z perspektywy mieszkańca, przedsiębiorcy, organizacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Advertisements

FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. OLSZTYN czerwiec 2012r Doskonalenie.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Oś 3 Odnowa i rozwój wsi 3 listopad 2009 r.. Odnowa i rozwój wsi NABÓR WNIOSKÓW_2009 rok.
problematyka, propozycje rozwiązań, dobre przykłady
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
STOWARZYSZENIA BIELSKIEGO CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
1.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Plac Długosza.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Podatek od nieruchomości
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
w Gminie Krzeszowice – planowane stawki
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Rewitalizacja po nowemu
Temat: Samorząd gminny.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
ZASADY NAJMU I UDOSTĘPNIANIA MIEJSKICH ZASOBÓW LOKALOWYCH.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Lokalny Program Rewitalizacji - szansą odradzania się miast. Milicz, 17 grudnia 2004.
1 PROGRAM MIESZKANIE DLA ABSOLWENTA Październik 2013.
WYBRANE ASPEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU PRACY W POWIECIE GORLICKIM GORLICE, 16 KWIETNIA 2009 R.
Art. 7 ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców z 1920 r. 2. Przepisów ustawy nie stosuje się do nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
Zatrudnianie nauczycieli
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Uwarunkowania prawne procesów rewitalizacji
Warsztat projektowy nr 2
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Wprowadzenie teoretyczne
Warsztat konsultacyjny
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Warsztat konsultacyjny
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Warsztat konsultacyjny nr 2
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Komitet Rewitalizacji – inspiracja do doradztwa i monitorowania procesu rewitalizacji dr Aleksandra Jadach-Sepioło.
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Decyzja o czasowym zajęciu zabytku
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Nieruchomość przemysłowa w Dąbrowie Górniczej 1,91 ha
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

z perspektywy mieszkańca, przedsiębiorcy, organizacji Narzędzia ustawowe z perspektywy mieszkańca, przedsiębiorcy, organizacji pozarządowej i gminy. Wskazówki praktyczne dr Aleksandra Jadach-Sepioło

Gmina – specyfika rewitalizacji jako zadania własnego Przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie w zakresie właściwości gminy, stanowią jej zadania własne. (art. 3 ust. 1 ustawy) Każdy element zadania własnego gminy został wzmocniony narzędziami. Do ich wykorzystania potrzeba wiedzy o lokalnych uwarunkowaniach, wizji zmian oraz zaangażowania partnerów społeczno-gospodarczych, którzy skorzystają z powstałych możliwości.

Niezbędnik gminy Przygotowanie Koordynowanie uchwała delimitacyjna (prawo pierwokupu, zakaz wydawania decyzji o warunkach zabudowy, podwyższenie podatku od nieruchomości) GPR (bonifikata) SSR (dotacje, społeczne budownictwo czynszowe - SBC, przeprowadzki) MPR (wytyczne projektowe, ograniczenie niepożądanej działalności handlowej lub usługowej) Koordynowanie GPR jako umowa społeczna SSR (przeprowadzki, ułatwienia w remontach wspólnot mieszkaniowych z większościowym udziałem gminy), MPR (nowa organizacja ruchu, umowa urbanistyczna)

Niezbędnik gminy Tworzenie warunków Prowadzenie uchwała delimitacyjna (zakaz decyzji WZ) GPR (bonifikata, nadrzędność wobec SUiKZP) SSR (dotacje, społeczne budownictwo czynszowe, specjalne zasady przetargowe) MPR (wytyczne projektowe, umowa urbanistyczna) Prowadzenie uchwała delimitacyjna (prawo pierwokupu, wzrost podatku) GPR (akt kierownictwa wewnętrznego) SSR (prawo pierwokupu, cele publiczne (SBC, zieleń), wzmocnienie bezpieczeństwa ekonomicznego gminy, ułatwienia w ustalaniu stron, przeprowadzki, ułatwienia w remontach wspólnot, wzrost opłaty adiacenckiej) MPR (organizacja ruchu)

Narzędzia ustawowe z perspektywy mieszkańca Wsparcie dla max. 30% mieszkańców. Dlaczego? Znaczenie partycypacji Zaakceptowanie obciążeń, docenienie korzyści Mieszkaniec gminy Czy zmienią się sąsiedzi? Czy zmieni się dostęp do sklepów i usług? Jak będzie zorganizowany ruch? Czy będą miejsca parkingowe? Czy otoczenie będzie estetyczne? Mieszkaniec obszaru

Narzędzia ustawowe z perspektywy właściciela nieruchomości - dotacje W przypadku nieruchomości położonych na obszarze Strefy gmina może udzielić ich właścicielom lub użytkownikom wieczystym dotacji w wysokości nieprzekraczającej 50% nakładów koniecznych na wykonanie: robót budowlanych polegających na remoncie lub przebudowie, prac konserwatorskich i prac restauratorskich w odniesieniu do nieruchomości niewpisanych do rejestru zabytków jeżeli wnioskowane działania służą realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych. Do rozważenia: 1) Od czego powinien zależeć poziom dofinansowania (do 50%)? 2) Jaki powinien być harmonogram dotacji? 3) Zakres monitorowania dotacji 4) Procedura aktualizacji GPR

Narzędzia ustawowe z perspektywy właściciela nieruchomości – wzrost podatku od nieruchomości Art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych – obowiązkowa dodatkowa stawka podatku od nieruchomości niezabudowanych w wysokości nie większej niż 3 zł za 1 m2 powierzchni gruntu. Dotyczy nieruchomości niezabudowanych, położonych na obszarze rewitalizacji, dla których mpzp przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo o charakterze mieszanym, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy budynku zgodnego z wymaganiami mpzp, zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Do rozważenia: 1) Ocena zgodności zapisów mpzp z GPR. 2) Jaką wysokość stawki wybrać (do 3 zł/m2 gruntu)? 3) Modyfikacja stawki.

Narzędzia ustawowe z perspektywy właściciela nieruchomości – wywłaszczenia Obiekty użyteczności publicznej Przestrzenie publiczne Społeczne budownictwo czynszowe budowa i utrzymywanie pomieszczeń dla urzędów organów władzy, administracji, sądów i prokuratur, państwowych szkół wyższych, szkół publicznych, państwowych lub samorządowych instytucji kultury, obiektów ochrony zdrowia, przedszkoli, domów opieki społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych, obiektów sportowych wydzielanie gruntów pod publicznie dostępne samorządowe: ciągi piesze, place, parki, promenady lub bulwary, a także ich urządzanie, w tym budowa lub przebudowa budownictwo mieszkaniowe realizowane przy łącznym spełnieniu następujących warunków: dostęp nierynkowy; wsparcie środkami publicznymi; jest realizowane przez podmioty, których głównym celem działania nie jest osiągnięcie zysku. Wskazane w mpzp, tylko w SSR.

Narzędzia ustawowe z perspektywy przedsiębiorcy - bonifikata Jeżeli nieruchomość przeznaczona jest na cele realizacji podstawowych przedsięwzięć rewitalizacyjnych zawartych w GPR, gmina może udzielić bonifikaty od ceny jej sprzedaży. Określenie dopuszczalnej bonifikaty w przypadku nieruchomości przeznaczonych na realizację przedsięwzięć zawartych w GPR następuje w uchwale rady gminy, stanowiącej akt prawa miejscowego. O każdym zastosowaniu bonifikaty decyduje wójt, burmistrz lub prezydent. W przypadku, gdy nabywca nieruchomości zbył nieruchomość lub wykorzystał ją na inne cele niż cele uzasadniające udzielenie bonifikaty, przed upływem 10 lat (a w przypadku nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny przed upływem 5 lat), licząc od dnia nabycia, jest zobowiązany do zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji. Do rozważenia: 1) Które przedsięwzięcia z GPR powinny/mogą być zrealizowane przez przedsiębiorców? 2) Powiązanie z celem publicznym. 3) Zastosowanie w celu pobudzania rynku, np.: PPP, kooperatywy.

Narzędzia ustawowe z perspektywy przedsiębiorcy – ograniczenie działalności gospodarczej Ograniczenia muszą wynikać z ustaleń GPR, np. diagnoz sytuacji społeczno-ekonomicznej dzielnicy wskazujących na konieczność regulacji rynku. Tylko na podstawie mpzp (od 6 do 12 miesięcy od przyjęcia planu). Możliwe zastosowania: Ograniczenie lokalizacji sklepów monopolowych, „agencji towarzyskich” (działanie prewencyjne); Ograniczenie konkurencji dla lokalnej przedsiębiorczości (ograniczenie lokalizacji supermarketów, dyskontów); Kształtowanie ulic handlowych (jeśli GPR zawiera elementy takich strategii), dobór najemców i np. ograniczenie lokalizacji oddziałów banków, sklepów telefonii komórkowej).

Narzędzia ustawowe z perspektywy organizacji pozarządowej/spółdzielni socjalnej Przedmiotem zamówienia muszą być usługi lub roboty budowlane realizujące przedsięwzięcia rewitalizacyjne na terenie SSR, mające na celu aktywizację osób mieszkających na terenie strefy: realizacja przez organizację pozarządową lub spółdzielnię socjalną, gdy przedmiot działalności należy do działalności statutowej wykonawcy, do 221 000 euro dla dostaw lub usług oraz 5 548 000 dla robót budowlanych. Zamówienie musi być udzielane w sposób zapewniający przejrzystość i równe traktowanie podmiotów zainteresowanych, jednak z uwzględnieniem celu, tj. aktywizacji osób, których miejsce zamieszkania znajduje się na terenie SSR.

Podsumowanie – cel stosowania narzędzi Umowa społeczna Świadomość korzyści Określenie nakładów Wypracowanie postaw Profilowanie nawyków Zmiana stereotypów Akceptacja strat

Dziękuję za uwagę Aleksandra Jadach-Sepioło ajadach-sepiolo@irm.krakow.pl