NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Współczesne konfiguracje organizacji Struktura sieciowa to szczególny typ powiązań, relacji między organizacjami. Takie powiązania nazywane są: sieciami,sieciami,
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
System akredytacji AKSES
Zarządzanie strategiczne 5
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
GRC.
RASIZM, SZOWINIZM, KSENOFOBIA
- efektywne wsparcie doradcze
Szkoła Promująca Zdrowie
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
TECHNIKI (wybrane) MANIPULACYJNE Zygmunt Korzeniewski
Zgłoszenie do konkursu
Prezentacja planu biznesowego
Miasto Przyjazne Dzieciom
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Nazwa firmy Biznesplan.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Nasza działalność KLAVO to firma zajmująca się dostarczaniem usług dla instytucji kultury. Chcemy, aby zwiększały one jakość obsługi zwiedzających. Celem.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół

Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA PRZYWÓDZTWO ORGANIZACYJNE ZMIANA W ORGANIZACJI Barbara Zyzda

PRZYWÓDZTWO A ZARZĄDZANIE PRZYWÓDZTWO ORGANIZACYJNE PRZYWÓDZTWO A ZARZĄDZANIE Przywództwo – znajdowanie ścieżki, zarządzanie – podążanie tą ścieżką; przywództwo polega na robieniu właściwych rzeczy, zarządzanie zaś – na robieniu rzeczy właściwie. wg tej definicji: menadżer – osoba, która nie kreuje własnych strategii, będąc tylko realizatorem cudzych strategii.

Cele zarządzania: Cel przywództwa: Alokacja zadań Wyznaczanie wykonawców Cel przywództwa: Przekazywanie swojej wizji w taki sposób, by inni ją zrozumieli i zgodzili się do niej dążyć

PRZYWÓDZTWO ORGANIZACYJNE Różnice między kierownikiem a przywódcą: kierownik administruje, przywódca wprowadza zmiany, kierownik utrzymuje istniejący stan, przywódca rozwija, kierownik skupia się na systemach i strukturze, przywódca skupia się na ludziach, kierownik polega na kontroli, przywódca buduje zaufanie, kierownik przyjmuje perspektywę krótkoterminową, zaś przywódca długoterminową kierownik pyta: jak i kiedy, przywódca - co i dlaczego kierownik akceptuje status quo, przywódca kwestionuje go

NIEFORMALNI PRZYWÓDCY Osoby, których władza opiera się na autorytecie formalnym i autorytecie rzeczywistym, wynikającym z identyfikowania się podwładnych z jego osobą Osoby, które wpływają na swoich współpracowników, mimo iż nie zostały wyposażone w autorytet formalny. Działalność tej kategorii osób nie musi i w praktyce często nie służy realizacji celów organizacyjnych. FORMALNI PRZYWÓDCY NIEFORMALNI PRZYWÓDCY

KONCEPCJE PRZYWÓDZTWA 1 KONCEPCJE PRZYWÓDZTWA 1. Koncepcja „wielkiego człowieka” (koncepcja cech) 2. Koncepcja stylów kierowania 3. Koncepcja sytuacyjna 4. Koncepcja atrybucji

1. Koncepcja „wielkiego człowieka” (koncepcja cech) Proces przywództwa jest zdeterminowany wewnętrznie, istnieje zbiór cech, które odróżniają przywódcę od nieprzywódcy Na tej podstawie próbowano skonstruować „osobowość przywódcy” Niestałość, sprzeczność i różnorodność wyników spowodowała odejście od koncepcji „wielkiego człowieka”

2. Koncepcja stylów kierowania Reakcja na niepowodzenie koncepcji cech, próba odpowiedzi na pytanie: czy jest coś szczególnego w zachowaniach skutecznych przywódców? Jej zwolennicy koncentrowali się na identyfikowaniu i opisywaniu zachowań przywódców – jak styl stosują Podważa koncepcję, iż przywództwa można i trzeba się nauczyć – SIATKA STYLÓW KIEROWANIA

3. Koncepcja sytuacyjna Sytuacja, w której znajduje się przywódca i grupa, determinuje efektywność stylu kierowania Jej zwolennicy poszukiwali korelacji między wyodrębnionymi przez nich krytycznymi czynnikami sytuacji a efektywnością stylów kierowania

4. Koncepcja atrybucji Przywództwo nie jest zjawiskiem obiektywnym, lecz powstaje przez przypisanie cech przywódczych przez jedne osoby drugim Jednostki selekcjonują zachowania osoby wywierającej wpływ, w wyniku selekcji ludzie nadają sens zachowaniom podmiotu wywierającego wpływ, w tym przypisują mu cechy przywódcze. Proces atrybucji

ZMIANA W ORGANIZACJI Zmianą w organizacji jest na ogół każda istotna modyfikacja jakiejkolwiek części organizacji, np. utworzenie nowego stanowiska pracy, nowej jednostki organizacyjnej, wprowadzenie nowego systemu motywowania pracowników.

Zmiana w organizacji może dotyczyć: Zasobów ludzkich Zasobów rzeczowych Zasobów finansowych Zasobów informacyjnych

EFEKT FALOWANIA skutki zmiany organizacyjnej wykraczają daleko poza miejsce, w którym została dokonana, np. zakup nowego wyposażenia może doprowadzić do konieczności zatrudnienia nowych pracowników, dokonania adaptacji pomieszczeń, przeprowadzenia szkoleń dla pracowników, zmiany systemu pracy, etc.

Przyczyny zmian w organizacji ZEWNĘTRZNE - znajdujące się poza strukturą organizacji, zarówno w otoczeniu ogólnym (dalszym, pośrednim) politycznym, prawnym, ekonomicznym, kulturowo-społecznym, technologicznym, jak i w otoczeniu bliższym – zadaniowym (nowi konkurenci, agresywne reklamy) WEWNĘTRZNE - zmiany celów organizacyjnych, zmiana strategii działania, zmiana kierownictwa w organizacji, zmiana prawnej formy organizacji.

Proces zmiany - według Kurta Lewina I ETAP - ROZMROŻENIE - wywołanie niezadowolenia i przekonanie osób, których zmiana dotyczy, że zmiana jest konieczna. Dokonywane przez likwidację poparcia dla dotychczasowych wartości i postaw, informowanie o nadchodzących zdarzeniach, które przyniosą pogorszenie sytuacji, jeżeli nie zostanie wprowadzona zmiana, minimalizowanie zagrożenia związanego ze zmianą, pokazywanie korzyści ze zmiany. II ETAP - KONWERSJA - dokonanie zmiany III ETAP - PONOWNE ZAMROŻENIE - ma na celu wzmocnienie i utrwalenie dokonanej zmiany, aby stała się częścią rzeczywistej organizacji. Zwykle towarzyszy jej nagradzanie nowych zachowań, udzielanie wsparcia przez członków organizacji, izolowanie osób poddanych zmianie od poprzedniego układu.

Proces zmiany - wg Jamesa B. Quinna Jest to proces właściwy zarządzaniu strategicznemu - koncepcja logicznego narastania 1. Ustalenie i wykazanie potrzeby zmian - sprawca zmiany aktywnie tworzy i rozwija nieformalne kontakty, aby zapewnić sobie obiektywne informacje i odpowiednio wcześnie poznać możliwą potrzebę zmiany. Omija bariery komunikacyjne. Następnie kierownik nie akceptuje pierwszego zadowalającego rozwiązania, ale rozważa szereg możliwych kierunków działań. Wykazanie potrzeby zmiany. 2. Zmiana symboli i budowanie wiarygodności - w miarę wzrostu świadomości potrzeby zmiany, kierownik sygnalizuje organizacji zbliżający się czas zmiany, działania symboliczne.

Proces zmiany - wg Jamesa B. Quinna 3. Legitymizowanie nowych kierunków działania - zwykle przed podjęciem konkretnej decyzji, zachodzi potrzeba uprawomocnienia nowych kierunków działania, które wprawdzie zostały uznane za dopuszczalne i wykonalne, ale które ciągle otacza aura niepewności. Czas na dyskusje, rozwianie wątpliwości. 4. Taktyczne zmiany i częściowe rozwiązania - kierownictwo organizacji stara się jednocześnie zapewnić wykorzystanie tego co ciągle stanowi silne strony organizacji, oraz stopniowo przesuwać ją w kierunku wyznaczonym przez nowe potrzeby. Kierownictwo może eksperymentować z nowymi, częściowymi rozwiązaniami i uczyć się, nie narażając na nieuzasadnione ryzyko powodzenia całej organizacji.

Proces zmiany - wg Jamesa B. Quinna 5. Zwiększenie poparcia politycznego - wyłaniają się nowe strategie, które aby mogły przetrwać, wymagają zwiększonego poparcia. Tworzone się komisje, grupy robocze i narady, które pozwalają na zwiększenie poparcia, edukację, ocenę i neutralizację opozycji. 6. Przełamywanie opozycji - każda próba wdrożenia nowej strategii oznacza konieczność ustosunkowania się do poprzedniej. Zmiany mogą być poczytywane za atak na tych, którzy popierali poprzednią strategię i zapewnili organizacji jej aktualną pozycję. Kierownictwo stara się wpłynąć na najważniejszych kierowników niższego stopnia, pozyskać lub zneutralizować opozycję, możliwe są wymuszone zmiany personalne.

Proces zmiany - wg Jamesa B. Quinna 7. Zapewnienie organizacji elastyczności - otoczenie organizacji zwykle nie jest możliwe do kontrolowania, stąd potrzeba ciągłego monitorowania potencjalnych zagrożeń, stworzenia zasobów pozwalających na skuteczne reagowanie, przygotowanie osób, które będą reagowały w razie nieprzewidzianych zdarzeń, skrócenie linii decyzyjnych między tymi osobami. 8. Systematyczne wyczekiwanie - przygotowane strategie muszą poczekać na wystąpienie zdarzeń, które umożliwią ich realizację. 9. Tworzenie grup zainteresowanych zmianą - potrzeba zaszczepienia w organizacji poparcia dla nowych zamierzeń. Np. poprzez zlecenia przeprowadzenia projektów badawczych.

Proces zmiany - wg Jamesa B. Quinna 10. Korzystanie z organizacji - wbrew polityce nieangażowania się, naczelne kierownictwo w krytycznych momentach reaguje, wspiera pożądane koncepcje. 11. Zarządzanie koalicjami - najważniejsi kierownicy posiadają różny zakres władzy w zależności od zajmowanego stanowiska. Są oni skłonni popierać te rozwiązania, które według nich są najlepszym kompromisem dla całej organizacji, dla nich samych oraz dla ich jednostek organizacyjnych. W organizacjach z rozproszoną strukturą, najważniejszą osobą jest ta, która potrafi budować i wykorzystywać koalicje. 12. Sformalizowanie zaangażowania - kierownictwo musi zapewnić, aby wdrażane zmiany były przypisane do grupy lub osoby odpowiedzialnej za nie. Nowy kierunek wymaga szczególnego zaangażowania, troski kogoś, kto identyfikuje się z nim i kogo przyszłość zależy od skuteczności zapoczątkowanego działania.

Proces zmiany - wg Jamesa B. Quinna 13. Utrzymanie dynamiki zmiany - badania przeprowadzone przez Quinna wykazały, że proces zmiany strategicznej jest dynamiczny i ciągły, bez jednoznacznego początku i końca. Po dotarciu przez organizację do nowego consensusu, autor i sprawca zmiany musi niezwłocznie zagwarantować, że nowa pozycja będzie elastyczna.