Charakterystyki członków zespołu a efektywność zespołu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Osobowość trenera i instruktora
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Psychologia Zarządzania
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
czyli zostań kowalem swojego losu
TEMPERAMENT.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Kierowanie twórczością w organizacji
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Teorie osobowości Wykład 3.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Psychologia w zarządzaniu
Organizacja i zarządzanie firmą
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Lider- Przywódca.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Zadawanie pytań.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Zakład Psychologii Transportu Drogowego
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO.
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnością
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wstęp do zarządzania i marketingu
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Stres w pracy nauczyciela
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Psychologia w Zarządzaniu
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Charakterystyki członków zespołu a efektywność zespołu
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Patologie w kierowaniu
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Charakterystyki członków zespołu a efektywność zespołu Dr Jolanta Babiak Zarządzanie zespołem pracowników

KOMPETENCJE Na kompetencje składają się następujące elementy Motywy – ukierunkowanie zachowania Cechy – psychologiczne predyspozycje do określonego sposobu zachowania (np. samokontrola, odporność na stres, itp.) Samoocena – postawy i wartości danej osoby Wiedza merytoryczna – potwierdzona lub nie świadectwami, dyplomami, itp. Umiejętności poznawcze i behawioralne – ukryte (np. sposób rozumowania) lub obserwowalne ( aktywne słuchanie)

Jak osobowość człowieka wpływa na jego interakcje z innymi? Pięcioczynnikowy model według Paula Costy i Roberta McCrae

Pięcioczynnikowy model według Paula Costy i Roberta McCrae Neurotyczność Ekstrawertyczność Otwartość na doświadczenie Ugodowość Sumienność

Neurotyczność emocjonalne przystosowanie vs emocjonalne nieprzystosowanie Lęk – skłonność do przeżywania niepokoju, obaw, napięcia, „przejmowania się” Agresywna wrogość – tendencja do doświadczania gniewu, rozgoryczenia, gotowość do przeżywania gniewu Depresyjność – tendencja do doświadczania depresji, poczucia winy, beznadziejności i samotności

Neurotyczność niezrównoważenie emocjonalne, skłonność do przeżywania emocji negatywnych, słabe radzenie sobie z impulsami Nadmierny samokrytycyzm: tendencja do przeżywania wstydu, zakłopotania, poczucia niższości, nastawienie ksobne Impulsywność – niezdolność do kontrolowania pragnień i popędów Nadwrażliwość – podatność na stres i nieradzenie sobie ze stresem reagowanie paniką w sytuacji zagrożenia

Jak radzą sobie osoby wysoko neurotyczne w zespole? Duże nasilenie neurotyczności nie sprzyja przeżywaniu życia w satysfakcjonujący sposób; nie sprzyja też tworzeniem pozytywnych więzi społecznych N okazała się negatywnym predyktorem przyjmowania orientacji na osiągnie celów i satysfakcji z pracy Wysokie negatywne korelacje N z poczuciem koeherncji (zrozumiałość i sensowność świata) N okazała się pozytywnie skorelowana z postrzeganą frustracją w pracy

Ekstrawertyczność jakość i ilość interakcji społecznych oraz poziom aktywności, energii i odczuwanie pozytywnych emocji Towarzyskość Serdeczność Asertywność Aktywność Poszukiwanie doznań Emocje pozytywne

Ekstrawertycy w zespole cecha osobowości, która odnosi się do orientacji na świat społeczny Osoby o wysokie E mówią więcej i szybciej niż introwertycy Chętnie nawiązują kontakt wzrokowy z rozmówcą Częściej proszą innych o pomoc i radę Mają rozbudowaną sieć wsparcia Mogą angażować się w sytuacje ryzykowne Dobrze radzą sobie z samotnością

Otwartość na doświadczenie otwartość na doznania o charakterze afektywnym i poznawczym Wyobraźnia - zdolności wyobrażeniowe i fantazjowanie, świat przeżyć wewnętrznych Estetyka – odczuwanie piękna Uczucia – wrażliwość na własne uczucia, docenianie uczuć jako ważnego elementu w życiu Działania – poszukiwanie rzeczy nowych i często niezwykłych

Otwartość na doświadczenie Ciekawość intelektualna i otwartość na nowe idee i pomysły Otwartość na nowe wartości (religijne, społeczne, polityczne) i gotowość do ich zmiany

Otwartość na doświadczenie a funkcjonowanie w zespole Otwartość na nowe osoby Umiejętność adaptacji Giętkość w pojmowaniu nowości Wrażliwość na uczucia

Ugodowość dostosowanie społeczne; nastawienie do innych ludzi Zaufanie – przekonanie, że inni są uczciwi i mają dobre intencje; pobłażliwość, ufność i zgodność Prostolinijność – otwartość, szczerość, prostoduszność Altruizm – aktywne zainteresowanie sprawami innych, szczodrość, troskliwość, pomocność, serdeczność życzliwość, współdziałanie

Ugodowość Ustępliwość – powściągliwość w sytuacji konfliktów interpersonalnych, zdolność do hamowania agresji, przebaczania i zapominania, łagodność, spokój, uprzejmość Skromność – unikanie rozgłosu, taktowność Skłonność do rozczulania się – współczucie, zainteresowanie innymi, przejmowanie się potrzebami innych, serdeczność, przyjacielskość

Ugodowość a funkcjonowanie w grupie Stabilność w funkcjonowaniu w grupie Niski poziom ugodowości – krytyczne myślenie i zdolności przywódcze Wysoki poziom ugodowości – duże pozytywne znaczenie dla procesów grupowych Osoby o wysokim poziomie ugodowości – grupowi gracze

Sumienność dostosowanie społeczne, kontrola impulsów Kompetencja – ocena swoich zdolności, przekonanie, że jest się bądź nie jest, zdolnym, rozsądnym, rozważnym i skutecznym w działaniu Skłonność do porządku – schludność, dbałość o brak chaosu, zorganizowanie Obowiązkowość – przestrzeganie zasad etycznych i moralnych zobowiązań

Sumienność Dążenie do osiągnięć – wysokie aspiracje, wytrwałość w pracy, pilność, stanowczość i poczucie sensu życia Samodyscyplina – zdolność do rozpoczynania zadań i doprowadzania ich do końca, motywowanie siebie Rozwaga – dokładne przemyśliwanie tego, co ma się zrobić

Sumienność a funkcjonowanie w grupie Sumienność ma kluczowe znaczenie dla przetrwania jednostki w grupie Opisuje zachowania zadaniowe i zorientowane na cel Wiąże się z niezawodnością i rzetelnością oraz dążeniem do osiągnięć i umiejętnością planowania Przestrzeganie reguł i posłuszeństwo Czy osoby o wysokiej sumienności mogą być mało spontaniczne?

Kompetencje członków a efektywność zespołu demonstrowane przez zachowania, które przynoszą pożądany efekt w odniesieniu do pracy, zadania lub roli Adaptacyjność – utrzymywanie wysokiej efektywności pomimo doświadczania zmian w środowisku, pracy, czy w zadaniu; można odnieść do adekwatnego tolerowania stresu oraz umiejętności planowania i kierowania własną pracą Koncentrowanie się na celach i umiejętność kierowania innymi w tym zakresie – coaching Umiejętność uczenia się – asymilowanie nowych informacji związanych z wykonywanymi zadaniami w odpowiednim czasie i tempie – chęć partycypowania w zadaniach służących pozyskiwaniu nowych umiejętności

Kompetencje członków a efektywność zespołu Umiejętność budowania partnerstwa w biznesie – identyfikowanie możliwości i podejmowanie aktywności w budowaniu strategicznych relacji biznesowych zarówno wewnątrz firmy jak i z zewnętrznymi jednostkami Umiejętność budowania pozytywnych relacji w zespole – kooperacja/teamwork – tworzenie i spożytkowanie relacji w celu osiągnięcia wspólnych wytyczonych rezultatów pracy Umiejętność budowania zaufania – funkcjonowanie, które wywołuje zaufanie u innych i wiarę w jasność intencji

Kompetencje członków a efektywność zespołu Komunikowanie się Aktywne przyczynianie się do sukcesu grupy – partycypacja w życiu grupy Podejmowanie decyzji Podejmowanie nowych wyzwań Kierowanie pracą w tym kierowanie czasem

Bibliografia Robbins, S. P. (2001). Zasady zachowania w organizacji, Poznań: Zysk i s-ka, rozdział 3 Siuta, J (2006). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R Paula T. Costy I Roberta McCrae. Adaptacja polska. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Whetten D.A., Cameron, K.S. (2011). Developing Management Skills, Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall, rozdział 9