Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne 10.10.2014r. Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach MOW Zadania dyrektora, organizacja pracy zespołów, opracowywania IPET Wydział Specjalnych Potrzeb.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Reorganizacja oświaty w gminie Inowrocław. Gmina Inowrocław, jak wszystkie inne gminy w kraju, w wyniku przeprowadzonej reformy oświaty, przejęła obowiązek.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
zmiany od września w naszych placówkach
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
RODN „WOM” w Katowicach 2017 dr Tomasz Grad

Sześciolatek idzie do szkoły
Co to jest spacer edukacyjny?
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Sześciolatek idzie do szkoły
Autor: Marzenna Czarnocka
Przedszkole „Wróbelek Elemelek” w Czerniejewie
Szkoła Promująca Zdrowie
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zmiany w prawie oświatowym
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Skuteczny doradca edukacyjno – zawodowy w szkole
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
RODN „WOM” w Katowicach 2017 dr Tomasz Grad
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Uczeń, dziecko z niepełnosprawnością w szkole - cykl sześciu wideokonferencji. Spotkanie I „Dziecko, uczeń ze spektrum autyzmu” r. Aneta Żurek.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Propozycja MEN i ORE „Pakiet do samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” – działania doskonalące i wspierające organizowanie procesu.
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne 10.10.2014r. Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2014/2015 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na 1-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego; Podniesienie jakości kształcenia ponadgimnazjalnego w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności w zakresie matematyki; Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach; Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych

Historia: Leo Kanner – 1943 Hans Asperger – 1944 Na przestrzeni lat zmienił się sposób definiowania autyzmu, zmieniły się obowiązujące kryteria diagnostyczne, ale i zmieniły się metody terapeutyczne

Prawdopodobna przyszłość: ….rośnie liczba dzieci, uczniów ze spektrum… ….jeśli nie już dziś, to prawdopodobnie w przyszłości będziesz miał ucznia ze spektrum…… ….obecność takiego ucznia niewątpliwie wpływa na warunki edukacyjne i społeczne grupy…..

„autos”

Autyzm: ……wiedza na temat tego problemu w dużej mierze daje się sprowadzić do zewnętrznych oznak – symptomów widocznych w zachowaniu osób dotkniętych tym zaburzeniem. Przyczyny ich nietypowego zachowania pozostają w sferze przypuszczeń i poszukiwań…….. E. Pisula „Małe dziecko z autyzmem”

Spektrum autyzmu:

75 % autystów jest niepełnosprawnych intelektualnie autyzm ni Niepełnosprawność intelektualna

Jest to zaburzenie rozwoju Autyzm wpływa na rozwój, a rozwój na autyzm

Dziecko uczęszczające do przedszkola, szkoły lub ośrodka może posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli jest niepełnosprawne, niedostosowane społecznie lub jest zagrożone niedostosowaniem społecznym. Według prawa oświatowego, uczeń niepełnosprawny to ... dalsza treść na slajdzie.

Kształcenie specjalne Kształcenie specjalne dzieci/uczniów niepełnosprawnych może być organizowane we wszystkich typach szkół: w szkołach podstawowych w gimnazjach ponadgimnazjalnych w szkołach ponadgimnazjalnych oraz we wszystkich rodzajach przedszkoli i szkół: ogólnodostępnych ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi integracyjnych specjalnych

Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego Zespołowa praca nauczycieli i specjalistów W ramach zespołu opracowanie indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego Opaska może pomóc w sytuacji utraty przytomności lub zagrożenia życia. Dobrze widoczny i trwały napis na opasce w dwóch językach, po polsku i po angielsku. Oznaczenia medyczne oraz telefony ratunkowe. http://silikonki.pl/product_info.php?products_id=71

Autyzm: ….to całościowe, rozległe zaburzenie rozwoju. Wpływa ono na przebieg różnych procesów i znacznie ogranicza możliwości samodzielnego, niezależnego od opieki innych ludzi życia……… E. Pisula „Małe dziecko z autyzmem”

Podsumowanie - kierunki działań Zespołu i elementy IPET Rozpoznanie potrzeb, możliwości i ograniczeń psychofizycznych ucznia wymaga współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców. W IPET określa się indywidualnie zróżnicowane procedury osiągania celów. Część terapeutyczna IPET ma na celu wspieranie ucznia w osiąganiu sukcesu. Brak skuteczności IPET najczęściej jest konsekwencją: – nieprawidłowo przeprowadzonego rozpoznania możliwości i ograniczeń ucznia; – nieprawidłowo określonych celów; – nietrafnie zaprojektowanych procedur osiągania celów; – braku „przenikania” części terapeutycznej programu do części edukacyjnej; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie formułowania i realizacji programu.

Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia diagnoza na użytek konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych Podstawą do opracowania IPET są informacje zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wynik wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, zwanej inaczej diagnozą dla rozwoju, diagnozą funkcjonalną czy diagnozą dla jakości życia.

IPET Indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne opracowuje się dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od tego, czy pobierają naukę w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, czy specjalnych Konstruując IPET należy pamiętać o konieczności dostosowania go do konkretnego ucznia, jego osobowości, aktualnego poziomu rozwoju, wiadomości i umiejętności oraz stanu zdrowia

IPET W celu zebrania tak szerokiego spektrum wiadomości o dziecku, konieczne jest przygotowywanie i weryfikowanie IPET przez wszystkich nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem. Ewaluacja programu powinna odbywać się, co najmniej raz w roku, podczas spotkań Zespołów. Zasadne jest skonstruowanie jednolitego wzorca IPET, który będzie obowiązywał w danym przedszkolu lub szkole na określonym etapie edukacyjnym.

IPET Przygotowywanie IPET należy rozpocząć od określenia celów, jakie każdy nauczyciel i specjalista chce osiągnąć z dzieckiem w ramach swoich zajęć. Realizując IPET nauczyciele powinni kierować się ważnymi zasadami postępowania pedagogicznego. Każdy IPET powinien podlegać ewaluacji.

Zaproszenie Uwaga!!! Konferencje: Dodatkowy termin warsztatów : ”Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera - ujęcie praktyczne” 30.10.2014r. Konferencje: „O wilku mowa…” – kształtowanie postaw proekologicznych w szkole - 15.10.2014 r. godz. 15.30 „ Rok 2014 – rokiem Henryka Sławika” - 28.10.2014 r. godz. 11.15 Warsztaty : listopad- grudzień Czy opracowaliście już Państwo Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny dla swojego ucznia z niepełnosprawnością??? PAC – inwentarz H.C. Gunzburga - jako praktyczne narzędzie diagnostyczne do oceny postępów rozwoju społecznego różnych stopni upośledzenia umysłowego. Skorzystaj z okazji i sprawdź czy twój program rewalidacji indywidualnej jest zgodny z zapisami w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego????

Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA. Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”. www.womczest.edu.pl

Dziękuję za uwagę Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl