracy i integracja sektora rolno-spożywczego 1.6. Stabilne finansowanie rolnictwa 1.7. Zarządzanie ryzykiem w sektorze rolno-spożywczym 1.8. Poszerzanie i rozwój rynków zbytu

FILAR II: JAKOŚĆ ŻYCIA I ŚRODOWISKA NA OBSZARACH WIEJSKICH KIERUNKI INTERWENCJI 2.1. Rozwój infrastruktury technicznej obszarów wiejskich 2.2. Dostępność transportowa i cyfrowa obszarów wiejskich 2.3. Dostępność wysokiej jakości usług publicznych 2.4. Rewitalizacja wsi i małych miast 2.5. Rozwój na rzecz i w zgodzie z demografią 2.6. Gospodarowanie zasobami środowiska i przestrzenią dla przyszłych pokoleń i wzrostu gospodarczego 2.7. Adaptacja rolnictwa i rybactwa do zmian klimatu oraz ich udział w przeciwdziałaniu tym zmianom 2.8. Gospodarka o obiegu zamkniętym i biogospodarka (w tym OZE)

FILAR III: POZAROLNICZE MIEJSCA PRACY I AKTYWNE SPOŁECZŃSTWO KIERUNKI INTERWENCJI 3.1. Rozwój i uproszczenia na rzecz przedsiębiorczości na obszarach wiejskich 3.2. Przepływy zasobów pracy na pozarolniczy rynek 3.3. Ustawiczny wzrost umiejętności i kompetencji mieszkańców wsi 3.4. Powrót na rynek pracy 3.5. Rozwój inicjatyw oddolnych i Partnerstwa Publiczno-Prywatnego 3.6. Zdrowy i aktywny styl życia na wsi w każdym wieku 3.7. Rozwój ekonomii i solidarności społecznej na obszarach wiejskich

FILAR IV: SPRAWNA ADMINISTRACJA ROLNA KIERUNKI INTERWENCJI 4.1. Zaplecze badawczo-rozwojowe 4.0. 4.2. Nowoczesne doradztwo rolnicze 4.3. System oświaty rolniczej odpowiadający na wyzwania demograficzne i rozwojowe 4.4. Efektywny system nadzoru w łańcuchu rolno-spożywczym 4.5. Zmiany struktury i usprawnienia w funkcjonowaniu rolniczych agencji 4.6. Zintegrowane zarządzanie rozwojem obszarów wiejskich 4.7. Efektywne zarządzanie mieniem państwowym w sektorze rolno-spożywczym

WYMIAR TERYTORIALNY STRATEGII Podstawa prawna – ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (art. 13) Diagnoza sytuacji powinna uwzględniać zróżnicowania terytorialne Cele rozwoju, w tym kierunków interwencji z uwzględnieniem zróżnicowań terytorialnych Zasada terytorialnego podejścia w strategiach → polityka rozwoju uwzględnia specyficzne potrzeby/potencjały terytoriów (dostrzeganie różnorodności, koordynacja horyzontalna, zarządzanie wielopoziomowe) Wykorzystanie diagnoz, analizy SWOT, priorytetów, kierunków interwencji opracowanych przez wojewódzkie Zespoły ds. analizy szans i zagrożeń oraz potencjalnych kierunków rozwoju obszarów wiejskich do 2030r. w województwie.

WYMIAR TERYTORIALNY – LISTA SPRAWDZAJĄCA (wybrane) Czy w diagnozie zostały uwzględnione zróżnicowania i specyfikę terytorium kraju zgodnie z zakresem strategii?  Czy diagnoza strategii uwzględnia analizę kwestii problemowych istotnych dla tej strategii występujących na danych obszarach/terytoriach? Czy została uwzględniona ocena wpływu skuteczności i efektywności wdrażanych instrumentów w obszarze objętym strategią (w ujęciu terytorialnym) ? Czy strategia przedstawia uwarunkowania prognozowanych trendów rozwojowych wynikające ze zróżnicowań przestrzennych - między i wewnątrzregionalnych?

Co dalej? zakończenie prac nad diagnozą Strategii, przygotowanie opisów wymiaru terytorialnego kierunków interwencji, na podstawie dotychczasowych analiz, w tym SWOT, priorytetów i kierunków interwencji przygotowanych przez Zespoły, wprowadzenie dotychczas zgłoszonych uwag przez departamenty MRiRW oraz Zespół ds. aktualizacji Strategii, powiązanie celów strategicznych ze zdefiniowanymi wydatkami rozwojowymi sektora instytucji rządowych i samorządowych (współpraca z MR), ocena komplementarności SZRWRiR z innymi strategiami horyzontalnymi.

Dziękujemy za uwagę Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Departament Strategii, Analiz i Rozwoju

WYDATKI ROZWOJOWE zmiany finansowania polityki rozwoju, wdrożenie klasyfikacji wydatków rozwojowych sektora instytucji rządowych i samorządowych, powiązanie celów strategicznych ze zdefiniowanymi wydatkami rozwojowymi sektora instytucji rządowych i samorządowych, uwzględnienie w opisie kierunków interwencji SZRWRR wydatków rozwojowych