Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego Aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego Gorzów Wlkp., 4 marca 2019 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 Uchwała nr XXXII/319/12 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 19 listopada 2012 roku Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego Aktualizacja z horyzontem czasowym do 2020 roku Uchwała Nr XXXVII/260/2005 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 19 grudnia 2005 roku Uchwała Nr XV/91/2000 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 6 marca 2000 roku
Województwa Lubuskiego 2020 Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 Struktura Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego diagnoza stanu regionu; potencjały i wyzwania województwa lubuskiego; spójność strategii z europejskimi, krajowymi i ponadregionalnymi dokumentami strategicznymi; wizję rozwoju; cel główny i cele strategiczne; obszary strategicznej interwencji; strategiczne przedsięwzięcia o charakterze regionalny i ponadregionalnym; system realizacji, monitorowania i ramy finansowe.
STRATEGIA NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU (przyjęta 14.02.2017) DOKUMENTY KRAJOWE I ZMIANY W SYSTEMIE ZARZĄDZANIA ROZWOJEM KRAJU STRATEGIA NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU (przyjęta 14.02.2017) AKTUALIZACJA KRAJOWEJ STRATEGII ROZWOJU REGIONALNEGO i POZOSTAŁYCH STRATEGII ZINTEGROWANYCH (konsultacje społeczne) Nowy SYSTEM ZARZĄDZANIA ROZWOJEM POLSKI (przyjęty przez Radę Ministrów 29.11.2018) Wkrótce planowana jest NOWELIZACJA USTAWY O ZASADACH PROWADZENIA POLITYKI ROZWOJU oraz innych ustaw regulujących kwestie programowania strategicznego, planowania przestrzennego oraz finansów publicznych, jak również będzie obowiązywał okres przejściowy
Regionalne dokumenty strategiczne Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020 Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 Regionalne strategie i programy sektorowe Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubuskiego
Cele SRWL 2020 Cel główny: Wykorzystanie potencjałów województwa lubuskiego do wzrostu jakości życia, dynamizowania konkurencyjnej gospodarki, zwiększenia spójności regionu oraz efektywnego zarządzania jego rozwojem 1. Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka regionalna 2. Wysoka dostępność transportowa i teleinformatyczna 3. Społeczna i terytorialna spójność regionu 4. Region efektywnie zarządzany
Ewaluacja SRWL 2020 Ocena zewnętrzna: ewaluacja śródokresowa Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, Wykonana w czerwcu 2015 r. przez dr hab. W. Dziemianowicza prof. UW, dr K. Szmigiel-Rawską i Annę Dąbrowską. Druga ocena wykonana w listopadzie 2017 r. przez dr hab. W. Dziemianowicz prof. UW oraz Magdalenę Cybulską. Ocena okresowa: Została przygotowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Departament Rozwoju Regionalnego, Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne 2015 r. – zebranie informacji z departamentów merytorycznych UMWL oraz aktualizacja danych statystycznych; Listopad 2015 r. – przedstawienie informacji na Sejmiku Województwa Lubuskiego; 2017 r. - zebranie informacji z departamentów merytorycznych UMWL oraz aktualizacja danych statystycznych; luty 2018 r. – przedstawienie informacji na Sejmiku Województwa Lubuskiego.
Ewaluacja SRWL 2020 - wnioski SRWL 2020 jest dokumentem, który wytrzymuje „próbę czasu” zarówno w sferze konstrukcji, jak i zakresu planowanej ścieżki rozwoju. Wizja rozwoju województwa lubuskiego wydaje się wciąż aktualna. Wyzwania przyjęte w SRWL 2020 są wciąż aktualne. Cel główny SRWL 2020 jest sformułowany właściwie, jest spójny z celem głównym SOR, a ponadto logicznie spaja pozostałe cele strategiczne.
Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin województwa lubuskiego Mapa ilustrująca sytuację ogółem z uwzględnieniem wszystkich obszarów (2017 r.). Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin województwa opracowana została na zamówienie UMWL w 2018 r. Elementem ekspertyzy była również identyfikacja ponadlokalnych potrzeb rozwojowych gmin, wskazanych z perspektywy lokalnej; Raport uwzględniał m.in. analizę zestawu 24 wskaźników z obszarów: - demografia - gospodarka - społeczeństwo
Aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego W 2020 roku upływa „termin ważności” SRWL, co oznacza konieczność rozpoczęcia procesu nowelizacji PRZESŁANKI AKTUALIZACJI Dostosowanie do dokumentów krajowych Przygotowanie do perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2021-2027 Zmiana uwarunkowań społeczno- gospodarczych i administracyjno - prawnych
SYSTEM DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH POZIOM KRAJOWY
STRATEGIA NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU (CEL GŁÓWNY, CELE SZCZEGÓŁOWE, OBSZARY) Cel główny: Tworzenie warunków dla wzrostu dochodów mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym, środowiskowym i terytorialnym Cel szczegółowy I Trwały wzrost gospodarczy oparty coraz silniej o wiedzę, dane i doskonałość organizacyjną Cel szczegółowy II Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony Cel szczegółowy III Skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi oraz włączeniu społecznemu i gospodarczemu Obszary koncentracji działań: Reindustrializacja Rozwój innowacyjnych firm Małe i średnie przedsiębiorstwa Kapitał dla rozwoju Ekspansja zagraniczna Obszary koncentracji działań: Spójność społeczna Rozwój zrównoważony terytorialnie Obszary koncentracji działań: Prawo w służbie obywatelom i gospodarce Instytucje prorozwojowe i strategiczne zarządzanie rozwojem E-państwo Finanse publiczne Efektywność wykorzystania środków UE
Cele KSRR - projekt
Obszary Strategicznej Interwencji KSRR - projekt Obszar strategicznej interwencji (OSI) - wskazany w strategii rozwoju obszar o zidentyfikowanych lub potencjalnych powiązaniach funkcjonalnych lub o szczególnych warunkach społecznych, gospodarczych lub przestrzennych, decydujących o występowaniu barier rozwoju lub trwałych, możliwych do aktywowania, potencjałów rozwojowych, do którego kierowana jest interwencja publiczna łącząca inwestycje finansowane z różnych źródeł, w tym w szczególności gospodarcze, infrastrukturalne i w zasoby ludzkie, lub rozwiązania regulacyjne. OSI obligatoryjne - wspierane będą z poziomu kraju i regionu za pomocą specjalnie dedykowanych instrumentów m.in. Programu ponadregionalnego 2020+ obszary zagrożone trwałą marginalizacją miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze OSI fakultatywne - wschodnia Polska, Śląsk oraz wskazywane na poziomie regionalnym lub lokalnym inne obszary, takie jak subregiony, miejskie obszary funkcjonalne, obszary przygraniczne, obszary poprzemysłowe, obszary zdegradowane. Wskazanie dodatkowych, nieobligatoryjnych OSI w strategii powinno wiązać się z zapewnieniem konkretnych instrumentów wsparcia lub mechanizmów uzgodnień.
Polityka spójności 2020+ bardziej inteligentna Europa, dzięki innowacjom, cyfryzacji, transformacji gospodarczej oraz wsparciu dla małych i średnich przedsiębiorstw; bardziej przyjazna dla środowiska bezemisyjna Europa, wdrażająca porozumienie paryskie i inwestująca w transformację sektora energetycznego, w odnawialne źródła energii oraz w walkę ze zmianą klimatu; lepiej połączona Europa, z siecią transportu strategicznego i siecią cyfrową; Europa o silniejszym wymiarze społecznym, realizująca cele europejskiego filaru praw socjalnych i inwestująca w wysokiej jakości zatrudnienie, edukację, umiejętności, integrację społeczną i równy dostęp do opieki zdrowotnej; Europa bliżej obywateli dzięki wspieraniu lokalnych strategii rozwoju i zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w całej UE.
Zmiana uwarunkowań Zmiany demograficzne, postępujący proces starzenia się społeczeństwa Rosnący deficyt pracowników, zamiast bezrobocia Migracje, cudzoziemcy na rynku pracy Zmiany klimatyczne – powodzie, upały, gwałtowne burze Niska emisja, transformacja energetyki, OZE Reindustrializacja gospodarki Przemysł 4.0, technologie cyfrowe Dominacja indywidualnego transportu samochodowego
Harmonogram aktualizacji SRWL Opracowanie diagnozy strategicznej Podjęcie przez Sejmik Województwa Lubuskiego uchwały w sprawie przyjęcia zasad, trybu i harmonogramu opracowania aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego Powołanie Zespołu ds. aktualizacji i wdrażania SRWL Opracowanie ekspertyzy "Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin województwa lubuskiego wraz z badaniem ich potrzeb rozwojowych" III kwartał 2018 r. / I kwartał 2019 r. IV kwartał 2018 r.
Harmonogram aktualizacji SRWL Konferencja otwierająca prace nad aktualizacją SRWL Opracowanie projektu SRWL Ewaluacja ex-ante projektu SRWL Konsultacje społeczne projektu SRWL Przyjęcie przez Zarząd Województwa Lubuskiego projektu zaktualizowanej Strategii. Opracowanie Prognozy oddziaływania na środowisko SRWL Podjęcie przez Sejmik Województwa Lubuskiego uchwały w sprawie przyjęcia SRWL wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko SRWL I kwartał 2019 r. III kwartał 2019 r. III – IV kwartał 2019 r. IV kwartał 2019 r. IV kwartał 2019 r. / I kwartał 2020 r.
Zespół roboczy do spraw Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego ZADANIA ZESPOŁU opracowanie diagnozy społeczno-gospodarczej województwa lubuskiego na potrzeby aktualizacji SRWL, udział w opracowaniu założeń kierunków aktualizacji SRWL, weryfikowanie wniosków, postulatów i uwag zgłaszanych w trakcie opracowywania projektu SRWL, szczególnie w toku konsultacji społecznych, w tym uzgadnianie kwestii spornych, opracowywanie informacji merytorycznych związanych z przygotowanie projektu aktualizacji SRWL, opiniowanie projektu SRWL, zapewnienie spójności projektu SRWL z pozostałymi dokumentami strategicznymi Województwa Lubuskiego i strategiami krajowymi, szczególnie KSRR 2030 oraz SOR do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), współpraca we wdrażaniu, monitorowaniu realizacji i opracowywaniu ewaluacji SRWL, określanie programów rozwoju realizujących cele SRWL.
Konsultacje społeczne projektu SRWL Konsultacje społeczne projektu SRWL 2030 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko skutków realizacji SRWL 2030. W konsultacjach udział wezmą podmioty zaangażowane w politykę rozwoju województwa tj.: jednostki lokalnego samorządu terytorialnego, samorządy gospodarcze i zawodowe, administracja rządowa, organizacje pozarządowe, szkoły wyższe, jednostki naukowo-badawcze.
Prognoza oddziaływania na środowisko SRWL Przeprowadzenie prognozy oddziaływania na środowisko skutków realizacji SRWL 2030 oraz uwzględnienie opinii RDOŚ i Sanepidu. Cel opracowania: Identyfikacja potencjalnych oddziaływań na środowisko zapisów zawartych w projekcie Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030 oraz ocena ich wpływu na środowisko naturalne z zachowaniem zasady zrównoważonego rozwoju. Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania SRWL 2030 na środowisko (przeprowadza się na wniosek innego państwa, procedura trwa ok 6 m-cy).
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Maciej Nowicki Departament Rozwoju Regionalnego