Psychologia w zarządzaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia w zarządzaniu
Advertisements

Psychologia w zarządzaniu
PASZPORT JĘZYKOWY DOKUMENTY EUROPASS. 4 X EUROPASS Europass Europass jest inicjatywą Komisji Europejskiej umożliwiającą każdemu obywatelowi Unii lepszą.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
PRZEDSTAWIA. ZNAK JAKOŚCI KIDZONE PREZENTACJA PROJEKTU Stawiamy na jako ść ! Promujemy najlepszych! W ramach KidZone- Strefy Szcz ęś liwych Dzieci funkcjonuje.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Psychologia w zarządzaniu
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Aktywny RODZIC.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
PORADNICTWO GRUPOWE - IV KWARTAŁ 2016 R. C I i P K Z BYDGOSZCZ
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
Sylabusy.
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Człowiek w systemie transportowym
Moje szczęście.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
PSYCHOLOGIA a SĄD prof. dr hab. Ewa Gruza.
Specjalność Przedsiębiorczość i doradztwo biznesowe
Przedszkole Promujące Zdrowie
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Program profilaktyczno-wychowawczy
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
DOPASOWANIE DO PRACY I ORGANIZACJI
Aktywny RODZIC.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Psychologia w zarządzaniu Wykład 1

Warunki zaliczenia Test zaliczeniowy na ostatnim wykładzie (dokładny termin do ustalenia z wykładowcą). Test ma charakter pytań z odpowiedziami do wyboru plus pytanie otwarte. W sumie można zdobyć 30 pkt. Sprawdzanie frekwencji na losowo wybranych przez prowadzącego wykładach (2 razy w semestrze). Każda obecność dodatkowe 5 pkt. zaliczeniowych. Promowana będzie też aktywność w czasie wykładów (maksymalnie 7 pkt. zaliczeniowych)

Cele przedmiotu C1 Zdobycie wiedzy na temat psychologicznych podstaw funkcjonowania człowieka w grupie i organizacji C2 Uświadomienie studentom psychologicznych metod oraz związanych z nimi konsekwencji zarządzania ludźmi C3 Nabycie wiedzy pozwalającej kształtować takie umiejętności jak wywieranie wpływu, radzenie sobie ze stresem, utrzymywanie równowagi między wymaganiami związanymi z pełnieniem różnych ról w organizacji

Przedmiotowe efekty kształcenia Z zakresu wiedzy: PEK_W01 – Ma pogłębioną wiedzę na temat przywództwa, motywowania, mechanizmów grupowych i  wpływu społecznego realizowanego w organizacji. Wskazuje zasady przeciwdziałania negatywnym zjawiskom indywidualnym i społecznym w organizacji. Z zakresu umiejętności: PEK_U01 – Identyfikuje czynniki sprzyjające skuteczności indywidualnych i zespołowych zachowań w organizacji i potrafi je wykorzystać do projektowania efektywnych zespołów i dla skutecznego przywództwa Z zakresu kompetencji społecznych: PEK_K01- Ma świadomość konieczności samodzielnej, krytycznej oceny zakresu i poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych w zakresie nauk o organizacji i zarządzaniu, jak i w wymiarze interdyscyplinarnym. Jest przygotowany do samodzielnego poszukiwania obszarów wiedzy do uzupełnienia i umiejętności do doskonalenia PEK_K02 – Potrafi przekazywać własne poglądy a także stanąć w ich obronie. Jest przygotowany do przekonywania i negocjowania w imię osiągania wspólnych celów.

Tematyka wykładu Rola psychologii w procesach zarządzania Dopasowanie pracownika do pracy – kompetencje, preferencje, zainteresowania zawodowe Motywacja do pracy Stres w organizacji Kierowanie i przywództwo Cechy sytuacji pracy a dobrostan pracowników – witaminowy model Warr’a Kolokwium zaliczeniowe

Psychologia pracy i organizacji Przedmiotem zainteresowań jest psychika i zachowanie człowieka w konkretnych warunkach aktywności zawodowej Pomaga lepiej przygotować ludzi do pracy, racjonalizować jej organizację i osiągać z niej zadowolenie Skupienie na procesach indywidualnych Psychologia organizacji/zarządzania Przedmiotem zainteresowania jest analiza funkcji i procesów wpływających na klimat wewnątrz organizacji Pomaga lepiej przygotować managerów/liderów do kierowania pracą zespołu Skupienie na procesach grupowych, podejmowaniu decyzji, kierowaniu i motywowaniu ludzi.

Psychologia pracy Najważniejsze pytania - jak osiągnąć?: Skuteczność indywidualnego działania pracownika Wysokie wyniki przy minimalizacji kosztów (zmniejszony wysiłek, najłatwiejszy sposób, najkrótszy czas) Bezpieczeństwo w pracy (fizyczne i psychologiczne) Zadowolenie z pracy i poczucie jej wysokiej jakości (sukcesu) Klasyczne ujęcia: Przystosowanie człowieka do pracy Psychologia stosunków międzyludzkich Dostosowanie pracy do człowieka Współczesne ujęcia: Podejście interakcyjne/transakcyjne Dopasowanie człowiek-praca

Psychologia organizacji Analiza wpływu wszystkich podsystemów organizacji na zachowania pracownicze „Zachowania organizacyjne” – kluczowe pojęcie System zachowań i działań związanych z wykorzystywaniem przez ludzi zadań pracy oraz osiąganiem celów organizacji Ma zastosowanie głównie w procesie kierowania ludźmi Elementy organizacji jako systemu społecznego Role Normy Władza Klimat organizacyjny Dopasowanie człowiek-organizacja

Dopasowanie człowieka do pracy Predyspozycje Cechy fizyczne Zdolności (uzdolnienia, talenty) Cechy temperamentu i osobowości Kompetencje zawodowe Preferencje, zainteresowania zawodowe

Kompetencje Na kompetencje składają się następujące elementy (Spencer i inni, 1990; za: Armstrong, 2000, s. 244) Motywy – ukierunkowanie zachowania Cechy – psychologiczne predyspozycje do określonego sposobu zachowania (np. samokontrola, odporność na stres, itp.) Samoocena – postawy i wartości danej osoby Wiedza merytoryczna – potwierdzona lub nie świadectwami, dyplomami, itp. Umiejętności poznawcze i behawioralne – ukryte (np. sposób rozumowania) lub obserwowalne ( aktywne słuchanie)

Preferencje (Holland) Wybór zawodu i drogi kariery zawodowej stanowi bardzo ważny aspekt rozwoju osobowości człowieka 6 typów podstawowych preferencji zawodowych oraz analogiczne do nich typy środowisk zawodowych (rodzajów organizacji), w obrębie których dominują określone osobowości, style zachowania i rozwiązywania problemów oraz oferowane możliwości rozwoju. Ludzie poszukują takich środowisk, które umożliwią im jak najwyższy poziom wykorzystania ich możliwości i preferencji (zdolności, kompetencji, postaw) oraz realizację określonych wartości i ról społecznych Realistyczne (technika) Konwencjonalne (biznes – operacje) Przedsiębiorcze (biznes - kontakt) Społeczne (usługi społeczne) Artystyczne (sztuka) Badawcze (nauka)

Zainteresowania Klasyczne teorie zainteresowań zawodowych – Parsonsa, Ginzberga, Roe, Supera, Predigera Zainteresowania wyrażają się względnie stałym i częstym zorientowaniem uwagi dowolnej i mimowolnej podmiotu na określone kategorie obiektów, czynności, stanów lub sytuacji Złożoność i niejednorodność pojęcia zainteresowań Zainteresowania a preferencje i kompetencje

Model uwarunkowań i przejawów zainteresowań (Bajcar, Borkowska, Czerw, Gąsiorowska, Nosal) Czynniki środowiskowe genetyczne Czynniki związane z obrazem siebie Zainteresowania zawodowe zachowania preferencje emocje postrzegane umiejętności

Rodzaje zainteresowań zawodowych