MRiRW Strategia bezpieczeństwa narodowego RP i jej wpływ na politykę bezpieczeństwa państwa płk dr Krzysztof Meszyński Białystok 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System obronny i siły zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie Lublin, marzec 2010 r. ORGANIZACJA SYSTEMU OCZYSZCZANIA TERENÓW Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Prawa kobiet w XXI wieku
Ochrona dóbr kultury.. Podczas konwencji w Hadze w 1907r. zostały podpisane dwie konwencje dotyczące dóbr kultury. Były to: Konwencja dotycząca praw i.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Plany zarządzania kryzysowego.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku
Koncepcja „generacji” praw człowieka
ORGANIZACJA.
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
ZAGROŻENIA MILITARNE.
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
GRC.
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Narzędzia ekonomiczne i administracyjne polityki interwencyjnej rządu
Współczesne kierunki polityki społecznej
Przedszkole Promujące Zdrowie
Możliwości rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Współczesne postrzeganie bezpieczeństwa informacyjnego
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Misją Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku jest profesjonalna realizacja prawnie przypisanych mu zadań, a istotnym elementem tej Misji jest właściwe.
Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
MRiRW Zadania i obowiązki Szkół Rolniczych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju w realizacji zadań obronnych w przypadku wprowadzenia wyższych.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Nie byłoby problemu SMOGU,
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

MRiRW Strategia bezpieczeństwa narodowego RP i jej wpływ na politykę bezpieczeństwa państwa płk dr Krzysztof Meszyński Białystok 2015

ZAGADNIENIA Polityka bezpieczeństwa narodowego Strategia bezpieczeństwa narodowego Przywództwo i kierowanie w tworzeniu bezpieczeństwa narodowego

Polityka bezpieczeństwa narodowego Polityka bezpieczeństwa państwa to zespół politycznych celów ustalający zasady bezpiecznego postępowania w różnych sferach życia w państwie i w interakcji danego państwa z innymi. Jest to zorganizowany wysiłek państwa podporządkowany realizacji jego interesów. Polega na kształtowaniu środowiska bezpieczeństwa (otoczenia) na korzyść i modyfikowaniu sytuacji niekorzystnych. Wypracowanie i wdrażanie polityki bezpieczeństwa narodowego składa się z zespołu działań podejmowanych zarówno przez decydentów (organy kierowania bezpieczeństwem narodowym), jak też przez uczestników (wykonawców) polityki bezpieczeństwa

Polityka bezpieczeństwa narodowego Na politykę bezpieczeństwa narodowego składają się następujące procesy: Integracyjny (ogólnopaństwowy, międzyresortowy) proces formułowania strategii bezpieczeństwa narodowego Ustawodawczy (budowy podstaw prawnych systemu bezpieczeństwa narodowego Finansowania (budżetowanie) bezpieczeństwa państwa Planowania i programowania rozwoju sił bezpieczeństwa narodowego – ogniw kierowania i wykonawczych (np. ZK, organów i instytucji/sztabów sił zbrojnych, policji itp.) Informacyjne (zbierania i rozpowszechniania danych) Kontroli realizacji polityki bezpieczeństwa (przez Parlament, administrację rządową i samorządową, NIK i inne)

Polityka bezpieczeństwa narodowego Działalność organów państwa w zakresie polityki bezpieczeństwa narodowego obejmuje: ustalenie celów i zadań polityki bezpieczeństwa określenie strategii bezpieczeństwa narodowego budowanie zewnętrznych warunków bezpieczeństwa narodowego

Cele polityki bezpieczeństwa Z uwagi na znaczenie (priorytety): żywotne, ważne istotne Według czasu realizacji: krótkoterminowe średnioterminowe długoterminowe Z racji sfery funkcjonowania (rodzaju bezpieczeństwa): ekonomiczne polityczne militarne i inne O charakterze tymczasowym (powstawać lub zanikać na pewnym etapie funkcjonowania państwa) Dotyczyć zewnętrznych lub wewnętrznych aspektów działalności państwa

Polityka bezpieczeństwa państwa Cele polityki bezpieczeństwa: ochrona niepodległości i niezawisłości utrzymanie nienaruszalności granic utrzymanie integralności terytorialnej państwa ochrona porządku ustrojowego ochrona dziedzictwa narodowego zapewnienie warunków cywilizacyjnego i gospodarczego rozwoju ochrona środowiska naturalnego wnoszenie wkładu w umacnianie pokoju i stabilności bezpieczeństwa międzynarodowego

Polityka bezpieczeństwa państwa Zdania polityki bezpieczeństwa: ochrona niepodległości i niezawisłości utrzymanie nienaruszalności granic utrzymanie integralności terytorialnej państwa ochrona porządku ustrojowego ochrona dziedzictwa narodowego zapewnienie warunków cywilizacyjnego i gospodarczego rozwoju ochrona środowiska naturalnego wnoszenie wkładu w umacnianie pokoju i stabilności bezpieczeństwa międzynarodowego

Polityka bezpieczeństwa państwa Środki polityki bezpieczeństwa to wszystkie zasoby i instrumenty, przy użyciu których państwo stara się kształtować pożądane postawy i działania krajowych i zagranicznych aktorów bezpieczeństwa oraz pożądane stany zjawisk i procesów bezpieczeństwa narodowego. Środki ocenia się według ich podstawowych cech.

Polityka bezpieczeństwa państwa Ujęcie przedmiotowe środków polityki bezpieczeństwa narodowego: Polityczne Informacyjne Ekonomiczne Militarne Kryterium czasowe zastosowania lub oddziaływania środków polityki bezpieczeństwa narodowego: Krótkofalowe Średniofalowe Długofalowe

Polityka bezpieczeństwa państwa Kryterium sposobu oddziaływania środków polityki bezpieczeństwa narodowego: Dwustronne (stosowane w bezpośrednich kontaktach z innym podmiotem (państwem lub aktorem niepaństwowym) Wielostronne stosowany w bezpieczeństwie zewnętrznym wobec grup państw lub organizacji międzynarodowych, a w sprawach bezpieczeństwa wewnętrznego – w odniesieniu do wielu instytucji, organizacji lub całego społeczeństwa

Strategia bezpieczeństwa narodowego Strategia pochodzi od greckiego słowa strategia – oznaczającego sztukę dowodzenia (stratos – wojsko - ago – prowadzę). Strategos w starożytnej Grecji to dowódca armii lub floty. Strategia wojenna – dotyczy osiągania ustalonych przez politykę celów narodowych. Strategia wojny – nauka i sztuka wykorzystania sił zbrojnych do realizacji celów narodowych.

Strategia bezpieczeństwa narodowego Strategia stanowi najważniejszy element polityki bezpieczeństwa – procesu (zarządzania bezpieczeństwem) i jest zbiorem wizji, celów i zadań. Jest spojrzeniem w przyszłość opartym o logiczne analizy, stwierdzającym co jest możliwe i odzwierciedla własne wyobrażenie oceniających tę przyszłość. Jest produktem wiedzy, praktyki, zdolności i racjonalnej wyobraźni, ale też i ambicji państwa.

Strategia bezpieczeństwa narodowego Strategia to przemyślany i uporządkowany zestaw celów, koncepcji działań i potrzebnych do tego zasobów (środków), które mieszczą się w granicach dopuszczalnego ryzyka i powinny doprowadzić do osiągnięcia w przyszłości korzystnych warunków dalszego rozwoju (niemożliwych do do osiągnięcia w wypadku zaniechania działań lub oddania inicjatywy w ręce innych podmiotów). Strategia bezpieczeństwa narodowego przedstawia koncepcję/wizję sposobu bezpiecznego przejścia od rzeczywistości współczesnej w pożądaną – przyszłość (najbliższych kilku-kilkunastu lat). Strategia dotyczy wykorzystania określonych instrumentów siły (politycznych, ekonomicznych, militarnych, informacyjnych i prawnych).

Przywództwo i kierowanie w tworzeniu bezpieczeństwa narodowego Podstawą sprawnego kierowania bezpieczeństwem narodowym jest przyjęty system regulacji prawnych określających kompetencje organów władzy i podmiotów bezpieczeństwa narodowego oraz relacje między nimi. Stan (wartość i doskonałość) prawa oraz mechanizmy jego przestrzegania i egzekucji stanowią podstawowy i konieczny warunek sprawnego państwa we wszystkich dziedzinach życia.

Hierarchia narodowych dokumentów strategicznych z dziedziny bezpieczeństwa i obrony Strategia Bezpiecze ń stwa Narodowego RP Polityczno - Strategiczna Dyrektywa Obronna RP Strategia rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022 Plan Reagowania Obronnego RP Plany operacyjne funkcjonowania administracji publicznej Plan Użycia Sił Zbrojnych RP  

DOKUMENTY STRATEGICZNE P J STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO KONCEPCJA STRATEGICZNA NATO Polityczno-Strategiczna Dyrektywa Obronna Planowanie strategiczno-operacyjne Programowanie i budżetowanie obronne D O K U M E N T Y P L A I S C Z Plan Reagowania Obronnego RP Dziesięcioletni program przygotowań obronnych RP Dziesięcioletni program rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz przygotowań obronnych (resortu, województwa) Plan użycia i działania Sił Zbrojnych RP Plany funkcjonowania... (resortu, województwa) w czasie zagrożenia (kryzysu) i wojny Program Mobilizacji Gospodarki Program Doskonalenia OC Plan realizacji zamierzeń (dwuletni) USTAWA (DECYZJA) BUDŻETOWA

MRiRW DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ PYTANIA? Białystok 2015