Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Polityka spójności na lata
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
System ewaluacji NPR i NSRO
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Dr Maciej Zathey Dyrektor departamentu Rozwoju Regionalnego Wrocław, 20 kwietnia 2011 Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 Założenia do.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warunki wstępne (ex ante) stan
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Zapis prezentacji:

Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego Aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego Gorzów Wlkp., 4 marca 2019 r.

Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 Uchwała nr XXXII/319/12 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 19 listopada 2012 roku Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego Aktualizacja z horyzontem czasowym do 2020 roku Uchwała Nr XXXVII/260/2005 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 19 grudnia 2005 roku Uchwała Nr XV/91/2000 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 6 marca 2000 roku

Województwa Lubuskiego 2020 Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 Struktura Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego diagnoza stanu regionu; potencjały i wyzwania województwa lubuskiego; spójność strategii z europejskimi, krajowymi i ponadregionalnymi dokumentami strategicznymi; wizję rozwoju; cel główny i cele strategiczne; obszary strategicznej interwencji; strategiczne przedsięwzięcia o charakterze regionalny i ponadregionalnym; system realizacji, monitorowania i ramy finansowe.

STRATEGIA NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU (przyjęta 14.02.2017) DOKUMENTY KRAJOWE I ZMIANY W SYSTEMIE ZARZĄDZANIA ROZWOJEM KRAJU STRATEGIA NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU (przyjęta 14.02.2017) AKTUALIZACJA KRAJOWEJ STRATEGII ROZWOJU REGIONALNEGO i POZOSTAŁYCH STRATEGII ZINTEGROWANYCH (konsultacje społeczne) Nowy SYSTEM ZARZĄDZANIA ROZWOJEM POLSKI (przyjęty przez Radę Ministrów 29.11.2018) Wkrótce planowana jest NOWELIZACJA USTAWY O ZASADACH PROWADZENIA POLITYKI ROZWOJU oraz innych ustaw regulujących kwestie programowania strategicznego, planowania przestrzennego oraz finansów publicznych, jak również będzie obowiązywał okres przejściowy

Regionalne dokumenty strategiczne Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020 Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 Regionalne strategie i programy sektorowe Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubuskiego

Cele SRWL 2020 Cel główny: Wykorzystanie potencjałów województwa lubuskiego do wzrostu jakości życia, dynamizowania konkurencyjnej gospodarki, zwiększenia spójności regionu oraz efektywnego zarządzania jego rozwojem 1. Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka regionalna 2. Wysoka dostępność transportowa i teleinformatyczna 3. Społeczna i terytorialna spójność regionu 4. Region efektywnie zarządzany

Ewaluacja SRWL 2020 Ocena zewnętrzna: ewaluacja śródokresowa Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, Wykonana w czerwcu 2015 r. przez dr hab. W. Dziemianowicza prof. UW, dr K. Szmigiel-Rawską i Annę Dąbrowską. Druga ocena wykonana w listopadzie 2017 r. przez dr hab. W. Dziemianowicz prof. UW oraz Magdalenę Cybulską. Ocena okresowa: Została przygotowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Departament Rozwoju Regionalnego, Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne 2015 r. – zebranie informacji z departamentów merytorycznych UMWL oraz aktualizacja danych statystycznych; Listopad 2015 r. – przedstawienie informacji na Sejmiku Województwa Lubuskiego; 2017 r. - zebranie informacji z departamentów merytorycznych UMWL oraz aktualizacja danych statystycznych; luty 2018 r. – przedstawienie informacji na Sejmiku Województwa Lubuskiego.

Ewaluacja SRWL 2020 - wnioski SRWL 2020 jest dokumentem, który wytrzymuje „próbę czasu” zarówno w sferze konstrukcji, jak i zakresu planowanej ścieżki rozwoju. Wizja rozwoju województwa lubuskiego wydaje się wciąż aktualna. Wyzwania przyjęte w SRWL 2020 są wciąż aktualne. Cel główny SRWL 2020 jest sformułowany właściwie, jest spójny z celem głównym SOR, a ponadto logicznie spaja pozostałe cele strategiczne.

Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin województwa lubuskiego Mapa ilustrująca sytuację ogółem z uwzględnieniem wszystkich obszarów (2017 r.). Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin województwa opracowana została na zamówienie UMWL w 2018 r. Elementem ekspertyzy była również identyfikacja ponadlokalnych potrzeb rozwojowych gmin, wskazanych z perspektywy lokalnej; Raport uwzględniał m.in. analizę zestawu 24 wskaźników z obszarów: - demografia - gospodarka - społeczeństwo

Aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego W 2020 roku upływa „termin ważności” SRWL, co oznacza konieczność rozpoczęcia procesu nowelizacji PRZESŁANKI AKTUALIZACJI Dostosowanie do dokumentów krajowych Przygotowanie do perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2021-2027 Zmiana uwarunkowań społeczno- gospodarczych i administracyjno - prawnych

SYSTEM DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH POZIOM KRAJOWY

STRATEGIA NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU (CEL GŁÓWNY, CELE SZCZEGÓŁOWE, OBSZARY) Cel główny: Tworzenie warunków dla wzrostu dochodów mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym, środowiskowym i terytorialnym Cel szczegółowy I Trwały wzrost gospodarczy oparty coraz silniej o wiedzę, dane i doskonałość organizacyjną Cel szczegółowy II Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony Cel szczegółowy III Skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi oraz włączeniu społecznemu i gospodarczemu Obszary koncentracji działań: Reindustrializacja Rozwój innowacyjnych firm Małe i średnie przedsiębiorstwa Kapitał dla rozwoju Ekspansja zagraniczna Obszary koncentracji działań: Spójność społeczna Rozwój zrównoważony terytorialnie Obszary koncentracji działań: Prawo w służbie obywatelom i gospodarce Instytucje prorozwojowe i strategiczne zarządzanie rozwojem E-państwo Finanse publiczne Efektywność wykorzystania środków UE

Cele KSRR - projekt

Obszary Strategicznej Interwencji KSRR - projekt Obszar strategicznej interwencji (OSI) - wskazany w strategii rozwoju obszar o zidentyfikowanych lub potencjalnych powiązaniach funkcjonalnych lub o szczególnych warunkach społecznych, gospodarczych lub przestrzennych, decydujących o występowaniu barier rozwoju lub trwałych, możliwych do aktywowania, potencjałów rozwojowych, do którego kierowana jest interwencja publiczna łącząca inwestycje finansowane z różnych źródeł, w tym w szczególności gospodarcze, infrastrukturalne i w zasoby ludzkie, lub rozwiązania regulacyjne. OSI obligatoryjne - wspierane będą z poziomu kraju i regionu za pomocą specjalnie dedykowanych instrumentów m.in. Programu ponadregionalnego 2020+ obszary zagrożone trwałą marginalizacją miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze OSI fakultatywne - wschodnia Polska, Śląsk oraz wskazywane na poziomie regionalnym lub lokalnym inne obszary, takie jak subregiony, miejskie obszary funkcjonalne, obszary przygraniczne, obszary poprzemysłowe, obszary zdegradowane. Wskazanie dodatkowych, nieobligatoryjnych OSI w strategii powinno wiązać się z zapewnieniem konkretnych instrumentów wsparcia lub mechanizmów uzgodnień.

Polityka spójności 2020+ bardziej inteligentna Europa, dzięki innowacjom, cyfryzacji, transformacji gospodarczej oraz wsparciu dla małych i średnich przedsiębiorstw; bardziej przyjazna dla środowiska bezemisyjna Europa, wdrażająca porozumienie paryskie i inwestująca w transformację sektora energetycznego, w odnawialne źródła energii oraz w walkę ze zmianą klimatu; lepiej połączona Europa, z siecią transportu strategicznego i siecią cyfrową; Europa o silniejszym wymiarze społecznym, realizująca cele europejskiego filaru praw socjalnych i inwestująca w wysokiej jakości zatrudnienie, edukację, umiejętności, integrację społeczną i równy dostęp do opieki zdrowotnej; Europa bliżej obywateli dzięki wspieraniu lokalnych strategii rozwoju i zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w całej UE.

Zmiana uwarunkowań Zmiany demograficzne, postępujący proces starzenia się społeczeństwa Rosnący deficyt pracowników, zamiast bezrobocia Migracje, cudzoziemcy na rynku pracy Zmiany klimatyczne – powodzie, upały, gwałtowne burze Niska emisja, transformacja energetyki, OZE Reindustrializacja gospodarki Przemysł 4.0, technologie cyfrowe Dominacja indywidualnego transportu samochodowego

Harmonogram aktualizacji SRWL Opracowanie diagnozy strategicznej Podjęcie przez Sejmik Województwa Lubuskiego uchwały w sprawie przyjęcia zasad, trybu i harmonogramu opracowania aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego Powołanie Zespołu ds. aktualizacji i wdrażania SRWL Opracowanie ekspertyzy "Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin województwa lubuskiego wraz z badaniem ich potrzeb rozwojowych" III kwartał 2018 r. / I kwartał 2019 r. IV kwartał 2018 r.

Harmonogram aktualizacji SRWL Konferencja otwierająca prace nad aktualizacją SRWL Opracowanie projektu SRWL Ewaluacja ex-ante projektu SRWL Konsultacje społeczne projektu SRWL Przyjęcie przez Zarząd Województwa Lubuskiego projektu zaktualizowanej Strategii. Opracowanie Prognozy oddziaływania na środowisko SRWL Podjęcie przez Sejmik Województwa Lubuskiego uchwały w sprawie przyjęcia SRWL wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko SRWL I kwartał 2019 r. III kwartał 2019 r. III – IV kwartał 2019 r. IV kwartał 2019 r. IV kwartał 2019 r. / I kwartał 2020 r.

Zespół roboczy do spraw Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego ZADANIA ZESPOŁU opracowanie diagnozy społeczno-gospodarczej województwa lubuskiego na potrzeby aktualizacji SRWL, udział w opracowaniu założeń kierunków aktualizacji SRWL, weryfikowanie wniosków, postulatów i uwag zgłaszanych w trakcie opracowywania projektu SRWL, szczególnie w toku konsultacji społecznych, w tym uzgadnianie kwestii spornych, opracowywanie informacji merytorycznych związanych z przygotowanie projektu aktualizacji SRWL, opiniowanie projektu SRWL, zapewnienie spójności projektu SRWL z pozostałymi dokumentami strategicznymi Województwa Lubuskiego i strategiami krajowymi, szczególnie KSRR 2030 oraz SOR do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), współpraca we wdrażaniu, monitorowaniu realizacji i opracowywaniu ewaluacji SRWL, określanie programów rozwoju realizujących cele SRWL.

Konsultacje społeczne projektu SRWL Konsultacje społeczne projektu SRWL 2030 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko skutków realizacji SRWL 2030. W konsultacjach udział wezmą podmioty zaangażowane w politykę rozwoju województwa tj.: jednostki lokalnego samorządu terytorialnego, samorządy gospodarcze i zawodowe, administracja rządowa, organizacje pozarządowe, szkoły wyższe, jednostki naukowo-badawcze.

Prognoza oddziaływania na środowisko SRWL Przeprowadzenie prognozy oddziaływania na środowisko skutków realizacji SRWL 2030 oraz uwzględnienie opinii RDOŚ i Sanepidu. Cel opracowania: Identyfikacja potencjalnych oddziaływań na środowisko zapisów zawartych w projekcie Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030 oraz ocena ich wpływu na środowisko naturalne z zachowaniem zasady zrównoważonego rozwoju. Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania SRWL 2030 na środowisko (przeprowadza się na wniosek innego państwa, procedura trwa ok 6 m-cy).

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Maciej Nowicki Departament Rozwoju Regionalnego